Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kontakt z krajobrazem jako obszar edukacji kulturowej
Contact with a Landscape as an Area of Cultural Education
krajobraz
edukacja kulturowa
filozoficzne konteksty krajobrazu
krajobraz kulturowy
krajobrazy i ogrody Wschodu
edukacyjne konteksty kontaktu z krajobrazem
landscape
cultural education
philosophical contexts of a landscape
cultural landscape
landscapes and gardens of the East
educational contexts of a contact with a landscape
Jednym z ważnych współcześnie elementów edukacji kulturowej jest kontakt z krajobrazem. Termin "krajobraz" istnieje od dawna, początkowo w naukach przyrodniczych a następnie w geografii rosyjskiej i francuskiej. Filozoficzne konteksty krajobrazu sięgają zaś czasów Petrarki, św. Augustyna, Bernarda z Clairvaux, G. Simmela, który podkreślał indywidualność krajobrazu. W artykule pojawiają się liczne odwołania do krajobrazów i ogrodów kultury Wschodu, gdzie pozycja krajobrazu jest bardzo ważna i spełnia wiele funkcji (kontemplacja, odpoczynek, inicjacja procesu nauki, stymulacja uczuć, zapomnienie, zwolnienie umysłu kontemplującego od rzeczy i spraw, kontakt z krajobrazem daje spokój ducha i radość, odnawia, cieszy, itd. ). Artykuł kończą edukacyjne konteksty kontaktu z krajobrazem na przykładzie Polski.
A contact with a landscape is one of the most important contemporary element of a cultural education. A term "landscape" has been existing for a long time, primarly in natural sciences and next in a Russian and a French Geography. Philosophical contexts of a landscape come back till the Petrarca times, Saint. Augustine, Bernard from Clairvaux, G. Simmel, who accentuaed the individuality of a landscape. In a paper there are numerous references to the landscapes and gardens of the culture of the East where the position of a landscape is very important and fulfills many functions (contemplation, rest, initiation of a proces of acquiring knowledge, stimulation of emotions, forgetting, release of the contemplative mind from things and affairs, refreshness, fun, etc.). The paper ends with educational contexts of a contact with a landscape on the Poland’s example.
dc.abstract.en | A contact with a landscape is one of the most important contemporary element of a cultural education. A term "landscape" has been existing for a long time, primarly in natural sciences and next in a Russian and a French Geography. Philosophical contexts of a landscape come back till the Petrarca times, Saint. Augustine, Bernard from Clairvaux, G. Simmel, who accentuaed the individuality of a landscape. In a paper there are numerous references to the landscapes and gardens of the culture of the East where the position of a landscape is very important and fulfills many functions (contemplation, rest, initiation of a proces of acquiring knowledge, stimulation of emotions, forgetting, release of the contemplative mind from things and affairs, refreshness, fun, etc.). The paper ends with educational contexts of a contact with a landscape on the Poland’s example. | pl |
dc.abstract.pl | Jednym z ważnych współcześnie elementów edukacji kulturowej jest kontakt z krajobrazem. Termin "krajobraz" istnieje od dawna, początkowo w naukach przyrodniczych a następnie w geografii rosyjskiej i francuskiej. Filozoficzne konteksty krajobrazu sięgają zaś czasów Petrarki, św. Augustyna, Bernarda z Clairvaux, G. Simmela, który podkreślał indywidualność krajobrazu. W artykule pojawiają się liczne odwołania do krajobrazów i ogrodów kultury Wschodu, gdzie pozycja krajobrazu jest bardzo ważna i spełnia wiele funkcji (kontemplacja, odpoczynek, inicjacja procesu nauki, stymulacja uczuć, zapomnienie, zwolnienie umysłu kontemplującego od rzeczy i spraw, kontakt z krajobrazem daje spokój ducha i radość, odnawia, cieszy, itd. ). Artykuł kończą edukacyjne konteksty kontaktu z krajobrazem na przykładzie Polski. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny : Instytut Pedagogiki | pl |
dc.contributor.author | Torowska, Joanna - 132409 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-09-16T07:16:57Z | |
dc.date.available | 2020-09-16T07:16:57Z | |
dc.date.issued | 2020 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.number | 18/19 | pl |
dc.description.physical | 55-75 | pl |
dc.description.publication | 1,5 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.isbn | 978-83-60776-16-2 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7901-216-9 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / OP | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/245911 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.participation | Torowska, Joanna: 100%; | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa | * |
dc.rights.licence | CC-BY-NC | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode.pl | * |
dc.share.type | otwarte repozytorium | |
dc.subject.en | landscape | pl |
dc.subject.en | cultural education | pl |
dc.subject.en | philosophical contexts of a landscape | pl |
dc.subject.en | cultural landscape | pl |
dc.subject.en | landscapes and gardens of the East | pl |
dc.subject.en | educational contexts of a contact with a landscape | pl |
dc.subject.pl | krajobraz | pl |
dc.subject.pl | edukacja kulturowa | pl |
dc.subject.pl | filozoficzne konteksty krajobrazu | pl |
dc.subject.pl | krajobraz kulturowy | pl |
dc.subject.pl | krajobrazy i ogrody Wschodu | pl |
dc.subject.pl | edukacyjne konteksty kontaktu z krajobrazem | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Kontakt z krajobrazem jako obszar edukacji kulturowej | pl |
dc.title.alternative | Contact with a Landscape as an Area of Cultural Education | pl |
dc.title.journal | Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego. Oddział w Krakowie | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
14
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access