Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Dziecko badaczem w świecie matematyki
A child as a researcher in the world of mathematics
edukacja wczesnoszkolna
edukacja matematyczna
matematyczna aktywność badawcza ucznia
early childhood education
mathematical education
mathematical exploration done by students
Bibliogr. s. 306-307
Współczesne trendy matematycznego kształcenia najmłodszych uczniów mocno podkreślają aktywność poznawczą i wskazują, że to właśnie ona jest warunkiem koniecznym prawidłowego rozwoju kompetencji matematycznych. W tym kontekście uczenie się matematyki należy rozumieć jako budowanie własnych struktur umysłowych jednostki. W tak rozumianą edukację matematyczną dobrze wpisuje się uczenie przez badanie. W artykule zaprezentowano zagadnienie zorganizowanej, matematycznej działalności badawczej uczniów na pierwszym etapie edukacyjnym. Tekst jest próbą przekonania czytelnika, że mimo niedojrzałości intelektualnej dziecko jest zdolne do prowadzenia badań, w trakcie których uruchamia zachowania zbliżone do tych przypisywanych profesjonalnym matematykom. Przedstawiono także zarys genezy koncepcji kształcenia przez badanie oraz poruszono zagadnienia matematycznej aktywności badawczej dziecka i procesów umysłowych uruchamianych w trakcie uczenia się przez badanie.
Modern trends mathematical education of the youngest school children emphasise cognitive activity as the necessary condition for proper development of mathematical competences. In this context, learning mathematics should be understood as a formation process of the individual’s own mental structures. Teaching through exploration is a practice naturally tied to mathematical education defined in such way. The article presents the problem of organised mathematical exploration done by students in the early childhood education. It aims at giving arguments supporting the idea that despite their intellectual immaturity, children are still able to perform exploration activities, during which they show behaviours similar to those that are usually associated with professional mathematicians. The paper outlines the origins of the concept of teaching through exploration and touches on ideas of children’s mathematical exploration activity, as well as the cognitive processes in motion during learning though exploration.
dc.abstract.en | Modern trends mathematical education of the youngest school children emphasise cognitive activity as the necessary condition for proper development of mathematical competences. In this context, learning mathematics should be understood as a formation process of the individual’s own mental structures. Teaching through exploration is a practice naturally tied to mathematical education defined in such way. The article presents the problem of organised mathematical exploration done by students in the early childhood education. It aims at giving arguments supporting the idea that despite their intellectual immaturity, children are still able to perform exploration activities, during which they show behaviours similar to those that are usually associated with professional mathematicians. The paper outlines the origins of the concept of teaching through exploration and touches on ideas of children’s mathematical exploration activity, as well as the cognitive processes in motion during learning though exploration. | |
dc.abstract.pl | Współczesne trendy matematycznego kształcenia najmłodszych uczniów mocno podkreślają aktywność poznawczą i wskazują, że to właśnie ona jest warunkiem koniecznym prawidłowego rozwoju kompetencji matematycznych. W tym kontekście uczenie się matematyki należy rozumieć jako budowanie własnych struktur umysłowych jednostki. W tak rozumianą edukację matematyczną dobrze wpisuje się uczenie przez badanie. W artykule zaprezentowano zagadnienie zorganizowanej, matematycznej działalności badawczej uczniów na pierwszym etapie edukacyjnym. Tekst jest próbą przekonania czytelnika, że mimo niedojrzałości intelektualnej dziecko jest zdolne do prowadzenia badań, w trakcie których uruchamia zachowania zbliżone do tych przypisywanych profesjonalnym matematykom. Przedstawiono także zarys genezy koncepcji kształcenia przez badanie oraz poruszono zagadnienia matematycznej aktywności badawczej dziecka i procesów umysłowych uruchamianych w trakcie uczenia się przez badanie. | |
dc.contributor.author | Pawlusińska, Lidia | |
dc.date.accessioned | 2024-12-06T08:20:27Z | |
dc.date.available | 2024-12-06T08:20:27Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 306-307 | |
dc.description.number | 10 | |
dc.description.physical | 295-307 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 10 | |
dc.identifier.doi | 10.4467/24504564PMP.24.015.19969 | |
dc.identifier.eissn | 2450-4564 | |
dc.identifier.issn | 2450-4572 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/493332 | |
dc.language | pol | |
dc.language.container | pol | |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa | |
dc.rights.licence | CC-BY | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl | |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | early childhood education | |
dc.subject.en | mathematical education | |
dc.subject.en | mathematical exploration done by students | |
dc.subject.pl | edukacja wczesnoszkolna | |
dc.subject.pl | edukacja matematyczna | |
dc.subject.pl | matematyczna aktywność badawcza ucznia | |
dc.subtype | Article | |
dc.title | Dziecko badaczem w świecie matematyki | |
dc.title.alternative | A child as a researcher in the world of mathematics | |
dc.title.journal | Polska Myśl Pedagogiczna | |
dc.type | JournalArticle | |
dspace.entity.type | Publication | en |