Problem stronniczości w ocenie dzieł popkultury stworzonych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji : analiza porównawcza Konkursu Piosenki Eurowizji i AI Song Contest (2020-2022)

2023
journal article
article
dc.abstract.enThe author of this article examines ways to minimize bias in the evaluation of songs created using artificial intelligence using the AI Song Contest as an example. She compares the voting procedures between the AI Song Contest and the Eurovision Song Contest and formulates a hypothesis that both contests have similar voting mechanisms and introduce mechanisms to reduce bias. However, the solutions used by AI Song Contest organizers seeking to reduce the impact of bias on the voting outcome are more effective. This is due to the use of more advanced technological barriers. The study was conducted using process tracing and qualitative content analysis methods and covered the first three editions of the AI Song Contest from 2020 to 2022. The research process asked the following research questions: 1) What similarities, in terms of organizing the winner selection procedure, and what differences exist between the AI Song Contest and the Eurovision Song Contest? 2) How do the organizers of the AI Song Contest seek to reduce the impact of biased behavior in the voting procedure? Based on these questions, a research process was conducted that positively verified the hypothesis. Comparative research provides insights into how to increase impartiality in the evaluation of musical works, through the use of technological solutions.
dc.abstract.plAutorka artykułu bada sposoby minimalizowania stronniczości w ocenie piosenek stworzonych przy użyciu sztucznej inteligencji na przykładzie AI Song Contest. Porównuje procedury głosowania w AI Song Contest i Konkursem Piosenki Eurowizji oraz formułuje hipotezę, że oba konkursy mają podobne mechanizmy głosowania oraz wprowadzają mechanizmy ograniczające stronniczość. Jednak rozwiązania, które stosują organizatorzy AI Song Contest, dążąc do zmniejszenia wpływu stronniczych zachowań na wynik głosowania, są efektywniejsze. Wynika to z zastosowania bardziej zaawansowanych barier technologicznych. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą metod: process tracing oraz jakościowej analizy treści i obejmowało trzy pierwsze edycje AI Song Contest w latach 2020-2022. W procesie badawczym postawiono następujące pytania badawcze: 1) jakie podobieństwa w zakresie organizowania procedury wyłaniającej zwycięzców, a jakie różnice występują pomiędzy AI Song Contest a Konkursem Piosenki Eurowizji? 2) w jaki sposób organizatorzy AI Song Contest dążą do ograniczenia wpływu zachowań stronniczych w procedurze głosowania? W oparciu o te pytania przeprowadzono proces badawczy, który pozytywnie zweryfikował hipotezę. Badania porównawcze dostarczają wiedzy, w jaki sposób zwiększyć bezstronność w ocenie utworów muzycznych poprzez zastosowanie rozwiązań technologicznych.
dc.contributor.authorSzeląg, Oliwia
dc.date.accessioned2024-05-09T08:47:12Z
dc.date.available2024-05-09T08:47:12Z
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalNieaktywne DOI: 10.51480/compress.2022.6-1.532. Bibliogr. s. 114-117
dc.description.number6 (1)
dc.description.physical100-117
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissn2545-2320
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/339256
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enartificial intelligence
dc.subject.enAI Song Contest
dc.subject.enEurovision Song Contest
dc.subject.enbias
dc.subject.entelevoting
dc.subject.enonline voting
dc.subject.plsztuczna inteligencja
dc.subject.plAI Song Contest
dc.subject.plKonkurs Piosenki Eurowizji
dc.subject.plstronniczość
dc.subject.pltelevoting
dc.subject.plonline voting
dc.subtypeArticle
dc.titleProblem stronniczości w ocenie dzieł popkultury stworzonych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji : analiza porównawcza Konkursu Piosenki Eurowizji i AI Song Contest (2020-2022)
dc.title.alternativeThe problem of bias in the evaluation of pop culture works created with artificial intelligence : a comparative analysis of the Eurovision Song Contest and AI Song Contest (2020-2022)
dc.title.journalCom.press
dc.title.volumeMedia i komunikacja społeczna
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The author of this article examines ways to minimize bias in the evaluation of songs created using artificial intelligence using the AI Song Contest as an example. She compares the voting procedures between the AI Song Contest and the Eurovision Song Contest and formulates a hypothesis that both contests have similar voting mechanisms and introduce mechanisms to reduce bias. However, the solutions used by AI Song Contest organizers seeking to reduce the impact of bias on the voting outcome are more effective. This is due to the use of more advanced technological barriers. The study was conducted using process tracing and qualitative content analysis methods and covered the first three editions of the AI Song Contest from 2020 to 2022. The research process asked the following research questions: 1) What similarities, in terms of organizing the winner selection procedure, and what differences exist between the AI Song Contest and the Eurovision Song Contest? 2) How do the organizers of the AI Song Contest seek to reduce the impact of biased behavior in the voting procedure? Based on these questions, a research process was conducted that positively verified the hypothesis. Comparative research provides insights into how to increase impartiality in the evaluation of musical works, through the use of technological solutions.
dc.abstract.pl
Autorka artykułu bada sposoby minimalizowania stronniczości w ocenie piosenek stworzonych przy użyciu sztucznej inteligencji na przykładzie AI Song Contest. Porównuje procedury głosowania w AI Song Contest i Konkursem Piosenki Eurowizji oraz formułuje hipotezę, że oba konkursy mają podobne mechanizmy głosowania oraz wprowadzają mechanizmy ograniczające stronniczość. Jednak rozwiązania, które stosują organizatorzy AI Song Contest, dążąc do zmniejszenia wpływu stronniczych zachowań na wynik głosowania, są efektywniejsze. Wynika to z zastosowania bardziej zaawansowanych barier technologicznych. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą metod: process tracing oraz jakościowej analizy treści i obejmowało trzy pierwsze edycje AI Song Contest w latach 2020-2022. W procesie badawczym postawiono następujące pytania badawcze: 1) jakie podobieństwa w zakresie organizowania procedury wyłaniającej zwycięzców, a jakie różnice występują pomiędzy AI Song Contest a Konkursem Piosenki Eurowizji? 2) w jaki sposób organizatorzy AI Song Contest dążą do ograniczenia wpływu zachowań stronniczych w procedurze głosowania? W oparciu o te pytania przeprowadzono proces badawczy, który pozytywnie zweryfikował hipotezę. Badania porównawcze dostarczają wiedzy, w jaki sposób zwiększyć bezstronność w ocenie utworów muzycznych poprzez zastosowanie rozwiązań technologicznych.
dc.contributor.author
Szeląg, Oliwia
dc.date.accessioned
2024-05-09T08:47:12Z
dc.date.available
2024-05-09T08:47:12Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Nieaktywne DOI: 10.51480/compress.2022.6-1.532. Bibliogr. s. 114-117
dc.description.number
6 (1)
dc.description.physical
100-117
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissn
2545-2320
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/339256
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
artificial intelligence
dc.subject.en
AI Song Contest
dc.subject.en
Eurovision Song Contest
dc.subject.en
bias
dc.subject.en
televoting
dc.subject.en
online voting
dc.subject.pl
sztuczna inteligencja
dc.subject.pl
AI Song Contest
dc.subject.pl
Konkurs Piosenki Eurowizji
dc.subject.pl
stronniczość
dc.subject.pl
televoting
dc.subject.pl
online voting
dc.subtype
Article
dc.title
Problem stronniczości w ocenie dzieł popkultury stworzonych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji : analiza porównawcza Konkursu Piosenki Eurowizji i AI Song Contest (2020-2022)
dc.title.alternative
The problem of bias in the evaluation of pop culture works created with artificial intelligence : a comparative analysis of the Eurovision Song Contest and AI Song Contest (2020-2022)
dc.title.journal
Com.press
dc.title.volume
Media i komunikacja społeczna
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
11
Views per month
Views per city
Krakow
9
Downloads
szelag_problem_stronniczosci_w ocenie_dziel_popkultury_2023.pdf
2