Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Financial regulation and sustainable development
Regulacja finansowa a zrównoważony rozwój
zrównoważony rozwój
finanse
regulacje makroostrożnościowe
sustainable development
finance
macroprudential regulation
Każdy człowiek ma prawo uczestniczyć w rozwoju gospodarczym. ONZ przygotował plan działania mający na celu poprawną realizację tego prawa - Agendę 2030, zawierającą Cele Zrównoważonego Rozwoju. Chociaż cele te są wzajemnie powiązane, czasem mogą być trudne do zrealizowania w tym samym czasie. Na przykład państwa są zobowiązane by walczyć ze zmianami klimatu i zarazem rozwijać przemysł - i to mimo empirycznych dowodów, że przemysł w największym stopniu zanieczyszcza środowisko. Niekonsekwencję tę można przezwyciężyć tworząc regulacje, które zachęcałyby do inwestowania w przedsięwzięcia przyjazne środowisku. Przeanalizowałem plan działania Komisji Europejskiej dotyczący finansowania zrównoważonego rozwoju. W niniejszym artykule przedstawiam jego główne cele, a także prezentuję postulowane przez ESMA zmiany w dyrektywie MiFID II. Porównam także proponowane zmiany z istniejącymi w Bangladeszu regulacjami, obligującymi banki do włączania czynników środowiskowych do ich analizy biznesowej. W mojej ocenie bengalskie regulacje charakteryzują się wyższą skutecznością.
Every human being has the right to participate in, contribute to and enjoy economic development. To protect the realization of this very right the United Nations made a blueprint of sustainable development goals, so-called Agenda 2030. Although the goals are interconnected, some of them seem to be unachievable simultaneously. Even though there is a significant empirical evidence that industry is one of the biggest polluters worldwide, countries are obliged to combat climate change (the 13th goal) and to develop industry (the 8th goal). To overcome this inconsistency, the incentives for investing in environmentally-friendly undertakings should be created. My text aims to analyze the European Commission's Action Plan on financing sustainable growth. I will briefly discuss its main goals, then I will give more details on those actions which are focused on participants of financial markets. I will also demonstrate changes in Markets in Financial Instruments Directive proposed by the European Securities and Markets Authority. The aim of these changes is to accomplish the Commission's goals. I will also briefly discuss the Commission's proposal to incorporate sustainable development issues in macroprudential regulation. Since 2011 there is a regulation making banks integrate sustainable development issues in their investment process. I will briefly discuss the most crucial issues of Bengali regulation and compare them with the European proposals. In my opinion, the regulation of Bangladesh Bank seems to be more efficient.
dc.abstract.en | Every human being has the right to participate in, contribute to and enjoy economic development. To protect the realization of this very right the United Nations made a blueprint of sustainable development goals, so-called Agenda 2030. Although the goals are interconnected, some of them seem to be unachievable simultaneously. Even though there is a significant empirical evidence that industry is one of the biggest polluters worldwide, countries are obliged to combat climate change (the 13th goal) and to develop industry (the 8th goal). To overcome this inconsistency, the incentives for investing in environmentally-friendly undertakings should be created. My text aims to analyze the European Commission's Action Plan on financing sustainable growth. I will briefly discuss its main goals, then I will give more details on those actions which are focused on participants of financial markets. I will also demonstrate changes in Markets in Financial Instruments Directive proposed by the European Securities and Markets Authority. The aim of these changes is to accomplish the Commission's goals. I will also briefly discuss the Commission's proposal to incorporate sustainable development issues in macroprudential regulation. Since 2011 there is a regulation making banks integrate sustainable development issues in their investment process. I will briefly discuss the most crucial issues of Bengali regulation and compare them with the European proposals. In my opinion, the regulation of Bangladesh Bank seems to be more efficient. | pl |
dc.abstract.pl | Każdy człowiek ma prawo uczestniczyć w rozwoju gospodarczym. ONZ przygotował plan działania mający na celu poprawną realizację tego prawa - Agendę 2030, zawierającą Cele Zrównoważonego Rozwoju. Chociaż cele te są wzajemnie powiązane, czasem mogą być trudne do zrealizowania w tym samym czasie. Na przykład państwa są zobowiązane by walczyć ze zmianami klimatu i zarazem rozwijać przemysł - i to mimo empirycznych dowodów, że przemysł w największym stopniu zanieczyszcza środowisko. Niekonsekwencję tę można przezwyciężyć tworząc regulacje, które zachęcałyby do inwestowania w przedsięwzięcia przyjazne środowisku. Przeanalizowałem plan działania Komisji Europejskiej dotyczący finansowania zrównoważonego rozwoju. W niniejszym artykule przedstawiam jego główne cele, a także prezentuję postulowane przez ESMA zmiany w dyrektywie MiFID II. Porównam także proponowane zmiany z istniejącymi w Bangladeszu regulacjami, obligującymi banki do włączania czynników środowiskowych do ich analizy biznesowej. W mojej ocenie bengalskie regulacje charakteryzują się wyższą skutecznością. | pl |
dc.contributor.author | Mainardi, Jacek | pl |
dc.date.accession | 2020-01-17 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-01-17T09:39:33Z | |
dc.date.available | 2020-01-17T09:39:33Z | |
dc.date.issued | 2019 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.number | 4 (48) | pl |
dc.description.physical | 79-91 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.issn | 1689-9601 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / OP | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/142531 | |
dc.identifier.weblink | https://drive.google.com/file/d/1NRuelLb5ES0SOWvrMLz4NsENekxEGlbS/view | pl |
dc.language | eng | pl |
dc.language.container | eng | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa | * |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | sustainable development | pl |
dc.subject.en | finance | pl |
dc.subject.en | macroprudential regulation | pl |
dc.subject.pl | zrównoważony rozwój | pl |
dc.subject.pl | finanse | pl |
dc.subject.pl | regulacje makroostrożnościowe | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Financial regulation and sustainable development | pl |
dc.title.alternative | Regulacja finansowa a zrównoważony rozwój | pl |
dc.title.journal | Internetowy Przegląd Prawniczy TBSP UJ | pl |
dc.title.volume | Sustainable development and human rights | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
40
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access