On "the long march through the institutions" : a brief history of populist phrase used as a base for social transformation in the context of political communication

2019
journal article
article
dc.abstract.enThis study aims to carry out a communicological analysis of a specific phrase: "the long march through the institutions". The phrase was used by the leader of the ruling party, Jarosław Kaczyński, in January 2018. The author analyses who and in what circumstances used this "modus operandi", and identifies reasons that make the phrase a tool of populist political communication. The analysed phrase also represents a starting point for considering how communication strategies are selected by the leader of Law and Justice. The text contains an overview and represents a contribution to in-depth research into political communication, populism and propaganda in the public sphere immersed in the media - MediaPolis. The author wishes to draw attention to interesting evolution of populism towards an important tool of political communication, and undertakes a case study of an utterance of the leader of Poland's ruling party. The research questions put in the study aim to examine a convention characteristic of populism: interchangeable treatment of conceptual apparatuses of ethical (axiological) and pragmatic discourses. Those paradigms, though originating from different world views, coincide in one political reality. The metaphor of march becomes a perfect synonym of change without the need to precisely define its direction and necessity. The study contributes to initiating a wider debate on populist political communication in Poland.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem artykułu jest komunikologiczna analiza frazy "długi marsz przez instytucje". Punktem wyjścia rozważań stało się jej użycie w styczniu 2018 r. przez lidera partii rządzącej Jarosława Kaczyńskiego. Autorka rozważa, kto i w jakich okolicznościach posługiwał się tym "modus operandi", a także zastanawia się, dlaczego można ją uznać za narzędzie populistycznego komunikowania politycznego. Analizowana fraza jest jednocześnie punktem wyjścia do rozważań nad wyborem strategii komunikacyjnych lidera PiS. Przedstawiony tekst ma charakter przeglądowy i jest przyczynkiem do pogłębionych badań nad komunikowaniem politycznym, populizmem i propagandą w sferze publicznej przesiąkniętej mediami - MediaPolis. Autorka pragnęła zwrócić uwagę na ciekawą ewolucję populizmu w stronę istotnego narzędzia komunikowania politycznego, za przykład obierając jedną z wypowiedzi lidera partii rządzącej w Polsce. Postawione w tekście pytania badawcze świadczą o charakterystycznej dla populizmu konwencji wymiennego traktowania aparatu pojęciowego związanego z dyskursem etycznym (aksjologicznym) i pragmatycznym. Te paradygmaty, chociaż wyrosły z różnych postaw światopoglądowych, zbiegają się w jednej rzeczywistości politycznej. Metafora marszu staje się doskonałym synonimem zmiany bez konieczności doprecyzowywania kierunku i konieczności takiego działania. Przyczynkowy charakter artykułu otwiera drogę dla szerszej dyskusji nad politycznym komunikowaniem populistycznym w Polsce.pl
dc.contributor.authorWalecka-Rynduch, Agnieszka - 462564 pl
dc.date.accession2023-09-14pl
dc.date.accessioned2023-09-14T09:51:54Z
dc.date.available2023-09-14T09:51:54Z
dc.date.issued2019pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. Nieaktywne DOI: 10.4467/22996362PZ.19.051.11055pl
dc.description.number4 (240)pl
dc.description.physical171-185pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume62pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318909
dc.identifier.weblinkhttps://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2019/4-240/art/15308/pl
dc.languageengpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enpolitical communicationpl
dc.subject.enpopulismpl
dc.subject.enpropagandapl
dc.subject.endiscourses of politicspl
dc.subject.enthe long marchpl
dc.subject.enMediaPolispl
dc.subject.plkomunikowanie politycznepl
dc.subject.plpopulizmpl
dc.subject.plpropagandapl
dc.subject.pldyskursy politykipl
dc.subject.pldługi marszpl
dc.subject.plMediaPolispl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleOn "the long march through the institutions" : a brief history of populist phrase used as a base for social transformation in the context of political communicationpl
dc.title.alternativeO "długim marszu przez instytucje" : krótka historia populistycznej frazy jako bazy społecznej przebudowy w kontekście komunikowania politycznegopl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This study aims to carry out a communicological analysis of a specific phrase: "the long march through the institutions". The phrase was used by the leader of the ruling party, Jarosław Kaczyński, in January 2018. The author analyses who and in what circumstances used this "modus operandi", and identifies reasons that make the phrase a tool of populist political communication. The analysed phrase also represents a starting point for considering how communication strategies are selected by the leader of Law and Justice. The text contains an overview and represents a contribution to in-depth research into political communication, populism and propaganda in the public sphere immersed in the media - MediaPolis. The author wishes to draw attention to interesting evolution of populism towards an important tool of political communication, and undertakes a case study of an utterance of the leader of Poland's ruling party. The research questions put in the study aim to examine a convention characteristic of populism: interchangeable treatment of conceptual apparatuses of ethical (axiological) and pragmatic discourses. Those paradigms, though originating from different world views, coincide in one political reality. The metaphor of march becomes a perfect synonym of change without the need to precisely define its direction and necessity. The study contributes to initiating a wider debate on populist political communication in Poland.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem artykułu jest komunikologiczna analiza frazy "długi marsz przez instytucje". Punktem wyjścia rozważań stało się jej użycie w styczniu 2018 r. przez lidera partii rządzącej Jarosława Kaczyńskiego. Autorka rozważa, kto i w jakich okolicznościach posługiwał się tym "modus operandi", a także zastanawia się, dlaczego można ją uznać za narzędzie populistycznego komunikowania politycznego. Analizowana fraza jest jednocześnie punktem wyjścia do rozważań nad wyborem strategii komunikacyjnych lidera PiS. Przedstawiony tekst ma charakter przeglądowy i jest przyczynkiem do pogłębionych badań nad komunikowaniem politycznym, populizmem i propagandą w sferze publicznej przesiąkniętej mediami - MediaPolis. Autorka pragnęła zwrócić uwagę na ciekawą ewolucję populizmu w stronę istotnego narzędzia komunikowania politycznego, za przykład obierając jedną z wypowiedzi lidera partii rządzącej w Polsce. Postawione w tekście pytania badawcze świadczą o charakterystycznej dla populizmu konwencji wymiennego traktowania aparatu pojęciowego związanego z dyskursem etycznym (aksjologicznym) i pragmatycznym. Te paradygmaty, chociaż wyrosły z różnych postaw światopoglądowych, zbiegają się w jednej rzeczywistości politycznej. Metafora marszu staje się doskonałym synonimem zmiany bez konieczności doprecyzowywania kierunku i konieczności takiego działania. Przyczynkowy charakter artykułu otwiera drogę dla szerszej dyskusji nad politycznym komunikowaniem populistycznym w Polsce.
dc.contributor.authorpl
Walecka-Rynduch, Agnieszka - 462564
dc.date.accessionpl
2023-09-14
dc.date.accessioned
2023-09-14T09:51:54Z
dc.date.available
2023-09-14T09:51:54Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. Nieaktywne DOI: 10.4467/22996362PZ.19.051.11055
dc.description.numberpl
4 (240)
dc.description.physicalpl
171-185
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
62
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318909
dc.identifier.weblinkpl
https://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2019/4-240/art/15308/
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
political communication
dc.subject.enpl
populism
dc.subject.enpl
propaganda
dc.subject.enpl
discourses of politics
dc.subject.enpl
the long march
dc.subject.enpl
MediaPolis
dc.subject.plpl
komunikowanie polityczne
dc.subject.plpl
populizm
dc.subject.plpl
propaganda
dc.subject.plpl
dyskursy polityki
dc.subject.plpl
długi marsz
dc.subject.plpl
MediaPolis
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
On "the long march through the institutions" : a brief history of populist phrase used as a base for social transformation in the context of political communication
dc.title.alternativepl
O "długim marszu przez instytucje" : krótka historia populistycznej frazy jako bazy społecznej przebudowy w kontekście komunikowania politycznego
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
4
Views per month
Views per city
Krakow
2
Downloads
walecka-rynduch_on_the_long_march_through_the_institutions_2019.pdf
41