Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Multiliteracies : teaching with short stories
Multialfabetyzm : nauczanie z wykorzystaniem opowiadaĆ
multialfabetyzm
opowiadania
literatura
ESL
Roald Dahl
multiliteracies
short stories
literature
ESL
Roald Dahl
Bibliogr. s. 25
Pomimo rozpoznawalnych zalet wykorzystywania dzieĆ literackich w procesie nauczania jÄzyka angielskiego jako obcego nauczyciele stojÄ przed wyzwaniem nie tylko uwzglÄdnienia kognitywnych i jÄzykowych aspektĂłw czytania, ale takĆŒe podkreĆlenia spoĆeczno- -kulturowego wymiaru dyskursu tekstowego. Multiliteracies Framework for Language Teaching odpowiada na to wezwanie, badajÄ c czytanie jako spoĆecznie umiejscowionÄ praktykÄ, podczas ktĂłrej uczniowie wchodzÄ w interakcje z tekstami i je interpretujÄ , promujÄ c w ten sposĂłb ĆwiadomoĆÄ transkulturowÄ i kreatywne konstruowanie znaczeĆ. W zwiÄ zku z tym opowiadania oferujÄ obiecujÄ cÄ propozycjÄ dydaktycznÄ ze wzglÄdu na specyfikÄ gatunkowÄ i bogatÄ rĂłĆŒnorodnoĆÄ tematycznÄ . PoniĆŒszy artykuĆ zawiera krĂłtkie wprowadzenie do MFLT i czytanie jako "znaczeniotwĂłrcze" (czÄĆÄ I) oraz dwa przykĆadowe plany lekcji oparte na klasycznym opowiadaniu Roalda Dahla "CzĆowiek z parasolem" (czÄĆÄ II).
Despite the recognizable advantages of exploiting literary works in the ESL classroom, language educators are challenged with not only addressing the cognitive and linguistic aspects of reading, but also emphasizing the sociocultural dimension of textual discourse. The Multiliteracies Framework for Language Teaching responds to this call by exploring reading as a socially situated practice during which learners interact with, analyze, and interpret texts, thereby promoting cross-cultural awareness and creative meaning construction. Towards that end, short stories offer a promising middle ground as textual resources due to their genre-speciïŹcity and rich thematic diversity. The following article provides a brief introduction to the MFLT and reading as meaning design (Part I) as well as two sample lesson plans based on Roald Dahlâs classic short story, "The Umbrella Man" (Part II).
dc.abstract.en | Despite the recognizable advantages of exploiting literary works in the ESL classroom, language educators are challenged with not only addressing the cognitive and linguistic aspects of reading, but also emphasizing the sociocultural dimension of textual discourse. The Multiliteracies Framework for Language Teaching responds to this call by exploring reading as a socially situated practice during which learners interact with, analyze, and interpret texts, thereby promoting cross-cultural awareness and creative meaning construction. Towards that end, short stories offer a promising middle ground as textual resources due to their genre-speciïŹcity and rich thematic diversity. The following article provides a brief introduction to the MFLT and reading as meaning design (Part I) as well as two sample lesson plans based on Roald Dahlâs classic short story, "The Umbrella Man" (Part II). | |
dc.abstract.pl | Pomimo rozpoznawalnych zalet wykorzystywania dzieĆ literackich w procesie nauczania jÄzyka angielskiego jako obcego nauczyciele stojÄ przed wyzwaniem nie tylko uwzglÄdnienia kognitywnych i jÄzykowych aspektĂłw czytania, ale takĆŒe podkreĆlenia spoĆeczno- -kulturowego wymiaru dyskursu tekstowego. Multiliteracies Framework for Language Teaching odpowiada na to wezwanie, badajÄ c czytanie jako spoĆecznie umiejscowionÄ praktykÄ, podczas ktĂłrej uczniowie wchodzÄ w interakcje z tekstami i je interpretujÄ , promujÄ c w ten sposĂłb ĆwiadomoĆÄ transkulturowÄ i kreatywne konstruowanie znaczeĆ. W zwiÄ zku z tym opowiadania oferujÄ obiecujÄ cÄ propozycjÄ dydaktycznÄ ze wzglÄdu na specyfikÄ gatunkowÄ i bogatÄ rĂłĆŒnorodnoĆÄ tematycznÄ . PoniĆŒszy artykuĆ zawiera krĂłtkie wprowadzenie do MFLT i czytanie jako "znaczeniotwĂłrcze" (czÄĆÄ I) oraz dwa przykĆadowe plany lekcji oparte na klasycznym opowiadaniu Roalda Dahla "CzĆowiek z parasolem" (czÄĆÄ II). | |
dc.affiliation | Pion Prorektora ds. dydaktyki : JagielloĆskie Centrum JÄzykowe | |
dc.contributor.author | Fretschel-Hojarski, Andrzej - 460376 | |
dc.date.accessioned | 2025-05-22T08:18:59Z | |
dc.date.available | 2025-05-22T08:18:59Z | |
dc.date.createdat | 2025-05-22T08:18:59Z | en |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 25 | |
dc.description.physical | 9-25 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 13 | |
dc.identifier.doi | 10.4467/27204812ZG.24.002.19719 | |
dc.identifier.eissn | 2720-4812 | |
dc.identifier.issn | 2080-2358 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/552659 | |
dc.language | eng | |
dc.language.container | pol | |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 MiÄdzynarodowa | |
dc.rights.licence | CC-BY | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl | |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | multiliteracies | |
dc.subject.en | short stories | |
dc.subject.en | literature | |
dc.subject.en | ESL | |
dc.subject.en | Roald Dahl | |
dc.subject.pl | multialfabetyzm | |
dc.subject.pl | opowiadania | |
dc.subject.pl | literatura | |
dc.subject.pl | ESL | |
dc.subject.pl | Roald Dahl | |
dc.subtype | Article | |
dc.title | Multiliteracies : teaching with short stories | |
dc.title.alternative | Multialfabetyzm : nauczanie z wykorzystaniem opowiadaĆ | |
dc.title.journal | Zeszyty Glottodydaktyczne JagielloĆskiego Centrum JÄzykowego | |
dc.type | JournalArticle | |
dspace.entity.type | Publication | en |