Kryzys wizerunkowy Marcina Kąckiego : analiza przypadku

2024
journal article
article
dc.abstract.enIn this work, the author attempts to assess whether public figures directly affected by an image crisis bear less social responsibility due to their high status. In such cases, it is crucial to analyze the course of the crisis: first responses of the parties involved, official statements and media reports. The author of the work analyzes image crisis of Polish journalist Marcin Kącki, which took place on January 5, 2024, when he published a confession article on Wyborcza.pl website. The course and consequences of the crisis are described in the form of case study. The analysis of official statements and social media reactions is based on the content analysis and confronted with the 5A principle, utilized in crisis management, which provides the insight into the narratives used by the parties of the conflict during the first week of the crisis and an assessment of their impact on the image of Marcin Kącki. The holistic approach to the problem allowed the author to formulate conclusions on the specifics of image crises of public figures.
dc.abstract.plAutorka podejmuje próbę oceny, czy osoby publiczne, których kryzys wizerunkowy dotyka bezpośrednio, ponoszą mniejszą odpowiedzialność za zaistniałą sytuację z uwagi na swoją reputację. Ważnym elementem badania jest także analiza przebiegu kryzysu - w tym pierwszych reakcji samych zainteresowanych, oficjalnych oświadczeń oraz medialnych opinii. W realizacji owych celów badawczych autorka opiera się na analizie przypadku kryzysu Marcina Kąckiego, który wynikł po opublikowaniu przez dziennikarza "artykułu-spowiedzi" na portalu "Wyborcza.pl" 5 stycznia 2024 roku. Przebieg i konsekwencje tego kryzysu zostały opisane przy użyciu metody jakościowej - "casy study". Dodatkowo analiza reakcji w mediach społecznościowych oraz oficjalnych oświadczeń, oparta na metodzie ilościowej (analizie zawartości) i zasadzie 5P stosowanej w zarządzaniu kryzysowym, umożliwiła wgląd w narracje prezentowane przez strony konfliktu w pierwszym tygodniu kryzysu i ocenę ich wpływu na wizerunek Marcina Kąckiego. Całościowe ujęcie problemu pozwoliło autorce sformułować wnioski dotyczące specyfiki kryzysów wizerunkowych osób publicznych.
dc.contributor.authorRabenda, Kinga
dc.date.accessioned2025-09-19T08:41:55Z
dc.date.available2025-09-19T08:41:55Z
dc.date.createdat2025-09-19T08:41:55Zen
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 129-131. Na publikacji błędne DOI: 10.51480/compress.2023.7-2.754
dc.description.physical114-131
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume7 (2)
dc.identifier.doi10.51480/compress.2024.7-2.754
dc.identifier.eissn2545-2320
dc.identifier.projectDRC AI
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/560892
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY-SA
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enMarcin Kącki
dc.subject.enimage crisis
dc.subject.encrisis management
dc.subject.en5P principle
dc.subject.enWyborcza.pl
dc.subject.plMarcin Kącki
dc.subject.plkryzys wizerunkowy
dc.subject.plzarządzanie kryzysowe
dc.subject.plzasada 5P
dc.subject.plWyborcza.pl
dc.subtypeArticle
dc.titleKryzys wizerunkowy Marcina Kąckiego : analiza przypadku
dc.title.alternativeImage crisis of Marcin Kącki : case study
dc.title.journalCom.press
dc.title.volumeMedia i komunikacja społeczna
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
In this work, the author attempts to assess whether public figures directly affected by an image crisis bear less social responsibility due to their high status. In such cases, it is crucial to analyze the course of the crisis: first responses of the parties involved, official statements and media reports. The author of the work analyzes image crisis of Polish journalist Marcin Kącki, which took place on January 5, 2024, when he published a confession article on Wyborcza.pl website. The course and consequences of the crisis are described in the form of case study. The analysis of official statements and social media reactions is based on the content analysis and confronted with the 5A principle, utilized in crisis management, which provides the insight into the narratives used by the parties of the conflict during the first week of the crisis and an assessment of their impact on the image of Marcin Kącki. The holistic approach to the problem allowed the author to formulate conclusions on the specifics of image crises of public figures.
dc.abstract.pl
Autorka podejmuje próbę oceny, czy osoby publiczne, których kryzys wizerunkowy dotyka bezpośrednio, ponoszą mniejszą odpowiedzialność za zaistniałą sytuację z uwagi na swoją reputację. Ważnym elementem badania jest także analiza przebiegu kryzysu - w tym pierwszych reakcji samych zainteresowanych, oficjalnych oświadczeń oraz medialnych opinii. W realizacji owych celów badawczych autorka opiera się na analizie przypadku kryzysu Marcina Kąckiego, który wynikł po opublikowaniu przez dziennikarza "artykułu-spowiedzi" na portalu "Wyborcza.pl" 5 stycznia 2024 roku. Przebieg i konsekwencje tego kryzysu zostały opisane przy użyciu metody jakościowej - "casy study". Dodatkowo analiza reakcji w mediach społecznościowych oraz oficjalnych oświadczeń, oparta na metodzie ilościowej (analizie zawartości) i zasadzie 5P stosowanej w zarządzaniu kryzysowym, umożliwiła wgląd w narracje prezentowane przez strony konfliktu w pierwszym tygodniu kryzysu i ocenę ich wpływu na wizerunek Marcina Kąckiego. Całościowe ujęcie problemu pozwoliło autorce sformułować wnioski dotyczące specyfiki kryzysów wizerunkowych osób publicznych.
dc.contributor.author
Rabenda, Kinga
dc.date.accessioned
2025-09-19T08:41:55Z
dc.date.available
2025-09-19T08:41:55Z
dc.date.createdaten
2025-09-19T08:41:55Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 129-131. Na publikacji błędne DOI: 10.51480/compress.2023.7-2.754
dc.description.physical
114-131
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
7 (2)
dc.identifier.doi
10.51480/compress.2024.7-2.754
dc.identifier.eissn
2545-2320
dc.identifier.project
DRC AI
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/560892
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-SA
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
Marcin Kącki
dc.subject.en
image crisis
dc.subject.en
crisis management
dc.subject.en
5P principle
dc.subject.en
Wyborcza.pl
dc.subject.pl
Marcin Kącki
dc.subject.pl
kryzys wizerunkowy
dc.subject.pl
zarządzanie kryzysowe
dc.subject.pl
zasada 5P
dc.subject.pl
Wyborcza.pl
dc.subtype
Article
dc.title
Kryzys wizerunkowy Marcina Kąckiego : analiza przypadku
dc.title.alternative
Image crisis of Marcin Kącki : case study
dc.title.journal
Com.press
dc.title.volume
Media i komunikacja społeczna
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
9
Views per month
Views per city
Krakow
7
Matelica
1
Downloads
rabenda_kryzys_wizerunkowy_marcina_kackiego_2024.pdf
15