Tożsamość osobowa w buddyzmie a Wiązkowa Teoria Osoby.

master
dc.abstract.enAt the beginning we have a short introduction into Buddhist terminology and methodology, after which we can read and analyse some specific parts of 'Milinda Pañha'. The next part of this paper introduces us to the Buddhist meaning of a person, it shows how we have to understand reincarnation, and what the soul is. Then we can read about false beliefs concerning human nature and the real existence of the person. The conclusions at the end of this chapter are all about this, how it is possible to talk about people and at the same time to claim that there is no real person to exist. This part ends with questions about Buddhist ethics. The second part of this paper concentrates on the theory of a person which is called 'Bundle Theory' and to her correspondence to the Buddhist theory. For the most part it is about the idea of a person as presented in Derek Parfit's works. Parfit describes many theoretical experiments. This is why this part of paper starts with an explanation of their role and importance in giving answers about the nature of personal identity in time. Later we can read about aspects and criteria of personal identity. The next sections deal with a critique of dualism and the Ego Theorists who believe in the separate existence of self. At the end we look once again at this reductionist point of view and we try to show how Parfit builds his ethics, and how 'Bundle Theory' corresponds to the Buddhists view.pl
dc.abstract.otherPo zapoznaniu się z podstawowymi terminami i z buddyjską metodologią następuje analiza fragmentów Milinda Pañhy. Dowiadujemy się tego, kim jest osoba, jak należy rozumieć reinkarnację, czym jest dusza. Dalej poznajemy podstawowe, błędne przekonania na temat charakteru ludzkiej egzystencji. We wnioskach dowiadujemy się o tym, jak w ramach buddyzmu możliwy jest dyskurs o osobach, i jak godzą buddyści tę możliwość z rzeczywistym, bezpodmiotowym charakterem egzystencji ludzkiej, jaki głoszą. Pod koniec pierwszej części pracy następuje próba przybliżenia tego, jak w tak ujętej doktrynie możliwa jest etyka.Druga część pracy jest skoncentrowana zasadniczo na ukazaniu Wiązkowej Teorii Osoby, jako teorii korespondującej z omówioną wcześniej. Związana jest głównie z koncepcją osoby zawartą w pracach Dereka Parfita. Ta część pracy rozpoczyna się od wyjaśnienia roli i wagi eksperymentów myślowych, jakimi obrazuje swoje rozważania Parfit. Następnie poznajemy różne aspekty i kryteria tożsamości osobowej i dowiadujemy się o niewystarczalności tożsamościowego języka w opisywaniu osób. Zapoznajemy się z krytyką stanowisk dualistycznych, zakładających istnienie oddzielnej jaźni. Wreszcie przyglądamy się redukcyjnemu obrazowi osoby, z jakim mamy tutaj do czynienia, z próbą obronienia etyki i ukazania wspólnych cech Teorii Wiązki z koncepcją buddyjską.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKudelska, Marta - 102581 pl
dc.contributor.authorNaruszewicz, Adampl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerBremer, Józef - 173711 pl
dc.contributor.reviewerKudelska, Marta - 102581 pl
dc.date.accessioned2020-07-14T20:33:13Z
dc.date.available2020-07-14T20:33:13Z
dc.date.submitted2011-06-16pl
dc.fieldofstudyfilozofiapl
dc.identifier.apddiploma-56151-43374pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/170592
dc.subject.enpersonal identity, self, person, buddhismpl
dc.subject.othertożsamość osobowa, identyczność, buddyzm, jaźń,pl
dc.titleTożsamość osobowa w buddyzmie a Wiązkowa Teoria Osoby.pl
dc.title.alternativePersonal Identity in Buddhism and the Bundle Theorypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
At the beginning we have a short introduction into Buddhist terminology and methodology, after which we can read and analyse some specific parts of 'Milinda Pañha'. The next part of this paper introduces us to the Buddhist meaning of a person, it shows how we have to understand reincarnation, and what the soul is. Then we can read about false beliefs concerning human nature and the real existence of the person. The conclusions at the end of this chapter are all about this, how it is possible to talk about people and at the same time to claim that there is no real person to exist. This part ends with questions about Buddhist ethics. The second part of this paper concentrates on the theory of a person which is called 'Bundle Theory' and to her correspondence to the Buddhist theory. For the most part it is about the idea of a person as presented in Derek Parfit's works. Parfit describes many theoretical experiments. This is why this part of paper starts with an explanation of their role and importance in giving answers about the nature of personal identity in time. Later we can read about aspects and criteria of personal identity. The next sections deal with a critique of dualism and the Ego Theorists who believe in the separate existence of self. At the end we look once again at this reductionist point of view and we try to show how Parfit builds his ethics, and how 'Bundle Theory' corresponds to the Buddhists view.
dc.abstract.otherpl
Po zapoznaniu się z podstawowymi terminami i z buddyjską metodologią następuje analiza fragmentów Milinda Pañhy. Dowiadujemy się tego, kim jest osoba, jak należy rozumieć reinkarnację, czym jest dusza. Dalej poznajemy podstawowe, błędne przekonania na temat charakteru ludzkiej egzystencji. We wnioskach dowiadujemy się o tym, jak w ramach buddyzmu możliwy jest dyskurs o osobach, i jak godzą buddyści tę możliwość z rzeczywistym, bezpodmiotowym charakterem egzystencji ludzkiej, jaki głoszą. Pod koniec pierwszej części pracy następuje próba przybliżenia tego, jak w tak ujętej doktrynie możliwa jest etyka.Druga część pracy jest skoncentrowana zasadniczo na ukazaniu Wiązkowej Teorii Osoby, jako teorii korespondującej z omówioną wcześniej. Związana jest głównie z koncepcją osoby zawartą w pracach Dereka Parfita. Ta część pracy rozpoczyna się od wyjaśnienia roli i wagi eksperymentów myślowych, jakimi obrazuje swoje rozważania Parfit. Następnie poznajemy różne aspekty i kryteria tożsamości osobowej i dowiadujemy się o niewystarczalności tożsamościowego języka w opisywaniu osób. Zapoznajemy się z krytyką stanowisk dualistycznych, zakładających istnienie oddzielnej jaźni. Wreszcie przyglądamy się redukcyjnemu obrazowi osoby, z jakim mamy tutaj do czynienia, z próbą obronienia etyki i ukazania wspólnych cech Teorii Wiązki z koncepcją buddyjską.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kudelska, Marta - 102581
dc.contributor.authorpl
Naruszewicz, Adam
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Bremer, Józef - 173711
dc.contributor.reviewerpl
Kudelska, Marta - 102581
dc.date.accessioned
2020-07-14T20:33:13Z
dc.date.available
2020-07-14T20:33:13Z
dc.date.submittedpl
2011-06-16
dc.fieldofstudypl
filozofia
dc.identifier.apdpl
diploma-56151-43374
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/170592
dc.subject.enpl
personal identity, self, person, buddhism
dc.subject.otherpl
tożsamość osobowa, identyczność, buddyzm, jaźń,
dc.titlepl
Tożsamość osobowa w buddyzmie a Wiązkowa Teoria Osoby.
dc.title.alternativepl
Personal Identity in Buddhism and the Bundle Theory
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
51
Views per month
Views per city
Krakow
12
Warsaw
12
Wroclaw
5
Dublin
3
Gdynia
2
Lublin
2
Bogdaniec
1
Essen
1
Kielce
1
Niepołomice
1

No access

No Thumbnail Available