Media społecznościowe jako narzędzia oddolnych paraagencji informacyjnych w Syrii : przypadek Ghouta Media Center

2019
journal article
article
dc.abstract.enThe Ghouta Media Center is a non-institutional group of volunteers, which reports about the situation in Eastern Ghouta in Syria. Their activity differs from the manner in which the professional media work, hence these types of groups have been defined as para-news agencies. The aim of this article is to present the way in which para-news agencies function and their significance within the media system. The specifics of this phenomenon in a broader context of the situation in Syria and the information channels about the events in this region are described using the GMC as an example. In this case study nethnographic methods and additionally Google search tools were used. The result of this research is a profile of the GMC as a para-news agency, its communication channels and the manner in which it disseminates its information among the professional media.pl
dc.abstract.plGhouta Media Center to niezinstytucjonalizowana grupa wolontariuszy, którzy informują o wydarzeniach w syryjskiej Wschodniej Gucie. Ich działanie różni się od sposobu pracy mediów profesjonalnych, stąd tego rodzaju grupy zostały określone jako paraagencje informacyjne. Celem artykułu jest przedstawienie sposobu działania parragencji informacyjnych i ich znaczenia w systemie medialnym. Na przykładzie GMC omówiono specyfikę tego zjawiska w szerszym kontekście sytuacji w Syrii oraz kanałów informowania o wydarzeniach w tym regionie. W analizie przypadku wykorzystano przede wszystkim netnografię, a pomocniczo także możliwości wyszukiwarki Google. Rezultatem badań jest charakterystyka GMC jako paraagencji informacyjnej, jej kanałów komunikacji i sposobów rozprzestrzenienia podawanych przez nią informacji w mediach profesjonalnych.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.authorCałek, Agnieszka - 110857 pl
dc.date.accession2019-12-03pl
dc.date.accessioned2020-01-21T11:40:50Z
dc.date.available2020-01-21T11:40:50Z
dc.date.issued2019pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 36-38pl
dc.description.number3 (239)pl
dc.description.physical25-38pl
dc.description.publication1,18pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume62pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.19.036.10738pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/146934
dc.identifier.weblinkhttp://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2019/3-239/art/14781/pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.ensocial media media GMCpl
dc.subject.enconflict in Syriapl
dc.subject.enmedia para-news agencypl
dc.subject.enGhouta Media Centerpl
dc.subject.eninformation channelspl
dc.subject.plcyfrowe dziennikarstwo obywatelskiepl
dc.subject.pldziennikarstwo alternatywnepl
dc.subject.pldziennikarstwo uczestniczącepl
dc.subject.plFacebookpl
dc.subject.pldziennikarstwo obywatelskiepl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleMedia społecznościowe jako narzędzia oddolnych paraagencji informacyjnych w Syrii : przypadek Ghouta Media Centerpl
dc.title.alternativeSocial media as the tools of grassroot para-news agencies in Syria. Ghouta Media Center case studypl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.title.volumeNowe oblicza dziennikarstwapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The Ghouta Media Center is a non-institutional group of volunteers, which reports about the situation in Eastern Ghouta in Syria. Their activity differs from the manner in which the professional media work, hence these types of groups have been defined as para-news agencies. The aim of this article is to present the way in which para-news agencies function and their significance within the media system. The specifics of this phenomenon in a broader context of the situation in Syria and the information channels about the events in this region are described using the GMC as an example. In this case study nethnographic methods and additionally Google search tools were used. The result of this research is a profile of the GMC as a para-news agency, its communication channels and the manner in which it disseminates its information among the professional media.
dc.abstract.plpl
Ghouta Media Center to niezinstytucjonalizowana grupa wolontariuszy, którzy informują o wydarzeniach w syryjskiej Wschodniej Gucie. Ich działanie różni się od sposobu pracy mediów profesjonalnych, stąd tego rodzaju grupy zostały określone jako paraagencje informacyjne. Celem artykułu jest przedstawienie sposobu działania parragencji informacyjnych i ich znaczenia w systemie medialnym. Na przykładzie GMC omówiono specyfikę tego zjawiska w szerszym kontekście sytuacji w Syrii oraz kanałów informowania o wydarzeniach w tym regionie. W analizie przypadku wykorzystano przede wszystkim netnografię, a pomocniczo także możliwości wyszukiwarki Google. Rezultatem badań jest charakterystyka GMC jako paraagencji informacyjnej, jej kanałów komunikacji i sposobów rozprzestrzenienia podawanych przez nią informacji w mediach profesjonalnych.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorpl
Całek, Agnieszka - 110857
dc.date.accessionpl
2019-12-03
dc.date.accessioned
2020-01-21T11:40:50Z
dc.date.available
2020-01-21T11:40:50Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 36-38
dc.description.numberpl
3 (239)
dc.description.physicalpl
25-38
dc.description.publicationpl
1,18
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
62
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.19.036.10738
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/146934
dc.identifier.weblinkpl
http://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2019/3-239/art/14781/
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
social media media GMC
dc.subject.enpl
conflict in Syria
dc.subject.enpl
media para-news agency
dc.subject.enpl
Ghouta Media Center
dc.subject.enpl
information channels
dc.subject.plpl
cyfrowe dziennikarstwo obywatelskie
dc.subject.plpl
dziennikarstwo alternatywne
dc.subject.plpl
dziennikarstwo uczestniczące
dc.subject.plpl
Facebook
dc.subject.plpl
dziennikarstwo obywatelskie
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Media społecznościowe jako narzędzia oddolnych paraagencji informacyjnych w Syrii : przypadek Ghouta Media Center
dc.title.alternativepl
Social media as the tools of grassroot para-news agencies in Syria. Ghouta Media Center case study
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.title.volumepl
Nowe oblicza dziennikarstwa
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
28
Views per month
Views per city
Krakow
6
Ashburn
4
Dublin
2
Wroclaw
2
Boardman
1
Des Moines
1
Hamburg
1
Katowice
1
Leszno
1
Lodz
1
Downloads
calek_media_spolecznosciowe_jako_narzedzia_oddolnych_paraagencji_informacyjnych_2019.pdf
40
calek_media_spolecznosciowe_jako_narzedzia_oddolnych_paraagencji_informacyjnych_2019.odt
7