O wychowaniu "nowego człowieka" w myśli i praktyce wychowawczej Marceliny Darowskiej i ks. Franciszka Blachnickiego

2023
journal article
article
dc.abstract.enConservatism is closely associated with the commitment to tradition, long-standing norms, and values. On the other hand, it is an attitude that expresses reluctance toward what is unknown, foreign, innovative. This article aims to draw attention to the values present in Bl. Marcelina Darowska's and Rev. Franciszek Blachnicki's ideal of education, with particular emphasis on faith and patriotism. It does not aspire to offer a comprehensive study of the problem, but to signal axiological research issues related to the concepts of the indicated authors. In addition, it will show from today's perspective the process of changes in relation to these undoubtedly conservative concepts of educating the "new human." The article concludes with an attempt to answer the question about the timeliness of the discussed educational concepts, and the chances of continuing them in the face of modern pluralism and axiological chaos.
dc.abstract.plKonserwatyzm ściśle wiąże się z przywiązaniem do tradycji, obowiązujących od dawna norm oraz wartości. Z drugiej zaś strony jest to postawa wyrażająca niechęć do tego, co nieznane, obce, nowatorskie. Niniejszy artykuł ma na celu skierowanie uwagi na wartości obecne w ideale wychowawczym bł. Marceliny Darowskiej i ks. Franciszka Blachnickiego, ze szczególnym uwzględnieniem wiary i patriotyzmu. Nie chodzi tu bynajmniej o całościowe opracowanie zagadnienia, lecz o zasygnalizowanie aksjologicznej problematyki badawczej w odniesieniu do koncepcji wskazanych autorów. Ponadto z dzisiejszej perspektywy zostanie ukazany proces zmian w odniesieniu do tych niewątpliwie konserwatywnych koncepcji wychowania nowego człowieka. Zwieńczeniem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie o aktualność omawianych koncepcji wychowawczych, szasnę na ich kontynuację w obliczu współczesnego pluralizmu i chaosu na gruncie aksjologicznym.
dc.contributor.authorŁobacz, Małgorzata
dc.date.accessioned2024-04-10T10:55:40Z
dc.date.available2024-04-10T10:55:40Z
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.abstract<jats:p>Konserwatyzm ściśle wiąże się z przywiązaniem do tradycji, obowiązujących od dawna norm oraz wartości. Z drugiej zaś strony jest to postawa wyrażająca niechęć do tego, co nieznane, obce, nowatorskie. Niniejszy artykuł ma na celu skierowanie uwagi na wartości obecne w ideale wychowawczym bł. Marceliny Darowskiej i ks. Franciszka Blachnickiego, ze szczególnym uwzględnieniem wiary i patriotyzmu. Nie chodzi tu bynajmniej o całościowe opracowanie zagadnienia, lecz o zasygnalizowanie aksjologicznej problematyki badawczej w odniesieniu do koncepcji wskazanych autorów. Ponadto z dzisiejszej perspektywy zostanie ukazany proces zmian w odniesieniu do tych niewątpliwie konserwatywnych koncepcji wychowania nowego człowieka. Zwieńczeniem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie o aktualność omawianych koncepcji wychowawczych, szasnę na ich kontynuację w obliczu współczesnego pluralizmu i chaosu na gruncie aksjologicznym. Exploring the Concept of Upbringing of the “New Human” in the Educational Thought and Practice of Marcelina Darowska and Rev. Franciszek Blachnicki: Conservatism is closely associated with the commitment to tradition, long-standing norms, and values. On the other hand, it is an attitude that expresses reluctance toward what is unknown, foreign, innovative. This article aims to draw attention to the values present in Bl. Marcelina Darowska’s and Rev. Franciszek Blachnicki’s ideal of education, with particular emphasis on faith and patriotism. It does not aspire to offer a comprehensive study of the problem, but to signal axiological research issues related to the concepts of the indicated authors. In addition, it will show from today’s perspective the process of changes in relation to these undoubtedly conservative concepts of educating the “new human.” The article concludes with an attempt to answer the question about the timeliness of the discussed educational concepts, and the chances of continuing them in the face of modern pluralism and axiological chaos.</jats:p>
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 135-136
dc.description.number9/1
dc.description.physical121-136
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume9
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.23.006.18235
dc.identifier.eissn2450-4564
dc.identifier.issn2450-4572
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328772
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.envalues
dc.subject.enpatriotism
dc.subject.enfaith
dc.subject.enconservatism
dc.subject.enthe new human
dc.subject.plwartości
dc.subject.plpatriotyzm
dc.subject.plwiara
dc.subject.plkonserwatyzm
dc.subject.plnowy człowiek
dc.subtypeArticle
dc.titleO wychowaniu "nowego człowieka" w myśli i praktyce wychowawczej Marceliny Darowskiej i ks. Franciszka Blachnickiego
dc.title.alternativeExploring the concept of upbringing of the "new human” in the educational thought and practice of Marcelina Darowska and Rev. Franciszek Blachnicki
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogiczna
dc.title.volumePedagogika konserwatywna
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Conservatism is closely associated with the commitment to tradition, long-standing norms, and values. On the other hand, it is an attitude that expresses reluctance toward what is unknown, foreign, innovative. This article aims to draw attention to the values present in Bl. Marcelina Darowska's and Rev. Franciszek Blachnicki's ideal of education, with particular emphasis on faith and patriotism. It does not aspire to offer a comprehensive study of the problem, but to signal axiological research issues related to the concepts of the indicated authors. In addition, it will show from today's perspective the process of changes in relation to these undoubtedly conservative concepts of educating the "new human." The article concludes with an attempt to answer the question about the timeliness of the discussed educational concepts, and the chances of continuing them in the face of modern pluralism and axiological chaos.
dc.abstract.pl
Konserwatyzm ściśle wiąże się z przywiązaniem do tradycji, obowiązujących od dawna norm oraz wartości. Z drugiej zaś strony jest to postawa wyrażająca niechęć do tego, co nieznane, obce, nowatorskie. Niniejszy artykuł ma na celu skierowanie uwagi na wartości obecne w ideale wychowawczym bł. Marceliny Darowskiej i ks. Franciszka Blachnickiego, ze szczególnym uwzględnieniem wiary i patriotyzmu. Nie chodzi tu bynajmniej o całościowe opracowanie zagadnienia, lecz o zasygnalizowanie aksjologicznej problematyki badawczej w odniesieniu do koncepcji wskazanych autorów. Ponadto z dzisiejszej perspektywy zostanie ukazany proces zmian w odniesieniu do tych niewątpliwie konserwatywnych koncepcji wychowania nowego człowieka. Zwieńczeniem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie o aktualność omawianych koncepcji wychowawczych, szasnę na ich kontynuację w obliczu współczesnego pluralizmu i chaosu na gruncie aksjologicznym.
dc.contributor.author
Łobacz, Małgorzata
dc.date.accessioned
2024-04-10T10:55:40Z
dc.date.available
2024-04-10T10:55:40Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.abstract
<jats:p>Konserwatyzm ściśle wiąże się z przywiązaniem do tradycji, obowiązujących od dawna norm oraz wartości. Z drugiej zaś strony jest to postawa wyrażająca niechęć do tego, co nieznane, obce, nowatorskie. Niniejszy artykuł ma na celu skierowanie uwagi na wartości obecne w ideale wychowawczym bł. Marceliny Darowskiej i ks. Franciszka Blachnickiego, ze szczególnym uwzględnieniem wiary i patriotyzmu. Nie chodzi tu bynajmniej o całościowe opracowanie zagadnienia, lecz o zasygnalizowanie aksjologicznej problematyki badawczej w odniesieniu do koncepcji wskazanych autorów. Ponadto z dzisiejszej perspektywy zostanie ukazany proces zmian w odniesieniu do tych niewątpliwie konserwatywnych koncepcji wychowania nowego człowieka. Zwieńczeniem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie o aktualność omawianych koncepcji wychowawczych, szasnę na ich kontynuację w obliczu współczesnego pluralizmu i chaosu na gruncie aksjologicznym. Exploring the Concept of Upbringing of the “New Human” in the Educational Thought and Practice of Marcelina Darowska and Rev. Franciszek Blachnicki: Conservatism is closely associated with the commitment to tradition, long-standing norms, and values. On the other hand, it is an attitude that expresses reluctance toward what is unknown, foreign, innovative. This article aims to draw attention to the values present in Bl. Marcelina Darowska’s and Rev. Franciszek Blachnicki’s ideal of education, with particular emphasis on faith and patriotism. It does not aspire to offer a comprehensive study of the problem, but to signal axiological research issues related to the concepts of the indicated authors. In addition, it will show from today’s perspective the process of changes in relation to these undoubtedly conservative concepts of educating the “new human.” The article concludes with an attempt to answer the question about the timeliness of the discussed educational concepts, and the chances of continuing them in the face of modern pluralism and axiological chaos.</jats:p>
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 135-136
dc.description.number
9/1
dc.description.physical
121-136
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
9
dc.identifier.doi
10.4467/24504564PMP.23.006.18235
dc.identifier.eissn
2450-4564
dc.identifier.issn
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328772
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
values
dc.subject.en
patriotism
dc.subject.en
faith
dc.subject.en
conservatism
dc.subject.en
the new human
dc.subject.pl
wartości
dc.subject.pl
patriotyzm
dc.subject.pl
wiara
dc.subject.pl
konserwatyzm
dc.subject.pl
nowy człowiek
dc.subtype
Article
dc.title
O wychowaniu "nowego człowieka" w myśli i praktyce wychowawczej Marceliny Darowskiej i ks. Franciszka Blachnickiego
dc.title.alternative
Exploring the concept of upbringing of the "new human” in the educational thought and practice of Marcelina Darowska and Rev. Franciszek Blachnicki
dc.title.journal
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.title.volume
Pedagogika konserwatywna
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
Krakow
9
Downloads
lobacz_o_wychowaniu_nowego_czlowieka_w_mysli_i_praktyce_wychowawczej_2023.pdf
1