Ustanowienie "domów takowych, w jakich uczciwe szlachcianki formowane byłyby na nauczycielki" : początki zainteresowania przygotowaniem zawodowym i kompetencjami nauczycielek

2023
journal article
article
dc.abstract.enWomen have always taken care of children, it is the role and the calling of every mother – this is what has been claimed since antiquity. In addition to mothers, other women have cared for children and participated in their upbringing: wet nurses, nannies and various types of governesses or teachers. Among the last group, we can distinguish between domestic teachers and school teachers, both from private schools for girls and, in time, in public schools. Over the years, there were significant changes in education and in the situation of women, which led to the gradual entry of women into the teaching profession. It was one of the few professions relatively early available for women and also socially approved. At the end of the 18th century, statements calling for the education of female teachers appeared in the writings of the Commonwealth, as in other territories. Initially, the creation of schools for governesses was called for in order to limit the employment of foreign women. Statements on this topic were made by Franciszek Bieliński, Adam Kazimierz Czartoryski, Grzegorz Piramowicz, Antoni Maksymilian Prokopowicz, Hugo Kołłątaj and Tadeusz Czacki, among others. Finally, in 1825, the School of Governesses was established in Warsaw.
dc.abstract.plKobiety od zawsze zajmowały się dziećmi, to rola i powołanie każdej matki, pisano o tym od starożytności. Obok matek również inne kobiety opiekowały się dziećmi i uczestniczyły w ich wychowaniu: mamki, niańki, piastunki i różnego rodzaju bony, guwernantki czy nauczycielki. Wśród ostatniej grupy wyróżnić można nauczycielki domowe oraz kobiety uczące w szkołach, zarówno prywatnych dla dziewcząt, z czasem, w publicznych. Na przestrzeni lat następowały znaczące zmiany w szkolnictwie i w sytuacji kobiet, które doprowadziły do stopniowego wkraczania kobiet do zawodu nauczycielskiego. Był to jeden z nielicznych zawodów stosunkowo wcześnie dostępnych dla kobiet i aprobowanych społecznie. W końcu XVIII w. w piśmiennictwie Rzeczypospolitej, podobnie jak na innych terenach, pojawiają wypowiedzi domagające się kształcenia kobiet nauczycielek. Początkowo postulowano tworzenie szkół dla guwernantek, aby ograniczyć zatrudnianie cudzoziemek. Wypowiadali się na ten temat m.in. Franciszek Bieliński, Adam Kazimierz Czartoryski, Grzegorz Piramowicz, Antoni Maksymilian Prokopowicz, Hugo Kołłątaj, czy Tadeusz Czacki. Ostatecznie w 1825 r. w Warszawie powołano Szkołę Guwernantek.
dc.contributor.authorŻołądź-Strzelczyk, Dorota
dc.date.accessioned2024-04-17T11:47:51Z
dc.date.available2024-04-17T11:47:51Z
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 200-202
dc.description.number9/2
dc.description.physical183-202
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume9
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.23.024.18253
dc.identifier.eissn2450-4564
dc.identifier.issn2450-4572
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328974
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enfemale teacher training
dc.subject.enguidance for female teachers
dc.subject.enteachers’ seminars
dc.subject.enOld Polish period
dc.subject.enfemale carers
dc.subject.engovernesses
dc.subject.plkształcenie nauczycielek
dc.subject.plwskazówki dla nauczycielek
dc.subject.plseminaria nauczycielskie
dc.subject.plepoka staropolska
dc.subject.plopiekunki
dc.subject.plguwernantki
dc.subtypeArticle
dc.titleUstanowienie "domów takowych, w jakich uczciwe szlachcianki formowane byłyby na nauczycielki" : początki zainteresowania przygotowaniem zawodowym i kompetencjami nauczycielek
dc.title.alternativeThe establishment of "the houses, in which honest noblewomen would be formed as teachers" : the beginnings of interest in the professional preparation and competence of female teachers
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogiczna
dc.title.volumeKobiety w nauce i edukacji
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Women have always taken care of children, it is the role and the calling of every mother – this is what has been claimed since antiquity. In addition to mothers, other women have cared for children and participated in their upbringing: wet nurses, nannies and various types of governesses or teachers. Among the last group, we can distinguish between domestic teachers and school teachers, both from private schools for girls and, in time, in public schools. Over the years, there were significant changes in education and in the situation of women, which led to the gradual entry of women into the teaching profession. It was one of the few professions relatively early available for women and also socially approved. At the end of the 18th century, statements calling for the education of female teachers appeared in the writings of the Commonwealth, as in other territories. Initially, the creation of schools for governesses was called for in order to limit the employment of foreign women. Statements on this topic were made by Franciszek Bieliński, Adam Kazimierz Czartoryski, Grzegorz Piramowicz, Antoni Maksymilian Prokopowicz, Hugo Kołłątaj and Tadeusz Czacki, among others. Finally, in 1825, the School of Governesses was established in Warsaw.
dc.abstract.pl
Kobiety od zawsze zajmowały się dziećmi, to rola i powołanie każdej matki, pisano o tym od starożytności. Obok matek również inne kobiety opiekowały się dziećmi i uczestniczyły w ich wychowaniu: mamki, niańki, piastunki i różnego rodzaju bony, guwernantki czy nauczycielki. Wśród ostatniej grupy wyróżnić można nauczycielki domowe oraz kobiety uczące w szkołach, zarówno prywatnych dla dziewcząt, z czasem, w publicznych. Na przestrzeni lat następowały znaczące zmiany w szkolnictwie i w sytuacji kobiet, które doprowadziły do stopniowego wkraczania kobiet do zawodu nauczycielskiego. Był to jeden z nielicznych zawodów stosunkowo wcześnie dostępnych dla kobiet i aprobowanych społecznie. W końcu XVIII w. w piśmiennictwie Rzeczypospolitej, podobnie jak na innych terenach, pojawiają wypowiedzi domagające się kształcenia kobiet nauczycielek. Początkowo postulowano tworzenie szkół dla guwernantek, aby ograniczyć zatrudnianie cudzoziemek. Wypowiadali się na ten temat m.in. Franciszek Bieliński, Adam Kazimierz Czartoryski, Grzegorz Piramowicz, Antoni Maksymilian Prokopowicz, Hugo Kołłątaj, czy Tadeusz Czacki. Ostatecznie w 1825 r. w Warszawie powołano Szkołę Guwernantek.
dc.contributor.author
Żołądź-Strzelczyk, Dorota
dc.date.accessioned
2024-04-17T11:47:51Z
dc.date.available
2024-04-17T11:47:51Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 200-202
dc.description.number
9/2
dc.description.physical
183-202
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
9
dc.identifier.doi
10.4467/24504564PMP.23.024.18253
dc.identifier.eissn
2450-4564
dc.identifier.issn
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328974
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
female teacher training
dc.subject.en
guidance for female teachers
dc.subject.en
teachers’ seminars
dc.subject.en
Old Polish period
dc.subject.en
female carers
dc.subject.en
governesses
dc.subject.pl
kształcenie nauczycielek
dc.subject.pl
wskazówki dla nauczycielek
dc.subject.pl
seminaria nauczycielskie
dc.subject.pl
epoka staropolska
dc.subject.pl
opiekunki
dc.subject.pl
guwernantki
dc.subtype
Article
dc.title
Ustanowienie "domów takowych, w jakich uczciwe szlachcianki formowane byłyby na nauczycielki" : początki zainteresowania przygotowaniem zawodowym i kompetencjami nauczycielek
dc.title.alternative
The establishment of "the houses, in which honest noblewomen would be formed as teachers" : the beginnings of interest in the professional preparation and competence of female teachers
dc.title.journal
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.title.volume
Kobiety w nauce i edukacji
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
Krakow
6
Downloads
zoladz-strzelczyk_ustanowienie_domow_takowych_w_jakich_uczciwe_szlachcianki_formowane_bylyby_na_nauczycielki_2023.pdf
7