Wychowanie i niepodległość : idea polskiej szkoły w publicystyce społeczno-oświatowej Heleny Radlińskiej (1907-1918)

2015
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-10T00:53:52Z
dc.abstract.enHelena Radlińska (1879-1954), historian and educator, in the years 1907-1918 was a known activist of independence camp, grouping, which led by Józef Piłsudski fought for independence of the country. In a climate of contemporary historical events, political disputes and conflicted visions of an independent country, Radlińska created and promoted the concept of Polish school. This project was bold, uncompromising and forward-looking. It referred to the tradition of the National Education Commission and the experience of the democratic schools, among others, in the United States and Switzerland. Above all, however, it takes into account the educational needs of Polish society, the time of partition, and a future independent country. The presented project evolved from a "school fighting" with virtual education solutions of invaders and with the educational programs of the conciliatory national environments, through the "social school" which was supposed to ensure education for all children, regardless of social, economic, religious differences, following the model of "school of free Poland", school centered on education of patriots and engaged citizens and implementing the program of depth knowledge about Poland. Project of the Polish school, which was built by Radlińska, groundbreaking and forward-looking, based on the inalienable values of democracy, occupies an important place in the history of Polish educational and pedagogical thought of the first two decades of the twentieth century.pl
dc.abstract.plHelena Radlińska (1879-1954), historyk i pedagog, w latach 1907-1918 była znaną działaczką tzw. obozu niepodległościowego, ugrupowania, które na czele z Józefem Piłsudskim walczyło o niepodległość kraju. W klimacie ówczesnych wydarzeń historycznych, politycznych sporów, a także ścierających się wizji niepodległego kraju, Radlińska tworzyła i propagowała koncepcję polskiej szkoły. Był to projekt śmiały, bezkompromisowy i przyszłościowy. Odwoływał się do tradycji Komisji Edukacji Narodowej oraz doświadczeń szkół demokratycznych m.in. w Stanach Zjednoczonych i Szwajcarii. Przede wszystkim jednak uwzględniał edukacyjne potrzeby społeczeństwa polskiego, tak czasu zaborów, jak i przyszłego niepodległego kraju. Projekt ewoluował od modelu "szkoły walczącej" z rozwiązaniami edukacyjnymi zaborców oraz z programami wychowawczymi krajowych środowisk ugodowych, poprzez "szkołę społeczną", która miała gwarantować naukę wszystkim dzieciom, bez względu na różnice społeczne, ekonomiczne, wyznaniowe, po model "szkoły wolnej Polski", szkoły skoncentrowanej na wychowaniu patriotów i zaangażowanych obywateli oraz realizującej pogłębiony program wiedzy o Polsce. Budowany przez Radlińską, przełomowy i przyszłościowy, oparty na niezbywalnych wartościach demokracji, projekt polskiej szkoły zajmuje ważne miejsce w dziejach polskiej myśli oświatowo-wychowawczej pierwszych dwóch dekad XX wieku.pl
dc.contributor.authorTheiss, Wiesławpl
dc.date.accessioned2015-12-09T07:31:14Z
dc.date.available2015-12-09T07:31:14Z
dc.date.issued2015pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number1pl
dc.description.physical19-38pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume1pl
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.15.001.6665pl
dc.identifier.eissn2450-4564pl
dc.identifier.issn2450-4572pl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/17870
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-SA
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enHelena Radlińskapl
dc.subject.enKrakowpl
dc.subject.enindependence camppl
dc.subject.endemocratic traditions of educationpl
dc.subject.ennational actionpl
dc.subject.enthe struggle for culturepl
dc.subject.eneducator-fighterpl
dc.subject.ensocial schoolpl
dc.subject.encultural and social workpl
dc.subject.ensocial pedagogypl
dc.subject.plHelena Radlińskapl
dc.subject.plKrakówpl
dc.subject.plobóz niepodległościowypl
dc.subject.pldemokratyczne tradycje oświatowepl
dc.subject.plczyn narodowypl
dc.subject.plwalka o kulturępl
dc.subject.ploświatowiec-bojownikpl
dc.subject.plszkoła uspołecznionapl
dc.subject.plpraca kulturalno-społecznapl
dc.subject.plpedagogika społecznapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleWychowanie i niepodległość : idea polskiej szkoły w publicystyce społeczno-oświatowej Heleny Radlińskiej (1907-1918)pl
dc.title.alternativeEducation and independence : Helena Radlińska's idea of a Polish school in socio-educational journalism (1907-1918)pl
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogicznapl
dc.title.volumeWychowanie i niepodległość 1863-1914/18pl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-10T00:53:52Z
dc.abstract.enpl
Helena Radlińska (1879-1954), historian and educator, in the years 1907-1918 was a known activist of independence camp, grouping, which led by Józef Piłsudski fought for independence of the country. In a climate of contemporary historical events, political disputes and conflicted visions of an independent country, Radlińska created and promoted the concept of Polish school. This project was bold, uncompromising and forward-looking. It referred to the tradition of the National Education Commission and the experience of the democratic schools, among others, in the United States and Switzerland. Above all, however, it takes into account the educational needs of Polish society, the time of partition, and a future independent country. The presented project evolved from a "school fighting" with virtual education solutions of invaders and with the educational programs of the conciliatory national environments, through the "social school" which was supposed to ensure education for all children, regardless of social, economic, religious differences, following the model of "school of free Poland", school centered on education of patriots and engaged citizens and implementing the program of depth knowledge about Poland. Project of the Polish school, which was built by Radlińska, groundbreaking and forward-looking, based on the inalienable values of democracy, occupies an important place in the history of Polish educational and pedagogical thought of the first two decades of the twentieth century.
dc.abstract.plpl
Helena Radlińska (1879-1954), historyk i pedagog, w latach 1907-1918 była znaną działaczką tzw. obozu niepodległościowego, ugrupowania, które na czele z Józefem Piłsudskim walczyło o niepodległość kraju. W klimacie ówczesnych wydarzeń historycznych, politycznych sporów, a także ścierających się wizji niepodległego kraju, Radlińska tworzyła i propagowała koncepcję polskiej szkoły. Był to projekt śmiały, bezkompromisowy i przyszłościowy. Odwoływał się do tradycji Komisji Edukacji Narodowej oraz doświadczeń szkół demokratycznych m.in. w Stanach Zjednoczonych i Szwajcarii. Przede wszystkim jednak uwzględniał edukacyjne potrzeby społeczeństwa polskiego, tak czasu zaborów, jak i przyszłego niepodległego kraju. Projekt ewoluował od modelu "szkoły walczącej" z rozwiązaniami edukacyjnymi zaborców oraz z programami wychowawczymi krajowych środowisk ugodowych, poprzez "szkołę społeczną", która miała gwarantować naukę wszystkim dzieciom, bez względu na różnice społeczne, ekonomiczne, wyznaniowe, po model "szkoły wolnej Polski", szkoły skoncentrowanej na wychowaniu patriotów i zaangażowanych obywateli oraz realizującej pogłębiony program wiedzy o Polsce. Budowany przez Radlińską, przełomowy i przyszłościowy, oparty na niezbywalnych wartościach demokracji, projekt polskiej szkoły zajmuje ważne miejsce w dziejach polskiej myśli oświatowo-wychowawczej pierwszych dwóch dekad XX wieku.
dc.contributor.authorpl
Theiss, Wiesław
dc.date.accessioned
2015-12-09T07:31:14Z
dc.date.available
2015-12-09T07:31:14Z
dc.date.issuedpl
2015
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.numberpl
1
dc.description.physicalpl
19-38
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
1
dc.identifier.doipl
10.4467/24504564PMP.15.001.6665
dc.identifier.eissnpl
2450-4564
dc.identifier.issnpl
2450-4572
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/17870
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-SA
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Helena Radlińska
dc.subject.enpl
Krakow
dc.subject.enpl
independence camp
dc.subject.enpl
democratic traditions of education
dc.subject.enpl
national action
dc.subject.enpl
the struggle for culture
dc.subject.enpl
educator-fighter
dc.subject.enpl
social school
dc.subject.enpl
cultural and social work
dc.subject.enpl
social pedagogy
dc.subject.plpl
Helena Radlińska
dc.subject.plpl
Kraków
dc.subject.plpl
obóz niepodległościowy
dc.subject.plpl
demokratyczne tradycje oświatowe
dc.subject.plpl
czyn narodowy
dc.subject.plpl
walka o kulturę
dc.subject.plpl
oświatowiec-bojownik
dc.subject.plpl
szkoła uspołeczniona
dc.subject.plpl
praca kulturalno-społeczna
dc.subject.plpl
pedagogika społeczna
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Wychowanie i niepodległość : idea polskiej szkoły w publicystyce społeczno-oświatowej Heleny Radlińskiej (1907-1918)
dc.title.alternativepl
Education and independence : Helena Radlińska's idea of a Polish school in socio-educational journalism (1907-1918)
dc.title.journalpl
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.title.volumepl
Wychowanie i niepodległość 1863-1914/18
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
43
Views per month
Views per city
New York
6
Ashburn
4
Wroclaw
4
Dublin
3
Krakow
2
Sofia
2
Bielsko-Biala
1
Brussels
1
Des Moines
1
Iași
1
Downloads
theiss_wychowanie_i_niepodleglosc_idea_polskiej_szkoly.pdf
97