Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Trudna sztuka dorastania, czyli czego dowiedziałam się podczas badania kultury teatralnej nastolatków
The difficult art of growing up, or what I learned from studying the theatre culture of teenagers
teatr
młodzież
pedagogika teatru
wiedza relacyjna
partycypacja
theatre
adolescents
theatre pedagogy
directory knowledge
participation
Celem artykułu jest opis kolektywnych sposobów produkcji wiedzy o życiu nastolatków, którą w ramach wydarzeń performatywnych współtworzą równocześnie osoby dorosłe i młode. Przestrzeń kulturową służącą wytwarzaniu wiedzy relacyjnej stanowi teatr czerpiący z filozofii pedagogiki teatru, przedstawiany w tekście jako żywe świadectwo dorastania we współczesnej Polsce. Artykuł skupia się na analizie metod pracy dorosłych z dorastającymi ludźmi oraz pokazaniu konsekwencji osadzenia wybranych inicjatyw w odmiennych kontekstach ekonomicznych, społecznych i geograficznych. Omówienie wybranych prac prowadzi do spostrzeżenia, że najważniejszy czynnik wpływający na wiarygodność sztuki w oczach młodych ludzi to zbliżenie fikcyjnych fabuł do codziennej rzeczywistości nastolatków. W tym ujęciu teatr jest traktowany jako pożyteczne narzędzie pedagogiczne, służące rozwijaniu umiejętności szukania przez nastolatków połączeń między ich osobistą sytuacją życiową i społecznymi, kulturowymi i politycznymi aspektami współczesności.
This paper aims to describe collective ways of producing knowledge about the life of teenagers. The knowledge is co-created both by youth and adults during performative events. In the paper, the theatre, which draws from the philosophy of theatre pedagogy, is presented as a live archive of growing up in contemporary Poland; it also constitutes the cultural space in which the directory knowledge is produced. The focus is put not only on the analysis of the methods of work of adults with young people, but also the presentation of the consequences of placing certain projects in different economic, social, and geographic contexts. Discussion of selected works leads to the observation that the fictional plot’s similarity to the everyday reality of the teenagers is the main factor influencing the credibility of a drama in the eyes of young people. Theatre is treated here as a useful pedagogical tool that helps teenagers to develop the ability to search for a connection between their life circumstances and social, cultural, and political aspects of the present.
dc.abstract.en | This paper aims to describe collective ways of producing knowledge about the life of teenagers. The knowledge is co-created both by youth and adults during performative events. In the paper, the theatre, which draws from the philosophy of theatre pedagogy, is presented as a live archive of growing up in contemporary Poland; it also constitutes the cultural space in which the directory knowledge is produced. The focus is put not only on the analysis of the methods of work of adults with young people, but also the presentation of the consequences of placing certain projects in different economic, social, and geographic contexts. Discussion of selected works leads to the observation that the fictional plot’s similarity to the everyday reality of the teenagers is the main factor influencing the credibility of a drama in the eyes of young people. Theatre is treated here as a useful pedagogical tool that helps teenagers to develop the ability to search for a connection between their life circumstances and social, cultural, and political aspects of the present. | pl |
dc.abstract.pl | Celem artykułu jest opis kolektywnych sposobów produkcji wiedzy o życiu nastolatków, którą w ramach wydarzeń performatywnych współtworzą równocześnie osoby dorosłe i młode. Przestrzeń kulturową służącą wytwarzaniu wiedzy relacyjnej stanowi teatr czerpiący z filozofii pedagogiki teatru, przedstawiany w tekście jako żywe świadectwo dorastania we współczesnej Polsce. Artykuł skupia się na analizie metod pracy dorosłych z dorastającymi ludźmi oraz pokazaniu konsekwencji osadzenia wybranych inicjatyw w odmiennych kontekstach ekonomicznych, społecznych i geograficznych. Omówienie wybranych prac prowadzi do spostrzeżenia, że najważniejszy czynnik wpływający na wiarygodność sztuki w oczach młodych ludzi to zbliżenie fikcyjnych fabuł do codziennej rzeczywistości nastolatków. W tym ujęciu teatr jest traktowany jako pożyteczne narzędzie pedagogiczne, służące rozwijaniu umiejętności szukania przez nastolatków połączeń między ich osobistą sytuacją życiową i społecznymi, kulturowymi i politycznymi aspektami współczesności. | pl |
dc.contributor.author | Kędzia, Agata | pl |
dc.contributor.editor | Iwanczewska, Łucja - 147044 | pl |
dc.contributor.editor | Chaberski, Mateusz - 164333 | pl |
dc.date.accession | 2022-03-29 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-04-08T10:43:33Z | |
dc.date.available | 2022-04-08T10:43:33Z | |
dc.date.issued | 2022 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.physical | 15-43 | pl |
dc.description.publication | 2 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 2 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-952903-3-6 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/290765 | |
dc.identifier.weblink | https://bit.ly/performatykapozakanonem2 | pl |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.pubinfo | Kraków : Wiele Kropek | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa | * |
dc.rights.licence | CC-BY-NC | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode.pl | * |
dc.share.type | inne | |
dc.subject.en | theatre | pl |
dc.subject.en | adolescents | pl |
dc.subject.en | theatre pedagogy | pl |
dc.subject.en | directory knowledge | pl |
dc.subject.en | participation | pl |
dc.subject.pl | teatr | pl |
dc.subject.pl | młodzież | pl |
dc.subject.pl | pedagogika teatru | pl |
dc.subject.pl | wiedza relacyjna | pl |
dc.subject.pl | partycypacja | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Trudna sztuka dorastania, czyli czego dowiedziałam się podczas badania kultury teatralnej nastolatków | pl |
dc.title.alternative | The difficult art of growing up, or what I learned from studying the theatre culture of teenagers | pl |
dc.title.container | Performatyka : poza kanonem | pl |
dc.title.volume | Wiedza i niewiedza | pl |
dc.type | BookSection | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Open Access