Edukacja kulturalna i edukacja kulturowa w Polsce po 1989 roku : próba ujęcia

2017
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-09T22:38:10Z
dc.abstract.enThe notions of cultural education and culture-oriented education are often used interchangeably in practice and pedagogical theory. However, due to their different meanings and different uses in various contexts, such overlapping use of these concepts often leads to misunderstandings, not only in pedagogy, but also in cultural studies. Taking these factors into consideration, the author approaches this challenge from a wider perspective, namely, by examining different conceptualizations ascribed to cultural education during the post-1989 transformation in Poland (including key reports on cultural education). The author draws basic conclusions on the basis of these considerations.pl
dc.abstract.plEdukacja kulturalna i edukacja kulturowa to dwa często wymiennie stosowane w praktyce i teorii pedagogicznej wyrażenia. Jednocześnie takie ich użycie powoduje często liczne nieporozumienia w związku z ich różnym znaczeniem i występowaniem w odmiennych kontekstach, często nie tylko z obszaru pedagogiki, ale i obszaru studiów kulturowych. W świetle powyższego podjęta zostanie próba ujęcia tego zagadnienia z szerszej perspektywy, po 1989 roku, prezentująca różne ujęcia i interpretacje przypisywane edukacji kulturalnej obejmującej czas transformacji w Polsce aż do ostatnich raportów na temat edukacji kulturalnej (Raport Fatygi, 2009) i edukacji kulturowej w Polsce, uwzględniających zarówno możliwości, jak i ograniczenia takiej edukacji (Raporty MIK, 2016). Przedstawiona analiza pozwoli na sformułowanie podstawowych wniosków wynikających z takiego stanu rzeczy.pl
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Instytut Pedagogikipl
dc.contributor.authorTorowska, Joanna - 132409 pl
dc.date.accessioned2017-11-10T15:15:12Z
dc.date.available2017-11-10T15:15:12Z
dc.date.issued2017pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 126-128pl
dc.description.number3pl
dc.description.physical111-128pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume3pl
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.17.007.7030pl
dc.identifier.eissn2450-4564pl
dc.identifier.issn2450-4572pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/46181
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.encultural educationpl
dc.subject.enculture-oriented educationpl
dc.subject.enpedagogy of culturepl
dc.subject.encultural education in Polandpl
dc.subject.enreports on cultural education in Polandpl
dc.subject.eninterpretation of culturepl
dc.subject.eneducation to artpl
dc.subject.eneducation through artpl
dc.subject.pledukacja kulturalnapl
dc.subject.pledukacja kulturowapl
dc.subject.plpedagogika kulturypl
dc.subject.pledukacja kulturalna/kulturowa w Polscepl
dc.subject.pledukacja kulturalna/kulturowa w Polscepl
dc.subject.plinterpretacja kulturypl
dc.subject.plinterpretacja kulturypl
dc.subject.pledukacja przez sztukępl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleEdukacja kulturalna i edukacja kulturowa w Polsce po 1989 roku : próba ujęciapl
dc.title.alternativeCultural education and culture-oriented education in Poland after 1989 : an attempt at conceptualizationpl
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogicznapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-09T22:38:10Z
dc.abstract.enpl
The notions of cultural education and culture-oriented education are often used interchangeably in practice and pedagogical theory. However, due to their different meanings and different uses in various contexts, such overlapping use of these concepts often leads to misunderstandings, not only in pedagogy, but also in cultural studies. Taking these factors into consideration, the author approaches this challenge from a wider perspective, namely, by examining different conceptualizations ascribed to cultural education during the post-1989 transformation in Poland (including key reports on cultural education). The author draws basic conclusions on the basis of these considerations.
dc.abstract.plpl
Edukacja kulturalna i edukacja kulturowa to dwa często wymiennie stosowane w praktyce i teorii pedagogicznej wyrażenia. Jednocześnie takie ich użycie powoduje często liczne nieporozumienia w związku z ich różnym znaczeniem i występowaniem w odmiennych kontekstach, często nie tylko z obszaru pedagogiki, ale i obszaru studiów kulturowych. W świetle powyższego podjęta zostanie próba ujęcia tego zagadnienia z szerszej perspektywy, po 1989 roku, prezentująca różne ujęcia i interpretacje przypisywane edukacji kulturalnej obejmującej czas transformacji w Polsce aż do ostatnich raportów na temat edukacji kulturalnej (Raport Fatygi, 2009) i edukacji kulturowej w Polsce, uwzględniających zarówno możliwości, jak i ograniczenia takiej edukacji (Raporty MIK, 2016). Przedstawiona analiza pozwoli na sformułowanie podstawowych wniosków wynikających z takiego stanu rzeczy.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny : Instytut Pedagogiki
dc.contributor.authorpl
Torowska, Joanna - 132409
dc.date.accessioned
2017-11-10T15:15:12Z
dc.date.available
2017-11-10T15:15:12Z
dc.date.issuedpl
2017
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 126-128
dc.description.numberpl
3
dc.description.physicalpl
111-128
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
3
dc.identifier.doipl
10.4467/24504564PMP.17.007.7030
dc.identifier.eissnpl
2450-4564
dc.identifier.issnpl
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/46181
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
cultural education
dc.subject.enpl
culture-oriented education
dc.subject.enpl
pedagogy of culture
dc.subject.enpl
cultural education in Poland
dc.subject.enpl
reports on cultural education in Poland
dc.subject.enpl
interpretation of culture
dc.subject.enpl
education to art
dc.subject.enpl
education through art
dc.subject.plpl
edukacja kulturalna
dc.subject.plpl
edukacja kulturowa
dc.subject.plpl
pedagogika kultury
dc.subject.plpl
edukacja kulturalna/kulturowa w Polsce
dc.subject.plpl
edukacja kulturalna/kulturowa w Polsce
dc.subject.plpl
interpretacja kultury
dc.subject.plpl
interpretacja kultury
dc.subject.plpl
edukacja przez sztukę
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Edukacja kulturalna i edukacja kulturowa w Polsce po 1989 roku : próba ujęcia
dc.title.alternativepl
Cultural education and culture-oriented education in Poland after 1989 : an attempt at conceptualization
dc.title.journalpl
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
18
Views per month
Views per city
Warsaw
7
Imielin
3
Katowice
2
Poznan
2
Ashburn
1
Krakow
1
Zabrze
1
Downloads
torowska_edukacja_kulturalna_i_edukacja_kulturowa_w_polsce_po_1989_roku_2017.pdf
370