Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Captatio benevolentiae" oraz "ethos" i "pathos" w nauczaniu języków obcych
"Captatio benevolentiae", "ethos" and "pathos" in teaching foreign languages
retoryka
dydaktyka
captatio benevolentiae
ethos
pathos
glottodydaktyka
rhetoric
didactic
captatio benevolentiae
ethos
pathos
glottodidactic
Bibliogr. s. 52-53
Dydaktyka jest dziedziną w znacznym stopniu związaną z retoryką, a co za tym idzie, wiele zasad obowiązujących w sztuce wymowy ma swoje zastosowanie zarówno w dydaktyce, jak i w glottodydaktyce. W niniejszym artykule omówiono możliwość wykorzystania retorycznych reguł odnoszących się do "captatio benevolentiae" oraz "ethos" i "pathos" w praktyce dydaktycznej. Takie zabiegi, jak autoreklama, wzbudzanie zainteresowania, uświadamianie słuchaczom korzyści płynących dla nich z lekcji, posługiwanie się anegdotą, humorem, mogą być stosowane z powodzeniem i w praktyce retorycznej oraz dydaktycznej. Podobnie możliwe jest wpływanie zarówno na słuchaczy, jak i na studentów metodami proponowanymi przez reguły odnoszące się do "ethos" i "pathos", czyli zyskiwanie sobie przychylności przez pozytywną autoprezentację i wzbudzanie emocji.
As didactics is a field closely related to rhetoric, many rules of the art of speaking are applicable in both didactics and glottodidactics. This paper explores the possibility of applying rhetorical rules relating to "captatio benevolentiae", as well as "ethos" and "pathos" in didactic practice. Such techniques as self-advertising, arousing interest, making students aware of the benefits of the lesson, using anecdotes and humour can be applied with success in both rhetorical and didactic practice. It is likewise possible to influence the audience, as well as the students by means of methods included in the rules of "ethos" and "pathos", which leads to gaining kindness by positive self-presentation and arousing emotions.
dc.abstract.en | As didactics is a field closely related to rhetoric, many rules of the art of speaking are applicable in both didactics and glottodidactics. This paper explores the possibility of applying rhetorical rules relating to "captatio benevolentiae", as well as "ethos" and "pathos" in didactic practice. Such techniques as self-advertising, arousing interest, making students aware of the benefits of the lesson, using anecdotes and humour can be applied with success in both rhetorical and didactic practice. It is likewise possible to influence the audience, as well as the students by means of methods included in the rules of "ethos" and "pathos", which leads to gaining kindness by positive self-presentation and arousing emotions. | |
dc.abstract.pl | Dydaktyka jest dziedziną w znacznym stopniu związaną z retoryką, a co za tym idzie, wiele zasad obowiązujących w sztuce wymowy ma swoje zastosowanie zarówno w dydaktyce, jak i w glottodydaktyce. W niniejszym artykule omówiono możliwość wykorzystania retorycznych reguł odnoszących się do "captatio benevolentiae" oraz "ethos" i "pathos" w praktyce dydaktycznej. Takie zabiegi, jak autoreklama, wzbudzanie zainteresowania, uświadamianie słuchaczom korzyści płynących dla nich z lekcji, posługiwanie się anegdotą, humorem, mogą być stosowane z powodzeniem i w praktyce retorycznej oraz dydaktycznej. Podobnie możliwe jest wpływanie zarówno na słuchaczy, jak i na studentów metodami proponowanymi przez reguły odnoszące się do "ethos" i "pathos", czyli zyskiwanie sobie przychylności przez pozytywną autoprezentację i wzbudzanie emocji. | |
dc.affiliation | Pion Prorektora ds. dydaktyki : Jagiellońskie Centrum Językowe | |
dc.contributor.author | Hermann, Marek - 128311 | |
dc.date.accessioned | 2024-10-14T08:50:55Z | |
dc.date.available | 2024-10-14T08:50:55Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 52-53 | |
dc.description.physical | 37-53 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 12 | |
dc.identifier.doi | 10.4467/27204812ZG.23.004.18706 | |
dc.identifier.eissn | 2720-4812 | |
dc.identifier.issn | 2080-2358 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/451741 | |
dc.language | pol | |
dc.language.container | pol | |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa | |
dc.rights.licence | CC-BY | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl | |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | rhetoric | |
dc.subject.en | didactic | |
dc.subject.en | captatio benevolentiae | |
dc.subject.en | ethos | |
dc.subject.en | pathos | |
dc.subject.en | glottodidactic | |
dc.subject.pl | retoryka | |
dc.subject.pl | dydaktyka | |
dc.subject.pl | captatio benevolentiae | |
dc.subject.pl | ethos | |
dc.subject.pl | pathos | |
dc.subject.pl | glottodydaktyka | |
dc.subtype | Article | |
dc.title | "Captatio benevolentiae" oraz "ethos" i "pathos" w nauczaniu języków obcych | |
dc.title.alternative | "Captatio benevolentiae", "ethos" and "pathos" in teaching foreign languages | |
dc.title.journal | Zeszyty Glottodydaktyczne | |
dc.type | JournalArticle | |
dspace.entity.type | Publication | en |