Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Reminiscencje i aktualia wokół myśli pedagogicznej i metody Friedricha Froebla w wychowaniu przedszkolnym
Reminiscences and current events surrounding friedrich Froebel's pedagogical thought and method in preschool education
wychowanie przedszkolne
alternatywa
pedagogika Froebla
Friedrich Froebel
dziecko
freblanki
preschool education
alternative
Froebel’s pedagogy
Friedrich Froebel
child
froebelians
Bibliogr. s. 173-174
Artykuł stanowi rozprawę na temat myśli, poglądów i metodyki Friedricha Froebla postrzeganej na nowo i praktykowanej w rzeczywistości edukacyjnej XXI wieku. Zagadnienie opracowano na podstawie przeglądu literatury pedagogicznej, ujęć teoretycznych i propozycji metodycznych, opisanych zarówno przez pierwsze, jak i współczesne promotorki idei pedagogicznych Froebla. Przestrzeniami analizy stały się dawne i współczesne: ujęcie życiorysu pedagogicznego Friedricha Froebla, wizja dziecka, rola nauczyciela, pojmowanie wychowania, znaczenie zabawy, wykorzystanie środków dydaktycznych, darów, istota edukacji. Tekst zakończony jest wnioskiem, że pedagogika i praktyka freblowska są w Polsce dobrze opracowane koncepcyjnie i szeroko w zakresie dydaktyczno-metodycznym.
The article is a dissertation on the thoughts, views and methodology of Friedrich Froebel, perceived anew and practiced in the educational reality of the 21st century. The issue was developed on the basis of a review of pedagogical literature, theoretical approaches and methodological proposals, described both by the first and contemporary promoters of Froebel's pedagogical ideas. The past and the present became the areas of analysis: Froebel's pedagogical biography, the vision of the child, the role of the teacher, the understanding of upbringing, the importance of play, the use of teaching gifts set, the essence of education. The text ends with the conclusion that the pedagogy and Froebelian practice in Poland is well developed conceptually and broadly in the didactic and methodological sense.
dc.abstract.en | The article is a dissertation on the thoughts, views and methodology of Friedrich Froebel, perceived anew and practiced in the educational reality of the 21st century. The issue was developed on the basis of a review of pedagogical literature, theoretical approaches and methodological proposals, described both by the first and contemporary promoters of Froebel's pedagogical ideas. The past and the present became the areas of analysis: Froebel's pedagogical biography, the vision of the child, the role of the teacher, the understanding of upbringing, the importance of play, the use of teaching gifts set, the essence of education. The text ends with the conclusion that the pedagogy and Froebelian practice in Poland is well developed conceptually and broadly in the didactic and methodological sense. | |
dc.abstract.pl | Artykuł stanowi rozprawę na temat myśli, poglądów i metodyki Friedricha Froebla postrzeganej na nowo i praktykowanej w rzeczywistości edukacyjnej XXI wieku. Zagadnienie opracowano na podstawie przeglądu literatury pedagogicznej, ujęć teoretycznych i propozycji metodycznych, opisanych zarówno przez pierwsze, jak i współczesne promotorki idei pedagogicznych Froebla. Przestrzeniami analizy stały się dawne i współczesne: ujęcie życiorysu pedagogicznego Friedricha Froebla, wizja dziecka, rola nauczyciela, pojmowanie wychowania, znaczenie zabawy, wykorzystanie środków dydaktycznych, darów, istota edukacji. Tekst zakończony jest wnioskiem, że pedagogika i praktyka freblowska są w Polsce dobrze opracowane koncepcyjnie i szeroko w zakresie dydaktyczno-metodycznym. | |
dc.contributor.author | Bilewicz, Barbara | |
dc.date.accessioned | 2024-12-02T11:37:35Z | |
dc.date.available | 2024-12-02T11:37:35Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 173-174 | |
dc.description.number | 10 | |
dc.description.physical | 159-174 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 10 | |
dc.identifier.doi | 10.4467/24504564PMP.24.009.19963 | |
dc.identifier.eissn | 2450-4564 | |
dc.identifier.issn | 2450-4572 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/480517 | |
dc.language | pol | |
dc.language.container | pol | |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa | |
dc.rights.licence | CC-BY | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl | |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | preschool education | |
dc.subject.en | alternative | |
dc.subject.en | Froebel’s pedagogy | |
dc.subject.en | Friedrich Froebel | |
dc.subject.en | child | |
dc.subject.en | froebelians | |
dc.subject.pl | wychowanie przedszkolne | |
dc.subject.pl | alternatywa | |
dc.subject.pl | pedagogika Froebla | |
dc.subject.pl | Friedrich Froebel | |
dc.subject.pl | dziecko | |
dc.subject.pl | freblanki | |
dc.subtype | Article | |
dc.title | Reminiscencje i aktualia wokół myśli pedagogicznej i metody Friedricha Froebla w wychowaniu przedszkolnym | |
dc.title.alternative | Reminiscences and current events surrounding friedrich Froebel's pedagogical thought and method in preschool education | |
dc.title.journal | Polska Myśl Pedagogiczna | |
dc.type | JournalArticle | |
dspace.entity.type | Publication | en |