On the need for analytical pedagogy in Poland

2023
journal article
overview
dc.abstract.enThe reviewed monograph presents the concept of analytical pedagogy as a new sub-discipline in the landscape of Polish scholarship on education. Its subject is intellectual pursuits consisting in categorizing, typologizing and systematizing concepts relevant to education professionals. The epistemic potential of philosophical logic provides the grounds for ordering our knowledge and thus a better handling of academic and educational work, but also discovering new and so far unexplored areas of cognition. Despite Poland’s noteworthy heritage of analytical research, such a sub-discipline is still lacking in the science(s) of education.
dc.abstract.plW recenzowanej monografii zaprezentowano koncepcję pedagogiki analitycznej jako nowej subdyscypliny w polskiej pedagogice akademickiej. Jej przedmiotem są czynności intelektualne polegające na kategoryzowaniu, typologizowaniu i systematyzowaniu pojęć specjalistycznych. Epistemiczny potencjał logiki filozoficznej sprawia, że czynności te umożliwiają uporządkowanie wiedzy, a przez to lepsze posługiwanie się nią w działalności naukowej i edukacyjnej, jak również odkrywanie nieoznaczonych do tej pory obszarów poznania. Pomimo dziedzictwa przeszłości w zakresie prowadzenia badań analitycznych wciąż brakuje w polskiej pedagogice takiej subdyscypliny.
dc.contributor.authorStępkowski, Dariusz
dc.date.accessioned2024-04-11T12:07:11Z
dc.date.available2024-04-11T12:07:11Z
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.abstract<jats:p>the landscape of Polish scholarship on education. Its subject is intellectual pursuits consisting in categorizing, typologizing and systematizing concepts relevant to education professionals. The epistemic potential of philosophical logic provides the grounds for ordering our knowledge and thus a better handling of academic and educational work, but also discovering new and so far unexplored areas of cognition. Despite Poland’s noteworthy heritage of analytical research, such a sub-discipline is still lacking in the science(s) of education. W recenzowanej monografii zaprezentowano koncepcję pedagogiki analitycznej jako nowej subdyscypliny w polskiej pedagogice akademickiej. Jej przedmiotem są czynności intelektualne polegające na kategoryzowaniu, typologizowaniu i systematyzowaniu pojęć specjalistycznych. Epistemiczny potencjał logiki filozoficznej sprawia, że czynności te umożliwiają uporządkowanie wiedzy, a przez to lepsze posługiwanie się nią w działalności naukowej i edukacyjnej, jak również odkrywanie nieoznaczonych do tej pory obszarów poznania. Pomimo dziedzictwa przeszłości w zakresie prowadzenia badań analitycznych wciąż brakuje w polskiej pedagogice takiej subdyscypliny.</jats:p>
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 256. Recenzja książki: Alicji Żywczok i Bogumiły Bobik "Pedagogika analityczna. Od porządkowania wiedzy naukowej do odkrywania jej nowych obszarów". Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2022, ss. 156, ISBN 978-83-226-4240-5
dc.description.number9/1
dc.description.physical249-256
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume9
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.23.014.18243
dc.identifier.eissn2450-4564
dc.identifier.issn2450-4572
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328790
dc.languageeng
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enanalytical pedagogy
dc.subject.enlogic
dc.subject.enlogology
dc.subject.plpedagogika analityczna
dc.subject.pllogika
dc.subject.plnaukoznawstwo
dc.subtypeOverview
dc.titleOn the need for analytical pedagogy in Poland
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogiczna
dc.title.volumePedagogika konserwatywna
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The reviewed monograph presents the concept of analytical pedagogy as a new sub-discipline in the landscape of Polish scholarship on education. Its subject is intellectual pursuits consisting in categorizing, typologizing and systematizing concepts relevant to education professionals. The epistemic potential of philosophical logic provides the grounds for ordering our knowledge and thus a better handling of academic and educational work, but also discovering new and so far unexplored areas of cognition. Despite Poland’s noteworthy heritage of analytical research, such a sub-discipline is still lacking in the science(s) of education.
dc.abstract.pl
W recenzowanej monografii zaprezentowano koncepcję pedagogiki analitycznej jako nowej subdyscypliny w polskiej pedagogice akademickiej. Jej przedmiotem są czynności intelektualne polegające na kategoryzowaniu, typologizowaniu i systematyzowaniu pojęć specjalistycznych. Epistemiczny potencjał logiki filozoficznej sprawia, że czynności te umożliwiają uporządkowanie wiedzy, a przez to lepsze posługiwanie się nią w działalności naukowej i edukacyjnej, jak również odkrywanie nieoznaczonych do tej pory obszarów poznania. Pomimo dziedzictwa przeszłości w zakresie prowadzenia badań analitycznych wciąż brakuje w polskiej pedagogice takiej subdyscypliny.
dc.contributor.author
Stępkowski, Dariusz
dc.date.accessioned
2024-04-11T12:07:11Z
dc.date.available
2024-04-11T12:07:11Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.abstract
<jats:p>the landscape of Polish scholarship on education. Its subject is intellectual pursuits consisting in categorizing, typologizing and systematizing concepts relevant to education professionals. The epistemic potential of philosophical logic provides the grounds for ordering our knowledge and thus a better handling of academic and educational work, but also discovering new and so far unexplored areas of cognition. Despite Poland’s noteworthy heritage of analytical research, such a sub-discipline is still lacking in the science(s) of education. W recenzowanej monografii zaprezentowano koncepcję pedagogiki analitycznej jako nowej subdyscypliny w polskiej pedagogice akademickiej. Jej przedmiotem są czynności intelektualne polegające na kategoryzowaniu, typologizowaniu i systematyzowaniu pojęć specjalistycznych. Epistemiczny potencjał logiki filozoficznej sprawia, że czynności te umożliwiają uporządkowanie wiedzy, a przez to lepsze posługiwanie się nią w działalności naukowej i edukacyjnej, jak również odkrywanie nieoznaczonych do tej pory obszarów poznania. Pomimo dziedzictwa przeszłości w zakresie prowadzenia badań analitycznych wciąż brakuje w polskiej pedagogice takiej subdyscypliny.</jats:p>
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 256. Recenzja książki: Alicji Żywczok i Bogumiły Bobik "Pedagogika analityczna. Od porządkowania wiedzy naukowej do odkrywania jej nowych obszarów". Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2022, ss. 156, ISBN 978-83-226-4240-5
dc.description.number
9/1
dc.description.physical
249-256
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
9
dc.identifier.doi
10.4467/24504564PMP.23.014.18243
dc.identifier.eissn
2450-4564
dc.identifier.issn
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328790
dc.language
eng
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
analytical pedagogy
dc.subject.en
logic
dc.subject.en
logology
dc.subject.pl
pedagogika analityczna
dc.subject.pl
logika
dc.subject.pl
naukoznawstwo
dc.subtype
Overview
dc.title
On the need for analytical pedagogy in Poland
dc.title.journal
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.title.volume
Pedagogika konserwatywna
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
37
Views per month
Views per city
Krakow
8
Downloads
stepkowski_on_the_need_for_analytical_pedagogy_in_poland_2023.pdf
9