Między konserwatyzmem a rewolucją kulturalną : Floriana Znanieckiego wizje kultury i wychowania

2023
journal article
article
dc.abstract.enIn Znaniecki's writings one can find two different - actually irreconcilable - visions of education and cultural development. This distinction is a certain reconstruction and interpretation; Znaniecki himself clearly did not recognize this dichotomy and the contradictions to which it leads, treating them as elements of a single intellectual construction. The first vision of education is common-sense and evolutionary, even conservative - having diagnosed the positive and negative sides of the existing culture, we try to develop the former and gradually reduce the latter. In the second case, we start from the conviction that a truly new culture can only begin after "erasing" the old one, not evolutionarily, but with one sudden revolutionary leap. This conviction inevitably leads to the conclusion that the old culture by the very fact of its existence is an obstacle to the emergence of something radically different. Thus, education, which is the primary means of building a "civilization of the future," takes on the character of a cultural revolution.
dc.abstract.plW pismach Znanieckiego można znaleźć dwie odmienne - właściwie nie do pogodzenia - wizje edukacji i rozwoju kultury. Rozróżnienie to jest pewną rekonstrukcją i interpretacją, sam Znaniecki wyraźnie nie dostrzegał tej dychotomii oraz sprzeczności, do których ona prowadzi, i traktował je jako elementy jednej konstrukcji intelektualnej. Pierwsza z wizji edukacji ma charakter zdroworozsądkowy i ewolucyjny, wręcz konserwatywny - po określeniu pozytywnych i negatywnych stron zastanej kultury staramy się rozwijać te pierwsze i stopniowo ograniczać te drugie. W drugim wypadku wychodzimy od przekonania, że prawdziwie nową kulturę można zacząć tylko po "wymazaniu" starej, nie ewolucyjnie, lecz jednym gwałtownym rewolucyjnym skokiem. Przekonanie to nieuchronnie prowadzi do wniosku, że stara kultura samym faktem swojego istnienia stanowi przeszkodę w powstawaniu czegoś radykalnie odmiennego. Tym samym wychowanie, będące podstawowym środkiem budowania "cywilizacji przyszłości", nabiera charakteru rewolucji kulturalnej.
dc.contributor.authorGałkowski, Stanisław
dc.date.accessioned2024-04-10T09:54:13Z
dc.date.available2024-04-10T09:54:13Z
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.abstract<jats:p>W pismach Znanieckiego można znaleźć dwie odmienne – właściwie nie do pogodzenia – wizje edukacji i rozwoju kultury. Rozróżnienie to jest pewną rekonstrukcją i interpretacją, sam Znaniecki wyraźnie nie dostrzegał tej dychotomii oraz sprzeczności, do których ona prowadzi, i traktował je jako elementy jednej konstrukcji intelektualnej. Pierwsza z wizji edukacji ma charakter zdroworozsądkowy i ewolucyjny, wręcz konserwatywny – po określeniu pozytywnych i negatywnych stron zastanej kultury staramy się rozwijać te pierwsze i stopniowo ograniczać te drugie. W drugim wypadku wychodzimy od przekonania, że prawdziwie nową kulturę można zacząć tylko po „wymazaniu” starej, nie ewolucyjnie, lecz jednym gwałtownym rewolucyjnym skokiem. Przekonanie to nieuchronnie prowadzi do wniosku, że stara kultura samym faktem swojego istnienia stanowi przeszkodę w powstawaniu czegoś radykalnie odmiennego. Tym samym wychowanie, będące podstawowym środkiem budowania „cywilizacji przyszłości”, nabiera charakteru rewolucji kulturalnej. Between Conservatism and Cultural Revolution: Florian Znaniecki’s Visions of Culture and Education: In Znaniecki’s writings one can find two different – actually irreconcilable – visions of education and cultural development. This distinction is a certain reconstruction and interpretation; Znaniecki himself clearly did not recognize this dichotomy and the contradictions to which it leads, treating them as elements of a single intellectual construction. The first vision of education is common-sense and evolutionary, even conservative – having diagnosed the positive and negative sides of the existing culture, we try to develop the former and gradually reduce the latter. In the second case, we start from the conviction that a truly new culture can only begin after “erasing” the old one, not evolutionarily, but with one sudden revolutionary leap. This conviction inevitably leads to the conclusion that the old culture by the very fact of its existence is an obstacle to the emergence of something radically different. Thus, education, which is the primary means of building a “civilization of the future,” takes on the character of a cultural revolution.</jats:p>
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 219
dc.description.number9/1
dc.description.physical205-219
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume9
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.23.011.18240
dc.identifier.eissn2450-4564
dc.identifier.issn2450-4572
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328769
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.eneducation
dc.subject.enculture
dc.subject.encultural revolution
dc.subject.enprogress
dc.subject.enconservatism
dc.subject.envalues
dc.subject.plwychowanie
dc.subject.plkultura
dc.subject.plrewolucja kulturalna
dc.subject.plpostęp
dc.subject.plkonserwatyzm
dc.subtypeArticle
dc.titleMiędzy konserwatyzmem a rewolucją kulturalną : Floriana Znanieckiego wizje kultury i wychowania
dc.title.alternativeBetween conservatism and cultural revolution : Florian Znaniecki's visions of culture and education
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogiczna
dc.title.volumePedagogika konserwatywna
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
In Znaniecki's writings one can find two different - actually irreconcilable - visions of education and cultural development. This distinction is a certain reconstruction and interpretation; Znaniecki himself clearly did not recognize this dichotomy and the contradictions to which it leads, treating them as elements of a single intellectual construction. The first vision of education is common-sense and evolutionary, even conservative - having diagnosed the positive and negative sides of the existing culture, we try to develop the former and gradually reduce the latter. In the second case, we start from the conviction that a truly new culture can only begin after "erasing" the old one, not evolutionarily, but with one sudden revolutionary leap. This conviction inevitably leads to the conclusion that the old culture by the very fact of its existence is an obstacle to the emergence of something radically different. Thus, education, which is the primary means of building a "civilization of the future," takes on the character of a cultural revolution.
dc.abstract.pl
W pismach Znanieckiego można znaleźć dwie odmienne - właściwie nie do pogodzenia - wizje edukacji i rozwoju kultury. Rozróżnienie to jest pewną rekonstrukcją i interpretacją, sam Znaniecki wyraźnie nie dostrzegał tej dychotomii oraz sprzeczności, do których ona prowadzi, i traktował je jako elementy jednej konstrukcji intelektualnej. Pierwsza z wizji edukacji ma charakter zdroworozsądkowy i ewolucyjny, wręcz konserwatywny - po określeniu pozytywnych i negatywnych stron zastanej kultury staramy się rozwijać te pierwsze i stopniowo ograniczać te drugie. W drugim wypadku wychodzimy od przekonania, że prawdziwie nową kulturę można zacząć tylko po "wymazaniu" starej, nie ewolucyjnie, lecz jednym gwałtownym rewolucyjnym skokiem. Przekonanie to nieuchronnie prowadzi do wniosku, że stara kultura samym faktem swojego istnienia stanowi przeszkodę w powstawaniu czegoś radykalnie odmiennego. Tym samym wychowanie, będące podstawowym środkiem budowania "cywilizacji przyszłości", nabiera charakteru rewolucji kulturalnej.
dc.contributor.author
Gałkowski, Stanisław
dc.date.accessioned
2024-04-10T09:54:13Z
dc.date.available
2024-04-10T09:54:13Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.abstract
<jats:p>W pismach Znanieckiego można znaleźć dwie odmienne – właściwie nie do pogodzenia – wizje edukacji i rozwoju kultury. Rozróżnienie to jest pewną rekonstrukcją i interpretacją, sam Znaniecki wyraźnie nie dostrzegał tej dychotomii oraz sprzeczności, do których ona prowadzi, i traktował je jako elementy jednej konstrukcji intelektualnej. Pierwsza z wizji edukacji ma charakter zdroworozsądkowy i ewolucyjny, wręcz konserwatywny – po określeniu pozytywnych i negatywnych stron zastanej kultury staramy się rozwijać te pierwsze i stopniowo ograniczać te drugie. W drugim wypadku wychodzimy od przekonania, że prawdziwie nową kulturę można zacząć tylko po „wymazaniu” starej, nie ewolucyjnie, lecz jednym gwałtownym rewolucyjnym skokiem. Przekonanie to nieuchronnie prowadzi do wniosku, że stara kultura samym faktem swojego istnienia stanowi przeszkodę w powstawaniu czegoś radykalnie odmiennego. Tym samym wychowanie, będące podstawowym środkiem budowania „cywilizacji przyszłości”, nabiera charakteru rewolucji kulturalnej. Between Conservatism and Cultural Revolution: Florian Znaniecki’s Visions of Culture and Education: In Znaniecki’s writings one can find two different – actually irreconcilable – visions of education and cultural development. This distinction is a certain reconstruction and interpretation; Znaniecki himself clearly did not recognize this dichotomy and the contradictions to which it leads, treating them as elements of a single intellectual construction. The first vision of education is common-sense and evolutionary, even conservative – having diagnosed the positive and negative sides of the existing culture, we try to develop the former and gradually reduce the latter. In the second case, we start from the conviction that a truly new culture can only begin after “erasing” the old one, not evolutionarily, but with one sudden revolutionary leap. This conviction inevitably leads to the conclusion that the old culture by the very fact of its existence is an obstacle to the emergence of something radically different. Thus, education, which is the primary means of building a “civilization of the future,” takes on the character of a cultural revolution.</jats:p>
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 219
dc.description.number
9/1
dc.description.physical
205-219
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
9
dc.identifier.doi
10.4467/24504564PMP.23.011.18240
dc.identifier.eissn
2450-4564
dc.identifier.issn
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328769
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
education
dc.subject.en
culture
dc.subject.en
cultural revolution
dc.subject.en
progress
dc.subject.en
conservatism
dc.subject.en
values
dc.subject.pl
wychowanie
dc.subject.pl
kultura
dc.subject.pl
rewolucja kulturalna
dc.subject.pl
postęp
dc.subject.pl
konserwatyzm
dc.subtype
Article
dc.title
Między konserwatyzmem a rewolucją kulturalną : Floriana Znanieckiego wizje kultury i wychowania
dc.title.alternative
Between conservatism and cultural revolution : Florian Znaniecki's visions of culture and education
dc.title.journal
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.title.volume
Pedagogika konserwatywna
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
19
Views per month
Views per city
Krakow
10
Szczecin
4
Poznan
1
Warsaw
1
Downloads
galkowski_miedzy_konserwatyzmem_a_rewolucja_kulturalna_2023.pdf
10