Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
School and educational objectives of the interwar period in the 1st Czechoslovak Republic
Cele szkoły i edukacji okresu międzywojennego w Pierwszej Republice Czechosłowackiej
polityczna
społeczna sytuacja w I Republice Czechosłowackiej po 1918 roku
wpływ na kształcenie i szkolenie
szkoła
wpływ na rodzinę
wychowanie rodzinne
czasopisma pedagogiczne
literatura pedagogiczna
różnice rozwojowe między Słowacją a Czechami
political
social situation in the 1st Czechoslovak Republic after 1918
impact on education and training
school
impact on family
family education
educational periodicals
educational literature
differences in development between Slovakia and Czech Republic
Bibliogr. s. 362-364
W artykule starano się zmapować uwarunkowania społeczno-polityczne na Słowacji w okresie międzywojennym, które wpływały na sytuację rodzin i edukacji. Po utworzeniu wspólnego państwa Czechów i Słowaków - I Republiki Czechosłowackiej (1918) pojawiły się nowe okoliczności działania dla ruchów reformatorskich i idei pedagogicznych. Tekst koncentruje się na wydarzeniach społecznych i przemianach, które kierują systemem szkolnym i edukacją. Artykuł szczegółowo analizuje, co zainspirowało edukację i praktyczne funkcjonowanie szkół na Słowacji w nowej formacji państwowej wielonarodowej Republiki. Uzyskany obraz mówi o stanie reform w edukacji z ich przenikaniem również do wzorca wychowania rodzinnego na Słowacji, częściowo w porównaniu z warunkami w Czechach. Cele kształcenia i wychowania tego okresu przedstawiane są na podstawie dokumentów historycznych, pochodzących z przeglądu dostępnej literatury pedagogicznej i prasy. Zajęto się także pytaniem, jakie idee ideologiczne lat międzywojennych wpłynęły na wyznaczanie celów wychowania w rodzinie. Czym kierowali się rodzice w swoim codziennym działaniu pedagogicznym na początku XX wieku i w okresie międzywojennym? Artykuł daje zatem również wgląd w historię życia codziennego rodzin słowackich i wychowanie rodzinne w okresie międzywojennym.
The paper has the ambition to map the social and political situation in Slovakia in the period between the two world wars which had impact on the situation of families and education. After the establishment of a common state of Czechs and Slovaks - the 1st Czechoslovak Republic (1918), there were new conditions for reform movements and ideas of pedagogical thinking. The study is focusing on social events and transformations that guide the school system and education. The paper analyses specifically, what inspired the education and practical functioning of schools in Slovakia in this new state formation of the multinational Republic. The obtained picture tells about the state of reforms in education with its penetration into also into the family education pattern in Slovakia is partially compared with the conditions in the Czech Republic. The educational and upbringing objectives of this period are presented through the statements of historical documents, from a review of available educational literature and the press. We also deal with the question, what ideological ideas of the interwar years had an impact on the setting of goals and in family education. What did parents follow in their daily upbringing at the beginning of the 20th century and in the era between the two world wars? The paper, therefore, gives also the insight into the history of everyday life of Slovak families and into the family education in the interwar period.
cris.lastimport.wos | 2024-04-10T00:40:07Z | |
dc.abstract.en | The paper has the ambition to map the social and political situation in Slovakia in the period between the two world wars which had impact on the situation of families and education. After the establishment of a common state of Czechs and Slovaks - the 1st Czechoslovak Republic (1918), there were new conditions for reform movements and ideas of pedagogical thinking. The study is focusing on social events and transformations that guide the school system and education. The paper analyses specifically, what inspired the education and practical functioning of schools in Slovakia in this new state formation of the multinational Republic. The obtained picture tells about the state of reforms in education with its penetration into also into the family education pattern in Slovakia is partially compared with the conditions in the Czech Republic. The educational and upbringing objectives of this period are presented through the statements of historical documents, from a review of available educational literature and the press. We also deal with the question, what ideological ideas of the interwar years had an impact on the setting of goals and in family education. What did parents follow in their daily upbringing at the beginning of the 20th century and in the era between the two world wars? The paper, therefore, gives also the insight into the history of everyday life of Slovak families and into the family education in the interwar period. | pl |
dc.abstract.pl | W artykule starano się zmapować uwarunkowania społeczno-polityczne na Słowacji w okresie międzywojennym, które wpływały na sytuację rodzin i edukacji. Po utworzeniu wspólnego państwa Czechów i Słowaków - I Republiki Czechosłowackiej (1918) pojawiły się nowe okoliczności działania dla ruchów reformatorskich i idei pedagogicznych. Tekst koncentruje się na wydarzeniach społecznych i przemianach, które kierują systemem szkolnym i edukacją. Artykuł szczegółowo analizuje, co zainspirowało edukację i praktyczne funkcjonowanie szkół na Słowacji w nowej formacji państwowej wielonarodowej Republiki. Uzyskany obraz mówi o stanie reform w edukacji z ich przenikaniem również do wzorca wychowania rodzinnego na Słowacji, częściowo w porównaniu z warunkami w Czechach. Cele kształcenia i wychowania tego okresu przedstawiane są na podstawie dokumentów historycznych, pochodzących z przeglądu dostępnej literatury pedagogicznej i prasy. Zajęto się także pytaniem, jakie idee ideologiczne lat międzywojennych wpłynęły na wyznaczanie celów wychowania w rodzinie. Czym kierowali się rodzice w swoim codziennym działaniu pedagogicznym na początku XX wieku i w okresie międzywojennym? Artykuł daje zatem również wgląd w historię życia codziennego rodzin słowackich i wychowanie rodzinne w okresie międzywojennym. | pl |
dc.contributor.author | Potočárová, Mária | pl |
dc.date.accessioned | 2022-02-21T11:50:55Z | |
dc.date.available | 2022-02-21T11:50:55Z | |
dc.date.issued | 2021 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 362-364 | pl |
dc.description.number | 7 | pl |
dc.description.physical | 349-364 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 7 | pl |
dc.identifier.doi | 10.4467/24504564PMP.21.019.13949 | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-4564 | pl |
dc.identifier.issn | 2450-4572 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/288403 | |
dc.language | eng | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.licence | CC-BY-NC-ND | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | political | pl |
dc.subject.en | social situation in the 1st Czechoslovak Republic after 1918 | pl |
dc.subject.en | impact on education and training | pl |
dc.subject.en | school | pl |
dc.subject.en | impact on family | pl |
dc.subject.en | family education | pl |
dc.subject.en | educational periodicals | pl |
dc.subject.en | educational literature | pl |
dc.subject.en | differences in development between Slovakia and Czech Republic | pl |
dc.subject.pl | polityczna | pl |
dc.subject.pl | społeczna sytuacja w I Republice Czechosłowackiej po 1918 roku | pl |
dc.subject.pl | wpływ na kształcenie i szkolenie | pl |
dc.subject.pl | szkoła | pl |
dc.subject.pl | wpływ na rodzinę | pl |
dc.subject.pl | wychowanie rodzinne | pl |
dc.subject.pl | czasopisma pedagogiczne | pl |
dc.subject.pl | literatura pedagogiczna | pl |
dc.subject.pl | różnice rozwojowe między Słowacją a Czechami | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | School and educational objectives of the interwar period in the 1st Czechoslovak Republic | pl |
dc.title.alternative | Cele szkoły i edukacji okresu międzywojennego w Pierwszej Republice Czechosłowackiej | pl |
dc.title.journal | Polska Myśl Pedagogiczna | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
18
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access