O potrzebie badań empirycznych w pedagogice : kilka refleksji i postulatów teoretyczno-metodologicznych

2023
journal article
article
dc.abstract.enThe purpose of this article is to describe and evaluate theoretical and methodological approaches in designed empirical research in pedagogy. We point out that pedagogy and with it educational research are crucial to the overall development of various fields of study and learning as a whole. They are important because they seek to describe, understand and explain how learning takes place throughout a person's life and how the formal and informal contexts of education affect all forms of learning at different levels (from micro to macro) of understanding educational processes. Educational research should therefore become a priority, as it plays an important role for understanding the processes of upbringing, teaching, learning, educating, etc., and their theoretical and conceptual definition and reliability testing within the framework of adequate curricula for the individual and society and the formulation of educational policy. So that pedagogical sciences guarantee the highest quality of upbringing and education in the country and can develop at the height of the international educational research. Therefore, attention should be paid to the aspects that will allow pedagogy and educational research to obtain the appropriate status in the field of domestic social sciences and humanities and, as a result, their internationalization.
dc.abstract.plCelem artykułu jest opisanie i ocena podejść teoretyczno-metodologicznych w projektowanych badaniach empirycznych w pedagogice. Zwracamy uwagę, że pedagogika, a wraz z nią badania edukacyjne mają kluczowe znaczenie dla ogólnego rozwoju różnych dziedzin nauki i uczenia się jako całości. Są one istotne, ponieważ dążą do opisania, zrozumienia i wyjaśnienia, w jaki sposób uczenie się odbywa się przez całe życie człowieka oraz jak formalne i nieformalne konteksty edukacji wpływają na wszystkie formy uczenia się na różnych poziomach (począwszy od mikro aż do makro) rozumienia procesów edukacyjnych. Badania edukacyjne powinny zatem stać się priorytetem, ponieważ odgrywają istotną rolę w zrozumieniu procesów wychowania, uczenia, nauczania, edukowania itp., oraz ich teoretyczno-koncepcyjnego definiowania i sprawdzania rzetelności w ramach adekwatnych do potrzeb jednostki i społeczeństwa programów nauczania i formułowania polityki oświatowej, tak aby nauki pedagogiczne gwarantowały najwyższą jakość wychowania i kształcenia w kraju oraz mogły się rozwijać na wysokim poziomie w obrębie międzynarodowych badań edukacyjnych. Dlatego powinno się zwrócić uwagę na aspekty, które pozwolą pedagogice i badaniom edukacyjnym uzyskać odpowiedni status w dziedzinie rodzimych nauk społecznych i humanistycznych, a w rezultacie doprowadzić do ich umiędzynarodowienia.
dc.contributor.authorKonaszewski, Karol
dc.contributor.authorMuszyńska, Jolanta
dc.contributor.authorSkalski-Bednarz, Sebastian Binyamin
dc.contributor.authorSurzykiewicz, Janusz
dc.date.accessioned2024-04-15T08:34:43Z
dc.date.available2024-04-15T08:34:43Z
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.abstract<jats:p>On the Need for Empirical Research in Pedagogy: Some Reflections and Theoretical and Methodological Demands: The purpose of this article is to describe and evaluate theoretical and methodological approaches in designed empirical research in pedagogy. We point out that pedagogy and with it educational research are crucial to the overall development of various fields of study and learning as a whole. They are important because they seek to describe, understand and explain how learning takes place throughout a person’s life and how the formal and informal contexts of education affect all forms of learning at different levels (from micro to macro) of understanding educational processes. Educational research should therefore become a priority, as it plays an important role for understanding the processes of upbringing, teaching, learning, educating, etc., and their theoretical and conceptual definition and reliability testing within the framework of adequate curricula for the individual and society and the formulation of educational policy. So that pedagogical sciences guarantee the highest quality of upbringing and education in the country and can develop at the height of the international educational research. Therefore, attention should be paid to the aspects that will allow pedagogy and educational research to obtain the appropriate appropriate status in the field of domestic social sciences and humanities and, as a result, their internationalization.</jats:p>
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 35-37
dc.description.number9/2
dc.description.physical19-37
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume9
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.23.016.18245
dc.identifier.eissn2450-4564
dc.identifier.issn2450-4572
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328833
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enempirical pedagogy
dc.subject.eneducational research
dc.subject.enpedagogical research methodology
dc.subject.enquantitative research
dc.subject.plpedagogika empiryczna
dc.subject.plbadania edukacyjne
dc.subject.plmetodologia badań pedagogicznych
dc.subject.plbadania ilościowe
dc.subtypeArticle
dc.titleO potrzebie badań empirycznych w pedagogice : kilka refleksji i postulatów teoretyczno-metodologicznych
dc.title.alternativeOn the need for empirical research in pedagogy : some reflections and theoretical and methodological demands
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogiczna
dc.title.volumeKobiety w nauce i edukacji
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The purpose of this article is to describe and evaluate theoretical and methodological approaches in designed empirical research in pedagogy. We point out that pedagogy and with it educational research are crucial to the overall development of various fields of study and learning as a whole. They are important because they seek to describe, understand and explain how learning takes place throughout a person's life and how the formal and informal contexts of education affect all forms of learning at different levels (from micro to macro) of understanding educational processes. Educational research should therefore become a priority, as it plays an important role for understanding the processes of upbringing, teaching, learning, educating, etc., and their theoretical and conceptual definition and reliability testing within the framework of adequate curricula for the individual and society and the formulation of educational policy. So that pedagogical sciences guarantee the highest quality of upbringing and education in the country and can develop at the height of the international educational research. Therefore, attention should be paid to the aspects that will allow pedagogy and educational research to obtain the appropriate status in the field of domestic social sciences and humanities and, as a result, their internationalization.
dc.abstract.pl
Celem artykułu jest opisanie i ocena podejść teoretyczno-metodologicznych w projektowanych badaniach empirycznych w pedagogice. Zwracamy uwagę, że pedagogika, a wraz z nią badania edukacyjne mają kluczowe znaczenie dla ogólnego rozwoju różnych dziedzin nauki i uczenia się jako całości. Są one istotne, ponieważ dążą do opisania, zrozumienia i wyjaśnienia, w jaki sposób uczenie się odbywa się przez całe życie człowieka oraz jak formalne i nieformalne konteksty edukacji wpływają na wszystkie formy uczenia się na różnych poziomach (począwszy od mikro aż do makro) rozumienia procesów edukacyjnych. Badania edukacyjne powinny zatem stać się priorytetem, ponieważ odgrywają istotną rolę w zrozumieniu procesów wychowania, uczenia, nauczania, edukowania itp., oraz ich teoretyczno-koncepcyjnego definiowania i sprawdzania rzetelności w ramach adekwatnych do potrzeb jednostki i społeczeństwa programów nauczania i formułowania polityki oświatowej, tak aby nauki pedagogiczne gwarantowały najwyższą jakość wychowania i kształcenia w kraju oraz mogły się rozwijać na wysokim poziomie w obrębie międzynarodowych badań edukacyjnych. Dlatego powinno się zwrócić uwagę na aspekty, które pozwolą pedagogice i badaniom edukacyjnym uzyskać odpowiedni status w dziedzinie rodzimych nauk społecznych i humanistycznych, a w rezultacie doprowadzić do ich umiędzynarodowienia.
dc.contributor.author
Konaszewski, Karol
dc.contributor.author
Muszyńska, Jolanta
dc.contributor.author
Skalski-Bednarz, Sebastian Binyamin
dc.contributor.author
Surzykiewicz, Janusz
dc.date.accessioned
2024-04-15T08:34:43Z
dc.date.available
2024-04-15T08:34:43Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.abstract
<jats:p>On the Need for Empirical Research in Pedagogy: Some Reflections and Theoretical and Methodological Demands: The purpose of this article is to describe and evaluate theoretical and methodological approaches in designed empirical research in pedagogy. We point out that pedagogy and with it educational research are crucial to the overall development of various fields of study and learning as a whole. They are important because they seek to describe, understand and explain how learning takes place throughout a person’s life and how the formal and informal contexts of education affect all forms of learning at different levels (from micro to macro) of understanding educational processes. Educational research should therefore become a priority, as it plays an important role for understanding the processes of upbringing, teaching, learning, educating, etc., and their theoretical and conceptual definition and reliability testing within the framework of adequate curricula for the individual and society and the formulation of educational policy. So that pedagogical sciences guarantee the highest quality of upbringing and education in the country and can develop at the height of the international educational research. Therefore, attention should be paid to the aspects that will allow pedagogy and educational research to obtain the appropriate appropriate status in the field of domestic social sciences and humanities and, as a result, their internationalization.</jats:p>
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 35-37
dc.description.number
9/2
dc.description.physical
19-37
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
9
dc.identifier.doi
10.4467/24504564PMP.23.016.18245
dc.identifier.eissn
2450-4564
dc.identifier.issn
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328833
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
empirical pedagogy
dc.subject.en
educational research
dc.subject.en
pedagogical research methodology
dc.subject.en
quantitative research
dc.subject.pl
pedagogika empiryczna
dc.subject.pl
badania edukacyjne
dc.subject.pl
metodologia badań pedagogicznych
dc.subject.pl
badania ilościowe
dc.subtype
Article
dc.title
O potrzebie badań empirycznych w pedagogice : kilka refleksji i postulatów teoretyczno-metodologicznych
dc.title.alternative
On the need for empirical research in pedagogy : some reflections and theoretical and methodological demands
dc.title.journal
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.title.volume
Kobiety w nauce i edukacji
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
24
Views per month
Views per city
Krakow
15
Bialystok
1
Piaseczno
1
Tarnobrzeg
1
Warsaw
1
Łomianki
1
Downloads
konaszewski_muszynska_skalski-bednarz_surzykiewicz_o_potrzebie_badan_empirycznych_w_pedagogice_2023.pdf
15