2016, R. 2
Permanent URI for this collection
Rok II (2016) nr 2
Spis treści
Studia i rozprawy
Nurty - kierunki - subdyscypliny
-
Bogusław Śliwerski Recepcja i aplikacje pedagogiki oraz psychologii krytycznej
Janina Kostkiewicz Humanistyczna pedagogika społeczna jako pogranicze i obszar wspólny z katolicką nauką społeczną. Szkic zagadnienia
Bogusława Jodłowska Wokół początków pedagogiki. W trosce o powrót do Pedagogiki Sokratejskiej
-
ks. Andrzej Maryniarczyk Antropologiczno-metafizyczne podstawy adekwatnej teorii wychowania w ujęciu twórców Filozoficznej Szkoły Lubelskiej
Tomasz Mioduszewski SAC Po co pedagogom metafizyka realistyczna?
Witold Starnawski Czym jest realizm w pedagogii osoby?
Marek Rembierz Realizm metafizyczny jako inspiracja myśli pedagogicznej. O refleksji antropologiczno-pedagogicznej Stefana Swieżawskiego i jej znaczeniu dla teorii wychowania oraz analiz metapedagogicznych
Krzysztof Śleziński Założenia realizmu ontologicznego i aksjologicznego w koncepcji wychowania Jacka Woronieckiego
Andrzej Ryk Wątki realizmu klasycznego w Pedagogii polskiej Władysława Seredyńskiego czytane w perspektywie Rozważań o wychowaniu o. Mieczysława Alberta Krąpca
Maria Opiela BDNP Znamiona realizmu w koncepcji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego oraz w podstawach procesu jej zmian adaptacyjnych i zachowania tożsamości
Maria M. Boużyk Realizm filozoficzny Polskiej Szkoły Filozofii Klasycznej jako podstawa modelu wychowania otwartego na religię
Jarosław Horowski Wstyd a rozwój moralny - o antropologicznych fundamentach neotomistycznej teorii wychowania moralnego
ks. Mariusz Sztaba Realizm doświadczenia etycznego u podstaw adekwatnych koncepcji wychowania moralnego. Refleksja w świetle personalizmu etycznego Karola Wojtyły i jego uczniów
Barbara Kiereś Personalizm w pedagogice
Janusz Mółka SJ Personalizm chrześcijański podstawą życiowego sukcesu
Marek Mariusz Tytko Wychowanie moralne - kształcenie charakteru dziecka (ujęcie realistyczne)
Anna Małdrzykowska SAC Implikacje pedagogiczne realizmu filozoficznego Szkoły Lubelskiej
-
ks. Dariusz Stępkowski Filozofia doświadczenia osobistego Stefana Pawlickiego a pedagogika ogólna
Ryszard Skrzyniarz Pracownicy Polskiej Sekcji Radia Wolna Europa w biografiach edukacyjnych zachowujących pamięć o ludziach, instytucji i historii Polski
Wiesława Sajdek Jakiej filozofii pedagodzy potrzebują? O początkach pedagogiki uniwersyteckiej w Krakowie
Marek Mariusz Tytko O kształceniu studentów niepełnosprawnych w uniwersytecie
Zofia Godzwon Opinie profesorów tytularnych uczelni krakowskich o kształceniu młodej kadry naukowej jako wyraz współczesnej myśli pedagogicznej środowiska akademickiego
Teresa Zbyrad W trosce o dziecko - kształtowanie się form opieki od średniowiecznych szpitali do domów pomocy społecznej
Justyna Legutko Promocja statusu rodziny i kobiety w pedagogicznych poglądach Aleksandra Wóycickiego
Archiwum
-
Diagnoza i postulaty zmian w szkolnictwie wyższym na podstawie wybranych fragmentów wypowiedzi uczestników II Zjazdu Naukowego 1927 roku (wybór i opracowanie: Dorota Pauluk)
Stanisław Kutrzeba Jak szerzyć wiedzę o państwie i poczucie obywatelskie (wybór i opracowanie: Dominika Jagielska)
Recenzje i sprawozdania
-
Dominika Jagielska Renata Nowakowska-Siuta, Bogusław Śliwerski, Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2015, ss. 252
Kinga Sobieszczańska Recepcja myśli pedagogicznej Jana Władysława Dawida w XX i XXI wieku, red. S. Wlasek, K. Gandecka, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 2015, ss. 242
Janina Kostkiewicz Jacek Taraszkiewicz, Pierwsze stulecie zakonu pijarów na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narodów (1642-1740), Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015, ss. 362