Pedagogika jako nauka hermeneutyczna i krytyczna : problematyka rozumienia i dialogu w świetle teorii działania komunikacyjnego

2022
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-09T23:39:05Z
dc.abstract.enThe aim of this paper is to oppose two resolutions put forward within Robert Kwaśnica's hermeneutic conception of pedagogy: the reduction of pedagogical theory to hermeneutic understanding and the recognition of hermeneutic dialogue as the most accurate model of dialogue regarding the differences manifesting themselves in manifold beliefs on education. Pedagogy's withdrawal from the educational debate is an error that needs correction and its very moderate level of philosophical hermeneutics deprives it of the instruments necessary to critically interrogate current educational theory and practice. To overcome this obstacle, one needs to critique the essential assumptions that hermeneutic pedagogy has taken up from Hans-Georg Gadamer.pl
dc.abstract.plArtykuł ma na celu przeciwstawienie się dwóm rozstrzygnięciom dokonanym w ramach hermeneutycznej koncepcji pedagogiki Roberta Kwaśnicy: redukcji teorii pedagogicznej do hermeneutycznego rozumienia oraz uznaniu hermeneutycznej rozmowy za najwłaściwszy model dialogu o różnicach ujawniających się w poglądach na wychowanie. Błędem domagającym się korekty jest wycofanie się "pedagogiki rozumiejącej" ze sporu o wychowanie, pozostanie na bardzo umiarkowanym poziomie hermeneutyki filozoficznej i pozbawienie się w ten sposób narzędzi do krytycznego indagowania aktualnej teorii i praktyki pedagogicznej. Przezwyciężenie tego błędu wymaga krytyki najważniejszych założeń, jakie pedagogika hermeneutyczna przejęła od Hansa-Georga Gadamera.pl
dc.contributor.authorKruszelnicki, Wojciechpl
dc.date.accessioned2023-05-30T07:20:09Z
dc.date.available2023-05-30T07:20:09Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 385-387pl
dc.description.number8pl
dc.description.physical361-387pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume8pl
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.22.019.16072pl
dc.identifier.eissn2450-4564pl
dc.identifier.issn2450-4572pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/311840
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enpedagogypl
dc.subject.enhermeneuticspl
dc.subject.enRobert Kwaśnicapl
dc.subject.enHans-Georg Gadamerpl
dc.subject.enJürgen Habermaspl
dc.subject.enontology of understandingpl
dc.subject.encritical theorypl
dc.subject.enemancipationpl
dc.subject.endialoguepl
dc.subject.plpedagogikapl
dc.subject.plhermeneutykapl
dc.subject.plRobert Kwaśnicapl
dc.subject.plHans-Georg Gadamerpl
dc.subject.plJürgen Habermaspl
dc.subject.plontologia rozumieniapl
dc.subject.plteoria krytycznapl
dc.subject.plemancypacjapl
dc.subject.pldialogpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePedagogika jako nauka hermeneutyczna i krytyczna : problematyka rozumienia i dialogu w świetle teorii działania komunikacyjnegopl
dc.title.alternativePedagogy as a hermeneutic and critical science : the problematics of understanding and dialogue in the light of the theory of communicative actionpl
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogicznapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-09T23:39:05Z
dc.abstract.enpl
The aim of this paper is to oppose two resolutions put forward within Robert Kwaśnica's hermeneutic conception of pedagogy: the reduction of pedagogical theory to hermeneutic understanding and the recognition of hermeneutic dialogue as the most accurate model of dialogue regarding the differences manifesting themselves in manifold beliefs on education. Pedagogy's withdrawal from the educational debate is an error that needs correction and its very moderate level of philosophical hermeneutics deprives it of the instruments necessary to critically interrogate current educational theory and practice. To overcome this obstacle, one needs to critique the essential assumptions that hermeneutic pedagogy has taken up from Hans-Georg Gadamer.
dc.abstract.plpl
Artykuł ma na celu przeciwstawienie się dwóm rozstrzygnięciom dokonanym w ramach hermeneutycznej koncepcji pedagogiki Roberta Kwaśnicy: redukcji teorii pedagogicznej do hermeneutycznego rozumienia oraz uznaniu hermeneutycznej rozmowy za najwłaściwszy model dialogu o różnicach ujawniających się w poglądach na wychowanie. Błędem domagającym się korekty jest wycofanie się "pedagogiki rozumiejącej" ze sporu o wychowanie, pozostanie na bardzo umiarkowanym poziomie hermeneutyki filozoficznej i pozbawienie się w ten sposób narzędzi do krytycznego indagowania aktualnej teorii i praktyki pedagogicznej. Przezwyciężenie tego błędu wymaga krytyki najważniejszych założeń, jakie pedagogika hermeneutyczna przejęła od Hansa-Georga Gadamera.
dc.contributor.authorpl
Kruszelnicki, Wojciech
dc.date.accessioned
2023-05-30T07:20:09Z
dc.date.available
2023-05-30T07:20:09Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 385-387
dc.description.numberpl
8
dc.description.physicalpl
361-387
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
8
dc.identifier.doipl
10.4467/24504564PMP.22.019.16072
dc.identifier.eissnpl
2450-4564
dc.identifier.issnpl
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/311840
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
pedagogy
dc.subject.enpl
hermeneutics
dc.subject.enpl
Robert Kwaśnica
dc.subject.enpl
Hans-Georg Gadamer
dc.subject.enpl
Jürgen Habermas
dc.subject.enpl
ontology of understanding
dc.subject.enpl
critical theory
dc.subject.enpl
emancipation
dc.subject.enpl
dialogue
dc.subject.plpl
pedagogika
dc.subject.plpl
hermeneutyka
dc.subject.plpl
Robert Kwaśnica
dc.subject.plpl
Hans-Georg Gadamer
dc.subject.plpl
Jürgen Habermas
dc.subject.plpl
ontologia rozumienia
dc.subject.plpl
teoria krytyczna
dc.subject.plpl
emancypacja
dc.subject.plpl
dialog
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Pedagogika jako nauka hermeneutyczna i krytyczna : problematyka rozumienia i dialogu w świetle teorii działania komunikacyjnego
dc.title.alternativepl
Pedagogy as a hermeneutic and critical science : the problematics of understanding and dialogue in the light of the theory of communicative action
dc.title.journalpl
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
7
Views per month
Views per city
Koszalin
1
Krakow
1
Legnica
1
Olsztyn
1
Downloads
kruszelnicki_pedagogika_jako_nauka_hermeneutyczna_i_krytyczna_2022.pdf
62