2022, R. 8
Permanent URI for this collection
Rok VIII (2022) nr 8
Spis treści
Studia i rozprawy
Nowoczesna edukacja w duchu konserwatywnym
-
Anna Sajdak-Burska Nowoczesna szkoła konserwatywna. Otwarcie perspektywy
Magdalena Archacka Granice i sens myśli konserwatywnej w epoce końca tradycyjnej edukacji akademickiej
Janina Kostkiewicz Edukacja, która ocala i tworzy: pozostał już tylko awangardowy konserwatyzm?
Bogusław Śliwerski Socjohistoryczne podejście do analiz uspołecznienia polskiej edukacji w duchu konserwatywnej myśli pedagogicznej w latach 1980-2021
Maria Boużyk, Stanisław Chrobak Problem teocentrycznej antropologii w filozoficznej myśli Andrzeja Maryniarczyka SDB jako przyczynek do identyfikacji współczesnego nurtu konserwatyzmu w polskiej pedagogice
Marek Mariusz Tytko Pedagogika konserwatywna w kontekście pedagogiki katolickiej i pedagogiki narodowej
Renata Pater, Joanna Olszewska-Gniadek Edukacja kulturalna i kształtowania kompetencji społecznych dzieci a myśl konserwatywna
-
Wiesława Sajdek "Tradycja to sam postęp": konserwatyzm jako źródło pedagogiki współczesnej - na podstawie filozofii Augusta Cieszkowskiego
Stanisław Gałkowski "Pesymizm jako siła twórcza". Idee wychowawcze Mariana Zdziechowskiego
Elwira Jolanta Kryńska Konserwatywne aspekty myśli społeczno-wychowawczej Adama Skwarczyńskiego
Urszula Maja Krzyżanowska Poglądy pedagogiczne Zenona Grocholewskiego
-
Tomasz Drewniak O tragizmie cnoty zadufanej. Analiza estetyczno-etycznych aspektów pedagogiki tragicznej Henryka Elzenberga, cz. 1
Urszula Gruca-Miąsik, Magdalena Parzyszek Odpowiedzialne rodzicielstwo. Rozważanie na kanwie nauczania Stefana Wyszyńskiego
Ks. Czesław Chrząszcz, Ks. Grzegorz Godawa "Drugie pokolenie" katechetów wobec przemian społeczno-kulturowych w Autonomii Galicyjskiej (1867-1918). Ciągłość instytucji a dynamika zmian
Agnieszka Michalkiewicz-Gorol Filozofia praktyczna w dorobku Sebastiana Petrycego jako jeden z filarów renesansowej koncepcji pedagogiczno-filozoficznej
Aneta Bołdyrew, Joanna Falkowska Koncepcje wychowania estetycznego w Królestwie Polskim w dobie przemian modernizacyjnych na przełomie XIX i XX wieku
Witold Chmielewski Lubelsko-warszawski okres w rozwoju naukowym Haliny Taborskiej i jej zainteresowania estetyką angielską
Wojciech Kruszelnicki Pedagogika jako nauka hermeneutyczna i krytyczna. Problematyka rozumienia i dialogu w świetle teorii działania komunikacyjnego
Monika Skura Preparedness and competences of Polish teachers on the threshold of changing the structure, organization and standards of the education systems
Archiwum
Artykuły recenzyjne
-
Bogusław Śliwerski Historycy wychowania o losach polskich dzieci w czasach dwóch wojen światowych: Wiesław Theiss, Dzieci syberyjskie 1919-2019. Z Syberii przez Japonię i Stany Zjednoczone do Polski, Kraków: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej, 2020, ss. 440. ISBN 978-83-62096-98-5 ; Teruo Matsumoto, Wiesław Theiss, Dzieci syberyjskie. Pomoc Japonii dzieciom polskim w latach 1919-1922. Siberian Children. Japan's Aid for Polish Children in the Years 1919-1922, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, 2018, ss. 282. ISBN 978-83-7666-567-2 ; Witold Jan Chmielewski, Dzieci polskie w Nowej Zelandii. Obóz w Pahiatua (1944-1949), Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 2022, ss. 364. ISBN 978-83-7614-523-5
Marek Kościelniak Nowe spojrzenie na ewaluację nauczyciela w monografii Zuzanny Sury Ewaluacja w pracy nauczycieli. Konteksty zawodowe i tożsamościowe, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020, ss. 280, ISBN 978-83-233-4893-1
Janina Kostkiewicz O realną przemianę świata edukacji: Bogusław Śliwerski, Kultura rywalizacji i współpracy w szkole, Warszawa: Wolters Kluwer, 2022, ss. 379, ISBN 978-83-8286-274-4