Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Coaching i mentoring jako strategie rozwoju zawodowego pracowników Systemu Ratownictwa Medycznego
Coaching and mentoring as strategies of the professional development of employees of the Emergency Medical System
coaching, coach, mentoring, personel medyczny, rozwój zawodowy
coaching, coach, mentoring, medical staff, professional development
Żyjemy w coraz bardziej złożonym i zróżnicowanym świecie. Życie zawodowe, także personelu medycznego to nieustanna seria ciągłych wyborów, podążania za trendami, doskonalenia. W ciągu tych zmian można zagubić sens pracy i zapomnieć o tym, co było dla nas najważniejsze wybierając jeden z zawodów służby ludziom, jakim jest ratownictwo, pielęgniarstwo, medycyna. W obliczu nieustannych zmian coraz więcej osób korzysta z nowoczesnych narzędzi rozwoju, jakimi są coaching i mentoring.Celem pracy było poznanie opinii o coachingu i mentoringu w aspekcie rozwoju zawodowego pracowników Systemu Ratownictwa Medycznego oraz zbadanie dostępności i potrzeby korzystania z tych metod wśród ratowników, lekarzy, pielęgniarek zatrudnionych w systemie. Badania przeprowadzono metodą jakościową za pomocą wywiadu pogłębionego na pracownikach służby zdrowia pracujących w jednostkach systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. Pytania dotyczyły zagadnień coachingu, mentoringu oraz pracy zawodowej. W badaniu wzięło udział piętnaście osób. Wnioski: coaching i mentoring mogą być wykorzystywane z powodzeniem, jako narzędzie rozwoju zawodowego.. Narzędzia te są uznawane za przydatne w rozwoju indywidualnym oraz zespołowym. Korzystniejszą metodą według respondentów jest mentoringW pracy znalazły się istniejące definicję procesu coachingowego i podstawowe rodzaje coachingu. Praca opisuje najciekawsze techniki i modele oraz narzędzia używane w coachingu. Porusza także temat kompetencji coacha. Jeden rozdział poświęcony jest zagadnieniu mentoringu.
The world we live in is a more and more complex and diverse. The medical staff’s professional life is a continuous series of choices, follow the new technologies and medical trends. Because of these constant changes we can lose the sense of our work and forget what was the most important and what were our aims when we’ve selected one of the profession like paramedics, nursing or doctor. As a result of these changes, more and more people use modern solutions in development-coaching and mentoring.The aim of this thesis was to know the opinion about coaching and mentoring in the aspect of professional development of Emergency Medical System and to examine the availability and the need for the use of these methods among the paramedic, doctors and nurses employed in the system.The study was conducted of qualitative method using in-depth interview with employees of health service who work in the units of the National Emergency Medical System. All the questions were covered issues of coaching, mentoring and career. In this study fifteen people participated.Conclusion: coaching and mentoring can be used successfully as a tool for professional development. These tools are considered useful in the development of team and individuals. According to respondents, mentoring is more favorable method.The study includes the existing definitions of the coaching process and the basic types of coaching. This thesis describes the most interesting techniques, models and tools used in coaching. There is also an issue of competence of coach. One of the chapters is devoted to the issue of mentoring
dc.abstract.en | The world we live in is a more and more complex and diverse. The medical staff’s professional life is a continuous series of choices, follow the new technologies and medical trends. Because of these constant changes we can lose the sense of our work and forget what was the most important and what were our aims when we’ve selected one of the profession like paramedics, nursing or doctor. As a result of these changes, more and more people use modern solutions in development-coaching and mentoring.The aim of this thesis was to know the opinion about coaching and mentoring in the aspect of professional development of Emergency Medical System and to examine the availability and the need for the use of these methods among the paramedic, doctors and nurses employed in the system.The study was conducted of qualitative method using in-depth interview with employees of health service who work in the units of the National Emergency Medical System. All the questions were covered issues of coaching, mentoring and career. In this study fifteen people participated.Conclusion: coaching and mentoring can be used successfully as a tool for professional development. These tools are considered useful in the development of team and individuals. According to respondents, mentoring is more favorable method.The study includes the existing definitions of the coaching process and the basic types of coaching. This thesis describes the most interesting techniques, models and tools used in coaching. There is also an issue of competence of coach. One of the chapters is devoted to the issue of mentoring | pl |
dc.abstract.pl | Żyjemy w coraz bardziej złożonym i zróżnicowanym świecie. Życie zawodowe, także personelu medycznego to nieustanna seria ciągłych wyborów, podążania za trendami, doskonalenia. W ciągu tych zmian można zagubić sens pracy i zapomnieć o tym, co było dla nas najważniejsze wybierając jeden z zawodów służby ludziom, jakim jest ratownictwo, pielęgniarstwo, medycyna. W obliczu nieustannych zmian coraz więcej osób korzysta z nowoczesnych narzędzi rozwoju, jakimi są coaching i mentoring.Celem pracy było poznanie opinii o coachingu i mentoringu w aspekcie rozwoju zawodowego pracowników Systemu Ratownictwa Medycznego oraz zbadanie dostępności i potrzeby korzystania z tych metod wśród ratowników, lekarzy, pielęgniarek zatrudnionych w systemie. Badania przeprowadzono metodą jakościową za pomocą wywiadu pogłębionego na pracownikach służby zdrowia pracujących w jednostkach systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. Pytania dotyczyły zagadnień coachingu, mentoringu oraz pracy zawodowej. W badaniu wzięło udział piętnaście osób. Wnioski: coaching i mentoring mogą być wykorzystywane z powodzeniem, jako narzędzie rozwoju zawodowego.. Narzędzia te są uznawane za przydatne w rozwoju indywidualnym oraz zespołowym. Korzystniejszą metodą według respondentów jest mentoringW pracy znalazły się istniejące definicję procesu coachingowego i podstawowe rodzaje coachingu. Praca opisuje najciekawsze techniki i modele oraz narzędzia używane w coachingu. Porusza także temat kompetencji coacha. Jeden rozdział poświęcony jest zagadnieniu mentoringu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Domagała, Alicja - 162219 | pl |
dc.contributor.author | Michałek, Magdalena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Domagała, Alicja - 162219 | pl |
dc.contributor.reviewer | Włodarczyk, Włodzimierz - 133804 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T13:51:23Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T13:51:23Z | |
dc.date.submitted | 2013-03-19 | pl |
dc.fieldofstudy | zdrowie publiczne | pl |
dc.identifier.apd | diploma-72503-80717 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/185466 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | coaching, coach, mentoring, medical staff, professional development | pl |
dc.subject.pl | coaching, coach, mentoring, personel medyczny, rozwój zawodowy | pl |
dc.title | Coaching i mentoring jako strategie rozwoju zawodowego pracowników Systemu Ratownictwa Medycznego | pl |
dc.title.alternative | Coaching and mentoring as strategies of the professional development of employees of the Emergency Medical System | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |