Reminiscencje i aktualia wokół myśli pedagogicznej i metody Friedricha Froebla w wychowaniu przedszkolnym

2024
journal article
article
dc.abstract.enThe article is a dissertation on the thoughts, views and methodology of Friedrich Froebel, perceived anew and practiced in the educational reality of the 21st century. The issue was developed on the basis of a review of pedagogical literature, theoretical approaches and methodological proposals, described both by the first and contemporary promoters of Froebel's pedagogical ideas. The past and the present became the areas of analysis: Froebel's pedagogical biography, the vision of the child, the role of the teacher, the understanding of upbringing, the importance of play, the use of teaching gifts set, the essence of education. The text ends with the conclusion that the pedagogy and Froebelian practice in Poland is well developed conceptually and broadly in the didactic and methodological sense.
dc.abstract.plArtykuł stanowi rozprawę na temat myśli, poglądów i metodyki Friedricha Froebla postrzeganej na nowo i praktykowanej w rzeczywistości edukacyjnej XXI wieku. Zagadnienie opracowano na podstawie przeglądu literatury pedagogicznej, ujęć teoretycznych i propozycji metodycznych, opisanych zarówno przez pierwsze, jak i współczesne promotorki idei pedagogicznych Froebla. Przestrzeniami analizy stały się dawne i współczesne: ujęcie życiorysu pedagogicznego Friedricha Froebla, wizja dziecka, rola nauczyciela, pojmowanie wychowania, znaczenie zabawy, wykorzystanie środków dydaktycznych, darów, istota edukacji. Tekst zakończony jest wnioskiem, że pedagogika i praktyka freblowska są w Polsce dobrze opracowane koncepcyjnie i szeroko w zakresie dydaktyczno-metodycznym.
dc.contributor.authorBilewicz, Barbara
dc.date.accessioned2024-12-02T11:37:35Z
dc.date.available2024-12-02T11:37:35Z
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 173-174
dc.description.number10
dc.description.physical159-174
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume10
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.24.009.19963
dc.identifier.eissn2450-4564
dc.identifier.issn2450-4572
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/480517
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enpreschool education
dc.subject.enalternative
dc.subject.enFroebel’s pedagogy
dc.subject.enFriedrich Froebel
dc.subject.enchild
dc.subject.enfroebelians
dc.subject.plwychowanie przedszkolne
dc.subject.plalternatywa
dc.subject.plpedagogika Froebla
dc.subject.plFriedrich Froebel
dc.subject.pldziecko
dc.subject.plfreblanki
dc.subtypeArticle
dc.titleReminiscencje i aktualia wokół myśli pedagogicznej i metody Friedricha Froebla w wychowaniu przedszkolnym
dc.title.alternativeReminiscences and current events surrounding friedrich Froebel's pedagogical thought and method in preschool education
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogiczna
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The article is a dissertation on the thoughts, views and methodology of Friedrich Froebel, perceived anew and practiced in the educational reality of the 21st century. The issue was developed on the basis of a review of pedagogical literature, theoretical approaches and methodological proposals, described both by the first and contemporary promoters of Froebel's pedagogical ideas. The past and the present became the areas of analysis: Froebel's pedagogical biography, the vision of the child, the role of the teacher, the understanding of upbringing, the importance of play, the use of teaching gifts set, the essence of education. The text ends with the conclusion that the pedagogy and Froebelian practice in Poland is well developed conceptually and broadly in the didactic and methodological sense.
dc.abstract.pl
Artykuł stanowi rozprawę na temat myśli, poglądów i metodyki Friedricha Froebla postrzeganej na nowo i praktykowanej w rzeczywistości edukacyjnej XXI wieku. Zagadnienie opracowano na podstawie przeglądu literatury pedagogicznej, ujęć teoretycznych i propozycji metodycznych, opisanych zarówno przez pierwsze, jak i współczesne promotorki idei pedagogicznych Froebla. Przestrzeniami analizy stały się dawne i współczesne: ujęcie życiorysu pedagogicznego Friedricha Froebla, wizja dziecka, rola nauczyciela, pojmowanie wychowania, znaczenie zabawy, wykorzystanie środków dydaktycznych, darów, istota edukacji. Tekst zakończony jest wnioskiem, że pedagogika i praktyka freblowska są w Polsce dobrze opracowane koncepcyjnie i szeroko w zakresie dydaktyczno-metodycznym.
dc.contributor.author
Bilewicz, Barbara
dc.date.accessioned
2024-12-02T11:37:35Z
dc.date.available
2024-12-02T11:37:35Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 173-174
dc.description.number
10
dc.description.physical
159-174
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
10
dc.identifier.doi
10.4467/24504564PMP.24.009.19963
dc.identifier.eissn
2450-4564
dc.identifier.issn
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/480517
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
preschool education
dc.subject.en
alternative
dc.subject.en
Froebel’s pedagogy
dc.subject.en
Friedrich Froebel
dc.subject.en
child
dc.subject.en
froebelians
dc.subject.pl
wychowanie przedszkolne
dc.subject.pl
alternatywa
dc.subject.pl
pedagogika Froebla
dc.subject.pl
Friedrich Froebel
dc.subject.pl
dziecko
dc.subject.pl
freblanki
dc.subtype
Article
dc.title
Reminiscencje i aktualia wokół myśli pedagogicznej i metody Friedricha Froebla w wychowaniu przedszkolnym
dc.title.alternative
Reminiscences and current events surrounding friedrich Froebel's pedagogical thought and method in preschool education
dc.title.journal
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
28
Views per month
Views per city
Krakow
26
Rypin
1
Downloads
bilewicz_reminiscencje_i_aktualia_wokol_mysli_pedagogicznej_2024.pdf
25