Spóźniona zmysłowość w twórczości filmowej Mohsena Machmalbafa : od apologii męskości heroicznej do kobiecych narracji alternatywnych : powrót do korzeni estetyki jako sposobu poznania

2021
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-10T00:54:23Z
dc.abstract.enThis article aims to describe the transformation in the films by Iranian director Mohsen Makhmalbaf who started his career as a propaganda filmmaker in the newly established Islamic Republic of Iran. He continued his artistic search adopting polemic attitude and the new strategies based on sensual perception entered his cinema, that emphasized humans' phenomenological reality, not theological imaginings. Instead of resorting to the traditional cinematic ploys of oppositional filmmakers, such as subversive dialogue, or political symbolism, in movies Gabbeh (1996) and Silence (1998) Makhmalbaf choses the pleasure of the interacting senses. These alternative performative strategies are characterized by individualized narration and their protagonists are far from the patterns of hegemonic masculinity and femininity.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Studiów Międzykulturowychpl
dc.contributor.authorWiącek, Elżbieta - 132604 pl
dc.date.accessioned2022-02-07T12:00:37Z
dc.date.available2022-02-07T12:00:37Z
dc.date.issued2021pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 80-81pl
dc.description.number1 (9)pl
dc.description.physical50-82pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume5pl
dc.identifier.doi10.12797/RM.01.2021.09.03pl
dc.identifier.eissn2544-2139pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/287846
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsLicencja Open Access BJ*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/oa_bj/licencja_oa_bj.pdf*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enIranpl
dc.subject.enfilmpl
dc.subject.enislampl
dc.subject.ensensespl
dc.subject.encreativitypl
dc.subject.enaestheticpl
dc.subject.plIranpl
dc.subject.plfilmpl
dc.subject.plislampl
dc.subject.plzmysłypl
dc.subject.pltwórczośćpl
dc.subject.plestetykapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleSpóźniona zmysłowość w twórczości filmowej Mohsena Machmalbafa : od apologii męskości heroicznej do kobiecych narracji alternatywnych : powrót do korzeni estetyki jako sposobu poznaniapl
dc.title.alternativeThe belated sensuality in the films by Mohsen Makhmalbaf : from apology of heroic masculinity to female alternative narratives : return to the roots of aesthetics as a way of knowledgepl
dc.title.journalRelacje Międzykulturowe = Intercultural Relationspl
dc.title.volumePerformatywność płci w świecie ekranów i monitorówpl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-10T00:54:23Z
dc.abstract.enpl
This article aims to describe the transformation in the films by Iranian director Mohsen Makhmalbaf who started his career as a propaganda filmmaker in the newly established Islamic Republic of Iran. He continued his artistic search adopting polemic attitude and the new strategies based on sensual perception entered his cinema, that emphasized humans' phenomenological reality, not theological imaginings. Instead of resorting to the traditional cinematic ploys of oppositional filmmakers, such as subversive dialogue, or political symbolism, in movies Gabbeh (1996) and Silence (1998) Makhmalbaf choses the pleasure of the interacting senses. These alternative performative strategies are characterized by individualized narration and their protagonists are far from the patterns of hegemonic masculinity and femininity.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Studiów Międzykulturowych
dc.contributor.authorpl
Wiącek, Elżbieta - 132604
dc.date.accessioned
2022-02-07T12:00:37Z
dc.date.available
2022-02-07T12:00:37Z
dc.date.issuedpl
2021
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 80-81
dc.description.numberpl
1 (9)
dc.description.physicalpl
50-82
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
5
dc.identifier.doipl
10.12797/RM.01.2021.09.03
dc.identifier.eissnpl
2544-2139
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/287846
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Licencja Open Access BJ
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/oa_bj/licencja_oa_bj.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Iran
dc.subject.enpl
film
dc.subject.enpl
islam
dc.subject.enpl
senses
dc.subject.enpl
creativity
dc.subject.enpl
aesthetic
dc.subject.plpl
Iran
dc.subject.plpl
film
dc.subject.plpl
islam
dc.subject.plpl
zmysły
dc.subject.plpl
twórczość
dc.subject.plpl
estetyka
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Spóźniona zmysłowość w twórczości filmowej Mohsena Machmalbafa : od apologii męskości heroicznej do kobiecych narracji alternatywnych : powrót do korzeni estetyki jako sposobu poznania
dc.title.alternativepl
The belated sensuality in the films by Mohsen Makhmalbaf : from apology of heroic masculinity to female alternative narratives : return to the roots of aesthetics as a way of knowledge
dc.title.journalpl
Relacje Międzykulturowe = Intercultural Relations
dc.title.volumepl
Performatywność płci w świecie ekranów i monitorów
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
30
Views per month
Views per city
Ashburn
4
Hong Kong
4
Boardman
2
Dublin
2
Koszalin
2
Krakow
2
Wroclaw
2
Gdynia
1
Omsk
1
Warsaw
1
Downloads
wiacek_spozniona_zmyslowosc_w_tworczosci_filmowej_2021.odt
160
wiacek_spozniona_zmyslowosc_w_tworczosci_filmowej_2021.pdf
28