Ponadgimnazjalna edukacja polonistyczna wobec stereotypu kobiety

master
dc.abstract.enTheoretical considerations in the first part focused on the stereotype of women - the creation, evolution, revised on the basis of the modern Polish and the situation of women in Poland, and their image in the mass media. I made there also discusses the theory of the modern school and the problem of gender stereotyping, focusing on Polish language education. The main objective of my research was to examine whether and how the stereotype of women is in the minds of high school students. The purpose of youth was to ponder the portrait of the perfect woman and the perfect man. I wanted to know also what is their opinion on the social roles and occupations of men and women, as well as one motivated by career choice. Later they tried to formulate a definition of stereotype and wondered what the consequences of the presence of stereotypes in society. Students can also express their views on the situation of girls and boys in school, as well as the possible discrimination against women in the school. Some of the questions concerned the Polish language education - the problem of gender discrimination and the concept of feminism appeared in the Polish language lessons. Some of the questions concerned the Polish language education - the problem of gender discrimination and the concept of feminism appeared in the Polish language lessons. As well as the possible discrimination against women in school readings and textbooks. The third section provides educational proposals, whose task is to deepen the knowledge about the negative impact of stereotypes, understanding of mechanisms for intolerance and to promote an attitude of openness to diversity in society.pl
dc.abstract.plRozważania teoretyczne zawarte w części pierwszej koncentrowały się wokół stereotypu kobiety – powstania, ewolucji, współczesnej rewizji na gruncie polskim i sytuacji kobiet w Polsce, a także ich obrazu w mediach masowych. Zajęłam się więc zagadnieniem rozróżnienia granicy między płcią a rodzajem, nierównością w edukacji jako rezultatem stereotypów, a także przedstawiłam, na czym polega edukacja rodzajowa. Zbadałam również, w jaki sposób dokumenty prawne zapewniają równość uczniom i uczennicom oraz jak przedstawiają się dane statystyczne, obrazujące liczbę chłopców i dziewcząt w poszczególnych typach szkół ponadgimnazjalnych. Przeanalizowałam także pod kątem stereotypizacji płci podstawę programową, serie podręczników i wybrane propozycje metodyczne. Głównym celem moich badań było sprawdzenie, czy i w jaki sposób stereotyp kobiety funkcjonuje w świadomości uczniów i uczennic szkół średnich. Zadaniem młodzieży było zastanowienie się nad portretem idealnej kobiety i idealnego mężczyzny. Chciałam dowiedzieć się również, jakie jest ich zdanie na temat ról społecznych oraz zawodów pełnionych przez kobiety i mężczyzn, a także co według nich motywuje wybór życiowej drogi. W dalszej części próbowali oni sformułować własną definicję stereotypu i określali, jakie mogą być skutki obecności stereotypów w życiu społecznym. Uczniowie i uczennice mogli także wyrazić swoje zdanie na temat sytuacji dziewcząt i chłopców w szkole, a także ewentualnej dyskryminacji kobiet w szkole. Część pytań odnosiła się także bezpośrednio do edukacji polonistycznej – dotyczyły one między innymi tego, czy problem dyskryminacji płci i zagadnienie feminizmu pojawiły się na lekcjach języka polskiego oraz tego, czy młodzież ponadgimnazjalna zauważa dyskryminację kobiet w lekturach i podręcznikach szkolnych. W części trzeciej zamieściłam propozycje dydaktyczne, których celem jest pogłębienie wiedzy na temat negatywnego działania stereotypów, poznanie mechanizmów warunkujących nietolerancję oraz propagowanie postawy otwartości na różnorodność w społeczeństwie.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.advisorJanus-Sitarz, Anna - 128473 pl
dc.contributor.authorSarna, Justynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerNowak, Ewapl
dc.contributor.reviewerJanus-Sitarz, Anna - 128473 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T15:45:17Z
dc.date.available2020-07-24T15:45:17Z
dc.date.submitted2013-06-24pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-74414-100619pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/187250
dc.languagepolpl
dc.subject.enstereotypes, education, women, gender,pl
dc.subject.plstereotypy, edukacja, kobieta, genderpl
dc.titlePonadgimnazjalna edukacja polonistyczna wobec stereotypu kobietypl
dc.title.alternativePolish language upper grammar school education towards a stereotype of a womanpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Theoretical considerations in the first part focused on the stereotype of women - the creation, evolution, revised on the basis of the modern Polish and the situation of women in Poland, and their image in the mass media. I made there also discusses the theory of the modern school and the problem of gender stereotyping, focusing on Polish language education. The main objective of my research was to examine whether and how the stereotype of women is in the minds of high school students. The purpose of youth was to ponder the portrait of the perfect woman and the perfect man. I wanted to know also what is their opinion on the social roles and occupations of men and women, as well as one motivated by career choice. Later they tried to formulate a definition of stereotype and wondered what the consequences of the presence of stereotypes in society. Students can also express their views on the situation of girls and boys in school, as well as the possible discrimination against women in the school. Some of the questions concerned the Polish language education - the problem of gender discrimination and the concept of feminism appeared in the Polish language lessons. Some of the questions concerned the Polish language education - the problem of gender discrimination and the concept of feminism appeared in the Polish language lessons. As well as the possible discrimination against women in school readings and textbooks. The third section provides educational proposals, whose task is to deepen the knowledge about the negative impact of stereotypes, understanding of mechanisms for intolerance and to promote an attitude of openness to diversity in society.
dc.abstract.plpl
Rozważania teoretyczne zawarte w części pierwszej koncentrowały się wokół stereotypu kobiety – powstania, ewolucji, współczesnej rewizji na gruncie polskim i sytuacji kobiet w Polsce, a także ich obrazu w mediach masowych. Zajęłam się więc zagadnieniem rozróżnienia granicy między płcią a rodzajem, nierównością w edukacji jako rezultatem stereotypów, a także przedstawiłam, na czym polega edukacja rodzajowa. Zbadałam również, w jaki sposób dokumenty prawne zapewniają równość uczniom i uczennicom oraz jak przedstawiają się dane statystyczne, obrazujące liczbę chłopców i dziewcząt w poszczególnych typach szkół ponadgimnazjalnych. Przeanalizowałam także pod kątem stereotypizacji płci podstawę programową, serie podręczników i wybrane propozycje metodyczne. Głównym celem moich badań było sprawdzenie, czy i w jaki sposób stereotyp kobiety funkcjonuje w świadomości uczniów i uczennic szkół średnich. Zadaniem młodzieży było zastanowienie się nad portretem idealnej kobiety i idealnego mężczyzny. Chciałam dowiedzieć się również, jakie jest ich zdanie na temat ról społecznych oraz zawodów pełnionych przez kobiety i mężczyzn, a także co według nich motywuje wybór życiowej drogi. W dalszej części próbowali oni sformułować własną definicję stereotypu i określali, jakie mogą być skutki obecności stereotypów w życiu społecznym. Uczniowie i uczennice mogli także wyrazić swoje zdanie na temat sytuacji dziewcząt i chłopców w szkole, a także ewentualnej dyskryminacji kobiet w szkole. Część pytań odnosiła się także bezpośrednio do edukacji polonistycznej – dotyczyły one między innymi tego, czy problem dyskryminacji płci i zagadnienie feminizmu pojawiły się na lekcjach języka polskiego oraz tego, czy młodzież ponadgimnazjalna zauważa dyskryminację kobiet w lekturach i podręcznikach szkolnych. W części trzeciej zamieściłam propozycje dydaktyczne, których celem jest pogłębienie wiedzy na temat negatywnego działania stereotypów, poznanie mechanizmów warunkujących nietolerancję oraz propagowanie postawy otwartości na różnorodność w społeczeństwie.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.advisorpl
Janus-Sitarz, Anna - 128473
dc.contributor.authorpl
Sarna, Justyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Nowak, Ewa
dc.contributor.reviewerpl
Janus-Sitarz, Anna - 128473
dc.date.accessioned
2020-07-24T15:45:17Z
dc.date.available
2020-07-24T15:45:17Z
dc.date.submittedpl
2013-06-24
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-74414-100619
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/187250
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
stereotypes, education, women, gender,
dc.subject.plpl
stereotypy, edukacja, kobieta, gender
dc.titlepl
Ponadgimnazjalna edukacja polonistyczna wobec stereotypu kobiety
dc.title.alternativepl
Polish language upper grammar school education towards a stereotype of a woman
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
18
Views per month
Views per city
Wroclaw
5
Walcz
3
Dublin
1
Krakow
1
Krasnystaw
1
Poręby
1
Poznan
1
Rzeszów
1
Szczecin
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available