Siła języka : jak uczyć dzieci nadziei?

2024
journal article
article
dc.abstract.enIn the article, the author points out the specificity of early childhood education with particular inconsistencies between the rank given to this stage of education and its quality revealed in numerous studies. She also shows the problematic nature of childhood seen in the context of hope, pointing out that hope is not automatically assigned to this period of human life. Like other human dispositions, it needs to be supported in its development. Because of the role that language plays in cognition, understanding and interpreting the world, she posits the need to reflect on the language used by early childhood education teachers. She proposes that this reflection should take into account the characteristics of the 'language of hope' she formulates.
dc.abstract.plW artykule autorka wskazuje na specyfikę edukacji wczesnoszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem niespójności między rangą przyznawaną temu etapowi edukacji a jego jakością ujawnianą w licznych badaniach. Pokazuje też problematyczność dzieciństwa ujmowanego w kontekście nadziei, zwracając uwagę na to, że nadzieja nie jest automatycznie przypisana do tego okresu życia człowieka. Tak jak inne dyspozycje człowieka wymaga wspierania w rozwoju. Ze względu na rolę, jaką odgrywa język w poznawaniu, rozumieniu i interpretowaniu świata, autorka stawia tezę o konieczności refleksji nad językiem, którym posługują się nauczyciele wczesnej edukacji. Proponuje, aby w refleksji tej brać pod uwagę sformułowane przez nią cechy "języka nadziei".
dc.contributor.authorMurawska, Anna
dc.date.accessioned2024-12-03T12:21:17Z
dc.date.available2024-12-03T12:21:17Z
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 185-186
dc.description.number10
dc.description.physical175-186
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume10
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.24.010.19964
dc.identifier.eissn2450-4564
dc.identifier.issn2450-4572
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/485505
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enearly childhood education
dc.subject.enlanguage in education
dc.subject.enhope
dc.subject.pledukacja wczesnoszkolna
dc.subject.pljęzyk w edukacji
dc.subject.plnadzieja
dc.subtypeArticle
dc.titleSiła języka : jak uczyć dzieci nadziei?
dc.title.alternativeThe power of language : how to teach children hope?
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogiczna
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
In the article, the author points out the specificity of early childhood education with particular inconsistencies between the rank given to this stage of education and its quality revealed in numerous studies. She also shows the problematic nature of childhood seen in the context of hope, pointing out that hope is not automatically assigned to this period of human life. Like other human dispositions, it needs to be supported in its development. Because of the role that language plays in cognition, understanding and interpreting the world, she posits the need to reflect on the language used by early childhood education teachers. She proposes that this reflection should take into account the characteristics of the 'language of hope' she formulates.
dc.abstract.pl
W artykule autorka wskazuje na specyfikę edukacji wczesnoszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem niespójności między rangą przyznawaną temu etapowi edukacji a jego jakością ujawnianą w licznych badaniach. Pokazuje też problematyczność dzieciństwa ujmowanego w kontekście nadziei, zwracając uwagę na to, że nadzieja nie jest automatycznie przypisana do tego okresu życia człowieka. Tak jak inne dyspozycje człowieka wymaga wspierania w rozwoju. Ze względu na rolę, jaką odgrywa język w poznawaniu, rozumieniu i interpretowaniu świata, autorka stawia tezę o konieczności refleksji nad językiem, którym posługują się nauczyciele wczesnej edukacji. Proponuje, aby w refleksji tej brać pod uwagę sformułowane przez nią cechy "języka nadziei".
dc.contributor.author
Murawska, Anna
dc.date.accessioned
2024-12-03T12:21:17Z
dc.date.available
2024-12-03T12:21:17Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 185-186
dc.description.number
10
dc.description.physical
175-186
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
10
dc.identifier.doi
10.4467/24504564PMP.24.010.19964
dc.identifier.eissn
2450-4564
dc.identifier.issn
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/485505
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
early childhood education
dc.subject.en
language in education
dc.subject.en
hope
dc.subject.pl
edukacja wczesnoszkolna
dc.subject.pl
język w edukacji
dc.subject.pl
nadzieja
dc.subtype
Article
dc.title
Siła języka : jak uczyć dzieci nadziei?
dc.title.alternative
The power of language : how to teach children hope?
dc.title.journal
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
Krakow
8
Downloads
murawska_sila_jezyka_2024.pdf
10