Człowiek - wolność - dobro - prawda jako horyzont myślenia o wychowaniu w filozofii Józefa Tischnera

2019
journal article
article
dc.abstract.enEducation constitutes an integral part of human life because of its constant presence. Sometimes it escapes our attention, proving that it requires continuous reflection. Quite often, instead of education in its proper sense, we are dealing with indoctrination, which aims only at pragmatic goals. In this article I analyse the situation of education in Tischners philosophical-anthropological vision of the relationship between good and truth. I assume that the basic condition for consistent education is the realisation of good and truth in a specific way, with a certain dramatic dimension. The philosophy of education points to its difficulties and antinomies, to a struggle with good and truth. Tischner's philosophy of drama is most of all a search for truth; it wants to avoid a suspicion that it intends - for example in the process of education - to enclose man, his understanding and self-understanding within a certain system. In this philosophy, man is perceived as a being capable of creating himself, capable of freely choosing the values and goals for his actions. Education should therefore be perceived in a Socratic way i.e. as a dynamic process oriented towards good and truth, in which movement (aspiration) takes place from an unsatisfactory state (of moral and intellectual abilities) of the pupil to (optimal) development of their personal perfection.pl
dc.abstract.plEdukacja, a zwłaszcza wychowanie stanowi nieodłączną część ludzkiego życia, jednakże - ze względu na jej nieustanną obecność - bywa, że o niej zapominamy i naszej uwadze umyka, iż wymaga ona stałego namysłu. Często zamiast właściwie pojętej i prowadzonej edukacji mamy do czynienia z indoktrynacją, która zmierza jedynie do celów pragmatycznych. Chcę rozważyć sytuację wychowania w kontekście Tischnerowskiej wizji filozoficzno-antropologicznej relacji między dobrem a prawdą. Przyjmuję, że podstawowym warunkiem konsekwentnego wychowania jest urzeczywistnianie dobra i prawdy w konkretny - niepozbawiony dramatycznego wymiaru - sposób. Filozofia edukacji wskazuje na trudności i antynomie wychowania, które zmaga się z dobrem i prawdą. Tischnerowska filozofia dramatu jest przede wszystkim filozofią dramatu poszukiwania prawdy, chce ona uniknąć podejrzenia, że zamierza - np. w procesie wychowania - zamknąć człowieka, jego rozumienie i samorozumienie w ramach jakiegoś systemu. Człowieka postrzega się w niej jako istotę zdolną do tego, aby tworzyć samą siebie, zdolną do swobodnego wyboru wartości i celów działania. Wychowanie należy więc postrzegać na sposób sokratejski, jako dynamiczny proces, ukierunkowany na dobro i zarazem na prawdę, w którym dokonuje się ruch (dążenie) od niezadowalającego stanu (sprawności moralnych i intelektualnych) wychowanka do rozwoju (optymalnego) osobowej doskonałości.pl
dc.contributor.authorDancák, Pavolpl
dc.date.accessioned2019-12-20T10:47:36Z
dc.date.available2019-12-20T10:47:36Z
dc.date.issued2019pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 121-122pl
dc.description.number5pl
dc.description.physical109-122pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume5pl
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.19.005.11100pl
dc.identifier.eissn2450-4564pl
dc.identifier.issn2450-4572pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/129624
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enmanpl
dc.subject.enfreedompl
dc.subject.enphilosophy of educationpl
dc.subject.eneducation according to Tischnerpl
dc.subject.plczłowiekpl
dc.subject.plwolnośćpl
dc.subject.plfilozofia wychowaniapl
dc.subject.plwychowanie według Tischnerapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleCzłowiek - wolność - dobro - prawda jako horyzont myślenia o wychowaniu w filozofii Józefa Tischnerapl
dc.title.alternativeMan - freedom - good - truth as a horizon for reflecting on education in Józef Tischner's philosophypl
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogicznapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Education constitutes an integral part of human life because of its constant presence. Sometimes it escapes our attention, proving that it requires continuous reflection. Quite often, instead of education in its proper sense, we are dealing with indoctrination, which aims only at pragmatic goals. In this article I analyse the situation of education in Tischners philosophical-anthropological vision of the relationship between good and truth. I assume that the basic condition for consistent education is the realisation of good and truth in a specific way, with a certain dramatic dimension. The philosophy of education points to its difficulties and antinomies, to a struggle with good and truth. Tischner's philosophy of drama is most of all a search for truth; it wants to avoid a suspicion that it intends - for example in the process of education - to enclose man, his understanding and self-understanding within a certain system. In this philosophy, man is perceived as a being capable of creating himself, capable of freely choosing the values and goals for his actions. Education should therefore be perceived in a Socratic way i.e. as a dynamic process oriented towards good and truth, in which movement (aspiration) takes place from an unsatisfactory state (of moral and intellectual abilities) of the pupil to (optimal) development of their personal perfection.
dc.abstract.plpl
Edukacja, a zwłaszcza wychowanie stanowi nieodłączną część ludzkiego życia, jednakże - ze względu na jej nieustanną obecność - bywa, że o niej zapominamy i naszej uwadze umyka, iż wymaga ona stałego namysłu. Często zamiast właściwie pojętej i prowadzonej edukacji mamy do czynienia z indoktrynacją, która zmierza jedynie do celów pragmatycznych. Chcę rozważyć sytuację wychowania w kontekście Tischnerowskiej wizji filozoficzno-antropologicznej relacji między dobrem a prawdą. Przyjmuję, że podstawowym warunkiem konsekwentnego wychowania jest urzeczywistnianie dobra i prawdy w konkretny - niepozbawiony dramatycznego wymiaru - sposób. Filozofia edukacji wskazuje na trudności i antynomie wychowania, które zmaga się z dobrem i prawdą. Tischnerowska filozofia dramatu jest przede wszystkim filozofią dramatu poszukiwania prawdy, chce ona uniknąć podejrzenia, że zamierza - np. w procesie wychowania - zamknąć człowieka, jego rozumienie i samorozumienie w ramach jakiegoś systemu. Człowieka postrzega się w niej jako istotę zdolną do tego, aby tworzyć samą siebie, zdolną do swobodnego wyboru wartości i celów działania. Wychowanie należy więc postrzegać na sposób sokratejski, jako dynamiczny proces, ukierunkowany na dobro i zarazem na prawdę, w którym dokonuje się ruch (dążenie) od niezadowalającego stanu (sprawności moralnych i intelektualnych) wychowanka do rozwoju (optymalnego) osobowej doskonałości.
dc.contributor.authorpl
Dancák, Pavol
dc.date.accessioned
2019-12-20T10:47:36Z
dc.date.available
2019-12-20T10:47:36Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 121-122
dc.description.numberpl
5
dc.description.physicalpl
109-122
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
5
dc.identifier.doipl
10.4467/24504564PMP.19.005.11100
dc.identifier.eissnpl
2450-4564
dc.identifier.issnpl
2450-4572
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/129624
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
man
dc.subject.enpl
freedom
dc.subject.enpl
philosophy of education
dc.subject.enpl
education according to Tischner
dc.subject.plpl
człowiek
dc.subject.plpl
wolność
dc.subject.plpl
filozofia wychowania
dc.subject.plpl
wychowanie według Tischnera
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Człowiek - wolność - dobro - prawda jako horyzont myślenia o wychowaniu w filozofii Józefa Tischnera
dc.title.alternativepl
Man - freedom - good - truth as a horizon for reflecting on education in Józef Tischner's philosophy
dc.title.journalpl
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
58
Views per month
Views per city
Des Moines
6
Dublin
4
Umeå
4
Ashburn
3
Lublin
3
Poznan
2
Wroclaw
2
Zabrze
2
Boguchwala
1
Brussels
1
Downloads
dancak_czlowiek_wolnosc_dobro_prawda_2019.pdf
22
dancak_czlowiek_wolnosc_dobro_prawda_2019.odt
19