Dziecko badaczem w świecie matematyki

2024
journal article
article
dc.abstract.enModern trends mathematical education of the youngest school children emphasise cognitive activity as the necessary condition for proper development of mathematical competences. In this context, learning mathematics should be understood as a formation process of the individual’s own mental structures. Teaching through exploration is a practice naturally tied to mathematical education defined in such way. The article presents the problem of organised mathematical exploration done by students in the early childhood education. It aims at giving arguments supporting the idea that despite their intellectual immaturity, children are still able to perform exploration activities, during which they show behaviours similar to those that are usually associated with professional mathematicians. The paper outlines the origins of the concept of teaching through exploration and touches on ideas of children’s mathematical exploration activity, as well as the cognitive processes in motion during learning though exploration.
dc.abstract.plWspółczesne trendy matematycznego kształcenia najmłodszych uczniów mocno podkreślają aktywność poznawczą i wskazują, że to właśnie ona jest warunkiem koniecznym prawidłowego rozwoju kompetencji matematycznych. W tym kontekście uczenie się matematyki należy rozumieć jako budowanie własnych struktur umysłowych jednostki. W tak rozumianą edukację matematyczną dobrze wpisuje się uczenie przez badanie. W artykule zaprezentowano zagadnienie zorganizowanej, matematycznej działalności badawczej uczniów na pierwszym etapie edukacyjnym. Tekst jest próbą przekonania czytelnika, że mimo niedojrzałości intelektualnej dziecko jest zdolne do prowadzenia badań, w trakcie których uruchamia zachowania zbliżone do tych przypisywanych profesjonalnym matematykom. Przedstawiono także zarys genezy koncepcji kształcenia przez badanie oraz poruszono zagadnienia matematycznej aktywności badawczej dziecka i procesów umysłowych uruchamianych w trakcie uczenia się przez badanie.
dc.contributor.authorPawlusińska, Lidia
dc.date.accessioned2024-12-06T08:20:27Z
dc.date.available2024-12-06T08:20:27Z
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 306-307
dc.description.number10
dc.description.physical295-307
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume10
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.24.015.19969
dc.identifier.eissn2450-4564
dc.identifier.issn2450-4572
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/493332
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enearly childhood education
dc.subject.enmathematical education
dc.subject.enmathematical exploration done by students
dc.subject.pledukacja wczesnoszkolna
dc.subject.pledukacja matematyczna
dc.subject.plmatematyczna aktywność badawcza ucznia
dc.subtypeArticle
dc.titleDziecko badaczem w świecie matematyki
dc.title.alternativeA child as a researcher in the world of mathematics
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogiczna
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Modern trends mathematical education of the youngest school children emphasise cognitive activity as the necessary condition for proper development of mathematical competences. In this context, learning mathematics should be understood as a formation process of the individual’s own mental structures. Teaching through exploration is a practice naturally tied to mathematical education defined in such way. The article presents the problem of organised mathematical exploration done by students in the early childhood education. It aims at giving arguments supporting the idea that despite their intellectual immaturity, children are still able to perform exploration activities, during which they show behaviours similar to those that are usually associated with professional mathematicians. The paper outlines the origins of the concept of teaching through exploration and touches on ideas of children’s mathematical exploration activity, as well as the cognitive processes in motion during learning though exploration.
dc.abstract.pl
Współczesne trendy matematycznego kształcenia najmłodszych uczniów mocno podkreślają aktywność poznawczą i wskazują, że to właśnie ona jest warunkiem koniecznym prawidłowego rozwoju kompetencji matematycznych. W tym kontekście uczenie się matematyki należy rozumieć jako budowanie własnych struktur umysłowych jednostki. W tak rozumianą edukację matematyczną dobrze wpisuje się uczenie przez badanie. W artykule zaprezentowano zagadnienie zorganizowanej, matematycznej działalności badawczej uczniów na pierwszym etapie edukacyjnym. Tekst jest próbą przekonania czytelnika, że mimo niedojrzałości intelektualnej dziecko jest zdolne do prowadzenia badań, w trakcie których uruchamia zachowania zbliżone do tych przypisywanych profesjonalnym matematykom. Przedstawiono także zarys genezy koncepcji kształcenia przez badanie oraz poruszono zagadnienia matematycznej aktywności badawczej dziecka i procesów umysłowych uruchamianych w trakcie uczenia się przez badanie.
dc.contributor.author
Pawlusińska, Lidia
dc.date.accessioned
2024-12-06T08:20:27Z
dc.date.available
2024-12-06T08:20:27Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 306-307
dc.description.number
10
dc.description.physical
295-307
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
10
dc.identifier.doi
10.4467/24504564PMP.24.015.19969
dc.identifier.eissn
2450-4564
dc.identifier.issn
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/493332
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
early childhood education
dc.subject.en
mathematical education
dc.subject.en
mathematical exploration done by students
dc.subject.pl
edukacja wczesnoszkolna
dc.subject.pl
edukacja matematyczna
dc.subject.pl
matematyczna aktywność badawcza ucznia
dc.subtype
Article
dc.title
Dziecko badaczem w świecie matematyki
dc.title.alternative
A child as a researcher in the world of mathematics
dc.title.journal
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
6
Views per month
Views per city
Krakow
4
Downloads
pawlusinska_dziecko_badaczem_w_swiecie_matematyki_2024.pdf
15