Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Types of interactivity versus performativity
sztuka interaktywna
performatywność
dialog
relacyjność
negocjacja
interactive art
performativity
dialogue
relationality
aesthetic negotiation
Michał Ostrowicki publikuje pod pseudonimem Sidey Myoo
Celem artykułu jest pokazanie jednego z trendów w sztuce współczesnej wynikającego z rozwoju interaktywności, z uwzględnieniem idącej za tym performatywności. Interaktywność potraktowana jest tu metodologicznie, jako różnorodnie chrakteryzująca dzieła sztuki, przez co mówimy o strukturze interaktywnej, a performatywność traktowana jest jakościowo, jako dotycząca przebiegu doświadczenia estetycznego, np. ze względu na rozpoznanie treści zawartych w danym dziele sztuki. Te dwa wskazane procesy mają pokazać na czym polega podmiotowo-przedmiotowy charakter interakcji z dziełem sztuki, co stwarza sytuację dialogu i możliwość podjęcia wzajemnej negocjacji odbiorcy i dzieła. Dialog ten kształtowany jest specyfiką interaktywnej struktury, przygotowanej w procesie twórczym do ekspresji zamierzonych przez artystkę/artystę treści. Może mieć on osobisty wymiar, ale może również dotyczyć np. gorących spraw politycznych lub społecznych oraz może wiązać się z szeroko rozumianą kulturą, przy czym zawsze dialog ten będzie zachowywał walor poznawczy.
The aim of this paper is to show a trend in contemporary art which comes from the development of interactivity, including performativity which is related to it. Interactivity is approached in a methodological manner with a variety of features inherent in the artwork. Therefore, we talk about interactive structure. However, performativity is interpreted as a quality feature related to the progress of the aesthetic experience, e.g. due to the deciphering of the content in the work of art. The two abovementioned processes reveal the subject/object nature of the interaction between viewers and the object of art, which contributes to establishing a dialogical relation and the possibility to start a negotiation process between the recipient and the work of art. This form of dialogue is developed by the specific nature of the interactive structure which has been earlier prepared in the creative process to express the content intended by the artist. This dialogue may be intimate, but it may also refer to highly controversial political or social issues, or include a broadly understood cultural dimension, though such a debate shall always preserve cognitive values.
dc.abstract.en | The aim of this paper is to show a trend in contemporary art which comes from the development of interactivity, including performativity which is related to it. Interactivity is approached in a methodological manner with a variety of features inherent in the artwork. Therefore, we talk about interactive structure. However, performativity is interpreted as a quality feature related to the progress of the aesthetic experience, e.g. due to the deciphering of the content in the work of art. The two abovementioned processes reveal the subject/object nature of the interaction between viewers and the object of art, which contributes to establishing a dialogical relation and the possibility to start a negotiation process between the recipient and the work of art. This form of dialogue is developed by the specific nature of the interactive structure which has been earlier prepared in the creative process to express the content intended by the artist. This dialogue may be intimate, but it may also refer to highly controversial political or social issues, or include a broadly understood cultural dimension, though such a debate shall always preserve cognitive values. | pl |
dc.abstract.pl | Celem artykułu jest pokazanie jednego z trendów w sztuce współczesnej wynikającego z rozwoju interaktywności, z uwzględnieniem idącej za tym performatywności. Interaktywność potraktowana jest tu metodologicznie, jako różnorodnie chrakteryzująca dzieła sztuki, przez co mówimy o strukturze interaktywnej, a performatywność traktowana jest jakościowo, jako dotycząca przebiegu doświadczenia estetycznego, np. ze względu na rozpoznanie treści zawartych w danym dziele sztuki. Te dwa wskazane procesy mają pokazać na czym polega podmiotowo-przedmiotowy charakter interakcji z dziełem sztuki, co stwarza sytuację dialogu i możliwość podjęcia wzajemnej negocjacji odbiorcy i dzieła. Dialog ten kształtowany jest specyfiką interaktywnej struktury, przygotowanej w procesie twórczym do ekspresji zamierzonych przez artystkę/artystę treści. Może mieć on osobisty wymiar, ale może również dotyczyć np. gorących spraw politycznych lub społecznych oraz może wiązać się z szeroko rozumianą kulturą, przy czym zawsze dialog ten będzie zachowywał walor poznawczy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny : Instytut Filozofii | pl |
dc.contributor.author | Ostrowicki, Michał - 131206 | pl |
dc.date.accession | 2021-12-02 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-12-02T14:37:32Z | |
dc.date.available | 2021-12-02T14:37:32Z | |
dc.date.issued | 2021 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Michał Ostrowicki publikuje pod pseudonimem Sidey Myoo | pl |
dc.description.physical | 75-88 | pl |
dc.description.publication | 0,9 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 23 (32) | pl |
dc.identifier.doi | 10.26485/AI/2021/23/5 | pl |
dc.identifier.eissn | 2451-0327 | pl |
dc.identifier.issn | 1641-9278 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/284594 | |
dc.identifier.weblink | http://czasopisma.ltn.lodz.pl/index.php/Art-Inquiry/article/view/1480/1347 | pl |
dc.language | eng | pl |
dc.language.container | eng | pl |
dc.pbn.affiliation | Dziedzina nauk humanistycznych : filozofia | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa | * |
dc.rights.licence | CC-BY-NC-ND | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | interactive art | pl |
dc.subject.en | performativity | pl |
dc.subject.en | dialogue | pl |
dc.subject.en | relationality | pl |
dc.subject.en | aesthetic negotiation | pl |
dc.subject.pl | sztuka interaktywna | pl |
dc.subject.pl | performatywność | pl |
dc.subject.pl | dialog | pl |
dc.subject.pl | relacyjność | pl |
dc.subject.pl | negocjacja | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Types of interactivity versus performativity | pl |
dc.title.journal | Art Inquiry | pl |
dc.title.volume | Art in the world of discourses | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
26
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access