Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Metody badania jakości pracy wśród personelu medycznego - przegląd literatury.
Methods of work quality assessment among medical personnel - literature review.
bezpieczeństwo pacjenta- 16400 wyników2. satysfakcja z opieki- 12000 wyników3. poczucie bezpieczeństwa-12800 wyników4. zgłaszanie zdarzeń niepożądanych- 28700 wyników5. wypalenie zawodowe-4060 wyników6. wypalenie zawodowe u pracowników służby zdrowia- 1240 wyników7. nasilony stres w pracy-5890 wyników8. metody oceny dostępności przestrzennej usług-17800 wyników9. dostępność do usług medycznych-6550 wyników10. metoda SERVQUAL-7270 wyników11. satysfakcja pacjenta- 2160 wyników12. efektywność kliniczna-8120 wyników13. efektywność leczenia- 9970 wyników14. średni czas pobytu w szpitalu- 4310 wyników15. zgony możliwe do uniknięcia- 2790 wyników16. ocena dostępu do lekarza- 16300 wyników
wjęzykuangielskim:1. patient's safety- 3600 results2. satisfaction with care- 20 000 results3. professional burnout for healthcare professionals- 148 results4. increased stress at work- 172 000 results5. methods of accesing the spatial availability of services- 405 000 results6. SERVQUAL method- 17 900 results7. patient’s satisfaction- 2540 000 results8. PATH WHO- 6800 results
Wstęp:Jakość pracy personelu medycznego jest niebywale istotnym elementem w pracysłużb medycznych.Każdy zawód oraz pełniona funkcja inaczej definiuje pojęcie jakości.Jakości zmierzyć się nie da ale można ocenić obszary jakie obejmuje Każdy z wymienionychobszarów posiada swoje mierniki i metody oceny.Ratownik, lekarz czy pielęgniarka przezcały czas jest narażony na stres. Długotrwały stres prowadzi do występowania ZespołuWypalenia Zawodowego który obniża wydajność pracownika a w konsekwencji poziomjakości wykonywanych usług.. Pacjent ma honorowe miejsce w systemie oceny jakości służbmedycznych. Jest bezpośrednim odbiorcą usługi a jego opinia wpływa na postrzeganie nietylko profesjonalisty medycznego ale całej jednostki ochrony zdrowia. Stanowi wyznacznikkierunku poprawy jakości usługi i dążenia do doskonałości.Cel Pracy: Celem był przeglądliteratury dotyczącej metody oceny jakości pracy służb medycznych . Porównano metodyoceny jakości pracy w następujących obszarach:efektywność, wydajność, bezpieczeństwo,dostęp do usług, dostosowanie świadczeń do indywidualnych potrzeb pacjentów i równość wdostępie do świadczeń. . Metody: Badania zaprezentowane w pracy magisterskiej zostałydobrane za pomocą przeglądu literatury metod oceny jakości pracy personelu medycznego.Artykuły szukano za pomocą słów kluczowych w języku polskim i angielskim w bazieGoogle Scholar. Wyniki: Wybrane metody oceny jakości pracy dzielą się na stosowanewśród pacjentów w celu poznania ich subiektywnych spostrzeżeń na temat procesuświadczenia usługi np. ankieta SERVQUAL, obrazujące punkt widzenia personelumedycznego w związku ze sprawą postrzegania poszczególnych aspektów pracy mającychistotny wpływ na całokształt realizowanej usługi np. bezpieczeństwo pacjenta ( Patient SafetyCulture) czy stosunek do pracy( Maslach Burnout Inventory) oraz narzędzia oceniającesprawność systemu pod kątem dostępności przestrzennej i organizacyjnej .Każda placówkamoże stworzyć własny kwestionariusz lub korzystać z wystandaryzowanych metod ocenyposzczególnych aspektów jakości pracy personelu medycznego .Wnioski: Każda z metod maswoje wady i zalety. Należy pamiętać że pacjent i jego opinia zajmują szczególne miejsce wkształtowaniu działań udoskonalających jakość pracy. Metody wyznaczają kierunek działańnaprawczych i powinny być systematycznie stosowane
SUMMARYIntroduction:The quality of medical personnel and the exact quality of service is an extremely important element in the work of the medical services. Every profession and function defines differently the concept of quality. It is impossible to measure quality, but we can assess the areas which it covers. Each area has its own measures and methods of assessment. A paramedic, a doctor or a nurse are constantly exposed to stress. Prolonged stress leads to Burnout Syndrome, which can lower a worker’s efficiency and, in consequence, the level of performed services. Patients have a privileged position in the system of medical services. They are direct receivers and their opinion influences the perception, not only of a medical professional, but also of a whole healthcare unit. It constitutes a benchmark for the direction of service quality improvement and pursuit of perfection.The objective of research: The aim of research was to review scientific literature concerning methods of medical services quality assessment. Methods of services quality assessment were compared in the following areas: effectiveness, safety, services availability, adjustment of services for patients’ individual needs and equality in the access to services. Methods: The research presented in the masters dissertation were selected through the review of literature concerning methods of medical personnel work quality assessment. The articles were searched using keywords in the Polish and English language in Google Scholar Bare. Results: Chosen methods of work quality assessment are divided into methods applied to patients in order to obtain their subjective perception concerning the process of services - SERVQUAL survey, methods presenting the point of view of medical personnel concerning the perception of individual work aspects influencing the entirety of rendered services, e.g. Patient Safety Culture or Maslach Burnout Inventory, and the tools assessing system efficiency in the aspect of space and organisational accessibility. Each facility can create its own questionnaire or use standardised assessment methods for particular aspects of medical personnel work quality. Conclusions: All methods have their own advantages and disadvantages as well as different application depending on the researcher's needs. It should be underlined that patients and their opinion have a special position in shaping activities improving work quality. Methods determine the direction of corrective actions and should be applied on a regular basis.
dc.abstract.en | SUMMARYIntroduction:The quality of medical personnel and the exact quality of service is an extremely important element in the work of the medical services. Every profession and function defines differently the concept of quality. It is impossible to measure quality, but we can assess the areas which it covers. Each area has its own measures and methods of assessment. A paramedic, a doctor or a nurse are constantly exposed to stress. Prolonged stress leads to Burnout Syndrome, which can lower a worker’s efficiency and, in consequence, the level of performed services. Patients have a privileged position in the system of medical services. They are direct receivers and their opinion influences the perception, not only of a medical professional, but also of a whole healthcare unit. It constitutes a benchmark for the direction of service quality improvement and pursuit of perfection.The objective of research: The aim of research was to review scientific literature concerning methods of medical services quality assessment. Methods of services quality assessment were compared in the following areas: effectiveness, safety, services availability, adjustment of services for patients’ individual needs and equality in the access to services. Methods: The research presented in the masters dissertation were selected through the review of literature concerning methods of medical personnel work quality assessment. The articles were searched using keywords in the Polish and English language in Google Scholar Bare. Results: Chosen methods of work quality assessment are divided into methods applied to patients in order to obtain their subjective perception concerning the process of services - SERVQUAL survey, methods presenting the point of view of medical personnel concerning the perception of individual work aspects influencing the entirety of rendered services, e.g. Patient Safety Culture or Maslach Burnout Inventory, and the tools assessing system efficiency in the aspect of space and organisational accessibility. Each facility can create its own questionnaire or use standardised assessment methods for particular aspects of medical personnel work quality. Conclusions: All methods have their own advantages and disadvantages as well as different application depending on the researcher's needs. It should be underlined that patients and their opinion have a special position in shaping activities improving work quality. Methods determine the direction of corrective actions and should be applied on a regular basis. | pl |
dc.abstract.pl | Wstęp:Jakość pracy personelu medycznego jest niebywale istotnym elementem w pracysłużb medycznych.Każdy zawód oraz pełniona funkcja inaczej definiuje pojęcie jakości.Jakości zmierzyć się nie da ale można ocenić obszary jakie obejmuje Każdy z wymienionychobszarów posiada swoje mierniki i metody oceny.Ratownik, lekarz czy pielęgniarka przezcały czas jest narażony na stres. Długotrwały stres prowadzi do występowania ZespołuWypalenia Zawodowego który obniża wydajność pracownika a w konsekwencji poziomjakości wykonywanych usług.. Pacjent ma honorowe miejsce w systemie oceny jakości służbmedycznych. Jest bezpośrednim odbiorcą usługi a jego opinia wpływa na postrzeganie nietylko profesjonalisty medycznego ale całej jednostki ochrony zdrowia. Stanowi wyznacznikkierunku poprawy jakości usługi i dążenia do doskonałości.Cel Pracy: Celem był przeglądliteratury dotyczącej metody oceny jakości pracy służb medycznych . Porównano metodyoceny jakości pracy w następujących obszarach:efektywność, wydajność, bezpieczeństwo,dostęp do usług, dostosowanie świadczeń do indywidualnych potrzeb pacjentów i równość wdostępie do świadczeń. . Metody: Badania zaprezentowane w pracy magisterskiej zostałydobrane za pomocą przeglądu literatury metod oceny jakości pracy personelu medycznego.Artykuły szukano za pomocą słów kluczowych w języku polskim i angielskim w bazieGoogle Scholar. Wyniki: Wybrane metody oceny jakości pracy dzielą się na stosowanewśród pacjentów w celu poznania ich subiektywnych spostrzeżeń na temat procesuświadczenia usługi np. ankieta SERVQUAL, obrazujące punkt widzenia personelumedycznego w związku ze sprawą postrzegania poszczególnych aspektów pracy mającychistotny wpływ na całokształt realizowanej usługi np. bezpieczeństwo pacjenta ( Patient SafetyCulture) czy stosunek do pracy( Maslach Burnout Inventory) oraz narzędzia oceniającesprawność systemu pod kątem dostępności przestrzennej i organizacyjnej .Każda placówkamoże stworzyć własny kwestionariusz lub korzystać z wystandaryzowanych metod ocenyposzczególnych aspektów jakości pracy personelu medycznego .Wnioski: Każda z metod maswoje wady i zalety. Należy pamiętać że pacjent i jego opinia zajmują szczególne miejsce wkształtowaniu działań udoskonalających jakość pracy. Metody wyznaczają kierunek działańnaprawczych i powinny być systematycznie stosowane | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Topór-Mądry, Roman - 133677 | pl |
dc.contributor.author | Seweryńska, Angelika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Topór-Mądry, Roman - 133677 | pl |
dc.contributor.reviewer | Niedźwiedzka, Barbara - 131128 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T11:18:14Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T11:18:14Z | |
dc.date.submitted | 2017-10-26 | pl |
dc.fieldofstudy | zdrowie publiczne | pl |
dc.identifier.apd | diploma-118770-215514 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/223809 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | wjęzykuangielskim:1. patient's safety- 3600 results2. satisfaction with care- 20 000 results3. professional burnout for healthcare professionals- 148 results4. increased stress at work- 172 000 results5. methods of accesing the spatial availability of services- 405 000 results6. SERVQUAL method- 17 900 results7. patient’s satisfaction- 2540 000 results8. PATH WHO- 6800 results | pl |
dc.subject.pl | bezpieczeństwo pacjenta- 16400 wyników2. satysfakcja z opieki- 12000 wyników3. poczucie bezpieczeństwa-12800 wyników4. zgłaszanie zdarzeń niepożądanych- 28700 wyników5. wypalenie zawodowe-4060 wyników6. wypalenie zawodowe u pracowników służby zdrowia- 1240 wyników7. nasilony stres w pracy-5890 wyników8. metody oceny dostępności przestrzennej usług-17800 wyników9. dostępność do usług medycznych-6550 wyników10. metoda SERVQUAL-7270 wyników11. satysfakcja pacjenta- 2160 wyników12. efektywność kliniczna-8120 wyników13. efektywność leczenia- 9970 wyników14. średni czas pobytu w szpitalu- 4310 wyników15. zgony możliwe do uniknięcia- 2790 wyników16. ocena dostępu do lekarza- 16300 wyników | pl |
dc.title | Metody badania jakości pracy wśród personelu medycznego - przegląd literatury. | pl |
dc.title.alternative | Methods of work quality assessment among medical personnel - literature review. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |