Reprezentacje dziecka w dyskursie ekologicznym studentów pedagogiki wczesnoszkolnej

2024
journal article
article
dc.abstract.enThe purpose of the article is to show the place and role of the child in the modern ecological discourse, the foundation of which becomes the acknowledgment, recognition and deep understanding of children’s rights and their new position in the world and in their relations with adults as well as nature. These narratives are juxtaposed with the reality, in which children’s rights to participation and social activism are very often taken away or significantly restricted, viewing them in terms of a vulnerable, immature being, susceptible to experiencing harm and in need of care and concern, and therefore incapable of subjective interaction and involvement in problems appropriated by adults. In the analysis of the ecological discourse relating to the role of the child in the construction of harmony in human-nature relations, a dichotomous division was applied: the child-victim ("victima") and the child-savior ("salvatore"). Given the multifaceted nature of this discourse, only selected themes with a pedagogical connotations have been featured in it. Statements and attempts to construct representations of the child in the ecological space were also based on the results of our own research, which was carried out with students of early childhood pedagogy, after a three-semester cycle of courses in natural-ecological education. The empirical material was obtained from the linguistic analysis of oral and written statements of 183 students.
dc.abstract.plW artykule podjęto próbę ukazania miejsca i roli dziecka w nowoczesnym dyskursie ekologicznym, którego fundamentem staje się przyznanie, uznanie i głębokie rozumienie praw dziecka i jego nowej pozycji w świecie oraz w relacjach z dorosłymi i przyrodą. Narracje te zderzono z rzeczywistością, w której bardzo często odbiera się lub znacząco ogranicza prawa dziecka do partycypacji i aktywizmu społecznego, postrzegając je w kategoriach istoty bezbronnej, niedojrzałej, podatnej na doświadczanie krzywdy i wymagającej opieki oraz troski, a więc niezdolnej do podmiotowego współdziałania i zaangażowania w problemy zawłaszczone przez dorosłych. W analizie dyskursu ekologicznego odnoszącego się do roli dziecka w konstrukcji harmonii w relacjach człowiek-przyroda zastosowano dychotomiczny podział: dziecko-ofiara ("victima") i dziecko-zbawca ("salvatore"). Mając na uwadze wieloaspektowość owego dyskursu, zostały w nim wyostrzone jedynie wybrane wątki o nachyleniu pedagogicznym. Konstatacje i próby konstrukcji reprezentacji dziecka w przestrzeni ekologicznej zostały oparte także na wynikach badań własnych, którymi objęto studentów pedagogiki wczesnoszkolnej, po trzysemestralnym cyklu zajęć z edukacji przyrodniczo-ekologicznej. Materiał empiryczny pozyskano z analizy językowych wypowiedzi ustnych i pisemnych 183 studentów.
dc.contributor.authorMichalak, Renata
dc.date.accessioned2024-12-03T12:07:46Z
dc.date.available2024-12-03T12:07:46Z
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 277-278
dc.description.number10
dc.description.physical257-278
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume10
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.24.014.19968
dc.identifier.eissn2450-4564
dc.identifier.issn2450-4572
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/484937
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enecological discourse
dc.subject.enchild
dc.subject.enchildhood
dc.subject.enrepresentation of the child
dc.subject.enactivism
dc.subject.pldyskurs ekologiczny
dc.subject.pldziecko
dc.subject.pldzieciństwo
dc.subject.plreprezentacja dziecka
dc.subject.plaktywizm
dc.subtypeArticle
dc.titleReprezentacje dziecka w dyskursie ekologicznym studentów pedagogiki wczesnoszkolnej
dc.title.alternativeRepresentation of the child in the environmental discourse of early childhood education students
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogiczna
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The purpose of the article is to show the place and role of the child in the modern ecological discourse, the foundation of which becomes the acknowledgment, recognition and deep understanding of children’s rights and their new position in the world and in their relations with adults as well as nature. These narratives are juxtaposed with the reality, in which children’s rights to participation and social activism are very often taken away or significantly restricted, viewing them in terms of a vulnerable, immature being, susceptible to experiencing harm and in need of care and concern, and therefore incapable of subjective interaction and involvement in problems appropriated by adults. In the analysis of the ecological discourse relating to the role of the child in the construction of harmony in human-nature relations, a dichotomous division was applied: the child-victim ("victima") and the child-savior ("salvatore"). Given the multifaceted nature of this discourse, only selected themes with a pedagogical connotations have been featured in it. Statements and attempts to construct representations of the child in the ecological space were also based on the results of our own research, which was carried out with students of early childhood pedagogy, after a three-semester cycle of courses in natural-ecological education. The empirical material was obtained from the linguistic analysis of oral and written statements of 183 students.
dc.abstract.pl
W artykule podjęto próbę ukazania miejsca i roli dziecka w nowoczesnym dyskursie ekologicznym, którego fundamentem staje się przyznanie, uznanie i głębokie rozumienie praw dziecka i jego nowej pozycji w świecie oraz w relacjach z dorosłymi i przyrodą. Narracje te zderzono z rzeczywistością, w której bardzo często odbiera się lub znacząco ogranicza prawa dziecka do partycypacji i aktywizmu społecznego, postrzegając je w kategoriach istoty bezbronnej, niedojrzałej, podatnej na doświadczanie krzywdy i wymagającej opieki oraz troski, a więc niezdolnej do podmiotowego współdziałania i zaangażowania w problemy zawłaszczone przez dorosłych. W analizie dyskursu ekologicznego odnoszącego się do roli dziecka w konstrukcji harmonii w relacjach człowiek-przyroda zastosowano dychotomiczny podział: dziecko-ofiara ("victima") i dziecko-zbawca ("salvatore"). Mając na uwadze wieloaspektowość owego dyskursu, zostały w nim wyostrzone jedynie wybrane wątki o nachyleniu pedagogicznym. Konstatacje i próby konstrukcji reprezentacji dziecka w przestrzeni ekologicznej zostały oparte także na wynikach badań własnych, którymi objęto studentów pedagogiki wczesnoszkolnej, po trzysemestralnym cyklu zajęć z edukacji przyrodniczo-ekologicznej. Materiał empiryczny pozyskano z analizy językowych wypowiedzi ustnych i pisemnych 183 studentów.
dc.contributor.author
Michalak, Renata
dc.date.accessioned
2024-12-03T12:07:46Z
dc.date.available
2024-12-03T12:07:46Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 277-278
dc.description.number
10
dc.description.physical
257-278
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
10
dc.identifier.doi
10.4467/24504564PMP.24.014.19968
dc.identifier.eissn
2450-4564
dc.identifier.issn
2450-4572
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/484937
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
ecological discourse
dc.subject.en
child
dc.subject.en
childhood
dc.subject.en
representation of the child
dc.subject.en
activism
dc.subject.pl
dyskurs ekologiczny
dc.subject.pl
dziecko
dc.subject.pl
dzieciństwo
dc.subject.pl
reprezentacja dziecka
dc.subject.pl
aktywizm
dc.subtype
Article
dc.title
Reprezentacje dziecka w dyskursie ekologicznym studentów pedagogiki wczesnoszkolnej
dc.title.alternative
Representation of the child in the environmental discourse of early childhood education students
dc.title.journal
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
6
Views per month
Views per city
Krakow
5
Downloads
michalak_reprezentacje_dziecka_w_dyskursie_ekologicznym_2024.pdf
21