School and educational objectives of the interwar period in the 1st Czechoslovak Republic

2021
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-10T00:40:07Z
dc.abstract.enThe paper has the ambition to map the social and political situation in Slovakia in the period between the two world wars which had impact on the situation of families and education. After the establishment of a common state of Czechs and Slovaks - the 1st Czechoslovak Republic (1918), there were new conditions for reform movements and ideas of pedagogical thinking. The study is focusing on social events and transformations that guide the school system and education. The paper analyses specifically, what inspired the education and practical functioning of schools in Slovakia in this new state formation of the multinational Republic. The obtained picture tells about the state of reforms in education with its penetration into also into the family education pattern in Slovakia is partially compared with the conditions in the Czech Republic. The educational and upbringing objectives of this period are presented through the statements of historical documents, from a review of available educational literature and the press. We also deal with the question, what ideological ideas of the interwar years had an impact on the setting of goals and in family education. What did parents follow in their daily upbringing at the beginning of the 20th century and in the era between the two world wars? The paper, therefore, gives also the insight into the history of everyday life of Slovak families and into the family education in the interwar period.pl
dc.abstract.plW artykule starano się zmapować uwarunkowania społeczno-polityczne na Słowacji w okresie międzywojennym, które wpływały na sytuację rodzin i edukacji. Po utworzeniu wspólnego państwa Czechów i Słowaków - I Republiki Czechosłowackiej (1918) pojawiły się nowe okoliczności działania dla ruchów reformatorskich i idei pedagogicznych. Tekst koncentruje się na wydarzeniach społecznych i przemianach, które kierują systemem szkolnym i edukacją. Artykuł szczegółowo analizuje, co zainspirowało edukację i praktyczne funkcjonowanie szkół na Słowacji w nowej formacji państwowej wielonarodowej Republiki. Uzyskany obraz mówi o stanie reform w edukacji z ich przenikaniem również do wzorca wychowania rodzinnego na Słowacji, częściowo w porównaniu z warunkami w Czechach. Cele kształcenia i wychowania tego okresu przedstawiane są na podstawie dokumentów historycznych, pochodzących z przeglądu dostępnej literatury pedagogicznej i prasy. Zajęto się także pytaniem, jakie idee ideologiczne lat międzywojennych wpłynęły na wyznaczanie celów wychowania w rodzinie. Czym kierowali się rodzice w swoim codziennym działaniu pedagogicznym na początku XX wieku i w okresie międzywojennym? Artykuł daje zatem również wgląd w historię życia codziennego rodzin słowackich i wychowanie rodzinne w okresie międzywojennym.pl
dc.contributor.authorPotočárová, Máriapl
dc.date.accessioned2022-02-21T11:50:55Z
dc.date.available2022-02-21T11:50:55Z
dc.date.issued2021pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 362-364pl
dc.description.number7pl
dc.description.physical349-364pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume7pl
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.21.019.13949pl
dc.identifier.eissn2450-4564pl
dc.identifier.issn2450-4572pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/288403
dc.languageengpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enpoliticalpl
dc.subject.ensocial situation in the 1st Czechoslovak Republic after 1918pl
dc.subject.enimpact on education and trainingpl
dc.subject.enschoolpl
dc.subject.enimpact on familypl
dc.subject.enfamily educationpl
dc.subject.eneducational periodicalspl
dc.subject.eneducational literaturepl
dc.subject.endifferences in development between Slovakia and Czech Republicpl
dc.subject.plpolitycznapl
dc.subject.plspołeczna sytuacja w I Republice Czechosłowackiej po 1918 rokupl
dc.subject.plwpływ na kształcenie i szkoleniepl
dc.subject.plszkołapl
dc.subject.plwpływ na rodzinępl
dc.subject.plwychowanie rodzinnepl
dc.subject.plczasopisma pedagogicznepl
dc.subject.plliteratura pedagogicznapl
dc.subject.plróżnice rozwojowe między Słowacją a Czechamipl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleSchool and educational objectives of the interwar period in the 1st Czechoslovak Republicpl
dc.title.alternativeCele szkoły i edukacji okresu międzywojennego w Pierwszej Republice Czechosłowackiejpl
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogicznapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-10T00:40:07Z
dc.abstract.enpl
The paper has the ambition to map the social and political situation in Slovakia in the period between the two world wars which had impact on the situation of families and education. After the establishment of a common state of Czechs and Slovaks - the 1st Czechoslovak Republic (1918), there were new conditions for reform movements and ideas of pedagogical thinking. The study is focusing on social events and transformations that guide the school system and education. The paper analyses specifically, what inspired the education and practical functioning of schools in Slovakia in this new state formation of the multinational Republic. The obtained picture tells about the state of reforms in education with its penetration into also into the family education pattern in Slovakia is partially compared with the conditions in the Czech Republic. The educational and upbringing objectives of this period are presented through the statements of historical documents, from a review of available educational literature and the press. We also deal with the question, what ideological ideas of the interwar years had an impact on the setting of goals and in family education. What did parents follow in their daily upbringing at the beginning of the 20th century and in the era between the two world wars? The paper, therefore, gives also the insight into the history of everyday life of Slovak families and into the family education in the interwar period.
dc.abstract.plpl
W artykule starano się zmapować uwarunkowania społeczno-polityczne na Słowacji w okresie międzywojennym, które wpływały na sytuację rodzin i edukacji. Po utworzeniu wspólnego państwa Czechów i Słowaków - I Republiki Czechosłowackiej (1918) pojawiły się nowe okoliczności działania dla ruchów reformatorskich i idei pedagogicznych. Tekst koncentruje się na wydarzeniach społecznych i przemianach, które kierują systemem szkolnym i edukacją. Artykuł szczegółowo analizuje, co zainspirowało edukację i praktyczne funkcjonowanie szkół na Słowacji w nowej formacji państwowej wielonarodowej Republiki. Uzyskany obraz mówi o stanie reform w edukacji z ich przenikaniem również do wzorca wychowania rodzinnego na Słowacji, częściowo w porównaniu z warunkami w Czechach. Cele kształcenia i wychowania tego okresu przedstawiane są na podstawie dokumentów historycznych, pochodzących z przeglądu dostępnej literatury pedagogicznej i prasy. Zajęto się także pytaniem, jakie idee ideologiczne lat międzywojennych wpłynęły na wyznaczanie celów wychowania w rodzinie. Czym kierowali się rodzice w swoim codziennym działaniu pedagogicznym na początku XX wieku i w okresie międzywojennym? Artykuł daje zatem również wgląd w historię życia codziennego rodzin słowackich i wychowanie rodzinne w okresie międzywojennym.
dc.contributor.authorpl
Potočárová, Mária
dc.date.accessioned
2022-02-21T11:50:55Z
dc.date.available
2022-02-21T11:50:55Z
dc.date.issuedpl
2021
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 362-364
dc.description.numberpl
7
dc.description.physicalpl
349-364
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
7
dc.identifier.doipl
10.4467/24504564PMP.21.019.13949
dc.identifier.eissnpl
2450-4564
dc.identifier.issnpl
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/288403
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
political
dc.subject.enpl
social situation in the 1st Czechoslovak Republic after 1918
dc.subject.enpl
impact on education and training
dc.subject.enpl
school
dc.subject.enpl
impact on family
dc.subject.enpl
family education
dc.subject.enpl
educational periodicals
dc.subject.enpl
educational literature
dc.subject.enpl
differences in development between Slovakia and Czech Republic
dc.subject.plpl
polityczna
dc.subject.plpl
społeczna sytuacja w I Republice Czechosłowackiej po 1918 roku
dc.subject.plpl
wpływ na kształcenie i szkolenie
dc.subject.plpl
szkoła
dc.subject.plpl
wpływ na rodzinę
dc.subject.plpl
wychowanie rodzinne
dc.subject.plpl
czasopisma pedagogiczne
dc.subject.plpl
literatura pedagogiczna
dc.subject.plpl
różnice rozwojowe między Słowacją a Czechami
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
School and educational objectives of the interwar period in the 1st Czechoslovak Republic
dc.title.alternativepl
Cele szkoły i edukacji okresu międzywojennego w Pierwszej Republice Czechosłowackiej
dc.title.journalpl
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
18
Views per month
Views per city
Ashburn
6
Dublin
2
Krakow
2
Wroclaw
2
Downloads
potocarova_school_and_educational_objectives_of_the_interwar_period_2021.pdf
28
potocarova_school_and_educational_objectives_of_the_interwar_period_2021.odt
24