O tragizmie cnoty zadufanej : analiza estetyczno-etycznych aspektów pedagogiki tragicznej Henryka Elzenberga : cz. 1

2022
journal article
article
dc.abstract.enSuffering is an inalienable aspect of human existence. It requires, firstly, an explanation and, secondly, an assimilation, in which religion and art play special role. In Greek religion and tragedy, attention was paid to the educational role of suffering, which was expressed by the formula pathei mathos ("learn through suffering"), and in Judaism and Christianity it was one of the means used in shaping man by divine justice. In Henryk Elzenberg's axiocentrism, suffering is a correlate of crossing the sphere of relative values (hedonistic and utilitarian) and the realization of objective values. The first part of the article presents an analysis of Elzenberg's reflections on the culture-creating role of tragedy, focusing on the interpretation of Shakespeare's Julius Caesar, which is also a critique of the rationalist educational model. Brutus, who appears as the embodiment of moral qualities, the model of the stoic sage and the republican, on the other hand is characterized by detachment from life, emotional coldness, axiological blindness and passivity, which cause him to destroy those he loves and what he loves.pl
dc.abstract.plCierpienie stanowi niezbywalny aspekt ludzkiej egzystencji. Wymaga ono po pierwsze wyjaśnienia, a po drugie przyswojenia, w czym szczególną rolę odgrywają religia i sztuka. W religii i tragedii greckiej zwracano uwagę na wychowawczą rolę cierpienia, co wyrażała formuła pathei mathos ("ucz się przez cierpienie"), a w judaizmie i chrześcijaństwie należało ono do środków, jakimi w formowaniu człowieka posługuje się boska sprawiedliwość. W aksjocentryzmie Henryka Elzenberga cierpienie stanowi korelat przekraczania sfery wartości względnych (hedonistycznych i utylitarnych) oraz realizacji wartości samoistnych. Część pierwsza artykułu prezentuje analizę rozważań Elzenberga w zakresie kulturotwórczej roli tragiczności, ogniskujących się na interpretacji szekspirowskiego Juliusza Cezara, będącej zarazem krytyką racjonalistycznego modelu wychowawczego. Brutus, jawiący się jako ucieleśnienie przymiotów moralnych, wzór stoickiego mędrca i republikanina, jednocześnie charakteryzuje się oderwaniem od życia, afektualną oziębłością, ślepotą aksjologiczną i biernością, co powoduje, iż niszczy tych, których kocha, i to, co kocha.pl
dc.contributor.authorDrewniak, Tomaszpl
dc.date.accessioned2023-05-16T12:23:14Z
dc.date.available2023-05-16T12:23:14Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 275-276pl
dc.description.number8pl
dc.description.physical259-276pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume8pl
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.22.013.16066pl
dc.identifier.eissn2450-4564pl
dc.identifier.issn2450-4572pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/311383
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enaxiocentrismpl
dc.subject.enculturepl
dc.subject.enobjective valuespl
dc.subject.enevilpl
dc.subject.enBrutuspl
dc.subject.enCaesarpl
dc.subject.enCassiuspl
dc.subject.plaksjocentryzmpl
dc.subject.plkulturapl
dc.subject.plwartości samoistnepl
dc.subject.plzłopl
dc.subject.plBrutuspl
dc.subject.plCezarpl
dc.subject.plKasjuszpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleO tragizmie cnoty zadufanej : analiza estetyczno-etycznych aspektów pedagogiki tragicznej Henryka Elzenberga : cz. 1
dc.title.alternativeThe tragedy of self-righteous virtue : analysis of the aesthetic and ethical aspects of Henryk Elzenberg's tragic pedagogy : part 1
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogicznapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Suffering is an inalienable aspect of human existence. It requires, firstly, an explanation and, secondly, an assimilation, in which religion and art play special role. In Greek religion and tragedy, attention was paid to the educational role of suffering, which was expressed by the formula pathei mathos ("learn through suffering"), and in Judaism and Christianity it was one of the means used in shaping man by divine justice. In Henryk Elzenberg's axiocentrism, suffering is a correlate of crossing the sphere of relative values (hedonistic and utilitarian) and the realization of objective values. The first part of the article presents an analysis of Elzenberg's reflections on the culture-creating role of tragedy, focusing on the interpretation of Shakespeare's Julius Caesar, which is also a critique of the rationalist educational model. Brutus, who appears as the embodiment of moral qualities, the model of the stoic sage and the republican, on the other hand is characterized by detachment from life, emotional coldness, axiological blindness and passivity, which cause him to destroy those he loves and what he loves.
dc.abstract.plpl
Cierpienie stanowi niezbywalny aspekt ludzkiej egzystencji. Wymaga ono po pierwsze wyjaśnienia, a po drugie przyswojenia, w czym szczególną rolę odgrywają religia i sztuka. W religii i tragedii greckiej zwracano uwagę na wychowawczą rolę cierpienia, co wyrażała formuła pathei mathos ("ucz się przez cierpienie"), a w judaizmie i chrześcijaństwie należało ono do środków, jakimi w formowaniu człowieka posługuje się boska sprawiedliwość. W aksjocentryzmie Henryka Elzenberga cierpienie stanowi korelat przekraczania sfery wartości względnych (hedonistycznych i utylitarnych) oraz realizacji wartości samoistnych. Część pierwsza artykułu prezentuje analizę rozważań Elzenberga w zakresie kulturotwórczej roli tragiczności, ogniskujących się na interpretacji szekspirowskiego Juliusza Cezara, będącej zarazem krytyką racjonalistycznego modelu wychowawczego. Brutus, jawiący się jako ucieleśnienie przymiotów moralnych, wzór stoickiego mędrca i republikanina, jednocześnie charakteryzuje się oderwaniem od życia, afektualną oziębłością, ślepotą aksjologiczną i biernością, co powoduje, iż niszczy tych, których kocha, i to, co kocha.
dc.contributor.authorpl
Drewniak, Tomasz
dc.date.accessioned
2023-05-16T12:23:14Z
dc.date.available
2023-05-16T12:23:14Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 275-276
dc.description.numberpl
8
dc.description.physicalpl
259-276
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
8
dc.identifier.doipl
10.4467/24504564PMP.22.013.16066
dc.identifier.eissnpl
2450-4564
dc.identifier.issnpl
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/311383
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
axiocentrism
dc.subject.enpl
culture
dc.subject.enpl
objective values
dc.subject.enpl
evil
dc.subject.enpl
Brutus
dc.subject.enpl
Caesar
dc.subject.enpl
Cassius
dc.subject.plpl
aksjocentryzm
dc.subject.plpl
kultura
dc.subject.plpl
wartości samoistne
dc.subject.plpl
zło
dc.subject.plpl
Brutus
dc.subject.plpl
Cezar
dc.subject.plpl
Kasjusz
dc.subtypepl
Article
dc.title
O tragizmie cnoty zadufanej : analiza estetyczno-etycznych aspektów pedagogiki tragicznej Henryka Elzenberga : cz. 1
dc.title.alternative
The tragedy of self-righteous virtue : analysis of the aesthetic and ethical aspects of Henryk Elzenberg's tragic pedagogy : part 1
dc.title.journalpl
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
Krakow
10
Hong Kong
2
Nowy Sącz
1
Downloads
drewniak_o_tragizmie_cnoty_zadufanej_analiza_estetyczno-etycznych_2022.pdf
13