Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Warszawskie teatry Stanisławy Wysockiej
Stanislawa Wysocka's Warsaw Theatres
Stanisława Wysocka
teatr polski 1918-1939
Teatr Rybałt
Teatr w Pomarańczarni
Oddział Dramatyczny przy Państwowym Konserwatorium Muzycznym
sztuka aktorska
reforma teatru
Stanisława Wysocka
Polish theater 1918-1939
Teatr Rybałt
Teatr w Pomarańczarni
Department of Drama at the State Conservatory of Music
art of acting
theater reform
Artykuł prezentuje wybrane aspekty działalności reżyserskiej i pedagogicznej Stanisławy Wysockiej w dwudziestoleciu międzywojennym. Autorka szuka powiązań między teorią a praktyką Wysockiej, zestawiając postulaty z jej tekstów publicystycznych o "teatrze przyszłości" z przedsięwzięciami pedagogicznymi i teatralnymi podjętymi w latach 1920-1926. Zarówno inicjatywy edukacyjne, jak i próby stworzenia własnych scen w Warszawie (Teatr w Pomarańczarni i Teatr Rybałt) zostały ujęte jako kontynuacja idei kijowskiego Teatru Studya. W wizerunku Wysockiej jako pedagożki, reżyserki i dyrektorki zaakcentowano te cechy jej myślenia o teatrze, które mają reformatorski charakter: nowoczesne i holistyczne podejście do procesu kształcenia artystów, świadomość współzależności artystycznych i organizacyjno-technicznych aspektów działalności teatralnej, otwarcie na potrzeby nowej, demokratyzującej się widowni.
This article presents selected aspects of Stanisława Wysocka's directing and teaching activity in the interwar period. The author seeks out links between Wysocka’s theory and practice, discussing postulates from her journalistic texts about the "theater of the future" alongside her pedagogical and theatrical projects from 1920-1926. Both Wysocka's educational initiatives and attempts at establishing her own theaters in Warsaw (Teatr w Pomarańczarni [Orangery Theater] and Teatr Rybałt) are approached as a continuation of the ideas of Teatr Studya in Kyiv. In Wysocka's image as an educator, director and manager, the author emphasizes reformatory ideas about the theater: her modern and holistic approach to the process of artistic training, her awareness of the interdependence of artistic and organisational/technical aspects of running a theater, and her openness to the needs of the new, "democratizing" audience.
cris.lastimport.wos | 2024-04-09T20:07:19Z | |
dc.abstract.en | This article presents selected aspects of Stanisława Wysocka's directing and teaching activity in the interwar period. The author seeks out links between Wysocka’s theory and practice, discussing postulates from her journalistic texts about the "theater of the future" alongside her pedagogical and theatrical projects from 1920-1926. Both Wysocka's educational initiatives and attempts at establishing her own theaters in Warsaw (Teatr w Pomarańczarni [Orangery Theater] and Teatr Rybałt) are approached as a continuation of the ideas of Teatr Studya in Kyiv. In Wysocka's image as an educator, director and manager, the author emphasizes reformatory ideas about the theater: her modern and holistic approach to the process of artistic training, her awareness of the interdependence of artistic and organisational/technical aspects of running a theater, and her openness to the needs of the new, "democratizing" audience. | pl |
dc.abstract.pl | Artykuł prezentuje wybrane aspekty działalności reżyserskiej i pedagogicznej Stanisławy Wysockiej w dwudziestoleciu międzywojennym. Autorka szuka powiązań między teorią a praktyką Wysockiej, zestawiając postulaty z jej tekstów publicystycznych o "teatrze przyszłości" z przedsięwzięciami pedagogicznymi i teatralnymi podjętymi w latach 1920-1926. Zarówno inicjatywy edukacyjne, jak i próby stworzenia własnych scen w Warszawie (Teatr w Pomarańczarni i Teatr Rybałt) zostały ujęte jako kontynuacja idei kijowskiego Teatru Studya. W wizerunku Wysockiej jako pedagożki, reżyserki i dyrektorki zaakcentowano te cechy jej myślenia o teatrze, które mają reformatorski charakter: nowoczesne i holistyczne podejście do procesu kształcenia artystów, świadomość współzależności artystycznych i organizacyjno-technicznych aspektów działalności teatralnej, otwarcie na potrzeby nowej, demokratyzującej się widowni. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.contributor.author | Michalczyk, Barbara - 410004 | pl |
dc.date.accession | 2021-06-15 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-09-03T12:40:00Z | |
dc.date.available | 2021-09-03T12:40:00Z | |
dc.date.issued | 2021 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.number | 1 (277) | pl |
dc.description.physical | 155-176 | pl |
dc.description.publication | 1,5 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 70 | pl |
dc.identifier.doi | 10.36744/pt.427 | pl |
dc.identifier.issn | 0031-0522 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / OP | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/278079 | |
dc.identifier.weblink | https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/427/490 | pl |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa | * |
dc.rights.licence | CC-BY-NC-ND | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | Stanisława Wysocka | pl |
dc.subject.en | Polish theater 1918-1939 | pl |
dc.subject.en | Teatr Rybałt | pl |
dc.subject.en | Teatr w Pomarańczarni | pl |
dc.subject.en | Department of Drama at the State Conservatory of Music | pl |
dc.subject.en | art of acting | pl |
dc.subject.en | theater reform | pl |
dc.subject.pl | Stanisława Wysocka | pl |
dc.subject.pl | teatr polski 1918-1939 | pl |
dc.subject.pl | Teatr Rybałt | pl |
dc.subject.pl | Teatr w Pomarańczarni | pl |
dc.subject.pl | Oddział Dramatyczny przy Państwowym Konserwatorium Muzycznym | pl |
dc.subject.pl | sztuka aktorska | pl |
dc.subject.pl | reforma teatru | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Warszawskie teatry Stanisławy Wysockiej | pl |
dc.title.alternative | Stanislawa Wysocka's Warsaw Theatres | pl |
dc.title.journal | Pamiętnik Teatralny | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
12
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access