Multiliteracies : teaching with short stories

2024
journal article
article
dc.abstract.enDespite the recognizable advantages of exploiting literary works in the ESL classroom, language educators are challenged with not only addressing the cognitive and linguistic aspects of reading, but also emphasizing the sociocultural dimension of textual discourse. The Multiliteracies Framework for Language Teaching responds to this call by exploring reading as a socially situated practice during which learners interact with, analyze, and interpret texts, thereby promoting cross-cultural awareness and creative meaning construction. Towards that end, short stories offer a promising middle ground as textual resources due to their genre-speciïŹcity and rich thematic diversity. The following article provides a brief introduction to the MFLT and reading as meaning design (Part I) as well as two sample lesson plans based on Roald Dahl’s classic short story, "The Umbrella Man" (Part II).
dc.abstract.plPomimo rozpoznawalnych zalet wykorzystywania dzieƂ literackich w procesie nauczania języka angielskiego jako obcego nauczyciele stoją przed wyzwaniem nie tylko uwzględnienia kognitywnych i językowych aspektĂłw czytania, ale takĆŒe podkreƛlenia spoƂeczno- -kulturowego wymiaru dyskursu tekstowego. Multiliteracies Framework for Language Teaching odpowiada na to wezwanie, badając czytanie jako spoƂecznie umiejscowioną praktykę, podczas ktĂłrej uczniowie wchodzą w interakcje z tekstami i je interpretują, promując w ten sposĂłb ƛwiadomoƛć transkulturową i kreatywne konstruowanie znaczeƄ. W związku z tym opowiadania oferują obiecującą propozycję dydaktyczną ze względu na specyfikę gatunkową i bogatą rĂłĆŒnorodnoƛć tematyczną. PoniĆŒszy artykuƂ zawiera krĂłtkie wprowadzenie do MFLT i czytanie jako "znaczeniotwĂłrcze" (częƛć I) oraz dwa przykƂadowe plany lekcji oparte na klasycznym opowiadaniu Roalda Dahla "CzƂowiek z parasolem" (częƛć II).
dc.affiliationPion Prorektora ds. dydaktyki : JagielloƄskie Centrum Językowe
dc.contributor.authorFretschel-Hojarski, Andrzej - 460376
dc.date.accessioned2025-05-22T08:18:59Z
dc.date.available2025-05-22T08:18:59Z
dc.date.createdat2025-05-22T08:18:59Zen
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 25
dc.description.physical9-25
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume13
dc.identifier.doi10.4467/27204812ZG.24.002.19719
dc.identifier.eissn2720-4812
dc.identifier.issn2080-2358
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/552659
dc.languageeng
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enmultiliteracies
dc.subject.enshort stories
dc.subject.enliterature
dc.subject.enESL
dc.subject.enRoald Dahl
dc.subject.plmultialfabetyzm
dc.subject.plopowiadania
dc.subject.plliteratura
dc.subject.plESL
dc.subject.plRoald Dahl
dc.subtypeArticle
dc.titleMultiliteracies : teaching with short stories
dc.title.alternativeMultialfabetyzm : nauczanie z wykorzystaniem opowiadaƄ
dc.title.journalZeszyty Glottodydaktyczne JagielloƄskiego Centrum Językowego
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Despite the recognizable advantages of exploiting literary works in the ESL classroom, language educators are challenged with not only addressing the cognitive and linguistic aspects of reading, but also emphasizing the sociocultural dimension of textual discourse. The Multiliteracies Framework for Language Teaching responds to this call by exploring reading as a socially situated practice during which learners interact with, analyze, and interpret texts, thereby promoting cross-cultural awareness and creative meaning construction. Towards that end, short stories offer a promising middle ground as textual resources due to their genre-speciïŹcity and rich thematic diversity. The following article provides a brief introduction to the MFLT and reading as meaning design (Part I) as well as two sample lesson plans based on Roald Dahl’s classic short story, "The Umbrella Man" (Part II).
dc.abstract.pl
Pomimo rozpoznawalnych zalet wykorzystywania dzieƂ literackich w procesie nauczania języka angielskiego jako obcego nauczyciele stoją przed wyzwaniem nie tylko uwzględnienia kognitywnych i językowych aspektĂłw czytania, ale takĆŒe podkreƛlenia spoƂeczno- -kulturowego wymiaru dyskursu tekstowego. Multiliteracies Framework for Language Teaching odpowiada na to wezwanie, badając czytanie jako spoƂecznie umiejscowioną praktykę, podczas ktĂłrej uczniowie wchodzą w interakcje z tekstami i je interpretują, promując w ten sposĂłb ƛwiadomoƛć transkulturową i kreatywne konstruowanie znaczeƄ. W związku z tym opowiadania oferują obiecującą propozycję dydaktyczną ze względu na specyfikę gatunkową i bogatą rĂłĆŒnorodnoƛć tematyczną. PoniĆŒszy artykuƂ zawiera krĂłtkie wprowadzenie do MFLT i czytanie jako "znaczeniotwĂłrcze" (częƛć I) oraz dwa przykƂadowe plany lekcji oparte na klasycznym opowiadaniu Roalda Dahla "CzƂowiek z parasolem" (częƛć II).
dc.affiliation
Pion Prorektora ds. dydaktyki : JagielloƄskie Centrum Językowe
dc.contributor.author
Fretschel-Hojarski, Andrzej - 460376
dc.date.accessioned
2025-05-22T08:18:59Z
dc.date.available
2025-05-22T08:18:59Z
dc.date.createdaten
2025-05-22T08:18:59Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 25
dc.description.physical
9-25
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
13
dc.identifier.doi
10.4467/27204812ZG.24.002.19719
dc.identifier.eissn
2720-4812
dc.identifier.issn
2080-2358
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/552659
dc.language
eng
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
multiliteracies
dc.subject.en
short stories
dc.subject.en
literature
dc.subject.en
ESL
dc.subject.en
Roald Dahl
dc.subject.pl
multialfabetyzm
dc.subject.pl
opowiadania
dc.subject.pl
literatura
dc.subject.pl
ESL
dc.subject.pl
Roald Dahl
dc.subtype
Article
dc.title
Multiliteracies : teaching with short stories
dc.title.alternative
Multialfabetyzm : nauczanie z wykorzystaniem opowiadaƄ
dc.title.journal
Zeszyty Glottodydaktyczne JagielloƄskiego Centrum Językowego
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
43
Views per month
Views per city
Krakow
5
Mexico City
1
Downloads
fretschel-hojarski_multiliteracies_2024.pdf
9