Analiza dziecięcego dyskursu o markach

2015
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-10T03:20:31Z
dc.abstract.enThe objective of the research project was the identification of the children's preferences towards the material and non-material (commercial/non-commercial) resources. To obtain this goal, ten in-depth interviews with 35 children were carried out. The results have proven that the world of children's dreams is not the one of the brand products (yet). The issue of popular branded toys would not emerge in these interviews spontaneously; however, when children were stimulated to talk about brands, they could specify their preferences. The broader their knowledge in this respect, the more involved they became in the discourse about brands. In the life of seven-yearolds, brand-name toys, on a par with other toys, function as identification markers and help satisfy the needs related to the feeling of security. The brands are not associated with prestige yet. In neither of groups was a proof for such stereotyping found.pl
dc.abstract.plCelem badań było określenie preferencji dzieci wobec zasobów materialnych (komercyjnych) i niematerialnych (niekomercyjnych). W tym celu przeprowadzono 10 wywiadów pogłębionych z 35 dziećmi. Wyniki badań wskazały, że świat marzeń dzieci nie jest jeszcze światem markowych produktów. Temat marek nie wypływał samoistnie w ich wypowiedziach, natomiast kiedy dzieci były stymulowane do rozmawiania o markach, potrafiły określać swoje preferencje. Im większą wiedzę miały w tym zakresie, tym bardziej angażowały się w dyskurs o markach. Zabawki markowe pełnią w życiu siedmiolatków funkcje identyfikacyjne i pomagają w zaspokajaniu potrzeb związanych z poczuciem bezpieczeństwa na równi z pozostałymi zabawkami. Marki nie są jeszcze kojarzone z prestiżem. W żadnej grupie nie znaleziono dowodu tego typu stereotypizowania.pl
dc.contributor.authorDuda, Anetapl
dc.date.accessioned2024-02-21T08:48:20Z
dc.date.available2024-02-21T08:48:20Z
dc.date.issued2015pl
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalBibliogr. s. 636-637pl
dc.description.number3 (223)pl
dc.description.physical626-637pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume58pl
dc.identifier.doi10.4467/2299-6362PZ.15.041.4243pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/327325
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.ensocial meaning of brandpl
dc.subject.enconsumer culturepl
dc.subject.enchild as consumerpl
dc.subject.enconsumer socializationpl
dc.subject.plmarkapl
dc.subject.plstatuspl
dc.subject.plkultura konsumpcyjnapl
dc.subject.plsocjalizacjapl
dc.subject.pldziecko jako konsumentpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleAnaliza dziecięcego dyskursu o markachpl
dc.title.alternativeThe analysis of children's discourse about brandspl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.title.volumeMediatyzacja kultury i życia społecznegopl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-10T03:20:31Z
dc.abstract.enpl
The objective of the research project was the identification of the children's preferences towards the material and non-material (commercial/non-commercial) resources. To obtain this goal, ten in-depth interviews with 35 children were carried out. The results have proven that the world of children's dreams is not the one of the brand products (yet). The issue of popular branded toys would not emerge in these interviews spontaneously; however, when children were stimulated to talk about brands, they could specify their preferences. The broader their knowledge in this respect, the more involved they became in the discourse about brands. In the life of seven-yearolds, brand-name toys, on a par with other toys, function as identification markers and help satisfy the needs related to the feeling of security. The brands are not associated with prestige yet. In neither of groups was a proof for such stereotyping found.
dc.abstract.plpl
Celem badań było określenie preferencji dzieci wobec zasobów materialnych (komercyjnych) i niematerialnych (niekomercyjnych). W tym celu przeprowadzono 10 wywiadów pogłębionych z 35 dziećmi. Wyniki badań wskazały, że świat marzeń dzieci nie jest jeszcze światem markowych produktów. Temat marek nie wypływał samoistnie w ich wypowiedziach, natomiast kiedy dzieci były stymulowane do rozmawiania o markach, potrafiły określać swoje preferencje. Im większą wiedzę miały w tym zakresie, tym bardziej angażowały się w dyskurs o markach. Zabawki markowe pełnią w życiu siedmiolatków funkcje identyfikacyjne i pomagają w zaspokajaniu potrzeb związanych z poczuciem bezpieczeństwa na równi z pozostałymi zabawkami. Marki nie są jeszcze kojarzone z prestiżem. W żadnej grupie nie znaleziono dowodu tego typu stereotypizowania.
dc.contributor.authorpl
Duda, Aneta
dc.date.accessioned
2024-02-21T08:48:20Z
dc.date.available
2024-02-21T08:48:20Z
dc.date.issuedpl
2015
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 636-637
dc.description.numberpl
3 (223)
dc.description.physicalpl
626-637
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
58
dc.identifier.doipl
10.4467/2299-6362PZ.15.041.4243
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/327325
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
social meaning of brand
dc.subject.enpl
consumer culture
dc.subject.enpl
child as consumer
dc.subject.enpl
consumer socialization
dc.subject.plpl
marka
dc.subject.plpl
status
dc.subject.plpl
kultura konsumpcyjna
dc.subject.plpl
socjalizacja
dc.subject.plpl
dziecko jako konsument
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Analiza dziecięcego dyskursu o markach
dc.title.alternativepl
The analysis of children's discourse about brands
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.title.volumepl
Mediatyzacja kultury i życia społecznego
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
8
Views per month
Views per city
Krakow
5
Downloads
duda_analiza_dzieciecego_dyskursu_o_markach_2015.pdf
15