Kontakt z krajobrazem jako obszar edukacji kulturowej

2020
journal article
article
dc.abstract.enA contact with a landscape is one of the most important contemporary element of a cultural education. A term "landscape" has been existing for a long time, primarly in natural sciences and next in a Russian and a French Geography. Philosophical contexts of a landscape come back till the Petrarca times, Saint. Augustine, Bernard from Clairvaux, G. Simmel, who accentuaed the individuality of a landscape. In a paper there are numerous references to the landscapes and gardens of the culture of the East where the position of a landscape is very important and fulfills many functions (contemplation, rest, initiation of a proces of acquiring knowledge, stimulation of emotions, forgetting, release of the contemplative mind from things and affairs, refreshness, fun, etc.). The paper ends with educational contexts of a contact with a landscape on the Poland’s example.pl
dc.abstract.plJednym z ważnych współcześnie elementów edukacji kulturowej jest kontakt z krajobrazem. Termin "krajobraz" istnieje od dawna, początkowo w naukach przyrodniczych a następnie w geografii rosyjskiej i francuskiej. Filozoficzne konteksty krajobrazu sięgają zaś czasów Petrarki, św. Augustyna, Bernarda z Clairvaux, G. Simmela, który podkreślał indywidualność krajobrazu. W artykule pojawiają się liczne odwołania do krajobrazów i ogrodów kultury Wschodu, gdzie pozycja krajobrazu jest bardzo ważna i spełnia wiele funkcji (kontemplacja, odpoczynek, inicjacja procesu nauki, stymulacja uczuć, zapomnienie, zwolnienie umysłu kontemplującego od rzeczy i spraw, kontakt z krajobrazem daje spokój ducha i radość, odnawia, cieszy, itd. ). Artykuł kończą edukacyjne konteksty kontaktu z krajobrazem na przykładzie Polski.pl
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Instytut Pedagogikipl
dc.contributor.authorTorowska, Joanna - 132409 pl
dc.date.accessioned2020-09-16T07:16:57Z
dc.date.available2020-09-16T07:16:57Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number18/19pl
dc.description.physical55-75pl
dc.description.publication1,5pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbn978-83-60776-16-2pl
dc.identifier.isbn978-83-7901-216-9pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/245911
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.participationTorowska, Joanna: 100%;pl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte repozytorium
dc.subject.enlandscapepl
dc.subject.encultural educationpl
dc.subject.enphilosophical contexts of a landscapepl
dc.subject.encultural landscapepl
dc.subject.enlandscapes and gardens of the Eastpl
dc.subject.eneducational contexts of a contact with a landscapepl
dc.subject.plkrajobrazpl
dc.subject.pledukacja kulturowapl
dc.subject.plfilozoficzne konteksty krajobrazupl
dc.subject.plkrajobraz kulturowypl
dc.subject.plkrajobrazy i ogrody Wschodupl
dc.subject.pledukacyjne konteksty kontaktu z krajobrazempl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleKontakt z krajobrazem jako obszar edukacji kulturowejpl
dc.title.alternativeContact with a Landscape as an Area of Cultural Educationpl
dc.title.journalRoczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego. Oddział w Krakowiepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
A contact with a landscape is one of the most important contemporary element of a cultural education. A term "landscape" has been existing for a long time, primarly in natural sciences and next in a Russian and a French Geography. Philosophical contexts of a landscape come back till the Petrarca times, Saint. Augustine, Bernard from Clairvaux, G. Simmel, who accentuaed the individuality of a landscape. In a paper there are numerous references to the landscapes and gardens of the culture of the East where the position of a landscape is very important and fulfills many functions (contemplation, rest, initiation of a proces of acquiring knowledge, stimulation of emotions, forgetting, release of the contemplative mind from things and affairs, refreshness, fun, etc.). The paper ends with educational contexts of a contact with a landscape on the Poland’s example.
dc.abstract.plpl
Jednym z ważnych współcześnie elementów edukacji kulturowej jest kontakt z krajobrazem. Termin "krajobraz" istnieje od dawna, początkowo w naukach przyrodniczych a następnie w geografii rosyjskiej i francuskiej. Filozoficzne konteksty krajobrazu sięgają zaś czasów Petrarki, św. Augustyna, Bernarda z Clairvaux, G. Simmela, który podkreślał indywidualność krajobrazu. W artykule pojawiają się liczne odwołania do krajobrazów i ogrodów kultury Wschodu, gdzie pozycja krajobrazu jest bardzo ważna i spełnia wiele funkcji (kontemplacja, odpoczynek, inicjacja procesu nauki, stymulacja uczuć, zapomnienie, zwolnienie umysłu kontemplującego od rzeczy i spraw, kontakt z krajobrazem daje spokój ducha i radość, odnawia, cieszy, itd. ). Artykuł kończą edukacyjne konteksty kontaktu z krajobrazem na przykładzie Polski.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny : Instytut Pedagogiki
dc.contributor.authorpl
Torowska, Joanna - 132409
dc.date.accessioned
2020-09-16T07:16:57Z
dc.date.available
2020-09-16T07:16:57Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.numberpl
18/19
dc.description.physicalpl
55-75
dc.description.publicationpl
1,5
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbnpl
978-83-60776-16-2
dc.identifier.isbnpl
978-83-7901-216-9
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/245911
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.participationpl
Torowska, Joanna: 100%;
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte repozytorium
dc.subject.enpl
landscape
dc.subject.enpl
cultural education
dc.subject.enpl
philosophical contexts of a landscape
dc.subject.enpl
cultural landscape
dc.subject.enpl
landscapes and gardens of the East
dc.subject.enpl
educational contexts of a contact with a landscape
dc.subject.plpl
krajobraz
dc.subject.plpl
edukacja kulturowa
dc.subject.plpl
filozoficzne konteksty krajobrazu
dc.subject.plpl
krajobraz kulturowy
dc.subject.plpl
krajobrazy i ogrody Wschodu
dc.subject.plpl
edukacyjne konteksty kontaktu z krajobrazem
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Kontakt z krajobrazem jako obszar edukacji kulturowej
dc.title.alternativepl
Contact with a Landscape as an Area of Cultural Education
dc.title.journalpl
Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego. Oddział w Krakowie
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
Wroclaw
3
Dublin
2
Koszalin
2
Krakow
1
Poznan
1
Warsaw
1
Downloads
torowska_kontakt_z_krajobrazem_jako_obszar_edukacji_kulturowej_2020.pdf
24
torowska_kontakt_z_krajobrazem_jako_obszar_edukacji_kulturowej_2020.odt
3
torowska_kontakt_z_krajobrazem_jako_obszar_edukacji_kulturowej_2020.odt
2