Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Od poczęcia do pełnoletności – problem podmiotowości prawnej dzieci w kontekście praw człowieka
From conception to adulthood - the problem of the legal personality of children in the context of human rights
prawa dzieci, prawa człowieka, aborcja, in vitro, zarodek, pre - embrion, embrion, Janusz Korczak
human rights, children rights, abortion, in vitro, embryo
Pierwszy rozdział pracy poświęcony jest starożytności i historii podmiotowości praw dziecka. Jest to próba przedstawienia statusu dzieci w ujęciu historycznym z perspektywy prawa i moralności rzymskiej, greckiej i wczesnochrześcijańskiej. Autorka pokrótce próbuje pokazać również jak ówczesne rodziny traktowały swoje potomstwo oraz jaki był status społeczny dzieci. Posługując się powyższymi przykładami próbuje zrozumieć czy ówczesna myśl filozoficzna miała wpływ na prawodawstwo oraz czym lub kim dla filozofów było dziecko w łonie matki i jaki był jego status ontyczny. Kolejny podrozdział, oparty o wczesnochrześcijańskie dokumenty oraz przykłady biblijne, próbuje przedstawić ówczesny pogląd na płód oraz na próby jego spędzenia.Drugi rozdział opowiada o prawach dziecka w kontekście praw człowieka. Autorka zastanawia się jakie relacje zachodzą między tymi prawami, czy występuje wśród nich analogia oraz jakimi cechami te prawa się charakteryzują. Dzieci ze względu na swoją niedojrzałość potrzebują wsparcia ze strony dorosłych, dlatego też nie tylko po stronie państwa, ale i opiekunów leży obowiązek dbania o to, aby pewne podstawowe wolności i prawa były zachowane. Z jednej strony ustawodawca może zakazywać chociażby stosowania kar cielesnych i stworzyć odpowiednie struktury, które będą trzymać pieczę nad tym, aby dzieci nie były krzywdzone, jednak z drugiej strony prawa dzieci mają swój początek w domu i wśród domowników. Analizując Konstytucję, Autorka zastanawia się nad tym, jakie obowiązki nakłada na siebie państwo, które uznaje dzieci za swoich obywateli oraz czy z tej racji dzieciom przysługują wszystkie prawa zagwarantowane przez Ustawę Zasadniczą i jaki prawa te mają charakter. Ostatni podrozdział przedstawia katalog praw dziecka w oparciu o Konwencję o Prawach Dziecka.W świetle współczesnej techniki, która pozwala ingerować w rozwój płodu na poziomie preembrionu, palącym wydaje się być problem ustalenia statusu dziecka nienarodzonego. W kontekście eksperymentów przeprowadzanych na zamrożonych embrionach, wyborze płci dziecka, zabiegach aborcji i in vitro, bardzo ważny jest spór, który dotyczy istoty człowieczeństwa. Czy człowiek staje się człowiekiem w procesie rozwoju, czy też jest nim w chwili poczęcia, czy dziecko w łonie matki jest człowiekiem? Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka mówi, że dzieckiem „ jest każda istota ludzka od poczęcia do osiągnięcia pełnoletności ”, jednak pytanie o początek życia ludzkiego jest szersze i dotyka zarówno filozofii, etyki, religii, medycyny, jak i prawa. Rozdział trzeci próbuje ukazać, jak organy legislacyjne polskie i międzynarodowe, a także Kościół Katolicki podchodzą do tego problemu i w jaki sposób próbują tę kwestię rozwiązać i regulować. Rozdział ostatni dotyczy Polski i jej wpływu na rozwój praw dziecka na tle międzynarodowym. Spuścizna, którą pozostawił po sobie Janusz Korczak (nazwany później pierwszym rzecznikiem praw dzieci), pozwoliła Polsce być jednym z pierwszych krajów, który szerzej zajął się problematyką podmiotowości dzieci. Celem tego rozdziału jest analiza dzieł Janusza Korczaka po to, aby wyselekcjonować te koncepcje, które później mogły stać się inspiracją do powstania Konwencji Praw Dzieci.
The first chapter is devoted to the work of antiquity and the history of the subjectivity of children's rights. It is an attempt to present the status of children in a historical perspective of law and morality Roman, Greek and early Christian. The author also briefly attempts to show how the then family treat their offspring, and what was the social status of children. Using the above examples is trying to understand whether the contemporary philosophical thought had an impact on legislation and who or what philosophers was a child in the womb and what was its ontological status. Another section, based on early Christian documents and biblical examples, trying to present a contemporary view of the fetus and attempts to spare.The second chapter talks about the rights of the child in the context of human rights. The author wonders what relationships exist between those rights, whether there is an analogy among them, and what attributes these rights are their characteristics. Children due to their immaturity, need the support of adults, therefore, not only by the State but also the caregivers is an obligation to take care of it, that certain fundamental freedoms and rights were preserved. On the one hand, the legislator may even prohibit the use of corporal punishment and create suitable structures that will keep watch over the fact that the children were not hurt, but on the other hand, the rights of children have their origin at home and among family members. Analyzing the Constitution, the author reflects on what the obligations imposed on themselves a state that recognizes children for their citizens and that for this reason children are entitled to all the rights guaranteed by the Basic Law and what these rights are. The last section shows the catalog of the rights of the child pursuant to the Convention on the Rights of the Child.In the light of modern technology, which allows to interfere with the development of the fetus at preembrionu, burning seems to be a problem determining the status of the unborn child. In the context of experiments on frozen embryos, choosing the sex of the baby, treatments abortion and in vitro is very important dispute which concerns the essence of humanity. Can a man becomes human in the development process, or is it at the moment of conception, whether the unborn child is a human being? The Law on Ombudsman for Children says that a child "is every human being from conception until they reach adulthood," but the question about the beginning of human life is broader and touches both philosophy, ethics, religion, medicine, and law. The third chapter tries to show how the Polish legislative bodies and international, as well as the Catholic Church approach to this problem and how to try to resolve this issue and adjusted.The last chapter concerns the Polish and its impact on the development of children's rights within the international context. The legacy he left behind, Janusz Korczak (named after the first advocate for the rights of children), allowed Poland to be one of the first countries to widely dealt with issues of subjectivity children. The aim of this chapter is to analyze the works of Janusz Korczak in order to select those concepts that later could become the inspiration for the Convention on the Rights of Children.
dc.abstract.en | The first chapter is devoted to the work of antiquity and the history of the subjectivity of children's rights. It is an attempt to present the status of children in a historical perspective of law and morality Roman, Greek and early Christian. The author also briefly attempts to show how the then family treat their offspring, and what was the social status of children. Using the above examples is trying to understand whether the contemporary philosophical thought had an impact on legislation and who or what philosophers was a child in the womb and what was its ontological status. Another section, based on early Christian documents and biblical examples, trying to present a contemporary view of the fetus and attempts to spare.The second chapter talks about the rights of the child in the context of human rights. The author wonders what relationships exist between those rights, whether there is an analogy among them, and what attributes these rights are their characteristics. Children due to their immaturity, need the support of adults, therefore, not only by the State but also the caregivers is an obligation to take care of it, that certain fundamental freedoms and rights were preserved. On the one hand, the legislator may even prohibit the use of corporal punishment and create suitable structures that will keep watch over the fact that the children were not hurt, but on the other hand, the rights of children have their origin at home and among family members. Analyzing the Constitution, the author reflects on what the obligations imposed on themselves a state that recognizes children for their citizens and that for this reason children are entitled to all the rights guaranteed by the Basic Law and what these rights are. The last section shows the catalog of the rights of the child pursuant to the Convention on the Rights of the Child.In the light of modern technology, which allows to interfere with the development of the fetus at preembrionu, burning seems to be a problem determining the status of the unborn child. In the context of experiments on frozen embryos, choosing the sex of the baby, treatments abortion and in vitro is very important dispute which concerns the essence of humanity. Can a man becomes human in the development process, or is it at the moment of conception, whether the unborn child is a human being? The Law on Ombudsman for Children says that a child "is every human being from conception until they reach adulthood," but the question about the beginning of human life is broader and touches both philosophy, ethics, religion, medicine, and law. The third chapter tries to show how the Polish legislative bodies and international, as well as the Catholic Church approach to this problem and how to try to resolve this issue and adjusted.The last chapter concerns the Polish and its impact on the development of children's rights within the international context. The legacy he left behind, Janusz Korczak (named after the first advocate for the rights of children), allowed Poland to be one of the first countries to widely dealt with issues of subjectivity children. The aim of this chapter is to analyze the works of Janusz Korczak in order to select those concepts that later could become the inspiration for the Convention on the Rights of Children. | pl |
dc.abstract.pl | Pierwszy rozdział pracy poświęcony jest starożytności i historii podmiotowości praw dziecka. Jest to próba przedstawienia statusu dzieci w ujęciu historycznym z perspektywy prawa i moralności rzymskiej, greckiej i wczesnochrześcijańskiej. Autorka pokrótce próbuje pokazać również jak ówczesne rodziny traktowały swoje potomstwo oraz jaki był status społeczny dzieci. Posługując się powyższymi przykładami próbuje zrozumieć czy ówczesna myśl filozoficzna miała wpływ na prawodawstwo oraz czym lub kim dla filozofów było dziecko w łonie matki i jaki był jego status ontyczny. Kolejny podrozdział, oparty o wczesnochrześcijańskie dokumenty oraz przykłady biblijne, próbuje przedstawić ówczesny pogląd na płód oraz na próby jego spędzenia.Drugi rozdział opowiada o prawach dziecka w kontekście praw człowieka. Autorka zastanawia się jakie relacje zachodzą między tymi prawami, czy występuje wśród nich analogia oraz jakimi cechami te prawa się charakteryzują. Dzieci ze względu na swoją niedojrzałość potrzebują wsparcia ze strony dorosłych, dlatego też nie tylko po stronie państwa, ale i opiekunów leży obowiązek dbania o to, aby pewne podstawowe wolności i prawa były zachowane. Z jednej strony ustawodawca może zakazywać chociażby stosowania kar cielesnych i stworzyć odpowiednie struktury, które będą trzymać pieczę nad tym, aby dzieci nie były krzywdzone, jednak z drugiej strony prawa dzieci mają swój początek w domu i wśród domowników. Analizując Konstytucję, Autorka zastanawia się nad tym, jakie obowiązki nakłada na siebie państwo, które uznaje dzieci za swoich obywateli oraz czy z tej racji dzieciom przysługują wszystkie prawa zagwarantowane przez Ustawę Zasadniczą i jaki prawa te mają charakter. Ostatni podrozdział przedstawia katalog praw dziecka w oparciu o Konwencję o Prawach Dziecka.W świetle współczesnej techniki, która pozwala ingerować w rozwój płodu na poziomie preembrionu, palącym wydaje się być problem ustalenia statusu dziecka nienarodzonego. W kontekście eksperymentów przeprowadzanych na zamrożonych embrionach, wyborze płci dziecka, zabiegach aborcji i in vitro, bardzo ważny jest spór, który dotyczy istoty człowieczeństwa. Czy człowiek staje się człowiekiem w procesie rozwoju, czy też jest nim w chwili poczęcia, czy dziecko w łonie matki jest człowiekiem? Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka mówi, że dzieckiem „ jest każda istota ludzka od poczęcia do osiągnięcia pełnoletności ”, jednak pytanie o początek życia ludzkiego jest szersze i dotyka zarówno filozofii, etyki, religii, medycyny, jak i prawa. Rozdział trzeci próbuje ukazać, jak organy legislacyjne polskie i międzynarodowe, a także Kościół Katolicki podchodzą do tego problemu i w jaki sposób próbują tę kwestię rozwiązać i regulować. Rozdział ostatni dotyczy Polski i jej wpływu na rozwój praw dziecka na tle międzynarodowym. Spuścizna, którą pozostawił po sobie Janusz Korczak (nazwany później pierwszym rzecznikiem praw dzieci), pozwoliła Polsce być jednym z pierwszych krajów, który szerzej zajął się problematyką podmiotowości dzieci. Celem tego rozdziału jest analiza dzieł Janusza Korczaka po to, aby wyselekcjonować te koncepcje, które później mogły stać się inspiracją do powstania Konwencji Praw Dzieci. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Czubik, Paweł - 127674 | pl |
dc.contributor.author | Leńczuk, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Burek, Wojciech - 171965 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czubik, Paweł - 127674 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T18:08:42Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T18:08:42Z | |
dc.date.submitted | 2015-09-29 | pl |
dc.fieldofstudy | europeistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-101041-113730 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208072 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | human rights, children rights, abortion, in vitro, embryo | pl |
dc.subject.pl | prawa dzieci, prawa człowieka, aborcja, in vitro, zarodek, pre - embrion, embrion, Janusz Korczak | pl |
dc.title | Od poczęcia do pełnoletności – problem podmiotowości prawnej dzieci w kontekście praw człowieka | pl |
dc.title.alternative | From conception to adulthood - the problem of the legal personality of children in the context of human rights | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |