Pedagogika personalno-egzystencjalna ks. Janusza Tarnowskiego : dialog wychowawczy jako propozycja metody wychowania we współczesnej rodzinie, szkole, społeczeństwie

2017
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-09T18:41:42Z
dc.abstract.enThe notion of dialogue is a basic challenge of human existence, especially in interpersonal communications and interpersonal relations. It has appeared as a pedagogical category in many scientific disciplines, such as philosophy, theology, psychology and pedagogy. On the basis of Polish pedagogy and in connection with philosophical thinking, Janusz Tarnowski (1919-2012) proposed his personal-existential approach to pedagogy, strongly rooted in the notion of dialogue. Dialogue, according to father Tarnowski, is not simply a conversation. Dialogue is a method, a process, and an attitude. In the process of constructing an approach to Christian education focused on the person, Tarnowski utilized such categories, taken from existentialism, as authenticity, dialogue, and involvement. These categories find expression during that process of upbringing which has three goals as its aim: authenticity, dialogue and involvement. Educational dialogue, in which there is room for conversation, understanding, agreement and eventual cooperation, constitutes a method of universal utility in the process of upbringing.pl
dc.abstract.plDialog jest podstawowym problemem ludzkiej egzystencji, a dotyczy zwłaszcza międzyludzkiej komunikacji i międzyludzkich relacji. Jako kategoria pedagogiczna zaistniał w wielu dyscyplinach naukowych, takich jak: filozofia, teologia, psychologia czy pedagogika. Na gruncie polskiej pedagogiki, a związana z filozoficznym myśleniem, ukierunkowana na osobę, pojawiła się pedagogika personalno-egzystencjalna ks. Janusza Tarnowskiego (1919-2012), znana jako pedagogika dialogu. Dialog w rozumieniu ks. Tarnowskiego to nie tylko rozmowa, ale także metoda, proces i postawa. Wprowadzenie przez ks. J. Tarnowskiego do wychowania kategorii pedagogicznych, takich jak: autentyczność, dialog, zaangażowanie, spotkanie, zaczerpniętych z egzystencjalizmu i połączenie ich z personalizmem, pozwala na stwierdzenie na gruncie wychowania chrześcijańskiego, że zwraca się ono ku osobie ludzkiej. Kategorie te wyrażają się w procesie wychowania, który ma na celu potrójne zadanie: wychować do autentyzmu, dialogu i zaangażowania. Dialog wychowawczy, w którym jest miejsce na rozmowę, zrozumienie, porozumienie i ewentualną współpracę, stanowi propozycję uniwersalnej metody stosowanej w procesie wychowania.pl
dc.contributor.authorBuczek, Wiesławapl
dc.date.accessioned2017-11-10T16:14:38Z
dc.date.available2017-11-10T16:14:38Z
dc.date.issued2017pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 191pl
dc.description.number3pl
dc.description.physical175-191pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume3pl
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.17.011.7034pl
dc.identifier.eissn2450-4564pl
dc.identifier.issn2450-4572pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/46187
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enFather Janusz Tarnowskipl
dc.subject.enpedagogy of dialoguepl
dc.subject.eneducational dialoguepl
dc.subject.enupbringingpl
dc.subject.plks. Janusz Tarnowskipl
dc.subject.plpedagogika dialogupl
dc.subject.pldialog wychowawczypl
dc.subject.plwychowaniepl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePedagogika personalno-egzystencjalna ks. Janusza Tarnowskiego : dialog wychowawczy jako propozycja metody wychowania we współczesnej rodzinie, szkole, społeczeństwiepl
dc.title.alternativeThe personal-existential pedagogy of Janusz Tarnowski : educational dialogue as a methodological proposition for education in the contemporary family, school and societypl
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogicznapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-09T18:41:42Z
dc.abstract.enpl
The notion of dialogue is a basic challenge of human existence, especially in interpersonal communications and interpersonal relations. It has appeared as a pedagogical category in many scientific disciplines, such as philosophy, theology, psychology and pedagogy. On the basis of Polish pedagogy and in connection with philosophical thinking, Janusz Tarnowski (1919-2012) proposed his personal-existential approach to pedagogy, strongly rooted in the notion of dialogue. Dialogue, according to father Tarnowski, is not simply a conversation. Dialogue is a method, a process, and an attitude. In the process of constructing an approach to Christian education focused on the person, Tarnowski utilized such categories, taken from existentialism, as authenticity, dialogue, and involvement. These categories find expression during that process of upbringing which has three goals as its aim: authenticity, dialogue and involvement. Educational dialogue, in which there is room for conversation, understanding, agreement and eventual cooperation, constitutes a method of universal utility in the process of upbringing.
dc.abstract.plpl
Dialog jest podstawowym problemem ludzkiej egzystencji, a dotyczy zwłaszcza międzyludzkiej komunikacji i międzyludzkich relacji. Jako kategoria pedagogiczna zaistniał w wielu dyscyplinach naukowych, takich jak: filozofia, teologia, psychologia czy pedagogika. Na gruncie polskiej pedagogiki, a związana z filozoficznym myśleniem, ukierunkowana na osobę, pojawiła się pedagogika personalno-egzystencjalna ks. Janusza Tarnowskiego (1919-2012), znana jako pedagogika dialogu. Dialog w rozumieniu ks. Tarnowskiego to nie tylko rozmowa, ale także metoda, proces i postawa. Wprowadzenie przez ks. J. Tarnowskiego do wychowania kategorii pedagogicznych, takich jak: autentyczność, dialog, zaangażowanie, spotkanie, zaczerpniętych z egzystencjalizmu i połączenie ich z personalizmem, pozwala na stwierdzenie na gruncie wychowania chrześcijańskiego, że zwraca się ono ku osobie ludzkiej. Kategorie te wyrażają się w procesie wychowania, który ma na celu potrójne zadanie: wychować do autentyzmu, dialogu i zaangażowania. Dialog wychowawczy, w którym jest miejsce na rozmowę, zrozumienie, porozumienie i ewentualną współpracę, stanowi propozycję uniwersalnej metody stosowanej w procesie wychowania.
dc.contributor.authorpl
Buczek, Wiesława
dc.date.accessioned
2017-11-10T16:14:38Z
dc.date.available
2017-11-10T16:14:38Z
dc.date.issuedpl
2017
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 191
dc.description.numberpl
3
dc.description.physicalpl
175-191
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
3
dc.identifier.doipl
10.4467/24504564PMP.17.011.7034
dc.identifier.eissnpl
2450-4564
dc.identifier.issnpl
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/46187
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Father Janusz Tarnowski
dc.subject.enpl
pedagogy of dialogue
dc.subject.enpl
educational dialogue
dc.subject.enpl
upbringing
dc.subject.plpl
ks. Janusz Tarnowski
dc.subject.plpl
pedagogika dialogu
dc.subject.plpl
dialog wychowawczy
dc.subject.plpl
wychowanie
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Pedagogika personalno-egzystencjalna ks. Janusza Tarnowskiego : dialog wychowawczy jako propozycja metody wychowania we współczesnej rodzinie, szkole, społeczeństwie
dc.title.alternativepl
The personal-existential pedagogy of Janusz Tarnowski : educational dialogue as a methodological proposition for education in the contemporary family, school and society
dc.title.journalpl
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
114
Views per month
Views per city
Warsaw
21
Krakow
8
Kobyłka
7
Lodz
6
Katowice
4
Szydłowiec
4
Mogilany
3
Poznan
3
Ashburn
2
Bydgoszcz
2
Downloads
buczek_pedagogika_personalno-egzystencjalna_ks_janusza_tarnowskiego_2017.pdf
746