Sposoby motywowania i gratyfikacji pracowników, jako metoda na zmniejszenie rotacji

master
dc.abstract.enThe master's thesis discusses the essence of motivating employees within an organization and its impact on retaining them in the company. The author defines the concept of motivation, presents various methods of its application, and discusses selected theories in this field. The study also focuses on the role of the employee in the motivation process and the influence of communication and organizational culture on employee motivation.The aim of the thesis is to answer several key questions. The study aimed to verify whether employees in a rapidly changing organization feel appreciated by their superiors and whether they experience job satisfaction. The research results indicate that employees who feel appreciated have a similar level of job satisfaction from their work.The thesis emphasizes the diversity of benefits offered by organizations. Research shows that employees value standard benefits such as private medical care and a multisport card, but they also place a strong emphasis on training and personal development. Remote work is not considered a significant factor in choosing a workplace, which may be due to the characteristics of the respondents' positions.Contemporary employees do not commit to one employer as long-term as they used to. Nevertheless, a sense of job security remains important for many respondents. The pandemic does not seem to have a significant impact on preferences for remote work.Employers must take into account many factors when creating motivational systems, such as the type and group of employees, as well as clear communication of expectations. Good communication was considered a key factor by some respondents, and its absence can have a negative impact on the workplace atmosphere.pl
dc.abstract.plPraca omawia istotę motywowania pracowników w organizacji oraz jego wpływ na zatrzymanie ich w firmie. Autor definiuje pojęcie motywacji, przedstawia różne metody jej stosowania i omawia wybrane teorie z tego zakresu. Badanie skupia się także na roli pracownika w procesie motywacji oraz wpływie komunikacji i kultury organizacyjnej na motywację pracowników.Celem pracy jest odpowiedź na kilka kluczowych pytań. Badanie miało na celu zweryfikowanie, czy pracownicy organizacji o rosnącej dynamice czują się doceniani przez swoich przełożonych i czy odczuwają satysfakcję z pracy. Wyniki badania wskazują, że pracownicy, którzy czują się doceniani, mają podobny poziom satysfakcji z wykonywanej pracy.Praca podkreśla różnorodność benefitów oferowanych przez organizacje. Badania wykazują, że pracownicy cenią sobie standardowe świadczenia, takie jak prywatna opieka medyczna i karta multisport, ale również kładą duży nacisk na szkolenia i rozwój osobisty. Praca zdalna nie jest uważana za istotny czynnik przy wyborze miejsca pracy, co może wynikać z charakterystyki stanowisk respondentów.Współcześni pracownicy nie związują się tak długotrwale z jednym pracodawcą, jak wcześniej. Niemniej jednak poczucie pewności zatrudnienia pozostaje ważne dla wielu respondentów. Pandemia nie wydaje się aby miała znaczącego wpływu na preferencje dotyczące pracy zdalnej.Pracodawcy muszą uwzględnić wiele czynników tworząc systemy motywacyjne, takie jak rodzaj i grupa pracowników oraz jasna komunikacja oczekiwań. Dobra komunikacja była uważana za kluczowy czynnik przez część respondentów, a jej brak może wpłynąć negatywnie na atmosferę w miejscu pracy.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBugaj, Justyna - 161421 pl
dc.contributor.authorKostrz, Jakubpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerBudzanowska-Drzewiecka, Małgorzata - 174223 pl
dc.contributor.reviewerBugaj, Justyna - 161421 pl
dc.date.accessioned2023-10-23T21:34:55Z
dc.date.available2023-10-23T21:34:55Z
dc.date.submitted2023-10-20pl
dc.fieldofstudyzarządzanie - psychologia w zarządzaniupl
dc.identifier.apddiploma-157393-287822pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/321809
dc.languagepolpl
dc.subject.enBenefits, Motivation, Employee Turnover, Employee, Processespl
dc.subject.plBenefity, Motywacja, Rotacja, Pracownik, Procesy,pl
dc.titleSposoby motywowania i gratyfikacji pracowników, jako metoda na zmniejszenie rotacjipl
dc.title.alternativeMethods of motivating employees in the context of managing turnover in the company.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The master's thesis discusses the essence of motivating employees within an organization and its impact on retaining them in the company. The author defines the concept of motivation, presents various methods of its application, and discusses selected theories in this field. The study also focuses on the role of the employee in the motivation process and the influence of communication and organizational culture on employee motivation.The aim of the thesis is to answer several key questions. The study aimed to verify whether employees in a rapidly changing organization feel appreciated by their superiors and whether they experience job satisfaction. The research results indicate that employees who feel appreciated have a similar level of job satisfaction from their work.The thesis emphasizes the diversity of benefits offered by organizations. Research shows that employees value standard benefits such as private medical care and a multisport card, but they also place a strong emphasis on training and personal development. Remote work is not considered a significant factor in choosing a workplace, which may be due to the characteristics of the respondents' positions.Contemporary employees do not commit to one employer as long-term as they used to. Nevertheless, a sense of job security remains important for many respondents. The pandemic does not seem to have a significant impact on preferences for remote work.Employers must take into account many factors when creating motivational systems, such as the type and group of employees, as well as clear communication of expectations. Good communication was considered a key factor by some respondents, and its absence can have a negative impact on the workplace atmosphere.
dc.abstract.plpl
Praca omawia istotę motywowania pracowników w organizacji oraz jego wpływ na zatrzymanie ich w firmie. Autor definiuje pojęcie motywacji, przedstawia różne metody jej stosowania i omawia wybrane teorie z tego zakresu. Badanie skupia się także na roli pracownika w procesie motywacji oraz wpływie komunikacji i kultury organizacyjnej na motywację pracowników.Celem pracy jest odpowiedź na kilka kluczowych pytań. Badanie miało na celu zweryfikowanie, czy pracownicy organizacji o rosnącej dynamice czują się doceniani przez swoich przełożonych i czy odczuwają satysfakcję z pracy. Wyniki badania wskazują, że pracownicy, którzy czują się doceniani, mają podobny poziom satysfakcji z wykonywanej pracy.Praca podkreśla różnorodność benefitów oferowanych przez organizacje. Badania wykazują, że pracownicy cenią sobie standardowe świadczenia, takie jak prywatna opieka medyczna i karta multisport, ale również kładą duży nacisk na szkolenia i rozwój osobisty. Praca zdalna nie jest uważana za istotny czynnik przy wyborze miejsca pracy, co może wynikać z charakterystyki stanowisk respondentów.Współcześni pracownicy nie związują się tak długotrwale z jednym pracodawcą, jak wcześniej. Niemniej jednak poczucie pewności zatrudnienia pozostaje ważne dla wielu respondentów. Pandemia nie wydaje się aby miała znaczącego wpływu na preferencje dotyczące pracy zdalnej.Pracodawcy muszą uwzględnić wiele czynników tworząc systemy motywacyjne, takie jak rodzaj i grupa pracowników oraz jasna komunikacja oczekiwań. Dobra komunikacja była uważana za kluczowy czynnik przez część respondentów, a jej brak może wpłynąć negatywnie na atmosferę w miejscu pracy.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Bugaj, Justyna - 161421
dc.contributor.authorpl
Kostrz, Jakub
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Budzanowska-Drzewiecka, Małgorzata - 174223
dc.contributor.reviewerpl
Bugaj, Justyna - 161421
dc.date.accessioned
2023-10-23T21:34:55Z
dc.date.available
2023-10-23T21:34:55Z
dc.date.submittedpl
2023-10-20
dc.fieldofstudypl
zarządzanie - psychologia w zarządzaniu
dc.identifier.apdpl
diploma-157393-287822
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/321809
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Benefits, Motivation, Employee Turnover, Employee, Processes
dc.subject.plpl
Benefity, Motywacja, Rotacja, Pracownik, Procesy,
dc.titlepl
Sposoby motywowania i gratyfikacji pracowników, jako metoda na zmniejszenie rotacji
dc.title.alternativepl
Methods of motivating employees in the context of managing turnover in the company.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections