Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Człowiek - wolność - dobro - prawda jako horyzont myślenia o wychowaniu w filozofii Józefa Tischnera
Man - freedom - good - truth as a horizon for reflecting on education in Józef Tischner's philosophy
człowiek
wolność
filozofia wychowania
wychowanie według Tischnera
man
freedom
philosophy of education
education according to Tischner
Bibliogr. s. 121-122
Edukacja, a zwłaszcza wychowanie stanowi nieodłączną część ludzkiego życia, jednakże - ze względu na jej nieustanną obecność - bywa, że o niej zapominamy i naszej uwadze umyka, iż wymaga ona stałego namysłu. Często zamiast właściwie pojętej i prowadzonej edukacji mamy do czynienia z indoktrynacją, która zmierza jedynie do celów pragmatycznych. Chcę rozważyć sytuację wychowania w kontekście Tischnerowskiej wizji filozoficzno-antropologicznej relacji między dobrem a prawdą. Przyjmuję, że podstawowym warunkiem konsekwentnego wychowania jest urzeczywistnianie dobra i prawdy w konkretny - niepozbawiony dramatycznego wymiaru - sposób. Filozofia edukacji wskazuje na trudności i antynomie wychowania, które zmaga się z dobrem i prawdą. Tischnerowska filozofia dramatu jest przede wszystkim filozofią dramatu poszukiwania prawdy, chce ona uniknąć podejrzenia, że zamierza - np. w procesie wychowania - zamknąć człowieka, jego rozumienie i samorozumienie w ramach jakiegoś systemu. Człowieka postrzega się w niej jako istotę zdolną do tego, aby tworzyć samą siebie, zdolną do swobodnego wyboru wartości i celów działania. Wychowanie należy więc postrzegać na sposób sokratejski, jako dynamiczny proces, ukierunkowany na dobro i zarazem na prawdę, w którym dokonuje się ruch (dążenie) od niezadowalającego stanu (sprawności moralnych i intelektualnych) wychowanka do rozwoju (optymalnego) osobowej doskonałości.
Education constitutes an integral part of human life because of its constant presence. Sometimes it escapes our attention, proving that it requires continuous reflection. Quite often, instead of education in its proper sense, we are dealing with indoctrination, which aims only at pragmatic goals. In this article I analyse the situation of education in Tischners philosophical-anthropological vision of the relationship between good and truth. I assume that the basic condition for consistent education is the realisation of good and truth in a specific way, with a certain dramatic dimension. The philosophy of education points to its difficulties and antinomies, to a struggle with good and truth. Tischner's philosophy of drama is most of all a search for truth; it wants to avoid a suspicion that it intends - for example in the process of education - to enclose man, his understanding and self-understanding within a certain system. In this philosophy, man is perceived as a being capable of creating himself, capable of freely choosing the values and goals for his actions. Education should therefore be perceived in a Socratic way i.e. as a dynamic process oriented towards good and truth, in which movement (aspiration) takes place from an unsatisfactory state (of moral and intellectual abilities) of the pupil to (optimal) development of their personal perfection.
dc.abstract.en | Education constitutes an integral part of human life because of its constant presence. Sometimes it escapes our attention, proving that it requires continuous reflection. Quite often, instead of education in its proper sense, we are dealing with indoctrination, which aims only at pragmatic goals. In this article I analyse the situation of education in Tischners philosophical-anthropological vision of the relationship between good and truth. I assume that the basic condition for consistent education is the realisation of good and truth in a specific way, with a certain dramatic dimension. The philosophy of education points to its difficulties and antinomies, to a struggle with good and truth. Tischner's philosophy of drama is most of all a search for truth; it wants to avoid a suspicion that it intends - for example in the process of education - to enclose man, his understanding and self-understanding within a certain system. In this philosophy, man is perceived as a being capable of creating himself, capable of freely choosing the values and goals for his actions. Education should therefore be perceived in a Socratic way i.e. as a dynamic process oriented towards good and truth, in which movement (aspiration) takes place from an unsatisfactory state (of moral and intellectual abilities) of the pupil to (optimal) development of their personal perfection. | pl |
dc.abstract.pl | Edukacja, a zwłaszcza wychowanie stanowi nieodłączną część ludzkiego życia, jednakże - ze względu na jej nieustanną obecność - bywa, że o niej zapominamy i naszej uwadze umyka, iż wymaga ona stałego namysłu. Często zamiast właściwie pojętej i prowadzonej edukacji mamy do czynienia z indoktrynacją, która zmierza jedynie do celów pragmatycznych. Chcę rozważyć sytuację wychowania w kontekście Tischnerowskiej wizji filozoficzno-antropologicznej relacji między dobrem a prawdą. Przyjmuję, że podstawowym warunkiem konsekwentnego wychowania jest urzeczywistnianie dobra i prawdy w konkretny - niepozbawiony dramatycznego wymiaru - sposób. Filozofia edukacji wskazuje na trudności i antynomie wychowania, które zmaga się z dobrem i prawdą. Tischnerowska filozofia dramatu jest przede wszystkim filozofią dramatu poszukiwania prawdy, chce ona uniknąć podejrzenia, że zamierza - np. w procesie wychowania - zamknąć człowieka, jego rozumienie i samorozumienie w ramach jakiegoś systemu. Człowieka postrzega się w niej jako istotę zdolną do tego, aby tworzyć samą siebie, zdolną do swobodnego wyboru wartości i celów działania. Wychowanie należy więc postrzegać na sposób sokratejski, jako dynamiczny proces, ukierunkowany na dobro i zarazem na prawdę, w którym dokonuje się ruch (dążenie) od niezadowalającego stanu (sprawności moralnych i intelektualnych) wychowanka do rozwoju (optymalnego) osobowej doskonałości. | pl |
dc.contributor.author | Dancák, Pavol | pl |
dc.date.accessioned | 2019-12-20T10:47:36Z | |
dc.date.available | 2019-12-20T10:47:36Z | |
dc.date.issued | 2019 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 121-122 | pl |
dc.description.number | 5 | pl |
dc.description.physical | 109-122 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 5 | pl |
dc.identifier.doi | 10.4467/24504564PMP.19.005.11100 | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-4564 | pl |
dc.identifier.issn | 2450-4572 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / OP | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/129624 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.licence | CC-BY-ND | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | man | pl |
dc.subject.en | freedom | pl |
dc.subject.en | philosophy of education | pl |
dc.subject.en | education according to Tischner | pl |
dc.subject.pl | człowiek | pl |
dc.subject.pl | wolność | pl |
dc.subject.pl | filozofia wychowania | pl |
dc.subject.pl | wychowanie według Tischnera | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Człowiek - wolność - dobro - prawda jako horyzont myślenia o wychowaniu w filozofii Józefa Tischnera | pl |
dc.title.alternative | Man - freedom - good - truth as a horizon for reflecting on education in Józef Tischner's philosophy | pl |
dc.title.journal | Polska Myśl Pedagogiczna | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
58
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access