Pedagogika zaangażowania : teoria i praktyka wychowania w ujęciu Janusza Tarnowskiego

2018
journal article
article
dc.abstract.enPerson-centred pedagogy strives to place the person at the heart of all educational efforts (both theoretical and practical ones). An important element of the educational process understood in this way is the man-to-man attitude. In this context, as Janusz Tarnowski emphasises, "just like authenticity, dialogue and meeting, the attitude of engagement has its source in «the deepest me», i.e. the core of the human person, its sanctuary, the house of the Triune God". Therefore, when we talk about engagement pedagogy, we want to present: 1) basis for personal and existential pedagogy; 2) idea of engagement; 3) engagement as a value needed in education. Taking up the question of engagement and its importance in education, Tarnowski indicates the enormous difficulty that is connected with this attitude both on the part of the educator and the pupil. Each of the fi elds of "engaged activity" has a specific potential for conscious participation and is combined with the consent to the hardship of development.pl
dc.abstract.plPedagogika skoncentrowana na osobie dąży do umieszczenia osoby w centrum wszelkich wysiłków edukacyjnych (zarówno teoretycznych, jak też praktycznych). Istotnym elementem tak rozumianego procesu wychowawczego jest stosunek człowieka do człowieka. W tym też kontekście, jak podkreśla Janusz Tarnowski, "podobnie jak autentyzm, dialog i spotkanie, tak również postawa zaangażowania ma swoje źródło w «najgłębszym ja», rdzeniu osoby ludzkiej, jej sanktuarium, mieszkaniu Boga Trójjedynego". Dlatego mówiąc o pedagogice zaangażowania, chcemy przedstawić: 1) podstawy pedagogiki personalno-egzystencjalnej; 2) ideę zaangażowania; 3) zaangażowanie jako wartość potrzebną w wychowaniu. Podejmując kwestię zaangażowania i jego znaczenie w wychowaniu, Tarnowski wskazuje na ogromny trud, jaki związany jest z tą postawą, zarówno ze strony wychowawcy, jak i wychowanka. Każde z pól zaangażowanej aktywności zawiera specyficzny dla siebie potencjał świadomego uczestnictwa i łączy się z wyrażeniem zgody na trud rozwoju.pl
dc.contributor.authorChrobak, Stanisławpl
dc.contributor.authorFrejusz, Kamillapl
dc.date.accessioned2018-09-27T06:57:34Z
dc.date.available2018-09-27T06:57:34Z
dc.date.issued2018pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 236-237pl
dc.description.number4pl
dc.description.physical223-237pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume4pl
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.18.012.8651pl
dc.identifier.eissn2450-4564pl
dc.identifier.issn2450-4572pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/57403
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enpersonpl
dc.subject.enpersonal and existential pedagogypl
dc.subject.eneducationpl
dc.subject.enengagementpl
dc.subject.plosobapl
dc.subject.plpedagogika personalno-egzystencjalnapl
dc.subject.plwychowaniepl
dc.subject.plzaangażowaniepl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePedagogika zaangażowania : teoria i praktyka wychowania w ujęciu Janusza Tarnowskiegopl
dc.title.alternativeEngagement pedagogy : the theory and practice of education according to Janusz Tarnowskipl
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogicznapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Person-centred pedagogy strives to place the person at the heart of all educational efforts (both theoretical and practical ones). An important element of the educational process understood in this way is the man-to-man attitude. In this context, as Janusz Tarnowski emphasises, "just like authenticity, dialogue and meeting, the attitude of engagement has its source in «the deepest me», i.e. the core of the human person, its sanctuary, the house of the Triune God". Therefore, when we talk about engagement pedagogy, we want to present: 1) basis for personal and existential pedagogy; 2) idea of engagement; 3) engagement as a value needed in education. Taking up the question of engagement and its importance in education, Tarnowski indicates the enormous difficulty that is connected with this attitude both on the part of the educator and the pupil. Each of the fi elds of "engaged activity" has a specific potential for conscious participation and is combined with the consent to the hardship of development.
dc.abstract.plpl
Pedagogika skoncentrowana na osobie dąży do umieszczenia osoby w centrum wszelkich wysiłków edukacyjnych (zarówno teoretycznych, jak też praktycznych). Istotnym elementem tak rozumianego procesu wychowawczego jest stosunek człowieka do człowieka. W tym też kontekście, jak podkreśla Janusz Tarnowski, "podobnie jak autentyzm, dialog i spotkanie, tak również postawa zaangażowania ma swoje źródło w «najgłębszym ja», rdzeniu osoby ludzkiej, jej sanktuarium, mieszkaniu Boga Trójjedynego". Dlatego mówiąc o pedagogice zaangażowania, chcemy przedstawić: 1) podstawy pedagogiki personalno-egzystencjalnej; 2) ideę zaangażowania; 3) zaangażowanie jako wartość potrzebną w wychowaniu. Podejmując kwestię zaangażowania i jego znaczenie w wychowaniu, Tarnowski wskazuje na ogromny trud, jaki związany jest z tą postawą, zarówno ze strony wychowawcy, jak i wychowanka. Każde z pól zaangażowanej aktywności zawiera specyficzny dla siebie potencjał świadomego uczestnictwa i łączy się z wyrażeniem zgody na trud rozwoju.
dc.contributor.authorpl
Chrobak, Stanisław
dc.contributor.authorpl
Frejusz, Kamilla
dc.date.accessioned
2018-09-27T06:57:34Z
dc.date.available
2018-09-27T06:57:34Z
dc.date.issuedpl
2018
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 236-237
dc.description.numberpl
4
dc.description.physicalpl
223-237
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
4
dc.identifier.doipl
10.4467/24504564PMP.18.012.8651
dc.identifier.eissnpl
2450-4564
dc.identifier.issnpl
2450-4572
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/57403
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
person
dc.subject.enpl
personal and existential pedagogy
dc.subject.enpl
education
dc.subject.enpl
engagement
dc.subject.plpl
osoba
dc.subject.plpl
pedagogika personalno-egzystencjalna
dc.subject.plpl
wychowanie
dc.subject.plpl
zaangażowanie
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Pedagogika zaangażowania : teoria i praktyka wychowania w ujęciu Janusza Tarnowskiego
dc.title.alternativepl
Engagement pedagogy : the theory and practice of education according to Janusz Tarnowski
dc.title.journalpl
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
7
Views per month
Views per city
Ashburn
2
Katowice
2
Gdansk
1
Rydzyna
1
San Jose
1
Downloads
chrobak_frejusz_pedagogika_zaangazowania_teoria_i_praktyka_wychowania_2018.pdf
84
chrobak_frejusz_pedagogika_zaangazowania_teoria_i_praktyka_wychowania_2018.odt
38