Antropologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne założenia pedagogiki nurtu personalistycznego

2024
journal article
article
dc.abstract.enThroughout the centuries, pedagogical reflection has been and continues to be (implicitly or explicitly derived from philosophical views. Each epoch developed a view on the essence of education specific to its time, being "derived" from the general spirit of the philosophy of that given time. Personalism too left its mark on education in a way. The basic determinant of personalism is the claim that a human is first a person, before attributing to them certain qualities or characteristics. Thus, the characteristics of pedagogy practiced in the personalist trend are - first of all - the promotion of the personal world and the empowerment of the subject through the process of personalizing the world. For the purpose of this article, the tripartite division of the education philosophy - including: anthropology, epistemology and axiology of education - was adopted. The author's intention was to study anthropological, epistemologycal and axiologycal fundamnets of the pedagogy of the personalistic trend. In light of the results of the study, it seems legitimate to assume that personalist education is based on the anthropological interpretation that presents man as a person, an epistemological one based on cognitive realism, and an axiological one that emphasizes personal dignity and all personal values such as truth, goodness, beauty, life, freedom, love.
dc.abstract.plRefleksja pedagogiczna przez całe wieki była i nadal jest (implicite lub explicite) pochodną poglądów filozoficznych. Każda epoka wypracowywała specyficzne dla swojego czasu ujęcie istoty wychowania, będące "pochodną" ogólnego ducha filozofii danego czasu. Także personalizm odcisnął niejako swoje piętno na wychowaniu. Podstawowym wyznacznikiem personalizmu jest twierdzenie, że człowiek jest najpierw osobą, zanim przypisze się mu określone cechy bądź właściwości. Cechy charakterystyczne dla pedagogiki uprawianej w nurcie personalistycznym to zatem przede wszystkim promowanie świata osobowego oraz uzdalnianie podmiotu do procesu personalizowania świata. Dla potrzeb niniejszego opracowania został zaadaptowany trójpodział filozofii wychowania, obejmujący antropologię, epistemologię i aksjologię wychowania. Intencją autora było przedstawienie antropologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych założeń w pedagogice nurtu personalistycznego. W świetle wyników badań uprawnione wydaje się twierdzenie, że wychowanie personalistyczne bazuje na antropologii przedstawiającej człowieka jako osobę, epistemologii opartej na realizmie poznawczym oraz aksjologii dowartościowującej godność osobową i wszelkie wartości osobowe, takie jak prawda, dobro, piękno, życie, wolność, miłość.
dc.contributor.authorChrost, Sławomir
dc.date.accessioned2024-12-02T12:24:17Z
dc.date.available2024-12-02T12:24:17Z
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 399-401
dc.description.number10
dc.description.physical381-401
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume10
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.24.021.19975
dc.identifier.eissn2450-4564
dc.identifier.issn2450-4572
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/480519
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enphilosophy of personalistic education
dc.subject.enanthropology in personalistic education
dc.subject.enepistemology in personalistic education
dc.subject.enaxiology in personalistic education
dc.subject.plfilozofia wychowania personalistycznego
dc.subject.plantropologia w wychowaniu personalistycznym
dc.subject.plepistemologia w wychowaniu personalistycznym
dc.subject.plaksjologia w wychowaniu personalistycznym
dc.subtypeArticle
dc.titleAntropologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne założenia pedagogiki nurtu personalistycznego
dc.title.alternativeAnthropological, epistemological and axiological principles in the pedagogy of the personalist trend
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogiczna
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Throughout the centuries, pedagogical reflection has been and continues to be (implicitly or explicitly derived from philosophical views. Each epoch developed a view on the essence of education specific to its time, being "derived" from the general spirit of the philosophy of that given time. Personalism too left its mark on education in a way. The basic determinant of personalism is the claim that a human is first a person, before attributing to them certain qualities or characteristics. Thus, the characteristics of pedagogy practiced in the personalist trend are - first of all - the promotion of the personal world and the empowerment of the subject through the process of personalizing the world. For the purpose of this article, the tripartite division of the education philosophy - including: anthropology, epistemology and axiology of education - was adopted. The author's intention was to study anthropological, epistemologycal and axiologycal fundamnets of the pedagogy of the personalistic trend. In light of the results of the study, it seems legitimate to assume that personalist education is based on the anthropological interpretation that presents man as a person, an epistemological one based on cognitive realism, and an axiological one that emphasizes personal dignity and all personal values such as truth, goodness, beauty, life, freedom, love.
dc.abstract.pl
Refleksja pedagogiczna przez całe wieki była i nadal jest (implicite lub explicite) pochodną poglądów filozoficznych. Każda epoka wypracowywała specyficzne dla swojego czasu ujęcie istoty wychowania, będące "pochodną" ogólnego ducha filozofii danego czasu. Także personalizm odcisnął niejako swoje piętno na wychowaniu. Podstawowym wyznacznikiem personalizmu jest twierdzenie, że człowiek jest najpierw osobą, zanim przypisze się mu określone cechy bądź właściwości. Cechy charakterystyczne dla pedagogiki uprawianej w nurcie personalistycznym to zatem przede wszystkim promowanie świata osobowego oraz uzdalnianie podmiotu do procesu personalizowania świata. Dla potrzeb niniejszego opracowania został zaadaptowany trójpodział filozofii wychowania, obejmujący antropologię, epistemologię i aksjologię wychowania. Intencją autora było przedstawienie antropologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych założeń w pedagogice nurtu personalistycznego. W świetle wyników badań uprawnione wydaje się twierdzenie, że wychowanie personalistyczne bazuje na antropologii przedstawiającej człowieka jako osobę, epistemologii opartej na realizmie poznawczym oraz aksjologii dowartościowującej godność osobową i wszelkie wartości osobowe, takie jak prawda, dobro, piękno, życie, wolność, miłość.
dc.contributor.author
Chrost, Sławomir
dc.date.accessioned
2024-12-02T12:24:17Z
dc.date.available
2024-12-02T12:24:17Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 399-401
dc.description.number
10
dc.description.physical
381-401
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
10
dc.identifier.doi
10.4467/24504564PMP.24.021.19975
dc.identifier.eissn
2450-4564
dc.identifier.issn
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/480519
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
philosophy of personalistic education
dc.subject.en
anthropology in personalistic education
dc.subject.en
epistemology in personalistic education
dc.subject.en
axiology in personalistic education
dc.subject.pl
filozofia wychowania personalistycznego
dc.subject.pl
antropologia w wychowaniu personalistycznym
dc.subject.pl
epistemologia w wychowaniu personalistycznym
dc.subject.pl
aksjologia w wychowaniu personalistycznym
dc.subtype
Article
dc.title
Antropologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne założenia pedagogiki nurtu personalistycznego
dc.title.alternative
Anthropological, epistemological and axiological principles in the pedagogy of the personalist trend
dc.title.journal
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
11
Views per month
Views per city
Krakow
9
Mogilany
1
Downloads
chrost_antropologiczne_epistemologiczne_i_aksjologiczne_2024.pdf
14