Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ponadgimnazjalna edukacja polonistyczna wobec stereotypu kobiety
Polish language upper grammar school education towards a stereotype of a woman
stereotypy, edukacja, kobieta, gender
stereotypes, education, women, gender,
Rozważania teoretyczne zawarte w części pierwszej koncentrowały się wokół stereotypu kobiety – powstania, ewolucji, współczesnej rewizji na gruncie polskim i sytuacji kobiet w Polsce, a także ich obrazu w mediach masowych. Zajęłam się więc zagadnieniem rozróżnienia granicy między płcią a rodzajem, nierównością w edukacji jako rezultatem stereotypów, a także przedstawiłam, na czym polega edukacja rodzajowa. Zbadałam również, w jaki sposób dokumenty prawne zapewniają równość uczniom i uczennicom oraz jak przedstawiają się dane statystyczne, obrazujące liczbę chłopców i dziewcząt w poszczególnych typach szkół ponadgimnazjalnych. Przeanalizowałam także pod kątem stereotypizacji płci podstawę programową, serie podręczników i wybrane propozycje metodyczne. Głównym celem moich badań było sprawdzenie, czy i w jaki sposób stereotyp kobiety funkcjonuje w świadomości uczniów i uczennic szkół średnich. Zadaniem młodzieży było zastanowienie się nad portretem idealnej kobiety i idealnego mężczyzny. Chciałam dowiedzieć się również, jakie jest ich zdanie na temat ról społecznych oraz zawodów pełnionych przez kobiety i mężczyzn, a także co według nich motywuje wybór życiowej drogi. W dalszej części próbowali oni sformułować własną definicję stereotypu i określali, jakie mogą być skutki obecności stereotypów w życiu społecznym. Uczniowie i uczennice mogli także wyrazić swoje zdanie na temat sytuacji dziewcząt i chłopców w szkole, a także ewentualnej dyskryminacji kobiet w szkole. Część pytań odnosiła się także bezpośrednio do edukacji polonistycznej – dotyczyły one między innymi tego, czy problem dyskryminacji płci i zagadnienie feminizmu pojawiły się na lekcjach języka polskiego oraz tego, czy młodzież ponadgimnazjalna zauważa dyskryminację kobiet w lekturach i podręcznikach szkolnych. W części trzeciej zamieściłam propozycje dydaktyczne, których celem jest pogłębienie wiedzy na temat negatywnego działania stereotypów, poznanie mechanizmów warunkujących nietolerancję oraz propagowanie postawy otwartości na różnorodność w społeczeństwie.
Theoretical considerations in the first part focused on the stereotype of women - the creation, evolution, revised on the basis of the modern Polish and the situation of women in Poland, and their image in the mass media. I made there also discusses the theory of the modern school and the problem of gender stereotyping, focusing on Polish language education. The main objective of my research was to examine whether and how the stereotype of women is in the minds of high school students. The purpose of youth was to ponder the portrait of the perfect woman and the perfect man. I wanted to know also what is their opinion on the social roles and occupations of men and women, as well as one motivated by career choice. Later they tried to formulate a definition of stereotype and wondered what the consequences of the presence of stereotypes in society. Students can also express their views on the situation of girls and boys in school, as well as the possible discrimination against women in the school. Some of the questions concerned the Polish language education - the problem of gender discrimination and the concept of feminism appeared in the Polish language lessons. Some of the questions concerned the Polish language education - the problem of gender discrimination and the concept of feminism appeared in the Polish language lessons. As well as the possible discrimination against women in school readings and textbooks. The third section provides educational proposals, whose task is to deepen the knowledge about the negative impact of stereotypes, understanding of mechanisms for intolerance and to promote an attitude of openness to diversity in society.
| dc.abstract.en | Theoretical considerations in the first part focused on the stereotype of women - the creation, evolution, revised on the basis of the modern Polish and the situation of women in Poland, and their image in the mass media. I made there also discusses the theory of the modern school and the problem of gender stereotyping, focusing on Polish language education. The main objective of my research was to examine whether and how the stereotype of women is in the minds of high school students. The purpose of youth was to ponder the portrait of the perfect woman and the perfect man. I wanted to know also what is their opinion on the social roles and occupations of men and women, as well as one motivated by career choice. Later they tried to formulate a definition of stereotype and wondered what the consequences of the presence of stereotypes in society. Students can also express their views on the situation of girls and boys in school, as well as the possible discrimination against women in the school. Some of the questions concerned the Polish language education - the problem of gender discrimination and the concept of feminism appeared in the Polish language lessons. Some of the questions concerned the Polish language education - the problem of gender discrimination and the concept of feminism appeared in the Polish language lessons. As well as the possible discrimination against women in school readings and textbooks. The third section provides educational proposals, whose task is to deepen the knowledge about the negative impact of stereotypes, understanding of mechanisms for intolerance and to promote an attitude of openness to diversity in society. | pl |
| dc.abstract.pl | Rozważania teoretyczne zawarte w części pierwszej koncentrowały się wokół stereotypu kobiety – powstania, ewolucji, współczesnej rewizji na gruncie polskim i sytuacji kobiet w Polsce, a także ich obrazu w mediach masowych. Zajęłam się więc zagadnieniem rozróżnienia granicy między płcią a rodzajem, nierównością w edukacji jako rezultatem stereotypów, a także przedstawiłam, na czym polega edukacja rodzajowa. Zbadałam również, w jaki sposób dokumenty prawne zapewniają równość uczniom i uczennicom oraz jak przedstawiają się dane statystyczne, obrazujące liczbę chłopców i dziewcząt w poszczególnych typach szkół ponadgimnazjalnych. Przeanalizowałam także pod kątem stereotypizacji płci podstawę programową, serie podręczników i wybrane propozycje metodyczne. Głównym celem moich badań było sprawdzenie, czy i w jaki sposób stereotyp kobiety funkcjonuje w świadomości uczniów i uczennic szkół średnich. Zadaniem młodzieży było zastanowienie się nad portretem idealnej kobiety i idealnego mężczyzny. Chciałam dowiedzieć się również, jakie jest ich zdanie na temat ról społecznych oraz zawodów pełnionych przez kobiety i mężczyzn, a także co według nich motywuje wybór życiowej drogi. W dalszej części próbowali oni sformułować własną definicję stereotypu i określali, jakie mogą być skutki obecności stereotypów w życiu społecznym. Uczniowie i uczennice mogli także wyrazić swoje zdanie na temat sytuacji dziewcząt i chłopców w szkole, a także ewentualnej dyskryminacji kobiet w szkole. Część pytań odnosiła się także bezpośrednio do edukacji polonistycznej – dotyczyły one między innymi tego, czy problem dyskryminacji płci i zagadnienie feminizmu pojawiły się na lekcjach języka polskiego oraz tego, czy młodzież ponadgimnazjalna zauważa dyskryminację kobiet w lekturach i podręcznikach szkolnych. W części trzeciej zamieściłam propozycje dydaktyczne, których celem jest pogłębienie wiedzy na temat negatywnego działania stereotypów, poznanie mechanizmów warunkujących nietolerancję oraz propagowanie postawy otwartości na różnorodność w społeczeństwie. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
| dc.contributor.advisor | Janus-Sitarz, Anna - 128473 | pl |
| dc.contributor.author | Sarna, Justyna | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Nowak, Ewa | pl |
| dc.contributor.reviewer | Janus-Sitarz, Anna - 128473 | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-24T15:45:17Z | |
| dc.date.available | 2020-07-24T15:45:17Z | |
| dc.date.submitted | 2013-06-24 | pl |
| dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-74414-100619 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/187250 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | stereotypes, education, women, gender, | pl |
| dc.subject.pl | stereotypy, edukacja, kobieta, gender | pl |
| dc.title | Ponadgimnazjalna edukacja polonistyczna wobec stereotypu kobiety | pl |
| dc.title.alternative | Polish language upper grammar school education towards a stereotype of a woman | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |