Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
On the need for analytical pedagogy in Poland
pedagogika analityczna
logika
naukoznawstwo
analytical pedagogy
logic
logology
Bibliogr. s. 256. Recenzja książki: Alicji Żywczok i Bogumiły Bobik "Pedagogika analityczna. Od porządkowania wiedzy naukowej do odkrywania jej nowych obszarów". Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2022, ss. 156, ISBN 978-83-226-4240-5
W recenzowanej monografii zaprezentowano koncepcję pedagogiki analitycznej jako nowej subdyscypliny w polskiej pedagogice akademickiej. Jej przedmiotem są czynności intelektualne polegające na kategoryzowaniu, typologizowaniu i systematyzowaniu pojęć specjalistycznych. Epistemiczny potencjał logiki filozoficznej sprawia, że czynności te umożliwiają uporządkowanie wiedzy, a przez to lepsze posługiwanie się nią w działalności naukowej i edukacyjnej, jak również odkrywanie nieoznaczonych do tej pory obszarów poznania. Pomimo dziedzictwa przeszłości w zakresie prowadzenia badań analitycznych wciąż brakuje w polskiej pedagogice takiej subdyscypliny.
The reviewed monograph presents the concept of analytical pedagogy as a new sub-discipline in the landscape of Polish scholarship on education. Its subject is intellectual pursuits consisting in categorizing, typologizing and systematizing concepts relevant to education professionals. The epistemic potential of philosophical logic provides the grounds for ordering our knowledge and thus a better handling of academic and educational work, but also discovering new and so far unexplored areas of cognition. Despite Poland’s noteworthy heritage of analytical research, such a sub-discipline is still lacking in the science(s) of education.
dc.abstract.en | The reviewed monograph presents the concept of analytical pedagogy as a new sub-discipline in the landscape of Polish scholarship on education. Its subject is intellectual pursuits consisting in categorizing, typologizing and systematizing concepts relevant to education professionals. The epistemic potential of philosophical logic provides the grounds for ordering our knowledge and thus a better handling of academic and educational work, but also discovering new and so far unexplored areas of cognition. Despite Poland’s noteworthy heritage of analytical research, such a sub-discipline is still lacking in the science(s) of education. | |
dc.abstract.pl | W recenzowanej monografii zaprezentowano koncepcję pedagogiki analitycznej jako nowej subdyscypliny w polskiej pedagogice akademickiej. Jej przedmiotem są czynności intelektualne polegające na kategoryzowaniu, typologizowaniu i systematyzowaniu pojęć specjalistycznych. Epistemiczny potencjał logiki filozoficznej sprawia, że czynności te umożliwiają uporządkowanie wiedzy, a przez to lepsze posługiwanie się nią w działalności naukowej i edukacyjnej, jak również odkrywanie nieoznaczonych do tej pory obszarów poznania. Pomimo dziedzictwa przeszłości w zakresie prowadzenia badań analitycznych wciąż brakuje w polskiej pedagogice takiej subdyscypliny. | |
dc.contributor.author | Stępkowski, Dariusz | |
dc.date.accessioned | 2024-04-11T12:07:11Z | |
dc.date.available | 2024-04-11T12:07:11Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.abstract | <jats:p>the landscape of Polish scholarship on education. Its subject is intellectual pursuits consisting in categorizing, typologizing and systematizing concepts relevant to education professionals. The epistemic potential of philosophical logic provides the grounds for ordering our knowledge and thus a better handling of academic and educational work, but also discovering new and so far unexplored areas of cognition. Despite Poland’s noteworthy heritage of analytical research, such a sub-discipline is still lacking in the science(s) of education. W recenzowanej monografii zaprezentowano koncepcję pedagogiki analitycznej jako nowej subdyscypliny w polskiej pedagogice akademickiej. Jej przedmiotem są czynności intelektualne polegające na kategoryzowaniu, typologizowaniu i systematyzowaniu pojęć specjalistycznych. Epistemiczny potencjał logiki filozoficznej sprawia, że czynności te umożliwiają uporządkowanie wiedzy, a przez to lepsze posługiwanie się nią w działalności naukowej i edukacyjnej, jak również odkrywanie nieoznaczonych do tej pory obszarów poznania. Pomimo dziedzictwa przeszłości w zakresie prowadzenia badań analitycznych wciąż brakuje w polskiej pedagogice takiej subdyscypliny.</jats:p> | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 256. Recenzja książki: Alicji Żywczok i Bogumiły Bobik "Pedagogika analityczna. Od porządkowania wiedzy naukowej do odkrywania jej nowych obszarów". Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2022, ss. 156, ISBN 978-83-226-4240-5 | |
dc.description.number | 9/1 | |
dc.description.physical | 249-256 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 9 | |
dc.identifier.doi | 10.4467/24504564PMP.23.014.18243 | |
dc.identifier.eissn | 2450-4564 | |
dc.identifier.issn | 2450-4572 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328790 | |
dc.language | eng | |
dc.language.container | pol | |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa | |
dc.rights.licence | CC-BY | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl | |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | analytical pedagogy | |
dc.subject.en | logic | |
dc.subject.en | logology | |
dc.subject.pl | pedagogika analityczna | |
dc.subject.pl | logika | |
dc.subject.pl | naukoznawstwo | |
dc.subtype | Overview | |
dc.title | On the need for analytical pedagogy in Poland | |
dc.title.journal | Polska Myśl Pedagogiczna | |
dc.title.volume | Pedagogika konserwatywna | |
dc.type | JournalArticle | |
dspace.entity.type | Publication | en |