"Agenda-setting" i "reverse agenda-setting" w środowisku nowych mediów : podstawy teoretyczne i wyniki badań empirycznych (2013-2017)

2019
journal article
article
dc.abstract.enThe development of new media environment requires adequate verification of the results of previously known media effects research. Agenda-setting theory is one of these classic approaches that should be discussed using new types of (public and media) agendas in order to determine their dependencies. Thus the goal of this article is to verify the basic assumption of agenda-setting theory and its modification, that is the reverse agenda-setting concept in an "online" media environment. The results of empirical data showed that the agenda-setting theory is still a relevant approach when observing the dependencies between the public agenda and media agenda, which means that media agenda (measured by the frequency of publications of online opinion forming dailies devoted to the selected issues) is statistically significantly dependent on public agenda (measured by public opinion surveys concerning the same issues). The reverse agenda-setting dependency has been observed for the new type of public agenda, that is search agenda (measured using Google Trends application), which proved to be statistically significantly dependent on online news media (opinion forming dailies) agenda.pl
dc.abstract.plRozwój środowiska nowych mediów powoduje, że należy dostrzegać konieczność aktualizacji dotychczasowych ustaleń w zakresie efektów mediów, w tym teorii "agenda-setting", jak również obserwować nowe agendy i zależności, które ich dotyczą. Celem prowadzonej analizy była weryfikacja założeń teorii "agenda-setting" oraz jej modyfikacji, to jest koncepcji "reverse agenda-setting" w środowisku "online". Uzyskane wyniki badań wskazują, że teoria ustanawiania agendy może być obecnie stosowana do wyjaśniania zależności zachodzących pomiędzy agendą publiczną a agenda medialną. W szczególności wyniki analizy regresji wskazują, że mierzona w sposób klasyczny agenda publiczna (wyniki sondaży na temat najważniejszej kwestii) wykazuje zależność od agendy publicznej mierzonej publikacjami opiniotwórczych mediów informacyjnych "online". "Reverse agenda-setting" (odwrotny proces ustanawiania agendy) zaobserwowano dla agendy publicznej mierzonej wyszukiwaniami w Google (zmienna zależna) oraz dla agend medialnych "online" (zmienne niezależne).pl
dc.contributor.authorNowak-Teter, Ewapl
dc.date.accession2023-09-19pl
dc.date.accessioned2023-09-13T08:37:32Z
dc.date.available2023-09-13T08:37:32Z
dc.date.issued2019pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 109-111. Nieaktywne DOI: 10.4467/22996362PZ.19.046.11050pl
dc.description.number4 (240)pl
dc.description.physical95-112pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume62pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318791
dc.identifier.weblinkhttps://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2019/4-240/art/15313/pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enreverse agenda-settingpl
dc.subject.enagenda-settingpl
dc.subject.ennew mediapl
dc.subject.enobtrusive issuespl
dc.subject.ennon-obtrusive issuespl
dc.subject.enregression analysispl
dc.subject.plreverse agenda-settingpl
dc.subject.plagenda-settingpl
dc.subject.plnowe mediapl
dc.subject.plkwestie natarczywepl
dc.subject.plkwestie nienatarczywepl
dc.subject.planaliza regresjipl
dc.subtypeArticlepl
dc.title"Agenda-setting" i "reverse agenda-setting" w środowisku nowych mediów : podstawy teoretyczne i wyniki badań empirycznych (2013-2017)pl
dc.title.alternativeAgenda-setting and reverse agenda-setting in the new media environment : theoretical approach and research results (2013-2017)pl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The development of new media environment requires adequate verification of the results of previously known media effects research. Agenda-setting theory is one of these classic approaches that should be discussed using new types of (public and media) agendas in order to determine their dependencies. Thus the goal of this article is to verify the basic assumption of agenda-setting theory and its modification, that is the reverse agenda-setting concept in an "online" media environment. The results of empirical data showed that the agenda-setting theory is still a relevant approach when observing the dependencies between the public agenda and media agenda, which means that media agenda (measured by the frequency of publications of online opinion forming dailies devoted to the selected issues) is statistically significantly dependent on public agenda (measured by public opinion surveys concerning the same issues). The reverse agenda-setting dependency has been observed for the new type of public agenda, that is search agenda (measured using Google Trends application), which proved to be statistically significantly dependent on online news media (opinion forming dailies) agenda.
dc.abstract.plpl
Rozwój środowiska nowych mediów powoduje, że należy dostrzegać konieczność aktualizacji dotychczasowych ustaleń w zakresie efektów mediów, w tym teorii "agenda-setting", jak również obserwować nowe agendy i zależności, które ich dotyczą. Celem prowadzonej analizy była weryfikacja założeń teorii "agenda-setting" oraz jej modyfikacji, to jest koncepcji "reverse agenda-setting" w środowisku "online". Uzyskane wyniki badań wskazują, że teoria ustanawiania agendy może być obecnie stosowana do wyjaśniania zależności zachodzących pomiędzy agendą publiczną a agenda medialną. W szczególności wyniki analizy regresji wskazują, że mierzona w sposób klasyczny agenda publiczna (wyniki sondaży na temat najważniejszej kwestii) wykazuje zależność od agendy publicznej mierzonej publikacjami opiniotwórczych mediów informacyjnych "online". "Reverse agenda-setting" (odwrotny proces ustanawiania agendy) zaobserwowano dla agendy publicznej mierzonej wyszukiwaniami w Google (zmienna zależna) oraz dla agend medialnych "online" (zmienne niezależne).
dc.contributor.authorpl
Nowak-Teter, Ewa
dc.date.accessionpl
2023-09-19
dc.date.accessioned
2023-09-13T08:37:32Z
dc.date.available
2023-09-13T08:37:32Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 109-111. Nieaktywne DOI: 10.4467/22996362PZ.19.046.11050
dc.description.numberpl
4 (240)
dc.description.physicalpl
95-112
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
62
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318791
dc.identifier.weblinkpl
https://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2019/4-240/art/15313/
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
reverse agenda-setting
dc.subject.enpl
agenda-setting
dc.subject.enpl
new media
dc.subject.enpl
obtrusive issues
dc.subject.enpl
non-obtrusive issues
dc.subject.enpl
regression analysis
dc.subject.plpl
reverse agenda-setting
dc.subject.plpl
agenda-setting
dc.subject.plpl
nowe media
dc.subject.plpl
kwestie natarczywe
dc.subject.plpl
kwestie nienatarczywe
dc.subject.plpl
analiza regresji
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
"Agenda-setting" i "reverse agenda-setting" w środowisku nowych mediów : podstawy teoretyczne i wyniki badań empirycznych (2013-2017)
dc.title.alternativepl
Agenda-setting and reverse agenda-setting in the new media environment : theoretical approach and research results (2013-2017)
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
7
Views per month
Views per city
Warsaw
3
Katowice
1
Ruda Śląska
1
Tychy
1
Wieluń
1
Downloads
nowak-teter_agenda-setting_i_reverse_agenda-setting_w_srodowisku_nowych_mediow_2019.pdf
120