Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Pedagogika jako nauka hermeneutyczna i krytyczna : problematyka rozumienia i dialogu w świetle teorii działania komunikacyjnego
Pedagogy as a hermeneutic and critical science : the problematics of understanding and dialogue in the light of the theory of communicative action
pedagogika
hermeneutyka
Robert Kwaśnica
Hans-Georg Gadamer
Jürgen Habermas
ontologia rozumienia
teoria krytyczna
emancypacja
dialog
pedagogy
hermeneutics
Robert Kwaśnica
Hans-Georg Gadamer
Jürgen Habermas
ontology of understanding
critical theory
emancipation
dialogue
Bibliogr. s. 385-387
Artykuł ma na celu przeciwstawienie się dwóm rozstrzygnięciom dokonanym w ramach hermeneutycznej koncepcji pedagogiki Roberta Kwaśnicy: redukcji teorii pedagogicznej do hermeneutycznego rozumienia oraz uznaniu hermeneutycznej rozmowy za najwłaściwszy model dialogu o różnicach ujawniających się w poglądach na wychowanie. Błędem domagającym się korekty jest wycofanie się "pedagogiki rozumiejącej" ze sporu o wychowanie, pozostanie na bardzo umiarkowanym poziomie hermeneutyki filozoficznej i pozbawienie się w ten sposób narzędzi do krytycznego indagowania aktualnej teorii i praktyki pedagogicznej. Przezwyciężenie tego błędu wymaga krytyki najważniejszych założeń, jakie pedagogika hermeneutyczna przejęła od Hansa-Georga Gadamera.
The aim of this paper is to oppose two resolutions put forward within Robert Kwaśnica's hermeneutic conception of pedagogy: the reduction of pedagogical theory to hermeneutic understanding and the recognition of hermeneutic dialogue as the most accurate model of dialogue regarding the differences manifesting themselves in manifold beliefs on education. Pedagogy's withdrawal from the educational debate is an error that needs correction and its very moderate level of philosophical hermeneutics deprives it of the instruments necessary to critically interrogate current educational theory and practice. To overcome this obstacle, one needs to critique the essential assumptions that hermeneutic pedagogy has taken up from Hans-Georg Gadamer.
cris.lastimport.wos | 2024-04-09T23:39:05Z | |
dc.abstract.en | The aim of this paper is to oppose two resolutions put forward within Robert Kwaśnica's hermeneutic conception of pedagogy: the reduction of pedagogical theory to hermeneutic understanding and the recognition of hermeneutic dialogue as the most accurate model of dialogue regarding the differences manifesting themselves in manifold beliefs on education. Pedagogy's withdrawal from the educational debate is an error that needs correction and its very moderate level of philosophical hermeneutics deprives it of the instruments necessary to critically interrogate current educational theory and practice. To overcome this obstacle, one needs to critique the essential assumptions that hermeneutic pedagogy has taken up from Hans-Georg Gadamer. | pl |
dc.abstract.pl | Artykuł ma na celu przeciwstawienie się dwóm rozstrzygnięciom dokonanym w ramach hermeneutycznej koncepcji pedagogiki Roberta Kwaśnicy: redukcji teorii pedagogicznej do hermeneutycznego rozumienia oraz uznaniu hermeneutycznej rozmowy za najwłaściwszy model dialogu o różnicach ujawniających się w poglądach na wychowanie. Błędem domagającym się korekty jest wycofanie się "pedagogiki rozumiejącej" ze sporu o wychowanie, pozostanie na bardzo umiarkowanym poziomie hermeneutyki filozoficznej i pozbawienie się w ten sposób narzędzi do krytycznego indagowania aktualnej teorii i praktyki pedagogicznej. Przezwyciężenie tego błędu wymaga krytyki najważniejszych założeń, jakie pedagogika hermeneutyczna przejęła od Hansa-Georga Gadamera. | pl |
dc.contributor.author | Kruszelnicki, Wojciech | pl |
dc.date.accessioned | 2023-05-30T07:20:09Z | |
dc.date.available | 2023-05-30T07:20:09Z | |
dc.date.issued | 2022 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 385-387 | pl |
dc.description.number | 8 | pl |
dc.description.physical | 361-387 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 8 | pl |
dc.identifier.doi | 10.4467/24504564PMP.22.019.16072 | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-4564 | pl |
dc.identifier.issn | 2450-4572 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/311840 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa | * |
dc.rights.licence | CC-BY | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | pedagogy | pl |
dc.subject.en | hermeneutics | pl |
dc.subject.en | Robert Kwaśnica | pl |
dc.subject.en | Hans-Georg Gadamer | pl |
dc.subject.en | Jürgen Habermas | pl |
dc.subject.en | ontology of understanding | pl |
dc.subject.en | critical theory | pl |
dc.subject.en | emancipation | pl |
dc.subject.en | dialogue | pl |
dc.subject.pl | pedagogika | pl |
dc.subject.pl | hermeneutyka | pl |
dc.subject.pl | Robert Kwaśnica | pl |
dc.subject.pl | Hans-Georg Gadamer | pl |
dc.subject.pl | Jürgen Habermas | pl |
dc.subject.pl | ontologia rozumienia | pl |
dc.subject.pl | teoria krytyczna | pl |
dc.subject.pl | emancypacja | pl |
dc.subject.pl | dialog | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Pedagogika jako nauka hermeneutyczna i krytyczna : problematyka rozumienia i dialogu w świetle teorii działania komunikacyjnego | pl |
dc.title.alternative | Pedagogy as a hermeneutic and critical science : the problematics of understanding and dialogue in the light of the theory of communicative action | pl |
dc.title.journal | Polska Myśl Pedagogiczna | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |