Trudna sztuka dorastania, czyli czego dowiedziałam się podczas badania kultury teatralnej nastolatków

2022
book section
article
dc.abstract.enThis paper aims to describe collective ways of producing knowledge about the life of teenagers. The knowledge is co-created both by youth and adults during performative events. In the paper, the theatre, which draws from the philosophy of theatre pedagogy, is presented as a live archive of growing up in contemporary Poland; it also constitutes the cultural space in which the directory knowledge is produced. The focus is put not only on the analysis of the methods of work of adults with young people, but also the presentation of the consequences of placing certain projects in different economic, social, and geographic contexts. Discussion of selected works leads to the observation that the fictional plot’s similarity to the everyday reality of the teenagers is the main factor influencing the credibility of a drama in the eyes of young people. Theatre is treated here as a useful pedagogical tool that helps teenagers to develop the ability to search for a connection between their life circumstances and social, cultural, and political aspects of the present.pl
dc.abstract.plCelem artykułu jest opis kolektywnych sposobów produkcji wiedzy o życiu nastolatków, którą w ramach wydarzeń performatywnych współtworzą równocześnie osoby dorosłe i młode. Przestrzeń kulturową służącą wytwarzaniu wiedzy relacyjnej stanowi teatr czerpiący z filozofii pedagogiki teatru, przedstawiany w tekście jako żywe świadectwo dorastania we współczesnej Polsce. Artykuł skupia się na analizie metod pracy dorosłych z dorastającymi ludźmi oraz pokazaniu konsekwencji osadzenia wybranych inicjatyw w odmiennych kontekstach ekonomicznych, społecznych i geograficznych. Omówienie wybranych prac prowadzi do spostrzeżenia, że najważniejszy czynnik wpływający na wiarygodność sztuki w oczach młodych ludzi to zbliżenie fikcyjnych fabuł do codziennej rzeczywistości nastolatków. W tym ujęciu teatr jest traktowany jako pożyteczne narzędzie pedagogiczne, służące rozwijaniu umiejętności szukania przez nastolatków połączeń między ich osobistą sytuacją życiową i społecznymi, kulturowymi i politycznymi aspektami współczesności.pl
dc.contributor.authorKędzia, Agatapl
dc.contributor.editorIwanczewska, Łucja - 147044 pl
dc.contributor.editorChaberski, Mateusz - 164333 pl
dc.date.accession2022-03-29pl
dc.date.accessioned2022-04-08T10:43:33Z
dc.date.available2022-04-08T10:43:33Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.physical15-43pl
dc.description.publication2pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume2pl
dc.identifier.isbn978-83-952903-3-6pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/290765
dc.identifier.weblinkhttps://bit.ly/performatykapozakanonem2pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoKraków : Wiele Kropekpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeinne
dc.subject.entheatrepl
dc.subject.enadolescentspl
dc.subject.entheatre pedagogypl
dc.subject.endirectory knowledgepl
dc.subject.enparticipationpl
dc.subject.plteatrpl
dc.subject.plmłodzieżpl
dc.subject.plpedagogika teatrupl
dc.subject.plwiedza relacyjnapl
dc.subject.plpartycypacjapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleTrudna sztuka dorastania, czyli czego dowiedziałam się podczas badania kultury teatralnej nastolatkówpl
dc.title.alternativeThe difficult art of growing up, or what I learned from studying the theatre culture of teenagerspl
dc.title.containerPerformatyka : poza kanonempl
dc.title.volumeWiedza i niewiedzapl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This paper aims to describe collective ways of producing knowledge about the life of teenagers. The knowledge is co-created both by youth and adults during performative events. In the paper, the theatre, which draws from the philosophy of theatre pedagogy, is presented as a live archive of growing up in contemporary Poland; it also constitutes the cultural space in which the directory knowledge is produced. The focus is put not only on the analysis of the methods of work of adults with young people, but also the presentation of the consequences of placing certain projects in different economic, social, and geographic contexts. Discussion of selected works leads to the observation that the fictional plot’s similarity to the everyday reality of the teenagers is the main factor influencing the credibility of a drama in the eyes of young people. Theatre is treated here as a useful pedagogical tool that helps teenagers to develop the ability to search for a connection between their life circumstances and social, cultural, and political aspects of the present.
dc.abstract.plpl
Celem artykułu jest opis kolektywnych sposobów produkcji wiedzy o życiu nastolatków, którą w ramach wydarzeń performatywnych współtworzą równocześnie osoby dorosłe i młode. Przestrzeń kulturową służącą wytwarzaniu wiedzy relacyjnej stanowi teatr czerpiący z filozofii pedagogiki teatru, przedstawiany w tekście jako żywe świadectwo dorastania we współczesnej Polsce. Artykuł skupia się na analizie metod pracy dorosłych z dorastającymi ludźmi oraz pokazaniu konsekwencji osadzenia wybranych inicjatyw w odmiennych kontekstach ekonomicznych, społecznych i geograficznych. Omówienie wybranych prac prowadzi do spostrzeżenia, że najważniejszy czynnik wpływający na wiarygodność sztuki w oczach młodych ludzi to zbliżenie fikcyjnych fabuł do codziennej rzeczywistości nastolatków. W tym ujęciu teatr jest traktowany jako pożyteczne narzędzie pedagogiczne, służące rozwijaniu umiejętności szukania przez nastolatków połączeń między ich osobistą sytuacją życiową i społecznymi, kulturowymi i politycznymi aspektami współczesności.
dc.contributor.authorpl
Kędzia, Agata
dc.contributor.editorpl
Iwanczewska, Łucja - 147044
dc.contributor.editorpl
Chaberski, Mateusz - 164333
dc.date.accessionpl
2022-03-29
dc.date.accessioned
2022-04-08T10:43:33Z
dc.date.available
2022-04-08T10:43:33Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.physicalpl
15-43
dc.description.publicationpl
2
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
2
dc.identifier.isbnpl
978-83-952903-3-6
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/290765
dc.identifier.weblinkpl
https://bit.ly/performatykapozakanonem2
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Kraków : Wiele Kropek
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
inne
dc.subject.enpl
theatre
dc.subject.enpl
adolescents
dc.subject.enpl
theatre pedagogy
dc.subject.enpl
directory knowledge
dc.subject.enpl
participation
dc.subject.plpl
teatr
dc.subject.plpl
młodzież
dc.subject.plpl
pedagogika teatru
dc.subject.plpl
wiedza relacyjna
dc.subject.plpl
partycypacja
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Trudna sztuka dorastania, czyli czego dowiedziałam się podczas badania kultury teatralnej nastolatków
dc.title.alternativepl
The difficult art of growing up, or what I learned from studying the theatre culture of teenagers
dc.title.containerpl
Performatyka : poza kanonem
dc.title.volumepl
Wiedza i niewiedza
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.