Asocjacja negatywizmu i personalizacji jako narzędzie komunikowania politycznego podczas kampanii parlamentarnej w Polsce w 2019 r.

2022
journal article
article
dc.abstract.enThe article aims to prove that the association of negativism and personalization can constitute a strategy for political support of specific political parties and legitimizing their actions in the media discourse of the Polish religious press. The text presents the results of press content analysis supplemented with elements of hermeneutics. The research materials were printed versions of press texts of the nationwide weeklies "Niedziela", "Gość Niedzielny", and "Tygodnik Powszechny", which referred to the parliamentary campaign of 2019 in Poland. The time range of the analysis covered the period of August 6, 2019, to October 13, 2019. Negativity and personalization seem like dominant features of the research material. In "Gość Niedzielny" and "Niedziela", the total percentage of texts in which the category of negativity was noted, assigned to the politicians of the Law and Justice party or to the PiS party, was significantly lower than the results of the research on "Tygodnik Powszechny". In "Tygodnik Powszechny" there were texts containing criticisms of the political camp of the ruling party and only partial legitimization of the political and social activities of the rule of the right in the years 2015-2019. The research undertaken proved that all the analyzed press titles used the association of negativity and personalization as a media science tool of political communication during the parliamentary campaign in Poland in 2019.pl
dc.abstract.plCelem badań jest próba udowodnienia, że asocjacja negatywizmu i personalizacji może stanowić strategię politycznego wsparcia określonych partii politycznych i legitymizowania ich działań w dyskursie medialnym polskiej prasy o tematyce religijnej. Posłużono się metodą analizy zawartości prasowej uzupełnioną elementami hermeneutyki. Materiał badawczy stanowiły teksty prasowe wersji drukowanych ogólnopolskich tygodników "Niedziela", "Gość Niedzielny" oraz "Tygodnik Powszechny", które odnosiły się do kampanii parlamentarnej 2019 r. w Polsce. Zakres czasowy analizy objął okres od 6.08.2019 do 13.10.2019. W "Gościu Niedzielnym" i "Tygodniku Powszechnym" odnotowano powiązanie dwóch czynników informacji, tj. negatywizmu i personalizacji, jako cechy dominującej materiału badawczego. W "Gościu Niedzielnym" i "Niedzieli" łączny odsetek tekstów, w których stwierdzono kategorię negatywizmu przyporządkowaną do polityków Prawa i Sprawiedliwości bądź do partii PiS, był znacząco niższy wobec rezultatów badań dotyczących "Tygodnika Powszechnego". W "Tygodniku Powszechnym" odnotowano teksty zawierające krytykę obozu "dobrej zmiany" i jedynie częściową legitymizację działań polityczno-społecznych rządów prawicy w latach 2015-2019. Podjęte badania dowiodły, że wszystkie analizowane tytuły prasowe wykorzystały asocjację negatywizmu i personalizacji jako medioznawcze narzędzie komunikowania politycznego podczas kampanii parlamentarnej w Polsce w 2019 r.pl
dc.contributor.authorLeśniczak, Rafałpl
dc.date.accessioned2023-08-22T07:07:20Z
dc.date.available2023-08-22T07:07:20Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 40-44pl
dc.description.number2 (250)pl
dc.description.physical27-44pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume65pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.22.014.15605pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317853
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enparliamentary campaignpl
dc.subject.enpolitical communicationpl
dc.subject.ennegativitypl
dc.subject.enpersonalizationpl
dc.subject.enpresspl
dc.subject.plkampania parlamentarnapl
dc.subject.plkomunikowanie politycznepl
dc.subject.plnegatywizmpl
dc.subject.plpersonalizacjapl
dc.subject.plprasapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleAsocjacja negatywizmu i personalizacji jako narzędzie komunikowania politycznego podczas kampanii parlamentarnej w Polsce w 2019 r.pl
dc.title.alternativeThe association of negativism and personalization as a tool of political communication during the parliamentary campaign in Poland in 2019pl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The article aims to prove that the association of negativism and personalization can constitute a strategy for political support of specific political parties and legitimizing their actions in the media discourse of the Polish religious press. The text presents the results of press content analysis supplemented with elements of hermeneutics. The research materials were printed versions of press texts of the nationwide weeklies "Niedziela", "Gość Niedzielny", and "Tygodnik Powszechny", which referred to the parliamentary campaign of 2019 in Poland. The time range of the analysis covered the period of August 6, 2019, to October 13, 2019. Negativity and personalization seem like dominant features of the research material. In "Gość Niedzielny" and "Niedziela", the total percentage of texts in which the category of negativity was noted, assigned to the politicians of the Law and Justice party or to the PiS party, was significantly lower than the results of the research on "Tygodnik Powszechny". In "Tygodnik Powszechny" there were texts containing criticisms of the political camp of the ruling party and only partial legitimization of the political and social activities of the rule of the right in the years 2015-2019. The research undertaken proved that all the analyzed press titles used the association of negativity and personalization as a media science tool of political communication during the parliamentary campaign in Poland in 2019.
dc.abstract.plpl
Celem badań jest próba udowodnienia, że asocjacja negatywizmu i personalizacji może stanowić strategię politycznego wsparcia określonych partii politycznych i legitymizowania ich działań w dyskursie medialnym polskiej prasy o tematyce religijnej. Posłużono się metodą analizy zawartości prasowej uzupełnioną elementami hermeneutyki. Materiał badawczy stanowiły teksty prasowe wersji drukowanych ogólnopolskich tygodników "Niedziela", "Gość Niedzielny" oraz "Tygodnik Powszechny", które odnosiły się do kampanii parlamentarnej 2019 r. w Polsce. Zakres czasowy analizy objął okres od 6.08.2019 do 13.10.2019. W "Gościu Niedzielnym" i "Tygodniku Powszechnym" odnotowano powiązanie dwóch czynników informacji, tj. negatywizmu i personalizacji, jako cechy dominującej materiału badawczego. W "Gościu Niedzielnym" i "Niedzieli" łączny odsetek tekstów, w których stwierdzono kategorię negatywizmu przyporządkowaną do polityków Prawa i Sprawiedliwości bądź do partii PiS, był znacząco niższy wobec rezultatów badań dotyczących "Tygodnika Powszechnego". W "Tygodniku Powszechnym" odnotowano teksty zawierające krytykę obozu "dobrej zmiany" i jedynie częściową legitymizację działań polityczno-społecznych rządów prawicy w latach 2015-2019. Podjęte badania dowiodły, że wszystkie analizowane tytuły prasowe wykorzystały asocjację negatywizmu i personalizacji jako medioznawcze narzędzie komunikowania politycznego podczas kampanii parlamentarnej w Polsce w 2019 r.
dc.contributor.authorpl
Leśniczak, Rafał
dc.date.accessioned
2023-08-22T07:07:20Z
dc.date.available
2023-08-22T07:07:20Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 40-44
dc.description.numberpl
2 (250)
dc.description.physicalpl
27-44
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
65
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.22.014.15605
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317853
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
parliamentary campaign
dc.subject.enpl
political communication
dc.subject.enpl
negativity
dc.subject.enpl
personalization
dc.subject.enpl
press
dc.subject.plpl
kampania parlamentarna
dc.subject.plpl
komunikowanie polityczne
dc.subject.plpl
negatywizm
dc.subject.plpl
personalizacja
dc.subject.plpl
prasa
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Asocjacja negatywizmu i personalizacji jako narzędzie komunikowania politycznego podczas kampanii parlamentarnej w Polsce w 2019 r.
dc.title.alternativepl
The association of negativism and personalization as a tool of political communication during the parliamentary campaign in Poland in 2019
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
6
Views per month
Views per city
Ashburn
2
Lappeenranta
1
San Jose
1
Downloads
lesniczak_asocjacja_negatywizmu_i_personalizacji_jako_narzedzie_komunikowania_politycznego_2022.pdf
7