Starość "w zwierciadle mediów"

2015
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-10T01:05:11Z
dc.abstract.enAs a result of human life becoming longer, almost one in three pensioners in developed countries has about 20 years of life at the moment of retirement. That requires "learning how to be old", i.e. building the quality of life at that stage of life. Education in its widest sense is the area where a lot can be done. Education includes here both the formal and institutionalized learning and the incidental knowledge conveyed by mass media. Therefore, an interest in mass media, as an educational channel preparing people for old age, is on the rise. As old age is difficult to accept in our culture, various age groups push back the thought of becoming old, the organized education with its clear target groups does work adequately. Members of the potential target of information campaigns, educational programs, or other methods of persuasive communication do not identify themselves with the elderly. Widely available media. On the basis of conducted research (a questionnaire and analysis of content of selected magazines and newspapers - both stages completed with a review and statistical analysis), presents what various age groups, expect from media, as well as the correlation between expectations of readers resulting from the research and the content offered through media. In accordance with the evaluation, the educational role of media under consideration is not fulfilled satisfactorily.pl
dc.abstract.plW wyniku postępującego wydłużania się życia ludzkiego niemal jedna trzecia ludności krajów rozwiniętych w chwili przejścia na emeryturę ma przed sobą około 20 lat życia. Wymaga to "nauczenia się bycia starym" i budowania jakości życia w tym wieku. Płaszczyzną do podejmowania tego typu działań jest szeroko rozumiana edukacja: od zinstytucjonalizowanej, formalnej poczynając, na incydentalnej, niesionej przez media kończąc. Stąd wzrastające zainteresowanie mediami jako torem edukacyjnym przygotowującym do starości. Ponieważ starość w naszej kulturze jest stanem trudno akceptowalnym, odsuwanym w różnych grupach wiekowych na daleki plan, edukacja zorganizowana, wyraźnie adresowana spełnia swoją rolę w sposób niezadowalający. Potencjalni adresaci czy to kampanii, czy programów edukacyjnych, czy też innych metod komunikacji perswazyjnej na ogół nie identyfikują się z osobami starymi. Pomocą może być tu zastosowanie szeroko dostępnych mediów. Na podstawie przeprowadzonych badań prezentuje oczekiwania wobec mediów, formułowane w różnych grupach wiekowych, a także określa związki między tymi oczekiwaniami czytelniczymi ujawnionymi w grupach badanych, a oferowanymi przez media treściami. Przeprowadzone badania wykazują, że edukacyjna rola analizowanych w pracy mediów spełniana jest w sposób niezadowalający (powierzchowne traktowanie problematyki, schematyczne ujęcia dziennikarskie). W edukacji medialnej pojawiają się widoczne "pola do zagospodarowania", czyli tematy nieporuszane bądź podejmowane sporadycznie. Z większą uwagą media powinny traktować: - przedstawianie starości i starzenia się jako naturalnego procesu, o którym mówi się w sposób naturalny, - budowanie kompetencji i wyrabianie nawyków łagodzących trudy starości (potrzeba aktywności, ruchu, kontaktów z innymi, samorealizacji w nowych rolach społecznych, - podejmowanie tematyki, która na co dzień zachęca i przyzwyczaja ludzi do zabiegania o własną jakość życia (dbałość o wygląd, rozrywki, modę, wypoczynek, urodę), - tworzenie grup nacisku w sprawach istotnych społecznie dla osób starszych, dopuszczanie osób starszych do podejmowania decyzji dotyczących ich samych.pl
dc.contributor.authorLenartowicz-Skrzypczak, Jolantapl
dc.date.accessioned2024-03-28T08:19:38Z
dc.date.available2024-03-28T08:19:38Z
dc.date.issued2015pl
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalBibliogr. s. 379-380pl
dc.description.number2 (222)pl
dc.description.physical365-386pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume58pl
dc.identifier.doi10.4467/2299-6362PZ.15.027.4137pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/328615
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.engrowing oldpl
dc.subject.enold agepl
dc.subject.eneducation for healthpl
dc.subject.enmedia educationpl
dc.subject.enpersuasive communicationpl
dc.subject.enquality of lifepl
dc.subject.plstarzenie siępl
dc.subject.plwiek podeszłypl
dc.subject.plstarośćpl
dc.subject.pledukacja prozdrowotnapl
dc.subject.pledukacja medialnapl
dc.subject.plkomunikacja perswazyjnapl
dc.subject.pljakość życiapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleStarość "w zwierciadle mediów"pl
dc.title.alternativeMedia portryal of the elderlypl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.title.volumeKomunikowanie o zdrowiupl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-10T01:05:11Z
dc.abstract.enpl
As a result of human life becoming longer, almost one in three pensioners in developed countries has about 20 years of life at the moment of retirement. That requires "learning how to be old", i.e. building the quality of life at that stage of life. Education in its widest sense is the area where a lot can be done. Education includes here both the formal and institutionalized learning and the incidental knowledge conveyed by mass media. Therefore, an interest in mass media, as an educational channel preparing people for old age, is on the rise. As old age is difficult to accept in our culture, various age groups push back the thought of becoming old, the organized education with its clear target groups does work adequately. Members of the potential target of information campaigns, educational programs, or other methods of persuasive communication do not identify themselves with the elderly. Widely available media. On the basis of conducted research (a questionnaire and analysis of content of selected magazines and newspapers - both stages completed with a review and statistical analysis), presents what various age groups, expect from media, as well as the correlation between expectations of readers resulting from the research and the content offered through media. In accordance with the evaluation, the educational role of media under consideration is not fulfilled satisfactorily.
dc.abstract.plpl
W wyniku postępującego wydłużania się życia ludzkiego niemal jedna trzecia ludności krajów rozwiniętych w chwili przejścia na emeryturę ma przed sobą około 20 lat życia. Wymaga to "nauczenia się bycia starym" i budowania jakości życia w tym wieku. Płaszczyzną do podejmowania tego typu działań jest szeroko rozumiana edukacja: od zinstytucjonalizowanej, formalnej poczynając, na incydentalnej, niesionej przez media kończąc. Stąd wzrastające zainteresowanie mediami jako torem edukacyjnym przygotowującym do starości. Ponieważ starość w naszej kulturze jest stanem trudno akceptowalnym, odsuwanym w różnych grupach wiekowych na daleki plan, edukacja zorganizowana, wyraźnie adresowana spełnia swoją rolę w sposób niezadowalający. Potencjalni adresaci czy to kampanii, czy programów edukacyjnych, czy też innych metod komunikacji perswazyjnej na ogół nie identyfikują się z osobami starymi. Pomocą może być tu zastosowanie szeroko dostępnych mediów. Na podstawie przeprowadzonych badań prezentuje oczekiwania wobec mediów, formułowane w różnych grupach wiekowych, a także określa związki między tymi oczekiwaniami czytelniczymi ujawnionymi w grupach badanych, a oferowanymi przez media treściami. Przeprowadzone badania wykazują, że edukacyjna rola analizowanych w pracy mediów spełniana jest w sposób niezadowalający (powierzchowne traktowanie problematyki, schematyczne ujęcia dziennikarskie). W edukacji medialnej pojawiają się widoczne "pola do zagospodarowania", czyli tematy nieporuszane bądź podejmowane sporadycznie. Z większą uwagą media powinny traktować: - przedstawianie starości i starzenia się jako naturalnego procesu, o którym mówi się w sposób naturalny, - budowanie kompetencji i wyrabianie nawyków łagodzących trudy starości (potrzeba aktywności, ruchu, kontaktów z innymi, samorealizacji w nowych rolach społecznych, - podejmowanie tematyki, która na co dzień zachęca i przyzwyczaja ludzi do zabiegania o własną jakość życia (dbałość o wygląd, rozrywki, modę, wypoczynek, urodę), - tworzenie grup nacisku w sprawach istotnych społecznie dla osób starszych, dopuszczanie osób starszych do podejmowania decyzji dotyczących ich samych.
dc.contributor.authorpl
Lenartowicz-Skrzypczak, Jolanta
dc.date.accessioned
2024-03-28T08:19:38Z
dc.date.available
2024-03-28T08:19:38Z
dc.date.issuedpl
2015
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 379-380
dc.description.numberpl
2 (222)
dc.description.physicalpl
365-386
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
58
dc.identifier.doipl
10.4467/2299-6362PZ.15.027.4137
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/328615
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
growing old
dc.subject.enpl
old age
dc.subject.enpl
education for health
dc.subject.enpl
media education
dc.subject.enpl
persuasive communication
dc.subject.enpl
quality of life
dc.subject.plpl
starzenie się
dc.subject.plpl
wiek podeszły
dc.subject.plpl
starość
dc.subject.plpl
edukacja prozdrowotna
dc.subject.plpl
edukacja medialna
dc.subject.plpl
komunikacja perswazyjna
dc.subject.plpl
jakość życia
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Starość "w zwierciadle mediów"
dc.title.alternativepl
Media portryal of the elderly
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.title.volumepl
Komunikowanie o zdrowiu
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
15
Views per month
Views per city
Krakow
10
Warsaw
2
Downloads
lenartowicz-skrzypczak_starosc_w_zwierciadle_mediow_2015.pdf
27