Między Facebookiem a Instagramem : wirtualny wizerunek czy prawo majątkowe? : analiza dóbr cyfrowych in concreto

2017
journal article
article
dc.abstract.enNowadays the greater part of our lives takes place in a virtual world, which is caused by the era of digitalisation. Each of our activity on Internet leaves digital footprint: profiles in social networks, emails, music collections in digital format or virtual currencies etc. All these data are some goods that may be called digital goods. Currently there is a rising debate over the possibility of inheriting them, nonetheless their significance is increasing day by day. Presumably they become the object of business transactions on a large scale in the near future. Although they have a number of common features, their specificity induces that they cannot be treated equally and should be considered in concreto. In this article I will consider whether components of a Facebook or Instagram account altogether may be a virtual form of the image or they should rather be concerned as a property law. Even though both websites provide similar services, the comparison of the scope of their services and the specificity may lead to completely different conclusions regarding each of them separately.pl
dc.abstract.plWobec zjawiska cyfryzacji coraz większa część naszego życia odbywa się w wirtualnym świecie. Każda nasza aktywność w Internecie pozostawia ślady w postaci między innymi: profili w portalach społecznościowych, poczty elektronicznej, kolekcji muzyki w formacie cyfrowym, czy też wirtualnych walut. Wszystkie te dane stanowią pewne dobra, które można nazwać dobrami cyfrowymi. Aktualnie toczy się dyskusja nad ich dziedzicznością, ale znaczenie tych dóbr rośnie z dnia na dzień i już niedługo mogą stać się przedmiotem obrotu gospodarczego na szeroką skalę. Specyficzność dóbr cyfrowych polega na tym, iż choć mają szereg cech wspólnych, to nie można ich wszystkich traktować w ten sam sposób i należy je rozważać in concreto. W poniższym artykule poddano analizie czy zawartość konta w serwisie Facebook lub Instagram jako całość może stanowić nową wirtualną formę wizerunku, czy jednak należy je traktować jako prawa stricte majątkowe. Oba serwisy pozornie dostarczają podobnych usług, ale porównując do siebie zakres tych usług oraz ich specyfikę można dojść do zupełnie odmiennych wniosków co do każdego z nich.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.contributor.authorWszołek, Anna - 245892 pl
dc.date.accession2017-12-04pl
dc.date.accessioned2017-12-04T07:18:53Z
dc.date.available2017-12-04T07:18:53Z
dc.date.issued2017pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number3 (33)pl
dc.description.physical130-140pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.issn1689-9601pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/47095
dc.identifier.weblinkhttp://www.tbsp.wpia.uj.edu.pl/documents/4137545/137069082/IPP_2017_3/b22184b1-2763-4c66-97a0-676f8b0c7a24#page=130pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.endigital goodspl
dc.subject.enpersonal rightspl
dc.subject.enproperty lawpl
dc.subject.enFacebookpl
dc.subject.enInstagrampl
dc.subject.enright of personapl
dc.subject.enimagepl
dc.subject.pldobra cyfrowepl
dc.subject.pldobra osobistepl
dc.subject.plprawa majątkowepl
dc.subject.plFacebookpl
dc.subject.plInstagrampl
dc.subject.plpersonapl
dc.subject.plwizerunekpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleMiędzy Facebookiem a Instagramem : wirtualny wizerunek czy prawo majątkowe? : analiza dóbr cyfrowych in concretopl
dc.title.alternativeBetween Facebook and Instagram : virtual image or economic right? : analysis of digital goods in concretopl
dc.title.journalInternetowy Przegląd Prawniczy TBSP UJpl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Nowadays the greater part of our lives takes place in a virtual world, which is caused by the era of digitalisation. Each of our activity on Internet leaves digital footprint: profiles in social networks, emails, music collections in digital format or virtual currencies etc. All these data are some goods that may be called digital goods. Currently there is a rising debate over the possibility of inheriting them, nonetheless their significance is increasing day by day. Presumably they become the object of business transactions on a large scale in the near future. Although they have a number of common features, their specificity induces that they cannot be treated equally and should be considered in concreto. In this article I will consider whether components of a Facebook or Instagram account altogether may be a virtual form of the image or they should rather be concerned as a property law. Even though both websites provide similar services, the comparison of the scope of their services and the specificity may lead to completely different conclusions regarding each of them separately.
dc.abstract.plpl
Wobec zjawiska cyfryzacji coraz większa część naszego życia odbywa się w wirtualnym świecie. Każda nasza aktywność w Internecie pozostawia ślady w postaci między innymi: profili w portalach społecznościowych, poczty elektronicznej, kolekcji muzyki w formacie cyfrowym, czy też wirtualnych walut. Wszystkie te dane stanowią pewne dobra, które można nazwać dobrami cyfrowymi. Aktualnie toczy się dyskusja nad ich dziedzicznością, ale znaczenie tych dóbr rośnie z dnia na dzień i już niedługo mogą stać się przedmiotem obrotu gospodarczego na szeroką skalę. Specyficzność dóbr cyfrowych polega na tym, iż choć mają szereg cech wspólnych, to nie można ich wszystkich traktować w ten sam sposób i należy je rozważać in concreto. W poniższym artykule poddano analizie czy zawartość konta w serwisie Facebook lub Instagram jako całość może stanowić nową wirtualną formę wizerunku, czy jednak należy je traktować jako prawa stricte majątkowe. Oba serwisy pozornie dostarczają podobnych usług, ale porównując do siebie zakres tych usług oraz ich specyfikę można dojść do zupełnie odmiennych wniosków co do każdego z nich.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.contributor.authorpl
Wszołek, Anna - 245892
dc.date.accessionpl
2017-12-04
dc.date.accessioned
2017-12-04T07:18:53Z
dc.date.available
2017-12-04T07:18:53Z
dc.date.issuedpl
2017
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.numberpl
3 (33)
dc.description.physicalpl
130-140
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.issnpl
1689-9601
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/47095
dc.identifier.weblinkpl
http://www.tbsp.wpia.uj.edu.pl/documents/4137545/137069082/IPP_2017_3/b22184b1-2763-4c66-97a0-676f8b0c7a24#page=130
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
digital goods
dc.subject.enpl
personal rights
dc.subject.enpl
property law
dc.subject.enpl
Facebook
dc.subject.enpl
Instagram
dc.subject.enpl
right of persona
dc.subject.enpl
image
dc.subject.plpl
dobra cyfrowe
dc.subject.plpl
dobra osobiste
dc.subject.plpl
prawa majątkowe
dc.subject.plpl
Facebook
dc.subject.plpl
Instagram
dc.subject.plpl
persona
dc.subject.plpl
wizerunek
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Między Facebookiem a Instagramem : wirtualny wizerunek czy prawo majątkowe? : analiza dóbr cyfrowych in concreto
dc.title.alternativepl
Between Facebook and Instagram : virtual image or economic right? : analysis of digital goods in concreto
dc.title.journalpl
Internetowy Przegląd Prawniczy TBSP UJ
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
24
Views per month
Views per city
Warsaw
5
Krakow
3
Szczecin
2
Ashburn
1
Bialystok
1
Cologne
1
Jastrzębie Zdrój
1
Komorniki
1
Konin
1
Ostrorog
1
Downloads
wszolek_miedzy_facebookiem_a_instagramem_wirtualny_wizerunek_2017.pdf
54