Aggression in school children and adolescents : its relationship with empathy by spiritual sensitivity

2024
journal article
article
dc.abstract.enBackground: Aggression is one of the important problems of psychosocial functioning, but it is also an area of physical and mental health among children and adolescents. The purpose of the present study was to examine the role of spiritual sensitivity as a mediator in the relationship between empathy and aggression in a group of school children and adolescents. Participants and procedure: The study included 281 children and adolescents (54% were girls) aged 9-14 years. The study procedure consisted of completing three questionnaires measuring spiritual sensitivity, empathy and aggression. The structural equation modeling using maximum likelihood estimation were used to determine the relationship between variables. Results: Our results suggest that spiritual sensitivity may mediate the relationship between empathy and aggression. Including spiritual sensitivity in the model reduced the negative relationship between the independent and dependent variables, indicating full mediation. Conclusions: In conclusion, the present study has provided some findings suggesting that spiritual sensitivity may indeed be one of the possible mechanisms by which religiosity leads to positive behavioral outcomes. The findings suggest that such internal factors may be important in leveling aggression and that focusing solely on environmental and situational influences may not fully capture individual differences in thinking, emotions and behavior.
dc.abstract.plAgresja jest jednym z istotnych problemów funkcjonowania psychospołecznego, ale także obszarem zdrowia fizycznego i psychicznego wśród dzieci i młodzieży. Celem niniejszego badania było zbadanie roli wrażliwości duchowej jako mediatora w związku między empatią a agresją w grupie dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. W badaniu wzięło udział 281 dzieci i młodzieży (54% stanowiły dziewczęta) w wieku 9–14 lat. Procedura badania polegała na wypełnieniu trzech kwestionariuszy mierzących wrażliwość duchową, empatię i agresję. W celu określenia związku między zmiennymi zastosowano modelowanie równań strukturalnych z wykorzystaniem estymacji maksymalnego prawdopodobieństwa. Nasze wyniki sugerują, że wrażliwość duchowa może pośredniczyć w związku między empatią a agresją. Uwzględnienie wrażliwości duchowej w modelu zmniejszyło negatywny związek między zmiennymi niezależnymi i zależnymi, wskazując na pełną mediację. Niniejsze badanie dostarczyło pewnych ustaleń sugerujących, że wrażliwość duchowa może być jednym z możliwych mechanizmów, dzięki którym religijność prowadzi do pozytywnych wyników behawioralnych. Wyniki sugerują, że takie czynniki wewnętrzne mogą być ważne w niwelowaniu agresji, a skupienie się wyłącznie na wpływach środowiskowych i sytuacyjnych może nie w pełni uchwycić indywidualne różnice w myśleniu, emocjach i zachowaniu.
dc.contributor.authorSurzykiewicz, Janusz
dc.contributor.authorSkalski-Bednarz, Sebastian Binyamin
dc.contributor.authorKwadrans, Łukasz
dc.contributor.authorMuszyńska, Jolanta
dc.contributor.authorKonaszewski, Karol
dc.date.accessioned2024-12-06T09:30:46Z
dc.date.available2024-12-06T09:30:46Z
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 354-356
dc.description.number10
dc.description.physical341-356
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume10
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.24.018.19972
dc.identifier.eissn2450-4564
dc.identifier.issn2450-4572
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/493349
dc.languageeng
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enaggression
dc.subject.enschool children
dc.subject.enadolescents
dc.subject.enempathy and spiritual sensitivity
dc.subject.plagresja
dc.subject.pldzieci szkolne
dc.subject.plmłodzież
dc.subject.plempatia i wrażliwość duchowa
dc.subtypeArticle
dc.titleAggression in school children and adolescents : its relationship with empathy by spiritual sensitivity
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogiczna
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Background: Aggression is one of the important problems of psychosocial functioning, but it is also an area of physical and mental health among children and adolescents. The purpose of the present study was to examine the role of spiritual sensitivity as a mediator in the relationship between empathy and aggression in a group of school children and adolescents. Participants and procedure: The study included 281 children and adolescents (54% were girls) aged 9-14 years. The study procedure consisted of completing three questionnaires measuring spiritual sensitivity, empathy and aggression. The structural equation modeling using maximum likelihood estimation were used to determine the relationship between variables. Results: Our results suggest that spiritual sensitivity may mediate the relationship between empathy and aggression. Including spiritual sensitivity in the model reduced the negative relationship between the independent and dependent variables, indicating full mediation. Conclusions: In conclusion, the present study has provided some findings suggesting that spiritual sensitivity may indeed be one of the possible mechanisms by which religiosity leads to positive behavioral outcomes. The findings suggest that such internal factors may be important in leveling aggression and that focusing solely on environmental and situational influences may not fully capture individual differences in thinking, emotions and behavior.
dc.abstract.pl
Agresja jest jednym z istotnych problemów funkcjonowania psychospołecznego, ale także obszarem zdrowia fizycznego i psychicznego wśród dzieci i młodzieży. Celem niniejszego badania było zbadanie roli wrażliwości duchowej jako mediatora w związku między empatią a agresją w grupie dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. W badaniu wzięło udział 281 dzieci i młodzieży (54% stanowiły dziewczęta) w wieku 9–14 lat. Procedura badania polegała na wypełnieniu trzech kwestionariuszy mierzących wrażliwość duchową, empatię i agresję. W celu określenia związku między zmiennymi zastosowano modelowanie równań strukturalnych z wykorzystaniem estymacji maksymalnego prawdopodobieństwa. Nasze wyniki sugerują, że wrażliwość duchowa może pośredniczyć w związku między empatią a agresją. Uwzględnienie wrażliwości duchowej w modelu zmniejszyło negatywny związek między zmiennymi niezależnymi i zależnymi, wskazując na pełną mediację. Niniejsze badanie dostarczyło pewnych ustaleń sugerujących, że wrażliwość duchowa może być jednym z możliwych mechanizmów, dzięki którym religijność prowadzi do pozytywnych wyników behawioralnych. Wyniki sugerują, że takie czynniki wewnętrzne mogą być ważne w niwelowaniu agresji, a skupienie się wyłącznie na wpływach środowiskowych i sytuacyjnych może nie w pełni uchwycić indywidualne różnice w myśleniu, emocjach i zachowaniu.
dc.contributor.author
Surzykiewicz, Janusz
dc.contributor.author
Skalski-Bednarz, Sebastian Binyamin
dc.contributor.author
Kwadrans, Łukasz
dc.contributor.author
Muszyńska, Jolanta
dc.contributor.author
Konaszewski, Karol
dc.date.accessioned
2024-12-06T09:30:46Z
dc.date.available
2024-12-06T09:30:46Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 354-356
dc.description.number
10
dc.description.physical
341-356
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
10
dc.identifier.doi
10.4467/24504564PMP.24.018.19972
dc.identifier.eissn
2450-4564
dc.identifier.issn
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/493349
dc.language
eng
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
aggression
dc.subject.en
school children
dc.subject.en
adolescents
dc.subject.en
empathy and spiritual sensitivity
dc.subject.pl
agresja
dc.subject.pl
dzieci szkolne
dc.subject.pl
młodzież
dc.subject.pl
empatia i wrażliwość duchowa
dc.subtype
Article
dc.title
Aggression in school children and adolescents : its relationship with empathy by spiritual sensitivity
dc.title.journal
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
3
Views per month
Views per city
Krakow
3
Downloads
surzykiewicz_et-al_aggression_in_school_children_2024.pdf
2