Moda jako komunikat w świetle teorii socjologicznych i badań empirycznych

2015
journal article
article
dc.abstract.enThe fashion is an object of many research projects and theoretical musings within the realm of many disciplines of human and social studies. As it is a typical manifestation of culture, it has a primarily social character. It is an important vantage point for the reflection on fashion as an element of social communications' sphere. The author's analyses relate to the fashion as a form of the non-verbal communications; as the means to communicate status and the cultural capital; as a sphere of imitation and distinction. The author presents the results of the research on the perception of fashion and its communication role among the urban youth.pl
dc.abstract.plModa stanowi przedmiot badań i rozważań teoretycznych wielu dyscyplin nauk społecznych i humanistycznych. Jako typowy przejaw kultury ma przede wszystkim charakter społeczny. Stanowi to punkt wyjścia dla postrzegania mody jako sfery komunikacji społecznej. Rozważania autorki dotyczą mody jako formy komunikacji niewerbalnej, komunikatora sytuacji statusowej oraz kapitału kulturowego, a także sfery naśladownictwa vs odróżniania. Autorka prezentuje wyniki badań nad postrzeganiem mody i jej roli komunikacyjnej w oczach młodzieży z wielkich miast.pl
dc.contributor.authorPerchla-Włosik, Aleksandrapl
dc.date.accessioned2024-02-21T09:33:55Z
dc.date.available2024-02-21T09:33:55Z
dc.date.issued2015pl
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalBibliogr. s. 625pl
dc.description.number3 (223)pl
dc.description.physical615-625pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume58pl
dc.identifier.doi10.4467/2299-6362PZ.15.040.4242pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/327330
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enfashionpl
dc.subject.ennon-verbal communicationpl
dc.subject.ensocial statuspl
dc.subject.encultural capitalpl
dc.subject.plmodapl
dc.subject.plkomunikacja niewerbalnapl
dc.subject.plstatus społecznypl
dc.subject.plkapitał kulturowypl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleModa jako komunikat w świetle teorii socjologicznych i badań empirycznychpl
dc.title.alternativeFasion as the communication message in the context of the sociological theory and empirical researchpl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.title.volumeMediatyzacja kultury i życia społecznegopl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The fashion is an object of many research projects and theoretical musings within the realm of many disciplines of human and social studies. As it is a typical manifestation of culture, it has a primarily social character. It is an important vantage point for the reflection on fashion as an element of social communications' sphere. The author's analyses relate to the fashion as a form of the non-verbal communications; as the means to communicate status and the cultural capital; as a sphere of imitation and distinction. The author presents the results of the research on the perception of fashion and its communication role among the urban youth.
dc.abstract.plpl
Moda stanowi przedmiot badań i rozważań teoretycznych wielu dyscyplin nauk społecznych i humanistycznych. Jako typowy przejaw kultury ma przede wszystkim charakter społeczny. Stanowi to punkt wyjścia dla postrzegania mody jako sfery komunikacji społecznej. Rozważania autorki dotyczą mody jako formy komunikacji niewerbalnej, komunikatora sytuacji statusowej oraz kapitału kulturowego, a także sfery naśladownictwa vs odróżniania. Autorka prezentuje wyniki badań nad postrzeganiem mody i jej roli komunikacyjnej w oczach młodzieży z wielkich miast.
dc.contributor.authorpl
Perchla-Włosik, Aleksandra
dc.date.accessioned
2024-02-21T09:33:55Z
dc.date.available
2024-02-21T09:33:55Z
dc.date.issuedpl
2015
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 625
dc.description.numberpl
3 (223)
dc.description.physicalpl
615-625
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
58
dc.identifier.doipl
10.4467/2299-6362PZ.15.040.4242
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/327330
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
fashion
dc.subject.enpl
non-verbal communication
dc.subject.enpl
social status
dc.subject.enpl
cultural capital
dc.subject.plpl
moda
dc.subject.plpl
komunikacja niewerbalna
dc.subject.plpl
status społeczny
dc.subject.plpl
kapitał kulturowy
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Moda jako komunikat w świetle teorii socjologicznych i badań empirycznych
dc.title.alternativepl
Fasion as the communication message in the context of the sociological theory and empirical research
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.title.volumepl
Mediatyzacja kultury i życia społecznego
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
16
Views per month
Views per city
Krakow
5
Kędzierzyn-Koźle
3
Belgrade
1
Gdansk
1
Gdynia
1
Poznan
1
Downloads
perchla-wlosik_moda_jako_komunikat_w_swietle_teorii_socjologicznych_2015.pdf
413