Retrospektywna ocena postaw rodzicielskich a samoocena i radzenie sobie ze stresem u studentów z niepełnosprawnością ruchową.

master
dc.abstract.enThe main area of interest discussed in my thesis was family and the retrospective assessment of parental attitudes according to self-appraisal and ability to cope with stress among students with disabilities. The given aspects were the basis of the theoretical discussion as well as the starting point of the conducted research. The aim of the study was to check whether there is any relationship between the retrospective assessment of parental attitudes and the methods of coping with stress among students with physical disabilities. The main hypotheses were aimed at proving that there exists some relationship between: the retrospective assessment of the mother’s attitude and self-appraisal, coping with stress and also between the retrospective assessment of the father’s attitude and self-appraisal and coping with stress among student with physical disabilities. The research was conducted individually on thirty students with physical disabilities aged between 20 and 32 years old. In order to verify the stated hypotheses the following methods of researching were applied: The Parental Attitude Scale created by M. Plopa – version concerning the mothers’ and fathers’ attitudes separately, which aimed at examining relationships and attitudes of parents in relation to students in the past; The Tennessee Self-Concept Scale developed by W. H. Fitts was used in order to define the level of self-appraisal and its particular aspects; and Coping Inventory of Stressful Situations translated into Polish by J. Strelau, P. Szczepaniak and K. Wrześniewski was used to examine the methods of coping with stress.The results of the research had been analysed and interpreted, and then the conclusions were drawn. The retrospective assessment of the relationships with parents proved that there is a relationship between the mother’s and father’s attitude of acceptance, excessive demands and inconsistency and the particular elements of self-appraisal. Furthermore, it was also proved that there is a relationship between the mother’s attitude of acceptance, autonomy and inconsistency and the particular methods of coping with stress. What is more, the father’s retrospective attitude, excessive demands, autonomy and inconsistency were connected to the particular methods of coping with stress as well.pl
dc.abstract.otherGłównym obszarem moich zainteresowań była rodzina a dokładnie retrospektywna ocena postaw rodziców oraz jej związek z samooceną i radzeniem sobie ze stresem u studentów z niepełnosprawnością ruchową.Dane aspekty były podstawą rozważań teoretycznych jak również punktem wyjścia do przeprowadzonych badań.Celem pracy było sprawdzenie, czy istnieje związek pomiędzy oceną retrospektywnych postaw rodzicielskich a poziomem samooceny oraz stylem radzenia sobie ze stresem u studentów z niepełnosprawnością ruchową. Główne hipotezy miały na celu dowiedzenie związku pomiędzy: retrospektywną oceną postawy matki a samooceną, radzeniem sobie ze stresem jak również retrospektywną oceną postawy ojca a samooceną, radzeniem sobie ze stresem u studentów z niepełnosprawnością ruchową.W badaniach, które były przeprowadzone indywidualnie brało udział 30 studentów z niepełnosprawnością ruchową w wieku między 20 a 32 rokiem .W celu weryfikacji postawionych hipotez zastosowano następujące metody badawcze:Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodzicielskich M. Plopy w wersji dotyczącej osobno postaw matek i ojców, w celu zbadania relacji oraz postaw rodziców wobec studentów w przeszłości. Do określenia poziomu samooceny i jej poszczególnych aspektów użyto Skali Badania Obrazu Własnej Osoby W.H. Fittsa. Natomiast do zbadania stylu radzenia sobie ze stresem wybrano Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych przetłumaczony przez J. Strelau,, P. Szczepaniaak, K. Wrześniewski.Wyniki, poddano analizie , zinterpretowano a na ich podstawie wysunięto wnioski. W retrospektywnej ocenie relacji z rodzicami został wykazany związek pomiędzy postawą akceptacji, nadmiernego wymagania i niekonsekwencji ze strony matki oraz ze strony ojca, które to są związane z poszczególnymi elementami samooceny. Jak również wykazano związek pomiędzy postawą akceptującą, autonomii, niekonsekwentną matki a poszczególnymi stylami radzenia sobie ze stresem. Retrospektywna postawa; nadmiernie wymagająca, autonomii, niekonsekwencji ojca była związana z poszczególnymi stylami radzenia sobie ze stresem.WprowadzenieRodzina jest naturalnym pierwszym środowiskiem życia człowieka , w którym to rodzice jako pierwsi wpływają na kształtowanie się rozwoju, osobowości dziecka. Ten wpływ można przedstawić jako rozległy, który oddziaływa m.in. na kształtowanie się jego równowagi uczuciowej, dojrzałości społecznej, rozwój funkcji poznawczych a następnie osiągnięć szkolnych jak również na stosunek do samego siebie oraz grupy.Ponieważ rodzina jest uważana jako system, względnie autonomiczny, funkcjonalny układ społeczny, który chroni swe istnienie i dąży do rozwoju a nie jest prostym związkiem poszczególnych osób to oddziaływania tzw. niezamierzone ujawniające się przede wszystkim we wzajemnych stosunkach poszczególnych członków rodziny wobec siebie a szczególnie w stosunku rodziców do dzieci, nazywane mianem postaw rodzicielskich nie można traktować w oderwaniu od szerszego tła życia rodzinnego. Każda choroba dziecka jest wydarzeniem w życiu rodziny , wydarzeniem przykrym który zaburza życie rodzinne. Będący zagrożeniem dla integralności rodziny oraz zakłócać jej procesy rozwojowe. Niepełnosprawność jest poważnym problemem stanowiącym trudne wyzwanie i wiąże się z rozmaitymi obciążeniami jednak nie przekreśla to szans na szczęśliwe życie. Ważne jest więc rozwijanie, potęgowania w rodzinach zaufania we własne siły i możliwości radzenia sobie z problemami wynikającymi z niepełnosprawności dziecka dla dobra jego i całej rodziny. W związku z faktem, że obszarem zainteresowań autora są zagadnienia związane z środowiskiem rodzinnym osób z niepełnosprawnością ruchową w tym wpływem relacji rodziców z dzieckiem na ich indywidualny rozwój. Dlatego w danej pracy postanowiono zająć się postawami rodzicielskimi, które wpływają na osobowość, w tym samoocenę jak również na prezentowane style radzenia sobie ze stresem przez studentów z niepełnosprawnością ruchową.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorWasilewska, Monika - 132543 pl
dc.contributor.authorBanasik, Kingapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerPilecka, Barbara - 131406 pl
dc.contributor.reviewerWasilewska, Monika - 132543 pl
dc.date.accessioned2020-07-20T20:46:42Z
dc.date.available2020-07-20T20:46:42Z
dc.date.submitted2011-11-30pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-62038-88867pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/175576
dc.subject.enThe retrospective assessment of parental\nselfaprisal ability to cope with stress \nstudents with disabilitiespl
dc.subject.otherretrospektywne postawy rodzicówsamoocenaradzenie sobie ze stresemniepełnosprawność ruchowapl
dc.titleRetrospektywna ocena postaw rodzicielskich a samoocena i radzenie sobie ze stresem u studentów z niepełnosprawnością ruchową.pl
dc.title.alternativeThe retrospective assessment of parental attitudes according to selfaprisal and ability to cope with stress among students with disabilities.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main area of interest discussed in my thesis was family and the retrospective assessment of parental attitudes according to self-appraisal and ability to cope with stress among students with disabilities. The given aspects were the basis of the theoretical discussion as well as the starting point of the conducted research. The aim of the study was to check whether there is any relationship between the retrospective assessment of parental attitudes and the methods of coping with stress among students with physical disabilities. The main hypotheses were aimed at proving that there exists some relationship between: the retrospective assessment of the mother’s attitude and self-appraisal, coping with stress and also between the retrospective assessment of the father’s attitude and self-appraisal and coping with stress among student with physical disabilities. The research was conducted individually on thirty students with physical disabilities aged between 20 and 32 years old. In order to verify the stated hypotheses the following methods of researching were applied: The Parental Attitude Scale created by M. Plopa – version concerning the mothers’ and fathers’ attitudes separately, which aimed at examining relationships and attitudes of parents in relation to students in the past; The Tennessee Self-Concept Scale developed by W. H. Fitts was used in order to define the level of self-appraisal and its particular aspects; and Coping Inventory of Stressful Situations translated into Polish by J. Strelau, P. Szczepaniak and K. Wrześniewski was used to examine the methods of coping with stress.The results of the research had been analysed and interpreted, and then the conclusions were drawn. The retrospective assessment of the relationships with parents proved that there is a relationship between the mother’s and father’s attitude of acceptance, excessive demands and inconsistency and the particular elements of self-appraisal. Furthermore, it was also proved that there is a relationship between the mother’s attitude of acceptance, autonomy and inconsistency and the particular methods of coping with stress. What is more, the father’s retrospective attitude, excessive demands, autonomy and inconsistency were connected to the particular methods of coping with stress as well.
dc.abstract.otherpl
Głównym obszarem moich zainteresowań była rodzina a dokładnie retrospektywna ocena postaw rodziców oraz jej związek z samooceną i radzeniem sobie ze stresem u studentów z niepełnosprawnością ruchową.Dane aspekty były podstawą rozważań teoretycznych jak również punktem wyjścia do przeprowadzonych badań.Celem pracy było sprawdzenie, czy istnieje związek pomiędzy oceną retrospektywnych postaw rodzicielskich a poziomem samooceny oraz stylem radzenia sobie ze stresem u studentów z niepełnosprawnością ruchową. Główne hipotezy miały na celu dowiedzenie związku pomiędzy: retrospektywną oceną postawy matki a samooceną, radzeniem sobie ze stresem jak również retrospektywną oceną postawy ojca a samooceną, radzeniem sobie ze stresem u studentów z niepełnosprawnością ruchową.W badaniach, które były przeprowadzone indywidualnie brało udział 30 studentów z niepełnosprawnością ruchową w wieku między 20 a 32 rokiem .W celu weryfikacji postawionych hipotez zastosowano następujące metody badawcze:Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodzicielskich M. Plopy w wersji dotyczącej osobno postaw matek i ojców, w celu zbadania relacji oraz postaw rodziców wobec studentów w przeszłości. Do określenia poziomu samooceny i jej poszczególnych aspektów użyto Skali Badania Obrazu Własnej Osoby W.H. Fittsa. Natomiast do zbadania stylu radzenia sobie ze stresem wybrano Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych przetłumaczony przez J. Strelau,, P. Szczepaniaak, K. Wrześniewski.Wyniki, poddano analizie , zinterpretowano a na ich podstawie wysunięto wnioski. W retrospektywnej ocenie relacji z rodzicami został wykazany związek pomiędzy postawą akceptacji, nadmiernego wymagania i niekonsekwencji ze strony matki oraz ze strony ojca, które to są związane z poszczególnymi elementami samooceny. Jak również wykazano związek pomiędzy postawą akceptującą, autonomii, niekonsekwentną matki a poszczególnymi stylami radzenia sobie ze stresem. Retrospektywna postawa; nadmiernie wymagająca, autonomii, niekonsekwencji ojca była związana z poszczególnymi stylami radzenia sobie ze stresem.WprowadzenieRodzina jest naturalnym pierwszym środowiskiem życia człowieka , w którym to rodzice jako pierwsi wpływają na kształtowanie się rozwoju, osobowości dziecka. Ten wpływ można przedstawić jako rozległy, który oddziaływa m.in. na kształtowanie się jego równowagi uczuciowej, dojrzałości społecznej, rozwój funkcji poznawczych a następnie osiągnięć szkolnych jak również na stosunek do samego siebie oraz grupy.Ponieważ rodzina jest uważana jako system, względnie autonomiczny, funkcjonalny układ społeczny, który chroni swe istnienie i dąży do rozwoju a nie jest prostym związkiem poszczególnych osób to oddziaływania tzw. niezamierzone ujawniające się przede wszystkim we wzajemnych stosunkach poszczególnych członków rodziny wobec siebie a szczególnie w stosunku rodziców do dzieci, nazywane mianem postaw rodzicielskich nie można traktować w oderwaniu od szerszego tła życia rodzinnego. Każda choroba dziecka jest wydarzeniem w życiu rodziny , wydarzeniem przykrym który zaburza życie rodzinne. Będący zagrożeniem dla integralności rodziny oraz zakłócać jej procesy rozwojowe. Niepełnosprawność jest poważnym problemem stanowiącym trudne wyzwanie i wiąże się z rozmaitymi obciążeniami jednak nie przekreśla to szans na szczęśliwe życie. Ważne jest więc rozwijanie, potęgowania w rodzinach zaufania we własne siły i możliwości radzenia sobie z problemami wynikającymi z niepełnosprawności dziecka dla dobra jego i całej rodziny. W związku z faktem, że obszarem zainteresowań autora są zagadnienia związane z środowiskiem rodzinnym osób z niepełnosprawnością ruchową w tym wpływem relacji rodziców z dzieckiem na ich indywidualny rozwój. Dlatego w danej pracy postanowiono zająć się postawami rodzicielskimi, które wpływają na osobowość, w tym samoocenę jak również na prezentowane style radzenia sobie ze stresem przez studentów z niepełnosprawnością ruchową.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Wasilewska, Monika - 132543
dc.contributor.authorpl
Banasik, Kinga
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Pilecka, Barbara - 131406
dc.contributor.reviewerpl
Wasilewska, Monika - 132543
dc.date.accessioned
2020-07-20T20:46:42Z
dc.date.available
2020-07-20T20:46:42Z
dc.date.submittedpl
2011-11-30
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-62038-88867
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/175576
dc.subject.enpl
The retrospective assessment of parental\nselfaprisal ability to cope with stress \nstudents with disabilities
dc.subject.otherpl
retrospektywne postawy rodzicówsamoocenaradzenie sobie ze stresemniepełnosprawność ruchowa
dc.titlepl
Retrospektywna ocena postaw rodzicielskich a samoocena i radzenie sobie ze stresem u studentów z niepełnosprawnością ruchową.
dc.title.alternativepl
The retrospective assessment of parental attitudes according to selfaprisal and ability to cope with stress among students with disabilities.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available