Tiktokizacja social mediów w perspektywie wieku użytkowników. Analiza wykorzystywania mediów społecznościowych na podstawie zogniskowanych wywiadów grupowych

2024
journal article
article
dc.abstract.enThis paper begins by describing the phenomenon of the changing social media ecosystem based on its tiktokisation. The author’s main objective is to discuss how these changes affect the viewing behaviour of internet users in the context of their age. A study was conducted using focus group interviews with two age groups (those entering senior age/seniors [59–74 years] and teenagers/young adults [23–27 years]). The outcome is a comparison of the sentiments, motivations and patterns of social media use – including tiktok forms – among internet users from the included age ranges. The results show age-dependent preferences in the forms of content used and online activity. In both groups, similarities and differences can be seen within the use of social media and the videos available. The reflections, framed by broadened theoretical considerations, expand the understanding of consumption and the role of media in different age groups.
dc.abstract.plPraca rozpoczyna się przedstawieniem zjawiska zmiany ekosystemu social mediów polegającego na ich tiktokizacji. Głównym celem autorki jest omówienie, jak zmiany te wpływają na zachowania odbiorcze internautów w kontekście ich wieku. Przeprowadzono badania z wykorzystaniem zogniskowanych wywiadów grupowych w dwóch grupach wiekowych (osoby wkraczające w wiek senioralny/seniorzy [59–74 lata], a także młodzież/młodzi dorośli [23–27 lat]). Efekt stanowi porównanie sentymentów, motywacji i wzorców użytkowania mediów społecznościowych – a w nich form tiktokowych – wśród internautów z uwzględnionych przedziałów wiekowych. Wyniki wskazują na uwarunkowane wiekiem preferencje w zakresie wykorzystywanych form przekazów oraz aktywności w sieci. W obydwu grupach widać podobieństwa i różnice w ramach użytkowania mediów społecznościowych i dostępnych w nich materiałów wideo. Rozważania, osadzone w szerszych dociekaniach teoretycznych, poszerzają rozumienie konsumpcji i roli mediów w różnych grupach wiekowych.
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorDurmaj, Małgorzata - 416209
dc.date.accession2025-07-07
dc.date.accessioned2025-07-07T10:32:30Z
dc.date.available2025-07-07T10:32:30Z
dc.date.createdat2025-07-03T08:54:50Zen
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 41-43. Streszczenie w j. polskim i j. angielskim.
dc.description.number2 (258)
dc.description.physical27-44
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume67
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.24.013.19796
dc.identifier.eissn2299-6362
dc.identifier.issn0555-0025
dc.identifier.projectDRC AIpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/555159
dc.identifier.weblinkhttps://ejournals.eu/czasopismo/zeszyty-prasoznawcze/artykul/tiktokizacja-social-mediow-w-perspektywie-wieku-uzytkownikow-analiza-wykorzystywania-mediow-spolecznosciowych-na-podstawie-zogniskowanych-wywiadow-grupowych
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.ensocial media
dc.subject.enTikTok
dc.subject.entiktok forms
dc.subject.entiktokisation
dc.subject.enage
dc.subject.plmedia społecznościowe
dc.subject.plTikTok
dc.subject.plformy tiktokowe
dc.subject.pltiktokizacja
dc.subject.plwiek
dc.subtypeArticle
dc.titleTiktokizacja social mediów w perspektywie wieku użytkowników. Analiza wykorzystywania mediów społecznościowych na podstawie zogniskowanych wywiadów grupowych
dc.title.alternativeTiktokisation of social media from the perspective of the age of users. Analysis of social media use based on focus group interviews
dc.title.journalMedia Research Issues
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
This paper begins by describing the phenomenon of the changing social media ecosystem based on its tiktokisation. The author’s main objective is to discuss how these changes affect the viewing behaviour of internet users in the context of their age. A study was conducted using focus group interviews with two age groups (those entering senior age/seniors [59–74 years] and teenagers/young adults [23–27 years]). The outcome is a comparison of the sentiments, motivations and patterns of social media use – including tiktok forms – among internet users from the included age ranges. The results show age-dependent preferences in the forms of content used and online activity. In both groups, similarities and differences can be seen within the use of social media and the videos available. The reflections, framed by broadened theoretical considerations, expand the understanding of consumption and the role of media in different age groups.
dc.abstract.pl
Praca rozpoczyna się przedstawieniem zjawiska zmiany ekosystemu social mediów polegającego na ich tiktokizacji. Głównym celem autorki jest omówienie, jak zmiany te wpływają na zachowania odbiorcze internautów w kontekście ich wieku. Przeprowadzono badania z wykorzystaniem zogniskowanych wywiadów grupowych w dwóch grupach wiekowych (osoby wkraczające w wiek senioralny/seniorzy [59–74 lata], a także młodzież/młodzi dorośli [23–27 lat]). Efekt stanowi porównanie sentymentów, motywacji i wzorców użytkowania mediów społecznościowych – a w nich form tiktokowych – wśród internautów z uwzględnionych przedziałów wiekowych. Wyniki wskazują na uwarunkowane wiekiem preferencje w zakresie wykorzystywanych form przekazów oraz aktywności w sieci. W obydwu grupach widać podobieństwa i różnice w ramach użytkowania mediów społecznościowych i dostępnych w nich materiałów wideo. Rozważania, osadzone w szerszych dociekaniach teoretycznych, poszerzają rozumienie konsumpcji i roli mediów w różnych grupach wiekowych.
dc.affiliation
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.author
Durmaj, Małgorzata - 416209
dc.date.accession
2025-07-07
dc.date.accessioned
2025-07-07T10:32:30Z
dc.date.available
2025-07-07T10:32:30Z
dc.date.createdaten
2025-07-03T08:54:50Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 41-43. Streszczenie w j. polskim i j. angielskim.
dc.description.number
2 (258)
dc.description.physical
27-44
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
67
dc.identifier.doi
10.4467/22996362PZ.24.013.19796
dc.identifier.eissn
2299-6362
dc.identifier.issn
0555-0025
dc.identifier.projectpl
DRC AI
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/555159
dc.identifier.weblink
https://ejournals.eu/czasopismo/zeszyty-prasoznawcze/artykul/tiktokizacja-social-mediow-w-perspektywie-wieku-uzytkownikow-analiza-wykorzystywania-mediow-spolecznosciowych-na-podstawie-zogniskowanych-wywiadow-grupowych
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
social media
dc.subject.en
TikTok
dc.subject.en
tiktok forms
dc.subject.en
tiktokisation
dc.subject.en
age
dc.subject.pl
media społecznościowe
dc.subject.pl
TikTok
dc.subject.pl
formy tiktokowe
dc.subject.pl
tiktokizacja
dc.subject.pl
wiek
dc.subtype
Article
dc.title
Tiktokizacja social mediów w perspektywie wieku użytkowników. Analiza wykorzystywania mediów społecznościowych na podstawie zogniskowanych wywiadów grupowych
dc.title.alternative
Tiktokisation of social media from the perspective of the age of users. Analysis of social media use based on focus group interviews
dc.title.journal
Media Research Issues
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
58
Views per month
Views per city
Krakow
27
Brzesko
11
Warsaw
11
Downloads
durmaj_tiktokizacja_social_mediow_2024.pdf
4
durmaj_tiktokizacja_social_mediow_2024.pdf
3
durmaj_tiktokizacja_2024.pdf
2