Wyzwania klinicznej diagnostyki psychologicznej dzieci i młodzieży : rekomendacje konsultantów w dziedzinie psychologii klinicznej

2019
journal article
article
7
dc.abstract.enThe aim of the article is to discuss the standards of clinical diagnosis in children and adolescents in the context of theoretical models and psychological practice. Contemporary clinical practice standards refer to evidence-based practice (including evidence-based psychological practice, EBPP). A correct interdisciplinary diagnosis, as in the global standards, is primarily required due to an observed increase in the prevalence of emotional problems, behavioural difficulties and mental disorders among younger and younger children. The clinical psychological diagnostic process plays a key role in this respect. It is a process that takes into account both the individual and developmental context as well as the biopsychosocial nature of difficulties experienced by the child. Inference based on the interview, observation and results of standardised psychological tools, referring to clinical research and scientific theories, is an essential part of this process. The paper discusses in detail the worldwide standards of a clinical psychological diagnostic process and the specificity of clinical diagnosis in children and adolescents. At the same time, guidelines for clinical psychological diagnosis in children and adolescents have been proposed in relation to the Polish realities of clinical practice. The authors prepared and shared a list of psychological tests for use in clinical assessment of children and adolescents. The list is divided based on the studied development period (early childhood, pre-school age, school age, adolescence) and the specificity of measuring psychological variables (diagnosis of development, intelligence, cognitive abilities, emotional and social competence and personality, language development, family context,symptoms of mental disorders). The proposed psychological test list corresponds to the contemporary approach to clinical diagnosis, taking into account both the psychological profile and the socio-cultural context of the examined personąs functioning (psychosocial diagnosis). The evidence-based practice and the proposed list of psychological tools assume that good clinical practice should be based not only on the clinicianąs experience, but above all on verified, reliable data and available scientific research.pl
dc.abstract.plCelem artykułu jest omówienie standardów diagnostyki klinicznej dzieci i młodzieży w kontekście modeli teoretycznych oraz praktyki psychologicznej. Współczesne standardy praktyki klinicznej nawiązują do postulatów praktyki opartej na dowodach (evidence-based psychological practice, EBPP). Obserwowany wzrost częstości problemów emocjonalnych, zaburzeń behawioralnych i psychicznych wśród coraz młodszych dzieci wymaga przede wszystkim właściwej, interdyscyplinarnej diagnozy. Wskazują na to standardy opracowywane i rekomendowane na świecie. Istotną rolę odgrywa tu psychologiczna diagnostyka kliniczna. Stanowi ona rozłożony w czasie proces, uwzględniający zarówno kontekst indywidualny, rozwojowy, jak i biopsychospołeczny charakter trudności doświadczanych przez dziecko. Zasadniczą częścią diagnostyki jest wnioskowanie na podstawie wywiadu, obserwacji i wyników standaryzowanych testów psychologicznych, pozwalających odwołać się do badań klinicznych i teorii naukowych. W artykule szczegółowo omówiono zalecane na świecie standardy psychologicznej diagnostyki klinicznej oraz specyfikę diagnozy klinicznej u dzieci i młodzieży. Jednocześnie przedstawiono wytyczne odnośnie do klinicznej diagnostyki psychologicznej dzieci i młodzieży w odniesieniu do polskich realiów. Sporządzono wykaz proponowanych psychologicznych narzędzi diagnostycznych + podzielonych ze względu na badany okres rozwojowy (wczesne dzieciństwo, okres przedszkolny, okres szkolny, adolescencja) oraz specyfikę pomiaru psychologicznych zmiennych (diagnoza rozwoju, intelektu, zdolności poznawczych, funkcji emocjonalno-społecznych i osobowości, mowy, kontekstu rodzinnego, objawów zaburzeń psychicznych). Prezentowany wykaz spełnia kryteria współczesnego modelu diagnostyki klinicznej, uwzględniającej zarówno profil psychologiczny, jak i społeczno-kulturowy kontekst funkcjonowania osoby badanej (diagnoza psychospołeczna). Praktyka oparta na dowodach i dostosowany do jej wymogów wykaz narzędzi zakładają, że dobra praktyka kliniczna powinna nie tylko bazować na doświadczeniu klinicysty, ale przede wszystkim odwoływać się do sprawdzonych, rzetelnych danych i współczesnych badań naukowych.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Psychologii Stosowanejpl
dc.contributor.authorSitnik-Warchulska, Katarzyna - 381511 pl
dc.contributor.authorIzydorczyk, Bernadetta - 365550 pl
dc.contributor.authorLipowska, Małgorzatapl
dc.date.accessioned2019-04-01T08:12:36Z
dc.date.available2019-04-01T08:12:36Z
dc.date.issued2019pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 62pl
dc.description.number1pl
dc.description.physical54-62pl
dc.description.publication0,52pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume19pl
dc.identifier.doi10.15557/PiPK.2019.0008pl
dc.identifier.eissn2451-0645pl
dc.identifier.issn1644-6313pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/71920
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enclinical diagnosispl
dc.subject.enpsychological testspl
dc.subject.enstandards of clinical diagnosispl
dc.subject.enchildren and adolescentspl
dc.subject.enclinical psychologypl
dc.subject.pldiagnoza klinicznapl
dc.subject.pltesty psychologicznepl
dc.subject.plstandardy diagnozy klinicznejpl
dc.subject.pldzieci i młodzieżpl
dc.subject.plpsychologia klinicznapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleWyzwania klinicznej diagnostyki psychologicznej dzieci i młodzieży : rekomendacje konsultantów w dziedzinie psychologii klinicznejpl
dc.title.alternativeClinical psychological diagnosis in children and adolescents : challenges and recommendations of consultants in clinical psychologypl
dc.title.journalPsychiatria i Psychologia Klinicznapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the article is to discuss the standards of clinical diagnosis in children and adolescents in the context of theoretical models and psychological practice. Contemporary clinical practice standards refer to evidence-based practice (including evidence-based psychological practice, EBPP). A correct interdisciplinary diagnosis, as in the global standards, is primarily required due to an observed increase in the prevalence of emotional problems, behavioural difficulties and mental disorders among younger and younger children. The clinical psychological diagnostic process plays a key role in this respect. It is a process that takes into account both the individual and developmental context as well as the biopsychosocial nature of difficulties experienced by the child. Inference based on the interview, observation and results of standardised psychological tools, referring to clinical research and scientific theories, is an essential part of this process. The paper discusses in detail the worldwide standards of a clinical psychological diagnostic process and the specificity of clinical diagnosis in children and adolescents. At the same time, guidelines for clinical psychological diagnosis in children and adolescents have been proposed in relation to the Polish realities of clinical practice. The authors prepared and shared a list of psychological tests for use in clinical assessment of children and adolescents. The list is divided based on the studied development period (early childhood, pre-school age, school age, adolescence) and the specificity of measuring psychological variables (diagnosis of development, intelligence, cognitive abilities, emotional and social competence and personality, language development, family context,symptoms of mental disorders). The proposed psychological test list corresponds to the contemporary approach to clinical diagnosis, taking into account both the psychological profile and the socio-cultural context of the examined personąs functioning (psychosocial diagnosis). The evidence-based practice and the proposed list of psychological tools assume that good clinical practice should be based not only on the clinicianąs experience, but above all on verified, reliable data and available scientific research.
dc.abstract.plpl
Celem artykułu jest omówienie standardów diagnostyki klinicznej dzieci i młodzieży w kontekście modeli teoretycznych oraz praktyki psychologicznej. Współczesne standardy praktyki klinicznej nawiązują do postulatów praktyki opartej na dowodach (evidence-based psychological practice, EBPP). Obserwowany wzrost częstości problemów emocjonalnych, zaburzeń behawioralnych i psychicznych wśród coraz młodszych dzieci wymaga przede wszystkim właściwej, interdyscyplinarnej diagnozy. Wskazują na to standardy opracowywane i rekomendowane na świecie. Istotną rolę odgrywa tu psychologiczna diagnostyka kliniczna. Stanowi ona rozłożony w czasie proces, uwzględniający zarówno kontekst indywidualny, rozwojowy, jak i biopsychospołeczny charakter trudności doświadczanych przez dziecko. Zasadniczą częścią diagnostyki jest wnioskowanie na podstawie wywiadu, obserwacji i wyników standaryzowanych testów psychologicznych, pozwalających odwołać się do badań klinicznych i teorii naukowych. W artykule szczegółowo omówiono zalecane na świecie standardy psychologicznej diagnostyki klinicznej oraz specyfikę diagnozy klinicznej u dzieci i młodzieży. Jednocześnie przedstawiono wytyczne odnośnie do klinicznej diagnostyki psychologicznej dzieci i młodzieży w odniesieniu do polskich realiów. Sporządzono wykaz proponowanych psychologicznych narzędzi diagnostycznych + podzielonych ze względu na badany okres rozwojowy (wczesne dzieciństwo, okres przedszkolny, okres szkolny, adolescencja) oraz specyfikę pomiaru psychologicznych zmiennych (diagnoza rozwoju, intelektu, zdolności poznawczych, funkcji emocjonalno-społecznych i osobowości, mowy, kontekstu rodzinnego, objawów zaburzeń psychicznych). Prezentowany wykaz spełnia kryteria współczesnego modelu diagnostyki klinicznej, uwzględniającej zarówno profil psychologiczny, jak i społeczno-kulturowy kontekst funkcjonowania osoby badanej (diagnoza psychospołeczna). Praktyka oparta na dowodach i dostosowany do jej wymogów wykaz narzędzi zakładają, że dobra praktyka kliniczna powinna nie tylko bazować na doświadczeniu klinicysty, ale przede wszystkim odwoływać się do sprawdzonych, rzetelnych danych i współczesnych badań naukowych.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Psychologii Stosowanej
dc.contributor.authorpl
Sitnik-Warchulska, Katarzyna - 381511
dc.contributor.authorpl
Izydorczyk, Bernadetta - 365550
dc.contributor.authorpl
Lipowska, Małgorzata
dc.date.accessioned
2019-04-01T08:12:36Z
dc.date.available
2019-04-01T08:12:36Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 62
dc.description.numberpl
1
dc.description.physicalpl
54-62
dc.description.publicationpl
0,52
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
19
dc.identifier.doipl
10.15557/PiPK.2019.0008
dc.identifier.eissnpl
2451-0645
dc.identifier.issnpl
1644-6313
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/71920
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
https://creativecommons.org/licenses
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
clinical diagnosis
dc.subject.enpl
psychological tests
dc.subject.enpl
standards of clinical diagnosis
dc.subject.enpl
children and adolescents
dc.subject.enpl
clinical psychology
dc.subject.plpl
diagnoza kliniczna
dc.subject.plpl
testy psychologiczne
dc.subject.plpl
standardy diagnozy klinicznej
dc.subject.plpl
dzieci i młodzież
dc.subject.plpl
psychologia kliniczna
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Wyzwania klinicznej diagnostyki psychologicznej dzieci i młodzieży : rekomendacje konsultantów w dziedzinie psychologii klinicznej
dc.title.alternativepl
Clinical psychological diagnosis in children and adolescents : challenges and recommendations of consultants in clinical psychology
dc.title.journalpl
Psychiatria i Psychologia Kliniczna
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
324
Views per month
Views per city
Warsaw
60
Lodz
35
Krakow
22
Poznan
18
Katowice
12
Lublin
12
Wroclaw
11
Gdansk
8
Lubcza
8
Bydgoszcz
4
Downloads
sitnik-warchulska_izydorczyk_lipowska_wyzwania_klinicznej_diagnostyki_psychologicznej_2019.pdf
5828
sitnik-warchulska_izydorczyk_lipowska_wyzwania_klinicznej_diagnostyki_psychologicznej_2019.odt
37