Psychografia, emocje społeczne i nowe formy komunikacji politycznej

2017
journal article
article
dc.abstract.enThe development of social media in recent years has radically transformed the public sphere and, along with it, forms of political communication. Unfortunately, it seems that the current institutional order is not sufficiently adapted to the challenges posed by the saturation of social relations mediated by digital technologies. The recent years are full of examples of the lack of adequacy of existing solutions to revolutionary technological changes. This primarily concerns the Internet, which one's rapid development has created a specific ecosystem that enabled the development of several highly influential platforms. Global social media enable creation and proliferation of knowledge in a vast, globally crosslinked and interrelated information environment. Such a situation creates many possibilities that are potentially conducive to public debate, but on the other hand it raises substantive and substantiated questions about the manner and rules according to which this information circuit is carried out. There is much evidence that social control based solely on traditional ethical canons is no longer sufficient. The public discourse loses signs of Habermasian rationality and is increasingly colonized by political actors who do not hesitate to manipulate public opinion and influence social emotions on a massive scale.pl
dc.abstract.plRozwój mediów społecznościowych w ostatnich latach w radykalny sposób przekształcił sferę publiczną, a wraz z nią dotychczasowe formy komunikacji politycznej. Niestety, wiele wskazuje na to, że współczesny ład instytucjonalny nie jest dostatecznie dostosowany do wyzwań wynikających z nasycenia relacji społecznych komunikacją zapośredniczoną przez technologie cyfrowe. Ostatnie lata obfitują w przykłady braku adekwatności istniejących rozwiązań do rewolucyjnych zmian technologicznych. Dotyczy to przede wszystkim Internetu, którego gwałtowny rozwój stworzył specyficzny ekosystem umożliwiający rozwój kilku bardzo wpływowych platform, dzięki którym możliwe jest wytwarzanie i rozprzestrzenianie wiedzy w olbrzymim, globalnie usieciowionym i wzajemnie powiązanym środowisku informacyjnym. Taka sytuacja kreuje wiele możliwości potencjalnie sprzyjających publicznej debacie, z drugiej jednak strony rodzi zasadnicze i uzasadnione pytania o sposób i zasady na jakich ten obieg informacji się odbywa. Istnieje wiele dowodów na to, że kontrola społeczna opierająca się wyłącznie na tradycyjnych kanonach etycznych przestaje wystarczać. Dyskurs publiczny traci znamiona habermasowskiej racjonalności i jest coraz bardziej kolonizowany przez podmioty polityczne, które nie wahają się manipulować opinią publiczną i wpływać na emocje społeczne na masową skalę.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Europeistykipl
dc.contributor.authorGalent, Marcin - 160626 pl
dc.date.accession2018-01-26pl
dc.date.accessioned2018-03-01T08:44:58Z
dc.date.available2018-03-01T08:44:58Z
dc.date.issued2017pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 278-280pl
dc.description.number2 (230)pl
dc.description.physical265-281pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume60pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.17.018.7298pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/50892
dc.identifier.weblinkhttp://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2017/2-230/art/10321pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.eninternatpl
dc.subject.ensocial mediapl
dc.subject.enpolitical communicationpl
dc.subject.enmicro-targetingpl
dc.subject.ensocial emotionspl
dc.subject.plinternetpl
dc.subject.plmedia społecznościowepl
dc.subject.plkomunikacja politycznapl
dc.subject.plmikrotargetingpl
dc.subject.plemocje społecznepl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePsychografia, emocje społeczne i nowe formy komunikacji politycznejpl
dc.title.alternativePsychographics, social emotions and new forms of political communicationpl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.title.volumeKomunikowanie w Europiepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The development of social media in recent years has radically transformed the public sphere and, along with it, forms of political communication. Unfortunately, it seems that the current institutional order is not sufficiently adapted to the challenges posed by the saturation of social relations mediated by digital technologies. The recent years are full of examples of the lack of adequacy of existing solutions to revolutionary technological changes. This primarily concerns the Internet, which one's rapid development has created a specific ecosystem that enabled the development of several highly influential platforms. Global social media enable creation and proliferation of knowledge in a vast, globally crosslinked and interrelated information environment. Such a situation creates many possibilities that are potentially conducive to public debate, but on the other hand it raises substantive and substantiated questions about the manner and rules according to which this information circuit is carried out. There is much evidence that social control based solely on traditional ethical canons is no longer sufficient. The public discourse loses signs of Habermasian rationality and is increasingly colonized by political actors who do not hesitate to manipulate public opinion and influence social emotions on a massive scale.
dc.abstract.plpl
Rozwój mediów społecznościowych w ostatnich latach w radykalny sposób przekształcił sferę publiczną, a wraz z nią dotychczasowe formy komunikacji politycznej. Niestety, wiele wskazuje na to, że współczesny ład instytucjonalny nie jest dostatecznie dostosowany do wyzwań wynikających z nasycenia relacji społecznych komunikacją zapośredniczoną przez technologie cyfrowe. Ostatnie lata obfitują w przykłady braku adekwatności istniejących rozwiązań do rewolucyjnych zmian technologicznych. Dotyczy to przede wszystkim Internetu, którego gwałtowny rozwój stworzył specyficzny ekosystem umożliwiający rozwój kilku bardzo wpływowych platform, dzięki którym możliwe jest wytwarzanie i rozprzestrzenianie wiedzy w olbrzymim, globalnie usieciowionym i wzajemnie powiązanym środowisku informacyjnym. Taka sytuacja kreuje wiele możliwości potencjalnie sprzyjających publicznej debacie, z drugiej jednak strony rodzi zasadnicze i uzasadnione pytania o sposób i zasady na jakich ten obieg informacji się odbywa. Istnieje wiele dowodów na to, że kontrola społeczna opierająca się wyłącznie na tradycyjnych kanonach etycznych przestaje wystarczać. Dyskurs publiczny traci znamiona habermasowskiej racjonalności i jest coraz bardziej kolonizowany przez podmioty polityczne, które nie wahają się manipulować opinią publiczną i wpływać na emocje społeczne na masową skalę.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Europeistyki
dc.contributor.authorpl
Galent, Marcin - 160626
dc.date.accessionpl
2018-01-26
dc.date.accessioned
2018-03-01T08:44:58Z
dc.date.available
2018-03-01T08:44:58Z
dc.date.issuedpl
2017
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 278-280
dc.description.numberpl
2 (230)
dc.description.physicalpl
265-281
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
60
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.17.018.7298
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/50892
dc.identifier.weblinkpl
http://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2017/2-230/art/10321
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
internat
dc.subject.enpl
social media
dc.subject.enpl
political communication
dc.subject.enpl
micro-targeting
dc.subject.enpl
social emotions
dc.subject.plpl
internet
dc.subject.plpl
media społecznościowe
dc.subject.plpl
komunikacja polityczna
dc.subject.plpl
mikrotargeting
dc.subject.plpl
emocje społeczne
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Psychografia, emocje społeczne i nowe formy komunikacji politycznej
dc.title.alternativepl
Psychographics, social emotions and new forms of political communication
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.title.volumepl
Komunikowanie w Europie
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
8
Views per month
Views per city
Krakow
3
Warsaw
1
Downloads
galent_psychografia_emocje_spoleczne_i_nowe_formy_komunikacji_2017.pdf
163