The dispute about the vision of man in the research and didactic activity of prof. Zofia Józefa Zdybicka USAHJ : an attempt to reconstruct the pedagogical dimension of the philosopher's life and work as a voice in the discussion on the issue of conservative pedagogy

2023
journal article
article
dc.abstract.enThe article is devoted to reconstruct the pedagogical dimension of the life and work of Zofia Józefa Zdybicka USAHJ. This is done by revealing the values that guided the researcher in her life, her commitment to work for the community, but above all by her contribution to reading the issue of the philosophical foundations of pedagogy, in particular the relationship between theses in the field of philosophical anthropology and the direction of educational practice. Hence, in the content of the article, elements of the biography and memories of the philosopher were recalled, showing her as a person devoted to the upbringing of young generations and a leading Polish Thomist associated with the academic community of the Faculty of Christian Philosophy of the Catholic University of Lublin, involved in disputes about the vision of man. The subject of the analysis is her research activity in two periods of modern Polish history: (1) when the communists were in power and (2) nowadays, when we see a strong influence of liberal currents on the intellectual formation of young people. We put forward the thesis that an attitude towards religion determined, and continues to determine, the axis of the dispute both in the times of the dominance of Marxist anthropology in pedagogy and in the vision of man, which is the backbone of the culture of late modernity. Is Zdybicka a conservative educator? You would have to ask the Professor about that. In the article, we indicate that a conservative value found in the philosopher's works can be seen as her statements for the need to secure the spiritual and transcendent dimension of human existence in upbringing. Analyses in the article are based on several selected texts of the scholar, including "Participation of being. Attempt to explain the relation between the world and God" (1972); "Person and Religion. An Introduction to the Philosophy of Religion" (in Polish 1977; in English: New York 1991); "Religion and The Religion Sciences" (1988); "God or Sacred?" (2007); "Atheism Trap" (2012). The article consists of two parts. Part 1 presents the essence of the dispute about the vision of man from the perspective of Zdybicka's metaphysical research on religion. Part 2 presents a comparison of the two models of humanism: theocentric (which the scholar supports) and anthropocentric (in the Marxist and postmodern version) in the context of the criticism of atheism that the scholar conducted when Marxism prevailed in Polish educational systems (Part 2.1) and after the political transformation in Poland since the 1990s (Part 2.2), when the possibility of changing anthropological foundations in education opened up.
dc.abstract.plArtykuł został poświęcony rekonstrukcji wymiaru pedagogicznego życia i pracy Zofii Józefy Zdybickiej USJK na drodze odsłonięcia wartości, którymi kierowała się w swoim życiu badaczka, jej zaangażowania na rzecz społeczności, ale przede wszystkim jej wkładu w odczytywanie filozoficznych podstaw pedagogiki, a w szczególności zależności między tezami z obszaru antropologii filozoficznej a ukierunkowaniem praktyki wychowawczo-edukacyjnej. Stąd w treści artykułu zostały przywołane elementy biografii i wspomnień filozofki pokazujące ją jako osobę oddaną sprawie wychowania młodych pokoleń oraz czołową polską tomistkę związaną ze środowiskiem akademickim Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, zaangażowaną w spory o wizję człowieka. Przedmiotem analizy jest jej aktywność badawcza w dwóch okresach współczesnej historii Polski: (1) gdy komuniści sprawowali władzę oraz (2) współcześnie, gdy notujemy mocne oddziaływanie prądów liberalnych na formację intelektualną młodzieży. Stawiamy tezę, że stosunek do religii wyznaczał, i nadal wyznacza, oś sporu zarówno w czasach dominacji marksistowskiej antropologii w pedagogice, jak i wizji człowieka, która jest osnową kultury późnej nowoczesności. Czy Zdybicka jest konserwatywnym pedagogiem? O to należałoby zapytać samą Siostrę Profesor. W artykule wskazujemy, że za konserwatywną wartość, którą znajdujemy w pracach filozofki, można uznać jej wypowiedzi na rzecz potrzeby zabezpieczenia w wychowaniu duchowego i transcendentnego wymiaru ludzkiej egzystencji. Analizy w artykule są oparte na kilku wybranych tekstach badaczki, m.in.: "Partycypacja bytu […]" (1972); "Człowiek i religia […]" (edycja polska 1977; edycja angielska 1991); "Religia i religioznawstwo" (1988); "Bóg czy sacrum?" (2007); "Pułapka ateizmu" (2012). Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej zostaje przedstawiona istota sporu o wizję człowieka z perspektywy metafizycznych badań nad religią prowadzonych przez Zdybicką, a w drugiej porównanie dwóch modeli humanizmu: teocentrycznego (za którym optuje badaczka) i antropocentrycznego (w wersji marksistowskiej i postmodernistycznej) w kontekście krytyki ateizmu, którą filozofka prowadziła w okresie dominacji w polskich systemach kształcenia marksizmu oraz po przemianach ustrojowych w Polsce od lat 90. ubiegłego wieku, gdy otworzyła się możliwość zmiany podstaw antropologicznych w edukacji. Jak badaczka dowodzi, zmiana wcale nie jest łatwa, co potwierdza też cykl seminariów Polskiej Myśli Pedagogicznej i dyskusja wokół kwestii sensu wyodrębnienia pedagogiki konserwatywnej z różnych nurtów współczesnej polskiej pedagogiki i jej zdefiniowania. Artykuł jest rozwinięciem referatu wygłoszonego na VIII Seminarium Polskiej Myśli Pedagogicznej, poświęconego przedstawicielom konserwatywnej myśli pedagogicznej w Polsce (7.10.2022).
dc.contributor.authorBoużyk, Maria
dc.date.accessioned2024-04-11T14:23:14Z
dc.date.available2024-04-11T14:23:14Z
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.abstract<jats:p>The article is devoted to reconstruct the pedagogical dimension of the life and work of Zofia Józefa Zdybicka USAHJ. This is done by revealing the values that guided the researcher in her life, her commitment to work for the community, but above all by her contribution to reading the issue of the philosophical foundations of pedagogy, in particular the relationship between theses in the field of philosophical anthropology and the direction of educational practice. Hence, in the content of the article, elements of the biography and memories of the philosopher were recalled, showing her as a person devoted to the upbringing of young generations and a leading Polish Thomist associated with the academic community of the Faculty of Christian Philosophy of the Catholic University of Lublin, involved in disputes about the vision of man. The subject of the analysis is her research activity in two periods of modern Polish history: (1) when the communists were in power and (2) nowadays, when we see a strong influence of liberal currents on the intellectual formation of young people. We put forward the thesis that an attitude towards religion determined, and continues to determine, the axis of the dispute both in the times of the dominance of Marxist anthropology in pedagogy and in the vision of man, which is the backbone of the culture of late modernity. Is Zdybicka a conservative educator? You would have to ask the Professor about that. In the article, we indicate that a conservative value found in the philosopher’s works can be seen as her statements for the need to secure the spiritual and transcendent dimension of human existence in upbringing. Analyses in the article are based on several selected texts of the scholar, including Participation of being. Attempt to explain the relation between the world and God (1972); Person and Religion. An Introduction to the Philosophy of Religion (in Polish 1977; in English: New York 1991); Religion and The Religion Sciences (1988); God or Sacred? (2007); Atheism Trap (2012). The article consists of two parts. Part 1 presents the essence of the dispute about the vision of man from the perspective of Zdybicka’s metaphysical research on religion. Part 2 presents a comparison of the two models of humanism: theocentric (which the scholar supports) and anthropocentric (in the Marxist and postmodern version) in the context of the criticism of atheism that the scholar conducted when Marxism prevailed in Polish educational systems (Part 2.1) and after the political transformation in Poland since the 1990s (Part 2.2), when the possibility of changing anthropological foundations in education opened up.</jats:p>
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 109-110. Tłumaczenie: Maria M. Boużyk, Elżbieta Lesiak-Bielawska
dc.description.number9/2
dc.description.physical87-110
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume9
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.23.019.18248
dc.identifier.eissn2450-4564
dc.identifier.issn2450-4572
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328798
dc.languageeng
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enreligion
dc.subject.enmetaphysics
dc.subject.enatheism
dc.subject.enconservative
dc.subject.plreligia
dc.subject.plmetafizyka
dc.subject.plateizm
dc.subject.plkonserwatywna pedagogika
dc.subtypeArticle
dc.titleThe dispute about the vision of man in the research and didactic activity of prof. Zofia Józefa Zdybicka USAHJ : an attempt to reconstruct the pedagogical dimension of the philosopher's life and work as a voice in the discussion on the issue of conservative pedagogy
dc.title.alternativeSpór o wizję człowieka w działalności naukowo-dydaktycznej prof. Zofii Józefy Zdybickiej USJK : próba rekonstrukcji wymiaru pedagogicznego życia i pracy filozofki jako głos w dyskusji nad kwestią pedagogiki konserwatywnej
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogiczna
dc.title.volumeKobiety w nauce i edukacji
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The article is devoted to reconstruct the pedagogical dimension of the life and work of Zofia Józefa Zdybicka USAHJ. This is done by revealing the values that guided the researcher in her life, her commitment to work for the community, but above all by her contribution to reading the issue of the philosophical foundations of pedagogy, in particular the relationship between theses in the field of philosophical anthropology and the direction of educational practice. Hence, in the content of the article, elements of the biography and memories of the philosopher were recalled, showing her as a person devoted to the upbringing of young generations and a leading Polish Thomist associated with the academic community of the Faculty of Christian Philosophy of the Catholic University of Lublin, involved in disputes about the vision of man. The subject of the analysis is her research activity in two periods of modern Polish history: (1) when the communists were in power and (2) nowadays, when we see a strong influence of liberal currents on the intellectual formation of young people. We put forward the thesis that an attitude towards religion determined, and continues to determine, the axis of the dispute both in the times of the dominance of Marxist anthropology in pedagogy and in the vision of man, which is the backbone of the culture of late modernity. Is Zdybicka a conservative educator? You would have to ask the Professor about that. In the article, we indicate that a conservative value found in the philosopher's works can be seen as her statements for the need to secure the spiritual and transcendent dimension of human existence in upbringing. Analyses in the article are based on several selected texts of the scholar, including "Participation of being. Attempt to explain the relation between the world and God" (1972); "Person and Religion. An Introduction to the Philosophy of Religion" (in Polish 1977; in English: New York 1991); "Religion and The Religion Sciences" (1988); "God or Sacred?" (2007); "Atheism Trap" (2012). The article consists of two parts. Part 1 presents the essence of the dispute about the vision of man from the perspective of Zdybicka's metaphysical research on religion. Part 2 presents a comparison of the two models of humanism: theocentric (which the scholar supports) and anthropocentric (in the Marxist and postmodern version) in the context of the criticism of atheism that the scholar conducted when Marxism prevailed in Polish educational systems (Part 2.1) and after the political transformation in Poland since the 1990s (Part 2.2), when the possibility of changing anthropological foundations in education opened up.
dc.abstract.pl
Artykuł został poświęcony rekonstrukcji wymiaru pedagogicznego życia i pracy Zofii Józefy Zdybickiej USJK na drodze odsłonięcia wartości, którymi kierowała się w swoim życiu badaczka, jej zaangażowania na rzecz społeczności, ale przede wszystkim jej wkładu w odczytywanie filozoficznych podstaw pedagogiki, a w szczególności zależności między tezami z obszaru antropologii filozoficznej a ukierunkowaniem praktyki wychowawczo-edukacyjnej. Stąd w treści artykułu zostały przywołane elementy biografii i wspomnień filozofki pokazujące ją jako osobę oddaną sprawie wychowania młodych pokoleń oraz czołową polską tomistkę związaną ze środowiskiem akademickim Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, zaangażowaną w spory o wizję człowieka. Przedmiotem analizy jest jej aktywność badawcza w dwóch okresach współczesnej historii Polski: (1) gdy komuniści sprawowali władzę oraz (2) współcześnie, gdy notujemy mocne oddziaływanie prądów liberalnych na formację intelektualną młodzieży. Stawiamy tezę, że stosunek do religii wyznaczał, i nadal wyznacza, oś sporu zarówno w czasach dominacji marksistowskiej antropologii w pedagogice, jak i wizji człowieka, która jest osnową kultury późnej nowoczesności. Czy Zdybicka jest konserwatywnym pedagogiem? O to należałoby zapytać samą Siostrę Profesor. W artykule wskazujemy, że za konserwatywną wartość, którą znajdujemy w pracach filozofki, można uznać jej wypowiedzi na rzecz potrzeby zabezpieczenia w wychowaniu duchowego i transcendentnego wymiaru ludzkiej egzystencji. Analizy w artykule są oparte na kilku wybranych tekstach badaczki, m.in.: "Partycypacja bytu […]" (1972); "Człowiek i religia […]" (edycja polska 1977; edycja angielska 1991); "Religia i religioznawstwo" (1988); "Bóg czy sacrum?" (2007); "Pułapka ateizmu" (2012). Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej zostaje przedstawiona istota sporu o wizję człowieka z perspektywy metafizycznych badań nad religią prowadzonych przez Zdybicką, a w drugiej porównanie dwóch modeli humanizmu: teocentrycznego (za którym optuje badaczka) i antropocentrycznego (w wersji marksistowskiej i postmodernistycznej) w kontekście krytyki ateizmu, którą filozofka prowadziła w okresie dominacji w polskich systemach kształcenia marksizmu oraz po przemianach ustrojowych w Polsce od lat 90. ubiegłego wieku, gdy otworzyła się możliwość zmiany podstaw antropologicznych w edukacji. Jak badaczka dowodzi, zmiana wcale nie jest łatwa, co potwierdza też cykl seminariów Polskiej Myśli Pedagogicznej i dyskusja wokół kwestii sensu wyodrębnienia pedagogiki konserwatywnej z różnych nurtów współczesnej polskiej pedagogiki i jej zdefiniowania. Artykuł jest rozwinięciem referatu wygłoszonego na VIII Seminarium Polskiej Myśli Pedagogicznej, poświęconego przedstawicielom konserwatywnej myśli pedagogicznej w Polsce (7.10.2022).
dc.contributor.author
Boużyk, Maria
dc.date.accessioned
2024-04-11T14:23:14Z
dc.date.available
2024-04-11T14:23:14Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.abstract
<jats:p>The article is devoted to reconstruct the pedagogical dimension of the life and work of Zofia Józefa Zdybicka USAHJ. This is done by revealing the values that guided the researcher in her life, her commitment to work for the community, but above all by her contribution to reading the issue of the philosophical foundations of pedagogy, in particular the relationship between theses in the field of philosophical anthropology and the direction of educational practice. Hence, in the content of the article, elements of the biography and memories of the philosopher were recalled, showing her as a person devoted to the upbringing of young generations and a leading Polish Thomist associated with the academic community of the Faculty of Christian Philosophy of the Catholic University of Lublin, involved in disputes about the vision of man. The subject of the analysis is her research activity in two periods of modern Polish history: (1) when the communists were in power and (2) nowadays, when we see a strong influence of liberal currents on the intellectual formation of young people. We put forward the thesis that an attitude towards religion determined, and continues to determine, the axis of the dispute both in the times of the dominance of Marxist anthropology in pedagogy and in the vision of man, which is the backbone of the culture of late modernity. Is Zdybicka a conservative educator? You would have to ask the Professor about that. In the article, we indicate that a conservative value found in the philosopher’s works can be seen as her statements for the need to secure the spiritual and transcendent dimension of human existence in upbringing. Analyses in the article are based on several selected texts of the scholar, including Participation of being. Attempt to explain the relation between the world and God (1972); Person and Religion. An Introduction to the Philosophy of Religion (in Polish 1977; in English: New York 1991); Religion and The Religion Sciences (1988); God or Sacred? (2007); Atheism Trap (2012). The article consists of two parts. Part 1 presents the essence of the dispute about the vision of man from the perspective of Zdybicka’s metaphysical research on religion. Part 2 presents a comparison of the two models of humanism: theocentric (which the scholar supports) and anthropocentric (in the Marxist and postmodern version) in the context of the criticism of atheism that the scholar conducted when Marxism prevailed in Polish educational systems (Part 2.1) and after the political transformation in Poland since the 1990s (Part 2.2), when the possibility of changing anthropological foundations in education opened up.</jats:p>
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 109-110. Tłumaczenie: Maria M. Boużyk, Elżbieta Lesiak-Bielawska
dc.description.number
9/2
dc.description.physical
87-110
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
9
dc.identifier.doi
10.4467/24504564PMP.23.019.18248
dc.identifier.eissn
2450-4564
dc.identifier.issn
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328798
dc.language
eng
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
religion
dc.subject.en
metaphysics
dc.subject.en
atheism
dc.subject.en
conservative
dc.subject.pl
religia
dc.subject.pl
metafizyka
dc.subject.pl
ateizm
dc.subject.pl
konserwatywna pedagogika
dc.subtype
Article
dc.title
The dispute about the vision of man in the research and didactic activity of prof. Zofia Józefa Zdybicka USAHJ : an attempt to reconstruct the pedagogical dimension of the philosopher's life and work as a voice in the discussion on the issue of conservative pedagogy
dc.title.alternative
Spór o wizję człowieka w działalności naukowo-dydaktycznej prof. Zofii Józefy Zdybickiej USJK : próba rekonstrukcji wymiaru pedagogicznego życia i pracy filozofki jako głos w dyskusji nad kwestią pedagogiki konserwatywnej
dc.title.journal
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.title.volume
Kobiety w nauce i edukacji
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
17
Views per month
Views per city
Krakow
7
Kielce
1
Magdeburg
1
Poznan
1
Downloads
bouzyk_the_dispute_about_the_vision_of_man_in_the_research_and_didactic_activity_2023.pdf
10